Gå til innhold

hva synes du om folk som mangler tenner i munnen?synes du det er ekkelt å se påde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært litt uheldig og måtte trekke ut to tenner siden de var dårlige, er i starten av tjueårene. Merker at folk generellt ser ned påmeg, og føler meg kanskje litt dum..

Anonymkode: 9f322...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørs hvilke tenner det gjelder. Er det i front, vil jeg reagere på det. Ikke nødvendigvis på en dømmende måte, mer som et overraskende og dessverre ikke positivt blikkfang. 

Har du planer om å få erstatte tennene på sikt? 

Anonymkode: d39c2...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært litt uheldig og måtte trekke ut to tenner siden de var dårlige, er i starten av tjueårene. Merker at folk generellt ser ned påmeg, og føler meg kanskje litt dum..

Anonymkode: 9f322...287

Dersom noe ved folks utseende er uventet/annerledes, så vil man andre mer eller mindre automatisk legge merke til det. Dersom en ung person synlig mangler tenner, så vil nok folks blikk automatisk kunne dras mot det. Dette betyr imidlertid ikke i seg selv at man tenker nedsettende om vedkommende. Opplevelsen din av at folk ser ned på deg, trenger ikke å ha rot i virkeligheten, opplevelsen kan like gjerne skyldes at du for eksempel har dårlig selvfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvilke tenner det gjelder. Er det i front, vil jeg reagere på det. Ikke nødvendigvis på en dømmende måte, mer som et overraskende og dessverre ikke positivt blikkfang. 

Har du planer om å få erstatte tennene på sikt? 

Anonymkode: d39c2...691

Ja, men det ka nok ta litt tid førjeg får råd til det. Har kun gått uten nå noen uker og bare merker at jeg føler meg litt dum, og at folk tenker at jeg f.eks er ex-narkoman, eller dårlig hygiene eller sånne ting, vet jo at det er det folk tenker, så da føler jeg meg på null.

Anonymkode: 9f322...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det ka nok ta litt tid førjeg får råd til det. Har kun gått uten nå noen uker og bare merker at jeg føler meg litt dum, og at folk tenker at jeg f.eks er ex-narkoman, eller dårlig hygiene eller sånne ting, vet jo at det er det folk tenker, så da føler jeg meg på null.

Anonymkode: 9f322...287

Jeg har full forståelse for at du opplever det ubehagelig. Det ville nok de aller fleste gjort. Å miste tenner er en sårbar greie. Husk likevel at andre ikke automatisk dømmer deg slik du frykter. De kan like gjerne være undrende, medfølende eller bare nysgjerrige. Du er mye mer enn de manglende tennene, andre ser helheten. 

Anonymkode: d39c2...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 17.5.2020 den 21.45, frosken skrev:

Dersom noe ved folks utseende er uventet/annerledes, så vil man andre mer eller mindre automatisk legge merke til det. Dersom en ung person synlig mangler tenner, så vil nok folks blikk automatisk kunne dras mot det. Dette betyr imidlertid ikke i seg selv at man tenker nedsettende om vedkommende. Opplevelsen din av at folk ser ned på deg, trenger ikke å ha rot i virkeligheten, opplevelsen kan like gjerne skyldes at du for eksempel har dårlig selvfølelse. 

Jeg ser ikke ned på folk som mangler tenner. Selvfølgelig ikke. Mangler selv en fortann etter en ulykke som barn. Den er erstattet med en protese,  og det ser desverre ikke så fint ut lenger pga det er fargeforskjell. Det irriterer meg på selvtilliten løs iblant men jeg synes det blir for dyrt å fikse det forløbig. Vil heller ha en trygg økonomi enn perfekte tenner. 

Anonymkode: 9d312...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.5.2020 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Jeg har full forståelse for at du opplever det ubehagelig. Det ville nok de aller fleste gjort. Å miste tenner er en sårbar greie. Husk likevel at andre ikke automatisk dømmer deg slik du frykter. De kan like gjerne være undrende, medfølende eller bare nysgjerrige. Du er mye mer enn de manglende tennene, andre ser helheten. 

Anonymkode: d39c2...691

Det er sant.  Jeg knuste min fortann som 11 åring og det har vært en veldig sårbar greie å leve med. Men vi er så mye mer enn tennene. Det kan fikses. Man kan igjen få et perfekt smil med kosmetisk tannlegebehandling men det koster mye. Man er så mye mer enn tenner /utseende 

Anonymkode: 9d312...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...