Gå til innhold

Hvorfor har jeg ikke gått ned noen ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har jobbet så hardt for det :( 

I noen måneder spiste jeg hva jeg ville, og bevegde meg ingenting. HVER dag stappet jeg i meg sjokolade, kaker og is. Hovedmåltidene var ikke så usunne, men jeg spiste meg alltid mett. Grunnet depresjon, var jeg inaktiv. Jeg gikk opp 5 kg.


Disse kiloene ønsker jeg å gå ned igjen. I 3 uker har jeg kuttet ut sjokolade, kaker og is. Kun på lørdag har jeg spist et par proteinbarer uten tilsatt sukker som substitutt for søtsaker.

Typisk pleide jeg å spise alt dette i løpet av en helg (utenom måltider): 400g sjokolade, 2 l is, 2 karamellpuddinger og et par poser med godis. Nå spiser jeg bare to proteinbarer på rundt 150 kcal pr. bar. Stor forskjell.

ALLE måltider har vært sunne. Vegetariske. Laget fra bunnen av. Uten tilsatt sukker. Lite salt. Lite fett. Har sluttet å spise før jeg ble mett. Dette må ha redusert antall kalorier pr. uke ganske mye. Jeg har drukket masse rent vann og grønn te (uten noe tilsatt).

I går var en typisk "ny" dag: 

Frokost: 1 dl granola (uten tilsatt sukker) med havremelk og 2 plaine egg.
Aktivitet: Jogget 6 km.
Lunsj: Grønn smoothie: banan, brokkoli, spinat, vegansk proteinpulver og mandelmelk.
Aktivitet: Gikk 4,5 km.
Middag: Grønnsakswok med bønner og fullkornsris.
That is it.

Jeg har beveget meg masse de siste ukene. Sittet lite stille. Jag har gått mellom 1 og 1,5 mil HVER eneste dag. I tillegg har jeg jogget 5-6 km to ganger i uka, og trent styrke for hele kroppen i 40 minutter en gang i uka. Helt dedikert til dette. 

Jeg synes jeg har vært veldig flink. Har jo lagt om livsstilen helt. Etter tre uker tenkte jeg at jeg skulle sjekke om vekta hadde gått noe ned. Forventet i alle fall 1 kg, liksom. Men det var akkurat det samme. Skuffet :(

Må jeg spise enda mindre og røre meg enda mer? Det ville jo vært på grensa til voldsomt. Da kan jeg nesten ikke spise, og aldri slappe av. 

Hva gjør jeg galt? 😕 Ble veldig lei meg.

Anonymkode: da1b1...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det tok noen måneder med stort overskudd å gå opp. Du må ha like stort underskudd i like lang tid for å gå ned. 

Det er litt rart du ikke ser utslag på vekta og jeg skjønner du er skuffet og overrasket. Det kan være tilfeldig variasjon.

Det er et vanlig råd å veie seg sjeldent for å se trenden, men jeg tenker motsatt og veier meg heller veldig ofte når jeg vil ned i vekt. Både sunn fornuft og matte sier at mange målinger er bedre enn få hvis man skal se en trend. Hvis man sammenligner laveste målingen per uke vil man se en vektnedgang på 0.5 kg f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Gargamel skrev:

Det tok noen måneder med stort overskudd å gå opp. Du må ha like stort underskudd i like lang tid for å gå ned. 

Det er litt rart du ikke ser utslag på vekta og jeg skjønner du er skuffet og overrasket. Det kan være tilfeldig variasjon.

Det er et vanlig råd å veie seg sjeldent for å se trenden, men jeg tenker motsatt og veier meg heller veldig ofte når jeg vil ned i vekt. Både sunn fornuft og matte sier at mange målinger er bedre enn få hvis man skal se en trend. Hvis man sammenligner laveste målingen per uke vil man se en vektnedgang på 0.5 kg f.eks.

Takk for svar. Ja, jeg brukte vel 3-4 måneder på å gå fem kilo opp, så jeg må kanskje være litt mer tålmodig. Jeg skal prøve å veie meg ofte i stedet, som du foreslo. Det er mulig at jeg vil se større forskjell etter at jeg er ferdig med mensen - som jeg skal få om 4-5 dager. Jeg vet ikke. Skal ta til meg rådene dine, i alle fall.

Anonymkode: da1b1...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at kroppen din nå er på et platå der den bruker av sine egne reserver før den går løs på kroppens overflødige fett igjen (tror det var slik det fungerte - mange år siden jeg kunne det der). I den perioden vil vekten stå stille. Det er noe ale som slanker seg oppleve. I så fall skal du ikke stresse med det der, men fortsette som normalt.

Om du ønsker å veie deg oftere, foreslår jeg at du har en fast dag i uken du veier deg, f.eks. annenhver eller hver onsdags morgen når du står opp. Hyppigere veiing har lite for seg.

Jeg vet ikke hvilken diett du ønsker å følge, men jeg tenker at du kanskje spiser for lite enn for mye dersom du ønsker å få opp forbrenningen. Det hadde ikke gjort noe med et lite måltid til om du klarer.

Håper også at du har lest tilstrekkelig om å leve på et vegansk kosthold og hvordan man da skal få i deg alle næringsstoffene kroppen har behov for når du ikke får i deg meieriprodukter, kjøtt og fisk. Finnes mye informasjon om det på nettet fra gode kilder og bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 7.29, Gargamel skrev:

Det tok noen måneder med stort overskudd å gå opp. Du må ha like stort underskudd i like lang tid for å gå ned. 

Det er litt rart du ikke ser utslag på vekta og jeg skjønner du er skuffet og overrasket. Det kan være tilfeldig variasjon.

Det er et vanlig råd å veie seg sjeldent for å se trenden, men jeg tenker motsatt og veier meg heller veldig ofte når jeg vil ned i vekt. Både sunn fornuft og matte sier at mange målinger er bedre enn få hvis man skal se en trend. Hvis man sammenligner laveste målingen per uke vil man se en vektnedgang på 0.5 kg f.eks.

Er helt enig med deg i dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...