Gå til innhold

Er det noe galt i å ville være hjemmeværende?


girlinyellow

Anbefalte innlegg

girlinyellow

Jeg 30 år, og har slitt en del psykisk.
Bipolar 1, gen. angst, kompleks PTSD etter overgrep, og spiseforstyrrelser.

I løpet av 20-årene har jeg hatt ulike jobber, og jeg har en universitetsgrad, samt et par årsstudier. Jeg vet hvordan det er å studere, og jeg vet hvordan det er å jobbe. De siste par årene har jeg vært hjemme grunnet psykisk sykdom. Jeg har og har fått god oppfølging. Og jeg har vært glad for å få lov til å være hjemme, og takknemlig for støtten fra NAV, og hjelpen fra helsevesenet. Uten dette hadde jeg kanskje vært sykere. Kanskje død. 

Mens jeg har vært hjemme, har jeg hatt en gnagene følelse av å ikke være bra nok. At andre sikkert ser ned på meg, eller dømmer meg. Tenker at jeg er en lat unnasluntrer, eller noe slikt. Jeg har kjent på presset om å kunne svare "jeg er lærer", når noen spør hva jeg "gjør". Et press om å ha et godt og godkjent svar folk kan nikke anerkjennende til. - Men egentlig ønsker jeg å være hjemmeværende nå. 

Jeg skulle ønske jeg kunne slippe stresset knyttet til det å være hjemme. Jeg har lyst til å bli mamma, og ha en god familie. Skulle ønske jeg kunne være husmor, og å være stolt av det. Slappe av med at det å ta vare på egen familie, egen helse, og eget hjem er bra nok. Bruke det jeg har av "friskhet" til å få barn, som er det største i verden.

Det virker som om det å være husmor var mer allment godkjent på f.eks 80-90-tallet, men i dag er det et stort press om å være godt utdannet, ha en jobb (i det hele tatt), og gjerne godt betalt.