Gå til innhold

Fortvilet pårørende // Alvorlig depresjon


Ellen35

Anbefalte innlegg

Hei ♡

Må høre her om noen kan komme med noen gode råd. 

Min kjæreste har fått alvorlig depresjon. Han er svært langt nede og har mange tanker om selvmord. Han får heldigvis hjelp fra psykiatrien, men jeg er likevel helt ekstremt fortvilet. Vil så fryktelig gjerne hjelpe ham, og er livredd for å miste han. Han betyr alt for meg. 

Noen her inne som selv har hatt alvorlig depresjon? I så fall, hvordan kunne dem rundt deg støtte deg best mulig, da du stod midt i kampen mot denne fryktelige sykdommen? 

Setter pris på alle råd.

Klem fra Ellen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret er egentlig enklere enn du sannsynligvis tror. Det som er en god partner når en er frisk, er også det som er en god partner når en er syk.  I tillegg kan du spørre han og deretter ta hans svar på alvor. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe deg best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelp han med praktiske ting. Vær på tilbudstien mht støttesamtaler, men ikke vær påtrengende. Si bare «jeg er her for deg hvis du trenger meg». 

ikke mas på han, la han få den tiden han trenger. 
 

Men det er viktig å komme seg ut, så han ikke blir værende inne og gruble hele dagen. Grubling opprettholder depresjonen.
 

Det satte jeg stor pris på da jeg var alvorlig deprimert.

Anonymkode: 412d4...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Ellen35 skrev:

Hei ♡

Må høre her om noen kan komme med noen gode råd. 

Min kjæreste har fått alvorlig depresjon. Han er svært langt nede og har mange tanker om selvmord. Han får heldigvis hjelp fra psykiatrien, men jeg er likevel helt ekstremt fortvilet. Vil så fryktelig gjerne hjelpe ham, og er livredd for å miste han. Han betyr alt for meg. 

Noen her inne som selv har hatt alvorlig depresjon? I så fall, hvordan kunne dem rundt deg støtte deg best mulig, da du stod midt i kampen mot denne fryktelige sykdommen? 

Setter pris på alle råd.

Klem fra Ellen 

Hvordan merker du at han er alvorlig deprimert? Har han vært sånn lenge eller har det bare vart noen dager?

Anonymkode: cb914...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Ellen35 skrev:

Tusen takk for fine og gode råd. Lett at man glemmer " det enkle er ofte det beste " i fortvilelsen.

Husk også på å holde fast på dine egne aktiviteter, ikke bli hjemme når venner ber deg med ut for å spise eller gå på kino. Du skal ikke ha dårlig samvittighet å finne på noe uten ham, ingen blir bedre av at du også tappes fullstendig for krefter. Det høres forøvrig ut til at han har funnet seg en god kjæreste, flott at du bryr deg  :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, XbellaX skrev:

ikke bli hjemme når venner ber deg med ut for å spise eller gå på kino.

Hmmmm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Hmmmm ?

Skal ts sitte hjemme og holde kjæresten i hånda mener du?

Anonymkode: 412d4...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ts sitte hjemme og holde kjæresten i hånda mener du?

Anonymkode: 412d4...c8e

Det er visst en pandemi på gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ts sitte hjemme og holde kjæresten i hånda mener du?

Anonymkode: 412d4...c8e

Nei. Men kino i disse dager anbefales ikke. Jeg ville heller ikke gått ut med mange venner på et offentlig spisested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Nei. Men kino i disse dager anbefales ikke. Jeg ville heller ikke gått ut med mange venner på et offentlig spisested.

 

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det er visst en pandemi på gang. 

😆 tenkte ikke på det, sorry.

Anonymkode: 412d4...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...