Gå til innhold

Undulat


Benjamin Nicolai

Anbefalte innlegg

Benjamin Nicolai

Hei! Jeg har fått en undulat og hatt den i to dager. Jeg er 12 år å kanskje litt utholdmodig😖 Den har mat og drikke og alt den trenger, hvordan temmer jeg den? Har hatt hånden min stadig inne i buret, veldig rolige bevegelser og prøver og klappe den litt på fjærene hans, litt på han og å det funker fint! Han lat meg klappe han men etterhvert så flyr til en annen pinne. Hva skal jeg gjøre, føler meg litt utholdmodig og skal innrømme det men har bare så lyst til at den kan lære seg å snakke og sånt. Lager ingen lyder annet enn at den biter Nebbet sammen. Noen ganger så rister den men vet ikke hva som er grunnen. Han virker ikke redd eller noe. Kanskje jeg kommer for tett på ham? Hjelp😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det tar lang tid å temme en fugl. Og enda lenger å lære den å snakke. La han komme til deg. Prøv med noe hirsekolber som han ikke får ellers osv. Så må du la den bli vant til deg.

Anonymkode: feed2...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Benjamin Nicolai Kleiven skrev:

Hei! Jeg har fått en undulat og hatt den i to dager. Jeg er 12 år å kanskje litt utholdmodig😖 Den har mat og drikke og alt den trenger, hvordan temmer jeg den? Har hatt hånden min stadig inne i buret, veldig rolige bevegelser og prøver og klappe den litt på fjærene hans, litt på han og å det funker fint! Han lat meg klappe han men etterhvert så flyr til en annen pinne. Hva skal jeg gjøre, føler meg litt utholdmodig og skal innrømme det men har bare så lyst til at den kan lære seg å snakke og sånt. Lager ingen lyder annet enn at den biter Nebbet sammen. Noen ganger så rister den men vet ikke hva som er grunnen. Han virker ikke redd eller noe. Kanskje jeg kommer for tett på ham? Hjelp😟

https://www.dyreklinikk.no/stell-av-kjaeledyr/undulat/haandtering-og-temming-av-undulat/

Anonymkode: 35166...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bør alltid sette seg nøye inn i dyreholdet før man skaffer set et dyr. Selv har jeg hatt både  undulater, hamstere og marsvin og hadde nok aldri klart å temme dem uten at jeg kjøpte bøker ‘med bruksanvisning’ på forhånd😆

Undulater kan være veldig vanskelig å temme. Særlig om den er voksen når du kjøper den. Så du bør nok bare jobbe med talmodigheten din. Som andre sier, så kan være lurt med ‘lokkemat’.

Google på nett om tips for å temme indulater🙂

Anonymkode: 72df7...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin Nicolai
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar lang tid å temme en fugl. Og enda lenger å lære den å snakke. La han komme til deg. Prøv med noe hirsekolber som han ikke får ellers osv. Så må du la den bli vant til deg.

Anonymkode: feed2...7e1

Hvor lang tid ca? Har hatt hånden min inne i buret å snakket med den idag og, idag har den begynt og lage litt lyder og da svarer jeg med en tilsvarende lyd gjerne og begynner å snakke litt med den. Den har ristet idag og, hva skal det bety?

Endret av Benjamin Nicolai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Benjamin Nicolai skrev:

Hvor lang tid ca? Har hatt hånden min inne i buret å snakket med den idag og, idag har den begynt og lage litt lyder og da svarer jeg med en tilsvarende lyd gjerne og begynner å snakke litt med den. Den har ristet idag og, hva skal det bety?

Det kommer an på, men noen uker. Det går fortere om den ikke er mange ukene gammel. Da går det fortere.

Anonymkode: feed2...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benjamin Nicolai

Men hva betyr det når den rister? Nå for jeg kose masse med den men bare inne i buret og veldig rolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Benjamin Nicolai skrev:

Men hva betyr det når den rister? Nå for jeg kose masse med den men bare inne i buret og veldig rolig

Høres ut som den kanskje skjelver...er redd? Fugler rister når de er redde...eller fryser..

Anonymkode: 72df7...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 23.03, Benjamin Nicolai skrev:

Hei! Jeg har fått en undulat og hatt den i to dager. Jeg er 12 år å kanskje litt utholdmodig😖 Den har mat og drikke og alt den trenger, hvordan temmer jeg den? Har hatt hånden min stadig inne i buret, veldig rolige bevegelser og prøver og klappe den litt på fjærene hans, litt på han og å det funker fint! Han lat meg klappe han men etterhvert så flyr til en annen pinne. Hva skal jeg gjøre, føler meg litt utholdmodig og skal innrømme det men har bare så lyst til at den kan lære seg å snakke og sånt. Lager ingen lyder annet enn at den biter Nebbet sammen. Noen ganger så rister den men vet ikke hva som er grunnen. Han virker ikke redd eller noe. Kanskje jeg kommer for tett på ham? Hjelp😟

Har du frø i hånda? Hirsefrø i hånda? Du MÅ ha en godbit i hånda ;) Den skal forbinde hånda med noe positivt :)

Du bør definitivt ikke klappe ham. La ham være, sitt bare med hånda i buret, med masse frø oppi og se om han tør å spise etter hvert. Hirsefrø er noe av det beste de vet ofte. 

Den kan riste fordi den er redd, eller fryser, som noen sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin Nicolai

Ops😓 Jeg tok den med ut av buret og holdt den inntatt brystet mitt og koste med den og sånn men nå virker den irritert! Hva skal jeg gjøre og hvordan skal jeg gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Benjamin Nicolai skrev:

Ops😓 Jeg tok den med ut av buret og holdt den inntatt brystet mitt og koste med den og sånn men nå virker den irritert! Hva skal jeg gjøre og hvordan skal jeg gjøre det?

Tror du skal sette deg ned med en bok om indulathold eller lese om det på nett. I linken du fikk tidligere står det meste du lurer på. Ikke minst burde faren eller moren din hjulpet deg mer her. Du virker for umoden til å ta seg av og temme en undulat helt alene. 
 

Undulater sover forøvrig om natten, slik som oss. De ønsker ro og helst ha det mørkt om natten. Så det var nok ikke et passende tidspunkt å ta den ut for første gang akkurat nå...

Anonymkode: 72df7...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin Nicolai
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal sette deg ned med en bok om indulathold eller lese om det på nett. I linken du fikk tidligere står det meste du lurer på. Ikke minst burde faren eller moren din hjulpet deg mer her. Du virker for umoden til å ta seg av og temme en undulat helt alene. 
 

Undulater sover forøvrig om natten, slik som oss. De ønsker ro og helst ha det mørkt om natten. Så det var nok ikke et passende tidspunkt å ta den ut for første gang akkurat nå... Men må bare være litt toldmodig

Anonymkode: 72df7...a1f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...