Gå til innhold

9-åring med laber kondisjon..


Fanasia

Anbefalte innlegg

Gutten min er en aktiv kar, har spilt fotball og er generelt glad i å være ute. Siste året har han imidlertid mista utholdenheten og kondisjonen litt brått. Jeg la merke til at han var veldig sliten etter fotballtreningene, og etter hvert ville han ikke lenger spille fotball. Han er veldig glad i å sykle, men jeg har sett at han helst ikke sykler på veier og løyper der det er oppover-bakker. Han holder det heller ikke gående så veldig lenge før han trekker inn for å slappe av, sitte en stund. Siste halvåret har han også lagt på seg litt, noe som overrasker meg en del, siden han alltid har vært en slank gutt(ikke direkte tynn), og likedan med brødrene hans.

Vi var hos legen i fjor høst, man han var bare opptatt av om guttungen spiller mye og ikke rører på seg? Noe jeg prøvde å avkrefte. Ble ikke trodd noe særlig, men vi tok blodprøver uten at disse viste noe galt. Så gikk tida da, og jeg la merke til at han er litt blek, sammenligna med andre(også brødrene). Nå siste månedene har jeg også lagt merke til at han ofte er blek også på leppene. For eksempel når han står opp om morran er han nesten så det grenser mot hvit på leppene, og innimellom en anelse blålig(helt lys blå, ikke type hjertebarn-blå). Han er også hvit i huden, og dette ses veldig godt nå når det er vår og han er blitt solbrun i ansiktet og på hendene.

Nå har vi vært hos legen igjen(en annen lege) og tatt nye blodprøver, litt mer forskjellig denne gangen. Vi er også henvist til barneavdeling for undersøkelse. Så jeg bare tenker litt på om noen har erfaringer med sånt? Han er generelt en aktiv og glad kar, bare det at han hemmes litt fysisk av sin labre utholdenhet.. 

Og når det er sagt, han får oppfølging av lege og helsepersonell. Jeg bare lurer på om andre har erfaringer med sånt, noe jeg bør tenke på?
Legen har sålangt antyda astma og faktisk hjerteplager av noe slag(men dette ville jeg da sett mye tydeligere, eller?). Er det ting som kan være tilfellet, og som kanskje ikke vises på blodprøver(mangelstoffer, allergier etc)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Fanasia skrev:

Legen har sålangt antyda astma og faktisk hjerteplager av noe slag(men dette ville jeg da sett mye tydeligere, eller?). Er det ting som kan være tilfellet, og som kanskje ikke vises på blodprøver(mangelstoffer, allergier etc)?

Er han undersøkt med tanke på hjertefeil? Det kan godt oppdages etterhvert som kroppen blir større og krever mer av hjertet. Om han ikke er det så ville jeg definitivt presset på lege for å få det gjort! Har selv et hjertebarn (og flere i familien), men hos ham ble det merkbart kort tid etter fødselen, hos hans far merket de det ikke før han var 7-8 år gammel, nettopp på den måten at han ble raskt sliten og litt blå på leppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar! :)
Han er til nå, -ikke undersøkt for hjertefeil, nei. Men dette var en av problemstillingene vi var innom på legekontoret i dag. Så nå er det tatt en rekke blodprøver, og vi har fått henvisning til barneavdeling. 

Jeg skjønner jo at jeg nok har litt andre tanker om hjertefeil på barn, for da tenker jeg at det oppdages ved fødselen og at det aldri er noen tvil om de har en hjertefeil(at de er mye syke osv).
Han her har jo vært frisk som ei kule bestandig, er først nå siste året han liksom har "falt" litt. Men grader av hjertefeil kan vel sikkert også variere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fanasia skrev:

Han her har jo vært frisk som ei kule bestandig, er først nå siste året han liksom har "falt" litt. Men grader av hjertefeil kan vel sikkert også variere?

Det varierer enormt! Guttungen min hadde ikke overlevd uten operasjoner, ved den første var han 6 dager gammel. Faren hans var 7-8 år da det ble oppdaget, nettopp fordi han ble så fort sliten. Det kan sikkert være andre årsaker, men ultralyd hos kardiolog vil fort vise om alt er i orden med hjertet eller ikke. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da har jeg lært noe nytt i dag og! :) 
Og nå har jeg også en liten lærdom om hjertefeil sånt sett. Skal få pressa fram en ultralyd ja, når vi engang kommer på sykehuset. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...