Gå til innhold

Synet blir raskt dårligere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er normalt og synsendringene kommer gjerne i noen byks. Dersom du har noenlunde lik styrke i begge glassene kan du sjekke ut briller på Nille eller lignende inntil det stabiliserer seg og du kjøper nye briller som vil vare. Evt. teste ut kontaktlinser i en periode. 

Anonymkode: 1f099...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er normalt og synsendringene kommer gjerne i noen byks. Dersom du har noenlunde lik styrke i begge glassene kan du sjekke ut briller på Nille eller lignende inntil det stabiliserer seg og du kjøper nye briller som vil vare. Evt. teste ut kontaktlinser i en periode. 

Anonymkode: 1f099...5e5

Jeg har skjeve hornhinner, så jeg kan ikke bruke andre briller.. det er skremmende for meg at synet endrer seg så drastisk, men svaret ditt var til hjelp for meg, så tusen takk :)

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Jeg har minus 8 på ene øyet og minus 7 på andre. Er selv redd for å bli blind. Synet mitt har stabilisert seg litt men ikke helt. 

Anonymkode: e1677...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Jeg bruker kun linser men vurderer å skaffe meg briller men det er så dyrt. 

Anonymkode: e1677...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Dersom du ikke har en underliggende øyesykdom som gjør at du kan bli blind, kan ikke voksne bli blinde av å gå med feil brillestyrke. Dette gjelder kun barn. Voksne merker det hovedsakelig med hodepine. "Hva skjer hvis du har feil styrke på briller eller linser? Dette sier optikeren."

Men om du merker store endringer i synet ditt i løpet av ett år, er det viktig å få sjekket det - i fall det er en sykdom som du kan få behandling for og som kan bremse utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Dersom du ikke har en underliggende øyesykdom som gjør at du kan bli blind, kan ikke voksne bli blinde av å gå med feil brillestyrke. Dette gjelder kun barn. Voksne merker det hovedsakelig med hodepine. "Hva skjer hvis du har feil styrke på briller eller linser? Dette sier optikeren."

Men om du merker store endringer i synet ditt i løpet av ett år, er det viktig å få sjekket det - i fall det er en sykdom som du kan få behandling for og som kan bremse utviklingen.

Det er store endringer. Det har endret seg betydelig mye de 3 siste årene. Før dette var det stabilt helt siden jeg begynte å bruke briller som 7-åring.

Hvis jeg går til optiker nå, får jeg garantert beskjed om at jeg må ha nye briller igjen, og det har jeg ikke mulighet til. 

Jeg har mye hodepine, men det kan også tilskrives stiv og vond nakke. 

Men nå vet jeg iallefall at det ikke er farlig, bare ubehagelig. 

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er store endringer. Det har endret seg betydelig mye de 3 siste årene. Før dette var det stabilt helt siden jeg begynte å bruke briller som 7-åring.

Hvis jeg går til optiker nå, får jeg garantert beskjed om at jeg må ha nye briller igjen, og det har jeg ikke mulighet til. 

Jeg har mye hodepine, men det kan også tilskrives stiv og vond nakke. 

Men nå vet jeg iallefall at det ikke er farlig, bare ubehagelig. 

Anonymkode: 70159...9d9

Det er nok tvilsomt at du kommer under NAVs støtteordninger for briller og kontaktlinser, men mulig du kan søke om sosialhjelp for dette? Står riktignok bare om tannbehandling, men snakk med optikeren din. Han har sikkert hatt pasienter i lignende situasjon som deg. Jeg vet ikke hvordan dette forholder seg når du/dere er under en gjeldsordning, men jeg synes jo det har mye å si for din egen livskvalitet å slippe å ha hodepine og se best mulig i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fionys skrev:

Det er helt normalt at synet kan endre seg når man blir eldre. Altså at man får "gammelmannssyn".

Ja, men her går det motsatte veien - styrken i minus øker. "Gammelmannssynet" skulle ha gjort at styrken skulle ha blitt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjeler og har skjeve hornhinner. 
Synet tåker seg så mye at jeg sliter med å se veiskilt på lengre hold. 
Min mor ble behandlet for grå stær i 50-årene med laser. Det kan jo være at jeg holder på og utvikler noe sånt også. 

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjeler og har skjeve hornhinner. 
Synet tåker seg så mye at jeg sliter med å se veiskilt på lengre hold. 
Min mor ble behandlet for grå stær i 50-årene med laser. Det kan jo være at jeg holder på og utvikler noe sånt også. 

Anonymkode: 70159...9d9

Grå stær kjennetegnes ofte med lysømfientlighet særlig i sterkt solskinn eller hvis du ser på motgående trafikk. Optikeren vil straks se om du ev. har utviklet grå stær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjeve hornhinner, så jeg kan ikke bruke andre briller.. det er skremmende for meg at synet endrer seg så drastisk, men svaret ditt var til hjelp for meg, så tusen takk :)

Anonymkode: 70159...9d9

Selv om du har skjeve hornhinner, kan du bruke billig-briller for en periode. Synet vil riktignok ikke være optimalt, men trolig greit nok, likevel. 

Jeg bruker linser, såkalt mono-vision, ettersom jeg er nærsynt og i tillegg nå utvikler langsynthet grunnet alder. Jeg har også skjeve hornhinner, noe linsene ikke tar hensyn til. Med mono-vision-løsningen ser jeg godt på nært hold med det ene øyet og godt på avstand med det andre. Det tok noe tid å venne seg til, men nå fungerer det bra. Poenget er at synet mitt ikke er optimalt, verken for nærsyn eller avstand, men det er bra nok og en fleksibel løsning som passer min hverdag. 

Anonymkode: 1f099...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Du ser ikke dårligere når du går ned fra 5 til 3, da ser du bedre. Med alderen blir folk mer langsynte, mens du har blitt mindre langsynt. Så kan det hende du syns du ser dårligere pga tåkesyn el. Du blir ikke blind av å bli mindre langsynt, med mindre du har noen tilstander som kan føre til blindhet, men det vil vel optikeren se. 

Anonymkode: 913ea...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

Kan en bli blind? Kanskje det er jeg er på vei til å bli?

Optikeren sa det var normalt etter 40 år. Men SÅ ille?

Noen som vet?

 

Anonymkode: 70159...9d9

Sa optikeren at det var normalt å bli mer nærsynt etter 40 år?

Anonymkode: 913ea...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke dårligere når du går ned fra 5 til 3, da ser du bedre. Med alderen blir folk mer langsynte, mens du har blitt mindre langsynt. Så kan det hende du syns du ser dårligere pga tåkesyn el. Du blir ikke blind av å bli mindre langsynt, med mindre du har noen tilstander som kan føre til blindhet, men det vil vel optikeren se. 

Anonymkode: 913ea...fde

Ikke vet jeg. Jeg ser nesten bare tåke og klarer overhode ikke lese uten briller, noe jeg kunne klare før bare jeg anstrengte meg litt. Jeg ser nesten ingenring uten briller nå, det var ikke noe stort problem før. 

Jeg har nå min tredje runde på 3 år hvor synet har bllr så mye dårligere at jeg må ha nye briller/glass for å klare å lese.

Jeg ser like dårlig med briller nå som jeg så uten briller før jeg bikket 40. 

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sa optikeren at det var normalt å bli mer nærsynt etter 40 år?

Anonymkode: 913ea...fde

Normalt at det ble dårligere.

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg. Jeg ser nesten bare tåke og klarer overhode ikke lese uten briller, noe jeg kunne klare før bare jeg anstrengte meg litt. Jeg ser nesten ingenring uten briller nå, det var ikke noe stort problem før. 

Jeg har nå min tredje runde på 3 år hvor synet har bllr så mye dårligere at jeg må ha nye briller/glass for å klare å lese.

Jeg ser like dårlig med briller nå som jeg så uten briller før jeg bikket 40. 

Anonymkode: 70159...9d9

Da har du vel tåkesyn som det også kalles. Tok du det opp med optiker? Sjekket han øynene dine ordentlig, han tok ikke bare synstest? Trenger du forskjellige briller til å se ting på lang og nær avstand, eller ser du like godt på lang og nær avstand når du har riktig brillestyrke?

Anonymkode: 913ea...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du vel tåkesyn som det også kalles. Tok du det opp med optiker? Sjekket han øynene dine ordentlig, han tok ikke bare synstest? Trenger du forskjellige briller til å se ting på lang og nær avstand, eller ser du like godt på lang og nær avstand når du har riktig brillestyrke?

Anonymkode: 913ea...fde

Nei, tok ikke opp dette med tåkesyn den gang fordi jeg ikke tenkte over det. Hun sjekket ordentlig ja, tok bilde av netthinnen og greier. Jeg bruker progressive glass. 

Anonymkode: 70159...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir stadig dårligere. Jeg har gått ned i styrke (fra langsynt mot nærsynt), fra 5 til 3. Jeg er sikker på at det har gått ned mer nå. 

Når jeg tar av meg brillene ser jeg bare tåke. Slik var det ikke før. 

jeg har byttet briller hvert år pga dette de siste 3 årene, og denne gangen har jeg ikke råd (vi er under en gjeldsordning, og det nye brilller koster er det vi har å leve for i en mnd).

 

Behøver ikke bli så dyrt hvis du kjøper briller online.

https://www.favoptic.no/frames/female_metal

Anonymkode: e0a92...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...