Gå til innhold

Få kontroll på overspisningen


Glitter

Anbefalte innlegg

stjernestøv
6 minutter siden, Glitter skrev:

 

Vet ikke...De har ikke tilbudt meg det. Jeg har aldri hatt vedtak på "vikarer" i ferier og høytider. Så...

Her kan alle ringe til psykisk helse døgnet rundt, rart det ikke er sånn hos deg. Det er jo alltid folk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Her kan alle ringe til psykisk helse døgnet rundt, rart det ikke er sånn hos deg. Det er jo alltid folk der. 

Åja. Jeg tror ikke det er slik her. Man må ha vedtak på alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite angstanfall da jeg og kontakten min gikk tur i stad. Gråt av og på gjennom turen (takk til sol og solbriller), men så var det en stund pusten bare snørpet seg sammen og jeg måtte slutte og snakke og bare puste meg gjennom det. 

Det som frustrerer meg er at ingen har liksom noen gode forslag rundt hvordan jeg skal klare meg gjennom denne tiden. Jeg har jo selvsagt selv tenkt på hva jeg kan fylle dagene med. Som venninnen min om litt over to uker, vennen min når han kommer fra ferie. Men igjen så vil jeg ikke snakke for mye med de om alt jeg plages med. Hele kriseplanen min er satt ut av funksjon. Jeg trodde man skulle ha kriseplan i ferier også. Jeg skulle så ønsket jeg hadde blitt henvist til DPS på et tidligere tidspunkt (dvs ble det, men fikk avslag i februar, også ble jeg henvist på nytt i juni/slutten av mai, og fikk da plass) slik at jeg kunne vært der nå i stedet. Men har ikke plass der før 28 september. 

Jeg har brukerstyrt plass på DPS som ikke har fungert så bra for meg, men jeg skulle nå ha brukt den som nødløsning denne perioden, men selv om avdelingen har åpnet igjen, så er den brukerstyrte plassen fortsatt corona-stengt. 

Jaja. Ungene kommer til meg i dag også. Om en halvtime. Er veldig sliten etter omtrent null søvn i dag, så vet ikke om jeg greier det, men skal prøve å få trent når de har dratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, Glitter skrev:

Fikk et lite angstanfall da jeg og kontakten min gikk tur i stad. Gråt av og på gjennom turen (takk til sol og solbriller), men så var det en stund pusten bare snørpet seg sammen og jeg måtte slutte og snakke og bare puste meg gjennom det. 

Det som frustrerer meg er at ingen har liksom noen gode forslag rundt hvordan jeg skal klare meg gjennom denne tiden. Jeg har jo selvsagt selv tenkt på hva jeg kan fylle dagene med. Som venninnen min om litt over to uker, vennen min når han kommer fra ferie. Men igjen så vil jeg ikke snakke for mye med de om alt jeg plages med. Hele kriseplanen min er satt ut av funksjon. Jeg trodde man skulle ha kriseplan i ferier også. Jeg skulle så ønsket jeg hadde blitt henvist til DPS på et tidligere tidspunkt (dvs ble det, men fikk avslag i februar, også ble jeg henvist på nytt i juni/slutten av mai, og fikk da plass) slik at jeg kunne vært der nå i stedet. Men har ikke plass der før 28 september. 

Jeg har brukerstyrt plass på DPS som ikke har fungert så bra for meg, men jeg skulle nå ha brukt den som nødløsning denne perioden, men selv om avdelingen har åpnet igjen, så er den brukerstyrte plassen fortsatt corona-stengt. 

Jaja. Ungene kommer til meg i dag også. Om en halvtime. Er veldig sliten etter omtrent null søvn i dag, så vet ikke om jeg greier det, men skal prøve å få trent når de har dratt. 

Syns det er rart du ikke får tilbud om noe, du er jo langt dårligere enn meg. Jeg fikk tilbud om andre folk i fact,men jeg vil ikke ha kontakt med ukjente folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Syns det er rart du ikke får tilbud om noe, du er jo langt dårligere enn meg. Jeg fikk tilbud om andre folk i fact,men jeg vil ikke ha kontakt med ukjente folk. 

Ja jeg vet ikke. Synes også det er litt rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Glitter skrev:

De går på ferie de også. Skal møte hun ene nå kl 12. Etter det er det over 4 uker til alle kommer tilbake og jeg står helt alene. I en allerede veldig vond og ustabil fase. 

Du kunne ikke ha fått noen andre enn de du bruker å gå til da? Jeg skrev til deg tidligere at jeg hadde tenkt å ringe kommunepsykiatrien, og det har jeg gjort, og det ordner seg med en time neste uke. Men da må jeg ta den behandleren jeg får.

Anonymkode: 00d14...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne ikke ha fått noen andre enn de du bruker å gå til da? Jeg skrev til deg tidligere at jeg hadde tenkt å ringe kommunepsykiatrien, og det har jeg gjort, og det ordner seg med en time neste uke. Men da må jeg ta den behandleren jeg får.

Anonymkode: 00d14...2a0

De vet hvor fortvilet jeg er over hele situasjonen, og de kommer ikke med noe alternativ. Det er sikkert for sent å skulle få vikar nå. Det har vært litt dårlig kommunikasjon mellom kommunefolkene, meg og psykiatrien så at alle gikk på ferie samtidig ble oppdaget for sent. De har nok ikke folk til overs nå. 

Veldig bra du fikk time! :) Jeg har forstått det slik at den type oppfølging jeg har er vedtaksbasert. Hvert år får jeg brev i posten om fornyelse av vedtak. Så er ikke så mye å gjøre virker det som. 

Fikk melding av han andre kontakten min i kommunen og han kunne komme i morgen selv om det er mandager vi har avtale. Og etter det blir jeg alene. 

Jeg og guttene har nå tatt buss til kjøpesenter og der fikk de hver sin leke. Nå blir de straks hentet. Jeg er sliten etter null søvn i natt, men de hjalp meg ut av det tunge humøret for noen timer i hvert fall. :) Eneste som er dumt er at jeg kjøpte meg to øl. Vet ikke om jeg blir å drikke de i kveld. Det er etter øl nr 4 jeg pleier å bli ukritisk, men det er alltid en risiko med bare to øl også. Da jeg kan få "tenning" av det og plutselig finne ut at jeg skal kjøpe mer. Så dersom jeg drikker de i kveld så venter jeg til ølsalget stenger. Slik at jeg ikke kan kjøpe mer. Skadereduksjon. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Glitter skrev:

De vet hvor fortvilet jeg er over hele situasjonen, og de kommer ikke med noe alternativ. Det er sikkert for sent å skulle få vikar nå. Det har vært litt dårlig kommunikasjon mellom kommunefolkene, meg og psykiatrien så at alle gikk på ferie samtidig ble oppdaget for sent. De har nok ikke folk til overs nå. 

Veldig bra du fikk time! :) Jeg har forstått det slik at den type oppfølging jeg har er vedtaksbasert. Hvert år får jeg brev i posten om fornyelse av vedtak. Så er ikke så mye å gjøre virker det som. 

Fikk melding av han andre kontakten min i kommunen og han kunne komme i morgen selv om det er mandager vi har avtale. Og etter det blir jeg alene. 

Jeg og guttene har nå tatt buss til kjøpesenter og der fikk de hver sin leke. Nå blir de straks hentet. Jeg er sliten etter null søvn i natt, men de hjalp meg ut av det tunge humøret for noen timer i hvert fall. :) Eneste som er dumt er at jeg kjøpte meg to øl. Vet ikke om jeg blir å drikke de i kveld. Det er etter øl nr 4 jeg pleier å bli ukritisk, men det er alltid en risiko med bare to øl også. Da jeg kan få "tenning" av det og plutselig finne ut at jeg skal kjøpe mer. Så dersom jeg drikker de i kveld så venter jeg til ølsalget stenger. Slik at jeg ikke kan kjøpe mer. Skadereduksjon. Hehe. 

Kos deg med øl, men ikke mer enn to! Så hyggelig at du har hatt det fint sammen med dine barn. Håper du får en fin, og stabil, sommer videre😊

Anonymkode: 00d14...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kos deg med øl, men ikke mer enn to! Så hyggelig at du har hatt det fint sammen med dine barn. Håper du får en fin, og stabil, sommer videre😊

Anonymkode: 00d14...2a0

Nei kan ikke drikke mer enn to. Akkurat nå har jeg mistet litt lysten, men den kommer vel tilbake i løpet av kvelden. Akkurat nå skulle jeg ønske guttene kunne overnatte, men de har avtalt telttur med stefaren min så da blir det dumt med spontan-overnatting. Det gjorde godt å være mamma for noen timer. Selv om jeg er HELT utslitt nå. Har gjespet i hele dag. Og jeg som trodde jeg skulle komme meg på løpetur nå. Haha. 

Får trene i morgen heller. Tror jeg må lytte mer til kroppen min og jobbe i mot tvangen rundt trening. Tror ikke det er bra for meg å tvinge meg ut uansett form. I forrige uke dro jeg ut på løpetur til tross for å ha fullstendig magesjau etter å ha gått på morfin. Det er jo helt hull i hodet. 

Ikke at jeg tror jeg klarer å følge mine egne ord nå. Det er bare fornuftige Glitter som snakker nå. Spiseforstyrrede Glitter er fullstendig uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jeg ventet litt da. Har drukket 1,5 øl og hele kroppen min bare "MER!!!!". Men rekker ikke ølsalget. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg er skikkelig i overspisingsmodus i dag. Jeg tok 4 eller 5 ekstra truxal i går da jeg nok en gang ikke fikk sove. Så i dag har jeg vært så hangover. Sov til kl 13, og så fra 14-1545. Skulle egentlig trene i dag (har bare trent EN økt denne uken!!!), men er alt for slapp. Og selv om jeg ikke er sulten så tenker jeg kun på mat. Og rusmidler da. Vil heller ha rus enn mat, men altså. Det går jo ikke. 

Vurderer sterkt å steke meg vafler. Bare la denne dagen være en elendig matdag og så prøve å være flink resten av helgen. 

Har foreløpig i dag spist en skål frokostblanding, tre stykker grandiosa, dvs litt over en fjerdedel, og drukket en jordbær litago. Ikke så sunn i dag med andre ord. Men jeg har ikke motivasjon til noen ting. Bare ligger her på sofaen som en latsabb..

Blir bedre i morgen. Da skal jeg trene kl 13 også kommer sønnene ca 1530. Vi skal spise Taco, kanskje gå en liten topptur og ha "hjemmekino" med lørdagsgodt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare spist og spist i dag. Får vel håpe at jeg har fått det ut av systemet nå da, og klarer å være sunn og ikke spise for mye framover...

Tankene er bare så mørke, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med de. Dras mot det aller mørkeste nå. Det er så tungt å bære at jeg skrev til og med en melding til sidetmedord.no. Brukte de en del før, men er lenge siden nå. Der kan jeg si rett ut hva de mørke tankene går ut på og slikt. Kan jo ikke det på samme måten her. 

Nytter ikke å ringe Mental helse. Hver gang jeg har prøvd så har jeg bare sittet i telefonkø. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Har bare spist og spist i dag. Får vel håpe at jeg har fått det ut av systemet nå da, og klarer å være sunn og ikke spise for mye framover...

Tankene er bare så mørke, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med de. Dras mot det aller mørkeste nå. Det er så tungt å bære at jeg skrev til og med en melding til sidetmedord.no. Brukte de en del før, men er lenge siden nå. Der kan jeg si rett ut hva de mørke tankene går ut på og slikt. Kan jo ikke det på samme måten her. 

Nytter ikke å ringe Mental helse. Hver gang jeg har prøvd så har jeg bare sittet i telefonkø. 

 

 

Spist er spist og i morgen kan du spise annerledes. Håper du får en god natt🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, cilie skrev:

Spist er spist og i morgen kan du spise annerledes. Håper du får en god natt🤗

Det er vel ikke spisingen som er det største problemet i glitters innlegg.

Anonymkode: d2149...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke spisingen som er det største problemet i glitters innlegg.

Anonymkode: d2149...9e1

Nei, men det var det jeg forsøkte å hjelpe i henhold til... Så må du feel free til å hjelpe ytterligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, cilie skrev:

Spist er spist og i morgen kan du spise annerledes. Håper du får en god natt🤗

Sant det. Håper jeg klarer det.

 

Ligger enda i sengen og ser ikke vitsen med å stå opp, men må vel tvinge meg snart. Er helt nødt til å trene før ungene kommer i dag. Off. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Glitter skrev:

Sant det. Håper jeg klarer det.

 

Ligger enda i sengen og ser ikke vitsen med å stå opp, men må vel tvinge meg snart. Er helt nødt til å trene før ungene kommer i dag. Off. 

Hva med å fokusere på at du skal opp til ungene - ikke trening. Kanskje du heller kan sette på bra musikk og vaske, rydde, støvsuge (om det trengs) med noen treningsøvelser innimellom? Og lage noe god mat til deg og ungene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Hva med å fokusere på at du skal opp til ungene - ikke trening. Kanskje du heller kan sette på bra musikk og vaske, rydde, støvsuge (om det trengs) med noen treningsøvelser innimellom? Og lage noe god mat til deg og ungene? 

Skal opp til begge deler. Hehe. Trening er såpass viktig for meg. Har jobbet hardt for å få de musklene jeg har. Pluss har lagt litt på meg i det siste, så. Også blir jeg i bedre humør etter trening = bedre mamma. 

Jeg har stått opp nå, vært på butikken og spist frokost. Nå skal jeg slappe av til kl 14, også blir det løpetur (klarer ikke løypa med bare jogging, formen har sunket), litt styrketrening også kommer ungene. 

Jeg pleier å ta en runde med rydding og støvsuging på morgenen når vi har stått opp, imens de leker eller spiller på nettbrett. 

Vi skal spise taco i dag. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg vært hjemme i 5 dager. 2 uker og 2 dager til jeg i teorien kan komme inn på lavterskel innleggelse, men målet er å klare meg til behandler kommer tilbake fra ferie. Som er 4 uker til. Aller helst skulle jeg klart 5 uker, for om 6 uker må jeg gjennom noe veldig tungt og jeg vet ikke om jeg vil tåle det. Men 5 uker, dvs nesten 6 uker hjemme har jeg ikke klart siden i fjor. Og da hadde jeg to uker med hypomani. Så..

Prøver å legge plan for hver dag. Så i dag har det blitt ukeshandling, jeg skal lage middag, brette klær og trene. 

Her er ukesmenyen: 

Mandag: Kyllingwok med eggnudler. 

Tirsdag: Mangolaks i pitabrød 

Onsdag: kjøttboller, hjemmelagd potetmos og grønnsaker 

Torsdag: pannert fisk, råkost og potet 

Fredag: blomkålsuppe og et rundstykke. Kanskje bacon også? 

Lørdag: vegetar hamburger og søtpotetfries

Søndag: lettsaltet torsk, gulrotstuing og potet 

Jeg spiser egentlig ikke rødt kjøtt, men gjør av og til et unntak. Som på onsdag når det blir kjøttboller. Spiser fra fryseren denne uken. Kun handler tilbehør, grønnsaker og pålegg på butikken. Og kaffe :) Så ble ukeshandling på 500 kr. 

Denne uken skal jeg klare å kun drikke iskaffe lørdag og søndag. Har sklidd heeelt ut. 

Er sulten nå, men skal vente til kl 16 med å lage middag. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
52 minutter siden, Glitter skrev:

Ja da har jeg vært hjemme i 5 dager. 2 uker og 2 dager til jeg i teorien kan komme inn på lavterskel innleggelse, men målet er å klare meg til behandler kommer tilbake fra ferie. Som er 4 uker til. Aller helst skulle jeg klart 5 uker, for om 6 uker må jeg gjennom noe veldig tungt og jeg vet ikke om jeg vil tåle det. Men 5 uker, dvs nesten 6 uker hjemme har jeg ikke klart siden i fjor. Og da hadde jeg to uker med hypomani. Så..

Prøver å legge plan for hver dag. Så i dag har det blitt ukeshandling, jeg skal lage middag, brette klær og trene. 

Her er ukesmenyen: 

Mandag: Kyllingwok med eggnudler. 

Tirsdag: Mangolaks i pitabrød 

Onsdag: kjøttboller, hjemmelagd potetmos og grønnsaker 

Torsdag: pannert fisk, råkost og potet 

Fredag: blomkålsuppe og et rundstykke. Kanskje bacon også? 

Lørdag: vegetar hamburger og søtpotetfries

Søndag: lettsaltet torsk, gulrotstuing og potet 

Jeg spiser egentlig ikke rødt kjøtt, men gjør av og til et unntak. Som på onsdag når det blir kjøttboller. Spiser fra fryseren denne uken. Kun handler tilbehør, grønnsaker og pålegg på butikken. Og kaffe :) Så ble ukeshandling på 500 kr. 

Denne uken skal jeg klare å kun drikke iskaffe lørdag og søndag. Har sklidd heeelt ut. 

Er sulten nå, men skal vente til kl 16 med å lage middag. 

Håper du klarer deg fint i sommer uten hjelpeapparatet, det går jo fort også men kan gå senere når man er dårlig. Det er jo fint du har en plan for maten da :) Ta en dag eller en time av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...