Gå til innhold

Er forskjell på kvinner og menn. Kvinner vil ha suksessfulle menn. Feminister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke at det er noen overraskelse, "alle" vet jo det, men siden så mange benekter det i offentligheten, så er det greit med enda en ny studie, som bekrefter alle andre studier om temaet har vist.... 

https://www.nettavisen.no/livsstil/omstridt-partnervalg-studie-har-vaert-diskutert-siden-80-tallet-na-har-forskere-gjennomfort-studien-pa-nytt/3423970314.html

Kvinner vil ha en mann som tjener mer enn dem selv. De vil ha en forsørger som kan sørge for at barna har mer ressurser tilgjengelig slik at barna klarer seg bedre. Dette burde være noe vi kan fastslå uten noen studier, selv uten å ha møtt en eneste kvinne vil alle forstå ja selvsagt vil de det, det er jo så åpenlyst og selvforklarende og logisk at alle må jo forstå det...

Dette bør ikke komme som noe sjokk, alle vet jo det, men likevel benekter kvinner dette gang på gang når du spør dem. Og studier mistros og må derfor gjentas i det uendelige uten at noe tiltro legges til studiene som gang på gang viser det samme. Selv på dette forumet benekter kvinner at de ønsker suksesfulle menn, samtidig som de ønsker at kvinner skal kvoteres inn i suksessfulle posisjoner på bekostning av menn (!).

Men hva skjer da når kvinner tjener mer enn mennene, hvem skal kvinnene parre seg med? Jo da blir det bare det vi ser i samfunnet for tiden, mer og mer "gjenbruk" av de stadig færre "gode" mennene, resten av mennene er plutselig ikke "gode" nok for kvinnene og blir barnløse og ensommme

Resultatet blir et dysfunksjonelt samfunn med masse barnløse menn, og ulykkelige "vellykkede" kvinner.

Dette vil så føre til at samfunnet kollapser, noe som også vil ramme kvinnene hardest. Bra jobbet feminister/kvinner, dere er inne på noe her..

Kvinnefrigjøringen var et eksperiment verden aldri har gått gjennom, og kvinnebevegelsen jobber under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn. Men hva om de tar feil, og at (som alle vet) er det forskjell på kvinner og menn. Er det ikke da mulig at politikk utformet under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn, kan få dårlige utfall dersom det faktisk er forskjell på kvinner og menn. Rent teoretisk sett ?

 

Hva tenker dere om dette. Er det, som alle studier til evig tid har vist og vil vise, forskjeller mellom kvinner og menn, og hvis så, bør samfunnets politikk utarbeides gitt det som utgangspunkt. Kanskje vi rett og slett må innse at det er forskjeller på kvinner og menn og at "likestilling" kan være et misforstått mål, og å dytte ned menn kanksje ødelegger både for menn og kvinner, selv om det kanskje føles bra der og da. HVis folker ulike, hvorfor skal folk vedtas å være like, det høres rett og slett bare idiotisk ut ?

Kanksje det er gruppen som ønsker "like muligheter", og ikke "like utfall", som har fakta og vitenskap og logikk på sin side, mens feministene er på den gale siden

Kjør debatt !

Anonymkode: b645a...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at det er noen overraskelse, "alle" vet jo det, men siden så mange benekter det i offentligheten, så er det greit med enda en ny studie, som bekrefter alle andre studier om temaet har vist.... 

https://www.nettavisen.no/livsstil/omstridt-partnervalg-studie-har-vaert-diskutert-siden-80-tallet-na-har-forskere-gjennomfort-studien-pa-nytt/3423970314.html

Kvinner vil ha en mann som tjener mer enn dem selv. De vil ha en forsørger som kan sørge for at barna har mer ressurser tilgjengelig slik at barna klarer seg bedre. Dette burde være noe vi kan fastslå uten noen studier, selv uten å ha møtt en eneste kvinne vil alle forstå ja selvsagt vil de det, det er jo så åpenlyst og selvforklarende og logisk at alle må jo forstå det...

Dette bør ikke komme som noe sjokk, alle vet jo det, men likevel benekter kvinner dette gang på gang når du spør dem. Og studier mistros og må derfor gjentas i det uendelige uten at noe tiltro legges til studiene som gang på gang viser det samme. Selv på dette forumet benekter kvinner at de ønsker suksesfulle menn, samtidig som de ønsker at kvinner skal kvoteres inn i suksessfulle posisjoner på bekostning av menn (!).

Men hva skjer da når kvinner tjener mer enn mennene, hvem skal kvinnene parre seg med? Jo da blir det bare det vi ser i samfunnet for tiden, mer og mer "gjenbruk" av de stadig færre "gode" mennene, resten av mennene er plutselig ikke "gode" nok for kvinnene og blir barnløse og ensommme

Resultatet blir et dysfunksjonelt samfunn med masse barnløse menn, og ulykkelige "vellykkede" kvinner.

Dette vil så føre til at samfunnet kollapser, noe som også vil ramme kvinnene hardest. Bra jobbet feminister/kvinner, dere er inne på noe her..

Kvinnefrigjøringen var et eksperiment verden aldri har gått gjennom, og kvinnebevegelsen jobber under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn. Men hva om de tar feil, og at (som alle vet) er det forskjell på kvinner og menn. Er det ikke da mulig at politikk utformet under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn, kan få dårlige utfall dersom det faktisk er forskjell på kvinner og menn. Rent teoretisk sett ?

 

Hva tenker dere om dette. Er det, som alle studier til evig tid har vist og vil vise, forskjeller mellom kvinner og menn, og hvis så, bør samfunnets politikk utarbeides gitt det som utgangspunkt. Kanskje vi rett og slett må innse at det er forskjeller på kvinner og menn og at "likestilling" kan være et misforstått mål, og å dytte ned menn kanksje ødelegger både for menn og kvinner, selv om det kanskje føles bra der og da. HVis folker ulike, hvorfor skal folk vedtas å være like, det høres rett og slett bare idiotisk ut ?

Kanksje det er gruppen som ønsker "like muligheter", og ikke "like utfall", som har fakta og vitenskap og logikk på sin side, mens feministene er på den gale siden

Kjør debatt !

Anonymkode: b645a...901

Det har gått for langt. Vi er fortapt.

Anonymkode: 2ca59...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Ekstra skrev:

Stakkars fortapte menn som endte opp alene og som har funnet ut at likestillingen er skyld i dét.

Hvordan mener du at menn har skyld i at kvinner hovedsaklig velger oppover på rangstigen? 

Anonymkode: 2ca59...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at menn har skyld i at kvinner hovedsaklig velger oppover på rangstigen? 

Anonymkode: 2ca59...522

Hvor leser du det?

Det er ikke min erfaring. Men det er jo en velkjent sak at kvinner tradisjonelt opp gjennom historien  har søkt trygghet og menn har søkt sexy og fertile kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Ekstra skrev:

Hvor leser du det?

Det er ikke min erfaring. Men det er jo en velkjent sak at kvinner tradisjonelt opp gjennom historien  har søkt trygghet og menn har søkt sexy og fertile kvinner.

Da er det på tide at kvinner legger av seg denne gamle tradisjonelle skikken og innser at vi nå lever i moderne tider. Menn har tross alt modernisert seg og tar nå mye mer av seg hjem og barn enn for, la oss si, 50-60 år, siden.

Anonymkode: 2ca59...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle gjerne ha deltatt i denne debatten men er litt usikker på dine hensikter. Selvfølgelig er kvinner og menn ulike. Du er mest opphengt i at en del kvinner foretrekker intelligente og ressurssterke menn men det er da flere ting denne undersøkelsen som man kan stille spørsmål ved. Feks at menn fokuserer på en kvinnes utseende. Man kan si at det er urettferdig at en del menn er alene fordi de ikke har økonomi og utdannelse men det er også urettferdig at kvinner er alene fordi de ikke har utseende med seg?. 

Anonymkode: d558b...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er også urettferdig at kvinner er alene fordi de ikke har utseende med seg?. 

Anonymkode: d558b...03b

Er dette veldig vanlig?

Anonymkode: 6bb08...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha deltatt i denne debatten men er litt usikker på dine hensikter. Selvfølgelig er kvinner og menn ulike. Du er mest opphengt i at en del kvinner foretrekker intelligente og ressurssterke menn men det er da flere ting denne undersøkelsen som man kan stille spørsmål ved. Feks at menn fokuserer på en kvinnes utseende. Man kan si at det er urettferdig at en del menn er alene fordi de ikke har økonomi og utdannelse men det er også urettferdig at kvinner er alene fordi de ikke har utseende med seg?. 

Anonymkode: d558b...03b

Når 75% av de ufrivillige barnløse er menn, (og økningen for denne gruppen har vært ekstrem og en bør kunne anta at den trenden fortsetter så forskjellen blir enda større fremover om samfunnet fortsetter i samme retning) bør det da virkelig være lov å fokusere på mennenes problem her.

https://www.nrk.no/norge/dramatisk-okning-i-andelen-barnlose-i-norge-1.13759502

Holder menn på slik når kvinner snakker om sine utfordringer ? Lot vi være å delta i debatten for å sørge for at kvinner skulle få det så bra som mulig.

Menn og kviner kjemper for kvinner, men bare noen få menn og nesten ingen kvinner kjemper for menn. Ser du ubalansen, ser du at det kan bli et problem ?

1 time siden, Ekstra skrev:

Det er ikke min erfaring.

Har du noen tanker om hvorfor alle studier om temaet, indikerer at kvinner bryr seg veldig om status/økonomi når de skal parre seg, mens dine erfaringer tydeligvis viser det motsatte (?) Tror du det er noen konspirasjon hvor alle verdens forskere, over flere tiår, har gått sammen for å finne opp data som skal spre denne angivelige falske påstanden ? Her fra NRK:

Forsker Thorgeir Kolshus ved Sosialantropologisk institutt ved Universitetet i Oslo, sier at en av årsakene til økt barnløshet, er at kvinner ikke vil ha barn med menn med lavere status enn seg selv.

 

1 time siden, Ekstra skrev:

Stakkars fortapte menn som endte opp alene og som har funnet ut at likestillingen er skyld i dét.

Hvordan tror du Norge ville sett ut, om menn oppførte seg like sympatisk om kvinners utfordringer, som det du indikerer bry deg om menns utfordringer. Når kvinner, ifølge verdens ypperste forskere innen temaet, foretrekker å få barn med menn med høyere status enn seg selv OG landet blir mer likestilt hva gjelder høyere status yrker og inntekter, så er det ganske enkel 1+1 situasjon. Hva tenker du om dte, bryr du deg ikke om kvinners gammeldagse og utdaterte holdninger som fører til dårlige samfunn i 2020. 

Det er ikke likestillingens "skyld", kvinner var alltid slik, men likestillingen har ført disse holdningene til kvinner opp i lyset som nå er blitt et stort problem. Da må vi være enige om at dette er et problem og se på løsninger

Til syvende og sist, er det i kvinners interesse også at en innser problemet og endrer kulturen, ellers vil dette likestilingsprosjektet aldri kunne fungere, jeg tror vi er på samme lag egentlig, men at du kanksje er noe blind for realitetene?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det på tide at kvinner legger av seg denne gamle tradisjonelle skikken og innser at vi nå lever i moderne tider. Menn har tross alt modernisert seg og tar nå mye mer av seg hjem og barn enn for, la oss si, 50-60 år, siden.

Anonymkode: 2ca59...522

Takk for at det ihvertfall er 1 person på forumet som forstår. 😄 Men at det er fortapt er nok riktig, virker ikke som kvinner forstår problemet med slike holdninger. Minner meg om muslimer forøvrig, en må reformere seg til den moderne verden, om det skal fungere i den moderne verden, alternativet blir at en går tilbake til gamle dager, og det tviler jeg på at kvinnene vil like. Så får vi nesten bare se hva som skjer, jeg tror det går i dass

Anonymkode: b645a...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi meg en god grunn til at en kvinne med fordel skulle gifte seg med deg?. De fleste kvinner jeg kjenner er gift med helt vanlige menn. Og jeg kjenner flere kvinner som er ugift enn menn. Kanskje du heller skulle bli kjent med virkelige mennesker i stedet for å lese statistikker. Kanskje du da ville oppdage at kvinner er ganske Ok mennesker?. De fleste kvinner er ikke hardbarkede kvinnesakskvinner. De fleste kvinner har flere menn i livet sitt som de er glad i. En far, en bror , en sønn eller ektefelle. Kvinner flest er mer raus mot mennene i sitt liv. Kvinner er kvinner verst og kvinnesaken har gått så langt i dette landet at det ikke lenger er til kvinnens fordel. Det at noen kvinnesakskvinner skriker høyest gir et skeivt bilde. Men likevel jeg ville absolutt foretrekke et liv med en mann som sørger for familien enn å måte slite hele livet med  dårlig økonomi og en mann som ikke hjalp til.  Det er rett og slett sunn fornuft. Men selvfølgelig er vi ikke kyniske dyr som leiter etter en rik mann å parre oss med???. Vi blir forelsket i noen og det er mange faktorer som spiller inn. 

Anonymkode: d558b...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ekstra skrev:

Stakkars fortapte menn som endte opp alene og som har funnet ut at likestillingen er skyld i dét.

Er det ikke motsatt? Hvis kvinner fortsatt velger menn med mye penger er det vel mangel på likestilling som er problemet?

TS og feministene er på samme side her🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette temaet har vært oppe før, og må bare gratulere kvinner med at de er mer rasjonelle enn menn. Jeg kan ikke skjønne at det er mer kritikkverdig å gå etter suksess i livet enn å gå etter utseendet. Et eller annet må man nesten gå etter. 

Det betyr at menn trygt kan sette energien inn på å utrette ting, og at vi slippee å sprøyte silikon i leppene og rumpa.

Når det er sagt så fokuserer slike undersøkelser veldig på forskjellene mellom kjønnene. (Jeg tror kvinner også faller for utseendet og overfladisk sjarm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Én ting er sikkert, menn som bruker denne typen studier som en forklaring på at de ikke får seg dame øker ikke sjansene sine på kjønnsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg mener dette temaet har vært oppe før, og må bare gratulere kvinner med at de er mer rasjonelle enn menn.

Ja denne tråden viser tydelig det.

Mann: hey vitenskapen/statistikken/forskningen/konsensus gjennom tiår av topp forskning sier at ....

Kvinne: hææææ det stemmer ikke med min anekdotiske erfaring / mine følelser det kan ikke være riktig !!!

Grendel, the simp : Må si jeg heller mot kvinnene her de virker mer rasjonelle i argumentasjonen

;);) 

29 minutter siden, Grendel skrev:

 Det betyr at menn trygt kan sette energien inn på å utrette ting, og at vi slippe å sprøyte silikon i leppene og rumpa.

Tror poenget går deg hus forbi. Det er bra å gå etter kvinnene mens de er yngre, bla autisme forekomst øker veldig med eldre egg og mye annet av negative konsekvenser ved å bli foreldre sent, det er også bra å oppmuntre menn til å jobbe hardt så de blir belønnet med parrevillige kvinner. Jeg har ikke noe problem med det. Å oppmuntre bra oppførsel fører til mer bra oppførsel, det funker i barneoppdragelse, og det funker i voksenoppdragelse, og ikke noe galt i det i seg selv..

Problemet blir når det blir en for stor mismatch, mellom hva som er oppnåelig av suksess for mange menn med iherdig innsats, og forventningen til suksess til menn hos mange kvinner, da blir det ikke nok "gode nok" menn, og mangemenn endre upp ufrivillig barnløse. Ikke fordi menna plutselig ble late og ikke gadd å legge ned innsats, men fordi samfunnets struktur endret seg for mye til at det plutselig ble uoppnåelig for mange av dem på tross av iherdig innsats. Med uoppnåelige mål, forsvinner "oppmuntrings" effekten, og den blir motsatt, og du går fra oppmuntring til frastøting, og får samfunnsmessige problemer.

En løsning på dette kan være at kvinner senker kravene til suksess noe hos mannfolk siden samfunnet er mer likestilt nå og kvinner er i flertall i mye høyere utdanning etc, eller at en går noe ned på diskrimineringen av menn i diverse utdanninger og yrker f.eks for å utjevne på den måten slik at det blir flere suksessfulle menn som er mangelvare blitt.

At dette skal være så kontroversielt og urasjonellt er utenfor min fatteevne må jeg bare si, og forskerne virker være på min side, men hva vet jeg

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Én ting er sikkert, menn som bruker denne typen studier som en forklaring på at de ikke får seg dame øker ikke sjansene sine på kjønnsmarkedet.

Sant det, kanskje det er derfor det er så mange mannlige feminister ;) 

Anonymkode: b645a...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg en god grunn til at en kvinne med fordel skulle gifte seg med deg?. De fleste kvinner jeg kjenner er gift med helt vanlige menn. Og jeg kjenner flere kvinner som er ugift enn menn.

Personlige anekdoter er ikke så interessante.

Anonymkode: 6bb08...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv. Min eks har bare videregående. Han har riktig nok jobbet seg opp og har vel en lønn rundt 500 K, men den var mye mye lavere før. Verken hans søster, mor eller far har mer utdanning enn han. 

Selv er jeg vokst opp i en familie hvor høyere utdanning er en selvfølge og jeg slet meg gjennom det selv, men jeg knakk jo sammen etterpå. 

For meg er likevel ikke høy utdanning eller høy lønn viktig for meg. Han må kunne forsørge seg selv så klart, men han må ikke forsørge meg. Jeg er ikke interessert i å leve på en manns økonomi. Han må likevel være en som kan ta vare på meg, men det gjelder på det emosjonelle plan. Om han jobber i matbutikk eller har mer status yrkesmessig er ikke det som er viktigst for min del. 

Annet enn at det er tiltrekkende med ambisjoner. Det går jo litt hånd i hånd med hvilken yrkesvei mannen har valgt å gå. 

Men jeg er ikke mye status selv som psykisk syk og ute av jobb så frykter nå jeg blir alene resten av livet selv da. Med mindre jeg skal innlede nok et forhold med en drittsekk og de finner man jammen i absolutt alle yrker. Og det er helt uaktuelt. 

Jeg har en tiltrekning mot autoriteter da, men det går ikke på status eller penger. Det går nok på at jeg føler meg utrygg og uselvstendig og søker ubevisst etter noen som kan gi meg en ramme av trygghet og naturlig styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet blir et dysfunksjonelt samfunn med masse barnløse menn, og ulykkelige "vellykkede" kvinner.

Dette vil så føre til at samfunnet kollapser, noe som også vil ramme kvinnene hardest. Bra jobbet feminister/kvinner, dere er inne på noe her..

Kvinnefrigjøringen var et eksperiment verden aldri har gått gjennom, og kvinnebevegelsen jobber under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn. Men hva om de tar feil, og at (som alle vet) er det forskjell på kvinner og menn. Er det ikke da mulig at politikk utformet under antagelsen om at det ikke er forskjell på kvinner og menn, kan få dårlige utfall dersom det faktisk er forskjell på kvinner og menn. Rent teoretisk sett ?

Kvinnebevegelsen arbeider under antagelsen om at kvinner er like mye verdt som menn, og at man skal korrigere for strukturelle skjevheter som forhindrer kvinner i å ha de samme mulighetene som menn.

Mener du man skal utforme en politikk som har som utgangspunkt at det ER forskjeller på kvinner og menn? Konkrete forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg som en uføretrygdet mann har vært sammen med damer som er i omtrent samme situasjon som meg selv. Det hadde vært rart om jeg plutselig begynte å date prinsesse Märta eller hun Middelfart dama. Det er nesten statistisk en til hver. Det fødes marignalt færre kvinner enn menn. Alle disse kvinnene kan ikke få Stordalen i nettet. Så noen av de søker etter menn på ca samme sosioøkonomiske plass som dem selv. Jeg er ingen vinnertype, men jeg har hatt samboer 2 ganger, og flere som har vært interessert. Men jeg er nok blitt mer kresen, samtidig som jeg selv er mer uatraktiv gjennom alder. Det sier seg selv at jeg må finne ei som ikke er veldig suksessrik eller er fantastisk pen.

Anonymkode: 08e5f...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Glitter skrev:

For meg er likevel ikke høy utdanning eller høy lønn viktig for meg. Han må kunne forsørge seg selv så klart, men han må ikke forsørge meg. Jeg er ikke interessert i å leve på en manns økonomi. Han må likevel være en som kan ta vare på meg, men det gjelder på det emosjonelle plan. Om han jobber i matbutikk eller har mer status yrkesmessig er ikke det som er viktigst for min del. 

Enig. :) Jeg tror ikke jeg visste hva min kjære hadde i lønn før vi hadde vært i lag (særboere) i flere år, men at han tjente godt skjønte jeg jo ut fra hva han jobbet med forsåvidt. Siden jeg uansett forsørget meg selv og to barn (var deltids-alenemor) var det liksom ikke noe stort tema hvor mye han tjente, jeg så jo at han klarte seg godt, ikke var gjerrig, men allikevel flink med penger. Ingen av oss er særlig opptatt av karriere og sånt heller, men han har høyere utdanning enn meg, skal ikke så mye til da. ;) At han hadde orden på økonomien var viktig for meg, ikke at han tjente godt, men at han ikke hadde flere hundre tusen i forbruksgjeld og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Er det ikke motsatt? Hvis kvinner fortsatt velger menn med mye penger er det vel mangel på likestilling som er problemet?

TS og feministene er på samme side her🙂 

 

Jeg kjenner meg bare ikke igjen i dette at kvinner velger menn med penger, utover det man ser i sladderpressen om at de aller rikeste kan velge og vrake i damer, uansett hvor lite attraktive de ellers er. Men tror nok det er et poeng at kvinner gjerne finner menn med omtrent samme nivå på utdannelse som dem selv, eller høyere. Jeg tror imidlertid det har vel så mye med interessefelt og felles intellektuell plattform å gjøre som med status. Sånn sett er det jo synd på menn uten hverken utdannelse, god jobb eller evt penger, TS har et poeng i så måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...