Gå til innhold

Corona - En grufull måte å dø på!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du ikke fått med deg hvor alvorlig corona er? Angstfylte tider, men det er hjelp å få i livets sluttfase. Betryggende.

Anonymkode: a92df...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått med deg hvor alvorlig corona er? Angstfylte tider, men det er hjelp å få i livets sluttfase. Betryggende.

Anonymkode: a92df...c77

Og jeg jobber i dagligvarebransjen og har derfor ikke mulighet til å isolere meg  ... Må ærlig si at jeg får litt angst av dette.  

Anonymkode: afdf5...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst kommer av det gammelnorske angr som betyr trangt. Den tranghet i brystet som en kjenner når en er i ferd med å kveles, er nok blant de verste angstopplevelser en kan ha.  Så ja, jeg synes dette har med psykiatri å gjøre. 
 

Jeg har ingen angst for å dø, men jeg har vært en hårsbredd fra døden av lungebetennelse. Ja, jeg er redd for selve dødsprosessen ved corona. En stor dose morfin vil gjøre den kort og behagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Angst kommer av det gammelnorske angr som betyr trangt. Den tranghet i brystet som en kjenner når en er i ferd med å kveles, er nok blant de verste angstopplevelser en kan ha.  Så ja, jeg synes dette har med psykiatri å gjøre. 
 

Jeg har ingen angst for å dø, men jeg har vært en hårsbredd fra døden av lungebetennelse. Ja, jeg er redd for selve dødsprosessen ved corona. En stor dose morfin vil gjøre den kort og behagelig. 

Hvor stor er sjansen for å dø av viruset? Noen som vet ? . 

Synes det er tragisk dersom viruset er så farlig at vi må jobbe i dagligvarebutikker uten beskyttelse for munn og nese. 

Anonymkode: afdf5...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er sjansen for å dø av viruset?

Dødelighet blant de smittede er anslått til kanskje å være 1% (svært usikkert tall, men blir sikrere etter hvert som flere blir smittet).

Men dødeligheten er svært avhengig av en rekke faktorer: Alder, hjerte-karsykdom, høyt blodtrykk, lungesykdom som f.eks kols, diabetes, røyking.

Om den er 1% i gjennomsnitt og >5% for de over 70, sier det seg selv at den er langt under 1% for en frisk 40-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, kupton skrev:

Dødelighet blant de smittede er anslått til kanskje å være 1% (svært usikkert tall, men blir sikrere etter hvert som flere blir smittet).

Men dødeligheten er svært avhengig av en rekke faktorer: Alder, hjerte-karsykdom, høyt blodtrykk, lungesykdom som f.eks kols, diabetes, røyking.

Om den er 1% i gjennomsnitt og >5% for de over 70, sier det seg selv at den er langt under 1% for en frisk 40-åring.

En trøst å høre. Jeg jobber i matvarebutikk og er derfor svært utsatt for smitte. 

Anonymkode: afdf5...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i matvarebutikk og er derfor svært utsatt for smitte. 

Foreløpig har vi ingen holdepunkter for at det er slik - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, kupton skrev:

Dødelighet blant de smittede er anslått til kanskje å være 1% (svært usikkert tall, men blir sikrere etter hvert som flere blir smittet).

Men dødeligheten er svært avhengig av en rekke faktorer: Alder, hjerte-karsykdom, høyt blodtrykk, lungesykdom som f.eks kols, diabetes, røyking.

Om den er 1% i gjennomsnitt og >5% for de over 70, sier det seg selv at den er langt under 1% for en frisk 40-åring.

Da ligger jeg tynt an hvis jeg blir smittet, da jeg har både diabetes og en medium astma + at jeg nylig har røkt (Sluttet for 3 måneder siden)  Det verste er at jeg får mer og mer lyst/trang til røyk, men kan jo ikke det. Det er jo galskap for meg å begynne og røyke igjen, spesielt i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er jo galskap for meg å begynne og røyke igjen, spesielt i disse dager.

Ja, det er galskap. Spesielt nå er det viktig å stumpe røyken om en røyker og holde seg røykfri om en har sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, emilie321 skrev:

Da ligger jeg tynt an hvis jeg blir smittet, da jeg har både diabetes og en medium astma + at jeg nylig har røkt (Sluttet for 3 måneder siden)  Det verste er at jeg får mer og mer lyst/trang til røyk, men kan jo ikke det. Det er jo galskap for meg å begynne og røyke igjen, spesielt i disse dager.

Blir det ikke litt feil å tenke at du "ligger tynt an" om du blir smittet, selv om risikoen for alvorlig sykdom er noe høyere hos deg enn hos en frisk 25-åring? Risikoen for at det skal bli fatalt,  er jo fortsatt lav. Veldig mye mer sannsynlig at det går bra enn det motsatte:-)

Gratulerer med å ha overholdt røykeslutt i tre måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, emilie321 skrev:

Da ligger jeg tynt an hvis jeg blir smittet, da jeg har både diabetes og en medium astma + at jeg nylig har røkt (Sluttet for 3 måneder siden)  Det verste er at jeg får mer og mer lyst/trang til røyk, men kan jo ikke det. Det er jo galskap for meg å begynne og røyke igjen, spesielt i disse dager.

Du! Nå må du gi deg selv masse ros for å ha sluttet å røyke!!! Fantastisk bra jobbet oppi alt. Jeg synes det faktisk er bedre å holde på det alt du kan og heller spise sukkertøy el noe ved sug. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, frosken skrev:

Blir det ikke litt feil å tenke at du "ligger tynt an" om du blir smittet, selv om risikoen for alvorlig sykdom er noe høyere hos deg enn hos en frisk 25-åring? Risikoen for at det skal bli fatalt,  er jo fortsatt lav. Veldig mye mer sannsynlig at det går bra enn det motsatte:-)

Gratulerer med å ha overholdt røykeslutt i tre måneder!

Jo, det blir kanskje det, men det betyr iallefall at jeg må ta koronaviruset på alvor (jeg gjør det altså)  Jeg holder meg hjemme og er minst mulig i butikken + at jeg vasker og spriter meg mye. Holder bare på å gå på veggen innimellom. Isolasjon er svært ødeleggende for psyken min og jeg sliter innimellom med å holde tankene på rett spor.

Tusen takk!  Føler at jeg jukser da, i og med at jeg bruker e-røyken innimellom. Prøver å bruke mest mulig nikotintyggis.  Uansett så er røykhosten helt borte og det er jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cilie skrev:

Du! Nå må du gi deg selv masse ros for å ha sluttet å røyke!!! Fantastisk bra jobbet oppi alt. Jeg synes det faktisk er bedre å holde på det alt du kan og heller spise sukkertøy el noe ved sug. 

Tusen takk!    Ja, jeg får vel slutte å tenke at jeg jukser i og med at jeg bruker e-røyken innimellom. Røykhosten er helt borte, så da er vel e-røyken bedre enn vanlig røyk. Ja, det går litt ekstra inn i truten, men sånn får det bare være en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Angst kommer av det gammelnorske angr som betyr trangt. Den tranghet i brystet som en kjenner når en er i ferd med å kveles, er nok blant de verste angstopplevelser en kan ha.  Så ja, jeg synes dette har med psykiatri å gjøre. 
 

Jeg har ingen angst for å dø, men jeg har vært en hårsbredd fra døden av lungebetennelse. Ja, jeg er redd for selve dødsprosessen ved corona. En stor dose morfin vil gjøre den kort og behagelig. 

Er du syk? :( 

Anonymkode: 8b9b3...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Jo, det blir kanskje det, men det betyr iallefall at jeg må ta koronaviruset på alvor (jeg gjør det altså)  Jeg holder meg hjemme og er minst mulig i butikken + at jeg vasker og spriter meg mye. Holder bare på å gå på veggen innimellom. Isolasjon er svært ødeleggende for psyken min og jeg sliter innimellom med å holde tankene på rett spor.

Tusen takk!  Føler at jeg jukser da, i og med at jeg bruker e-røyken innimellom. Prøver å bruke mest mulig nikotintyggis.  Uansett så er røykhosten helt borte og det er jo bra.

Enig i at minst mulig i butikken er hensiktsmessig, men jeg ser ingen grunn til ikke å gå ut hver dag så sant det er mulig å bevege seg uten å gå i kø. Jeg er ute noen timer daglig, også de dagene jeg har hjemmekontor. Tenker at vi fortsatt trenger dagslys, frisk luft og bevegelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som forundrer meg er at leger går ut å forteller om hvor grusom død disse opplever. Hvorfor gjør de det?. Det er jo ingen fordel å skape angst hos pasienter fra første host?. Jeg har sett hundrevis av mennesker dø pga sykdom opp gjennom årene. Aldri har noen beskrevet for offentligheten hvordan deres dødsprossess har vært. Der viktigste er å vite at det finnes medisiner som lindrer og hjelper en gjennom også dette. 

Anonymkode: 3ae06...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å bli en langvarig situasjon (ikke minst som følge av tiltakene som gjøres) - personlig ville jeg brukt sunn fornuft og unngått å isolere meg med mindre jeg var i karantene eller isolasjon. 

Hvis jeg var syk ville jeg selvfølgelig unngått enhver handling som kunne smittet noen og isolert meg til jeg ble frisk. Hvis jeg var i risikogruppen for alvorlig sykdom ville jeg iverksatt tiltak for å redusere smitterisiko. 
 

Ellers tror jeg det lureste vi gjør er å gjøre rimelige smittevernstiltak og ellers leve så normalt som vi kan, gitt omstendighetene. God håndvask med såpe og varmt vann etter man har vært ute eller før måltider, unngå å ta seg i ansiktet, unngå store folkemengder, unngå unødvendige reiser kollektivt, holde moderat avstand til andre og sørge for frisk luft og god helse.

Jeg mener også at vi har et ansvar for å holde samfunnet i gang. Bruk håndverkertjenester, gjør netthandel hos norske selskaper, gå gjerne i butikken om du er frisk og utenfor risikogrupper, betal regningene dine i tide og planlegg gjerne framtidige kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...