Gå til innhold

Hvor dyrt bor du ? Leier du? Eller har du kjøpt bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte huset nytt for under 2 mill i 2002. 160kvm. Nå har det skjedd så mye rart siden den tid, men hvis vi skulle betalt på det opprinnelige boliglånet ville det vært rundt 10 000 per måned. Boligen er takster til 5.5 mill i dag.

Hvis man kom inn på markedet i 2002 kan man bo i en 5.5 mill bolig for omtrent samme sum som TS betaler.

MEN, da skal man huske på at dette stort sett er penger man betaler til seg selv. Mesteparten er avdrag. Rentene er veldig lave. De 13000 TS betaler i leie er rene utgifter.

Reelt sett er kostnadene ved å eie mye lavere enn 13 000 per måned, selv om man kjøper i dag. Saken er bare at man må ha penger for å komme inn på markedet.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte ny leilighet for 1,5 år siden og har 4300 i fellesutgifter, varmt vann og fjernvarme inkludert.  Kommunale avgifter kommer utenom.  Jeg har ikke lån, det ble nedbetalt for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎05‎.‎2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er vanskelig å få lån til å kjøpe bolig når man har forbrukslån og null kapital. 

Jeg leier for 13 000 kr i måneden. Synes det er dyrt. 

Hva med dere? Hvor mye bruker dere på bolig i måneden? 

Anonymkode: bc990...b02

Ingen får lån til å kjøpe bolig uten egenkapital. 

Hvis dere er to om å dele husleien, så betaler dere det som unge mennesker i Oslo også betaler for å bo i kollektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke at jeg hadde valgt å eie en leilighet hvis jeg hadde bodd der hvor det er enklere å leie.  Hvis jeg hadde kunnet leie trygt og eier hadde tatt seg av vedlikehold hadde jeg kanskje valgt det.  I det norske markedet er det noe annet.  Her leier du ikke uten å risikere å miste leiligheten når som helst, og da står man på bar bakke.  Det er vanvittig at unge mennesker må ha foreldre med bra økonomi for å komme seg inn på markedet og så skryter vi av sosialdemokrati.

Anonymkode: af5c8...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, frosken skrev:

Ingen får lån til å kjøpe bolig uten egenkapital. 

Hvis dere er to om å dele husleien, så betaler dere det som unge mennesker i Oslo også betaler for å bo i kollektiv. 

Ja for meg er ikke husleien så ille fordi vi deler den på to. 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio

Jeg eier ingenting. Jeg får aldri muligheten til å kjøpe egen bolig mer, jeg må leie resten av livet og det gjør meg svært trist. Hadde jeg ikke handlet som jeg har gjort hadde min situasjon vært annerledes idag - og mine barn og evt barnebarn hadde hatt et hjem å komme hjem til og på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg bodde et sted med høye fellesutgifter, men uten gjeld å snakke om. Fyring, varmtvann, TV og bredbånd var inkludert i fellesutgiftene på 5000. Så ville skjebnen det slik at jeg måtte finne meg et sted med heis, kortere vei til kollektivtransport osv. Nå bor jeg i en toroms på 55kvm, der fellesutgifter+strøm+gjeld totalt sett utgjør omtrent det samme som fellesutgiftene der jeg bodde før. Jeg er en av de som har hatt englevakt på boligmarkedet. 

Når jeg sitter og ser på hvor mye leie de krever rundt om kring, undrer jeg meg på om ikke det å betjene et ikke alt for stort lån + strøm/evt. TV   ville kostet så mye mer totalt sett. Å eie er i mine øyne bedre enn å leie. Man får sitt eget, kan gjøre det man ønsker av oppussing o.l, og heller betale noen kroner til seg selv hver mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg bodde et sted med høye fellesutgifter, men uten gjeld å snakke om. Fyring, varmtvann, TV og bredbånd var inkludert i fellesutgiftene på 5000. Så ville skjebnen det slik at jeg måtte finne meg et sted med heis, kortere vei til kollektivtransport osv. Nå bor jeg i en toroms på 55kvm, der fellesutgifter+strøm+gjeld totalt sett utgjør omtrent det samme som fellesutgiftene der jeg bodde før. Jeg er en av de som har hatt englevakt på boligmarkedet. 

Når jeg sitter og ser på hvor mye leie de krever rundt om kring, undrer jeg meg på om ikke det å betjene et ikke alt for stort lån + strøm/evt. TV   ville kostet så mye mer totalt sett. Å eie er i mine øyne bedre enn å leie. Man får sitt eget, kan gjøre det man ønsker av oppussing o.l, og heller betale noen kroner til seg selv hver mnd. 

Slik lånemarkedet er, så er det mange som greit vil kunne klare å betjene boliggjeld, men som ikke har  tilstrekkelig egenkapital til å få lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, dolmio skrev:

Jeg eier ingenting. Jeg får aldri muligheten til å kjøpe egen bolig mer, jeg må leie resten av livet og det gjør meg svært trist. Hadde jeg ikke handlet som jeg har gjort hadde min situasjon vært annerledes idag - og mine barn og evt barnebarn hadde hatt et hjem å komme hjem til og på besøk. 

Jeg synes det er trist også. Jeg kommer nok aldri for resten av livet til å ha råd til egen bolig. Kan kun leie. Det er slik at jeg føler at jeg er en av de få som er så gammel som i 40 årene og ikke har råd til egen bolig . Men det er nok flere. 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, dolmio skrev:

Jeg eier ingenting. Jeg får aldri muligheten til å kjøpe egen bolig mer, jeg må leie resten av livet og det gjør meg svært trist. Hadde jeg ikke handlet som jeg har gjort hadde min situasjon vært annerledes idag

Handlet hvordan?

Anonymkode: 4c0dd...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist også. Jeg kommer nok aldri for resten av livet til å ha råd til egen bolig. Kan kun leie. Det er slik at jeg føler at jeg er en av de få som er så gammel som i 40 årene og ikke har råd til egen bolig . Men det er nok flere. 

Anonymkode: bc990...b02

Ja, vi er flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg hadde nok vært leieboer til jeg evt arvet, var det ikke for att jeg tilfeldigvis hørte om kommunale lån. Så jeg hadde flaks, og dessuten hadde mer flaks da jeg kjøpte da det kostet en femtedel av hva det koster nå.

 

Samtidig er jeg glad for att det ikke var så lett å få forbruksgjeld da jeg var i begynnelsen av 20 årene. det blir ofte en ond spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, dolmio skrev:

Ja, vi er flere. 

En trøst at vi er flere. 

Hva skal til for å få huslån? Tror man må ha minst 500 000 i kapital, og høyere inntekt enn 270 000 i året .... Og ikke 100 000 i forbruksgjeld ( slik jeg har) 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for å få huslån? Tror man må ha minst 500 000 i kapital

Egenkapitalen regnes i forhold til kjøpesummen. Jeg tror bankene låner ut maks 85%. I tillegg må man selv dekke de omkostningene som faller på kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, laban skrev:

Egenkapitalen regnes i forhold til kjøpesummen. Jeg tror bankene låner ut maks 85%. I tillegg må man selv dekke de omkostningene som faller på kjøper.

De som har råd til å kjøpe må som oftest  enten ha god inntekt med muligheter til å spare/ ha arvet eller vunnet penger osv. 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som har råd til å kjøpe må som oftest  enten ha god inntekt med muligheter til å spare/ ha arvet eller vunnet penger osv. 

Anonymkode: bc990...b02

Har du søkt om startlån i kommunen? Kan det være et alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, dolmio skrev:

Har du søkt om startlån i kommunen? Kan det være et alternativ? 

Jeg gjorde. Men fikk beskjed den gangen at jeg maks kunne få lån til en leilighet uten soverom, og det mente de ble for dårlig for meg pga et barn som bodde hos meg.   Men det kan jo gå det nå når barnet er voksent. Bedre å eie noe enn å være helt uten. Kanskje jeg bør søke på nytt?  

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde. Men fikk beskjed den gangen at jeg maks kunne få lån til en leilighet uten soverom, og det mente de ble for dårlig for meg pga et barn som bodde hos meg.   Men det kan jo gå det nå når barnet er voksent. Bedre å eie noe enn å være helt uten. Kanskje jeg bør søke på nytt?  

Anonymkode: bc990...b02

Ja, søk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, dolmio skrev:

Ja, søk :) 

Ja, jeg skal se på søknad 🙂

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...