Gå til innhold

Er det like godt å bare gi opp behandlingen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så deprimert for tiden at jeg ikke orker tanken på å snakke med psykologen. Føler meg helt tom og har liksom ikke noe å snakke om. Kjenner på denne intense uroen fordi timen nærmer seg som om jeg skal utføre et hardt og uoverkommelig stykke arbeid. Fordi det vanligvis er jeg som står for snakkingen. Psykologen har sagt at hun er der for meg så lenge jeg trenger å snakke. Det skaper litt sånn prestasjons angst. Men samtidig trenger jeg virkelig hjelp. Samtidig er det jo sikkert skuffende for psykologen at det endelig har gått fremover for nå å gå tilbake igjen. Bør jeg avbestille timen?. 

Anonymkode: 1d886...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så deprimert for tiden at jeg ikke orker tanken på å snakke med psykologen. Føler meg helt tom og har liksom ikke noe å snakke om. Kjenner på denne intense uroen fordi timen nærmer seg som om jeg skal utføre et hardt og uoverkommelig stykke arbeid. Fordi det vanligvis er jeg som står for snakkingen. Psykologen har sagt at hun er der for meg så lenge jeg trenger å snakke. Det skaper litt sånn prestasjons angst. Men samtidig trenger jeg virkelig hjelp. Samtidig er det jo sikkert skuffende for psykologen at det endelig har gått fremover for nå å gå tilbake igjen. Bør jeg avbestille timen?. 

Anonymkode: 1d886...715

Hvorfor avbestille når du føler at du trenger hjelp? Det er vel nettopp nå du absolutt bør dra til timen! Kan du ikke fortelle til psykologen det du skriver her? Det er neppe første gange hun opplever dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ikke si du burde avslutte behandlingen. Det er ikke unormalt å oppleve at det stagnerer i perioder eller at man faller tilbake. Jeg hadde litt like tanker som deg før jeg snakket med behandler i dag. Tenkte at jeg kom til å bli gitt opp nå fordi jeg har falt tilbake i noen gamle mønster. Men hun sa at det er ikke sånn at fordi x eller y skjedde så skulle avtalene og behandlingen trekkes tilbake. 

Jeg tror de er vant til å håndtere at pasienter får tilbakefall på veien mot å bli bedre. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen min sa engang til meg at det er når du er dårligst det er aller viktigst å møte opp. 

Det er lov å si til psykologen at nå føler jeg meg slettes ikke bra og hadde ikke lyst å møte opp til timen, men jeg valgte like vel å gjøre det. Så kan du fortelle om hvorfor du ikke hadde løst til å møte opp til timen. Jeg har gjort det flere ganger og det har aldri vært et problem. Jeg har sagt at akkurat nå klarer jeg ikke å fokusere på det vil holder på med og da har vi snakket om hvordan jeg har det akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ta tak i dette. Depresjonens grep er et helvete. Uten behandling kan den vare livet ut. 

Anonymkode: c327d...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare tanken på å skulle ordne seg og ta buss. Det at jeg alltid ser så avskrekkende stygg ut når jeg er deprimert. Dradd, bleik og med poser under øynene. Som ansiktet har mistet alt liv. Jeg vil bare gjemme meg å dø. Det er ufattelig skamfullt og nedverdigende å sitte fremfor den alltid velkledde og myndige psykologen. Jeg orker ikke skammen ved å komme dit og se så fæl ut og ikke ha noe å si. Psykologen vil egentlig ikke snakke om depresjon. Det er traumebehandling vi holder på med. Depresjonen bare ødelegger. 

Anonymkode: 1d886...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tanken på å skulle ordne seg og ta buss. Det at jeg alltid ser så avskrekkende stygg ut når jeg er deprimert. Dradd, bleik og med poser under øynene. Som ansiktet har mistet alt liv. Jeg vil bare gjemme meg å dø. Det er ufattelig skamfullt og nedverdigende å sitte fremfor den alltid velkledde og myndige psykologen. Jeg orker ikke skammen ved å komme dit og se så fæl ut og ikke ha noe å si. Psykologen vil egentlig ikke snakke om depresjon. Det er traumebehandling vi holder på med. Depresjonen bare ødelegger. 

Anonymkode: 1d886...715

Dette kan jeg absolutt relatere meg til. Jeg har ingen traumer, men jeg vet hvordan det er å sitte foran psykolog eller psykiater og føle seg som en dass. Forferdelig! Hvorfor vil ikke psykologen snakke om en pågående depresjon? Det virker uprofesjonelt! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

esjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gondor skrev:

Dette kan jeg absolutt relatere meg til. Jeg har ingen traumer, men jeg vet hvordan det er å sitte foran psykolog eller psykiater og føle seg som en dass. Forferdelig! Hvorfor vil ikke psykologen snakke om en pågående depresjon? Det virker uprofesjonelt! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

esjonelt. 

Vet egentlig ikke hvorfor. Hun svarer liksom ikke eller kommer ikke med råd eller noe. Vet egentlig ikke hva jeg forventer at en psykolog skal svare når man sier at man er deprimert?. Det er akkurat som hun bare hopper over det og fortsetter å snakke om traumene. Jeg er mer likegyldig til traumene når jeg er deprimert. Jeg vil bare bli kvitt den uutholdelige smerten ved å være til. Jeg vil bare få bort uroen og tomheten. Vil bare at det skal gå over. 

Anonymkode: 1d886...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet egentlig ikke hvorfor. Hun svarer liksom ikke eller kommer ikke med råd eller noe. Vet egentlig ikke hva jeg forventer at en psykolog skal svare når man sier at man er deprimert?. Det er akkurat som hun bare hopper over det og fortsetter å snakke om traumene. Jeg er mer likegyldig til traumene når jeg er deprimert. Jeg vil bare bli kvitt den uutholdelige smerten ved å være til. Jeg vil bare få bort uroen og tomheten. Vil bare at det skal gå over. 

Anonymkode: 1d886...715

Det skjønner jeg veldig, veldig godt! Merkelig at hun ikke plukker opp signalene dine og tar tak i det som plager deg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg håper du får antidepressiva i tillegg til samtaler. Det skal en ha når tilstanden er slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, kupton skrev:

TS: Jeg håper du får antidepressiva i tillegg til samtaler. Det skal en ha når tilstanden er slik du beskriver.

Jeg veier for og imot, for og imot. Tatt det opp det med medisin med psykologen som ikke har noe svar på det. Overlater til meg å avgjøre. Jeg klarer liksom ikke ta avgjørelser for noe for tiden så det har ikke blitt til at jeg har gått til legen. Tidligere erfaringer med cipralex og Brintelix var ikke så gode. Men når jeg ser svaret ditt så forstår jeg at antidepressiva er løsningen. Bare at siden jeg er så ofte deprimert og det svinger slik har jeg tenkt at jeg må leve et liv i depresjon eller et liv med bivirkninger. Vet nesten ikke hva som er verst. 

Anonymkode: 1d886...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så deprimert for tiden at jeg ikke orker tanken på å snakke med psykologen. Føler meg helt tom og har liksom ikke noe å snakke om. Kjenner på denne intense uroen fordi timen nærmer seg som om jeg skal utføre et hardt og uoverkommelig stykke arbeid. Fordi det vanligvis er jeg som står for snakkingen. Psykologen har sagt at hun er der for meg så lenge jeg trenger å snakke. Det skaper litt sånn prestasjons angst. Men samtidig trenger jeg virkelig hjelp. Samtidig er det jo sikkert skuffende for psykologen at det endelig har gått fremover for nå å gå tilbake igjen. Bør jeg avbestille timen?. 

Anonymkode: 1d886...715

Jeg tenker at det å gå i terapi ikke handler om å prestere. Det handler mer om å snakke om det som faller en inn og om dagligdagse hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Stormwind skrev:

Det handler mer om å snakke om det som faller en inn og om dagligdagse hendelser.

Nei, dessverre. Da skjer det ingen endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, kupton skrev:

Nei, dessverre. Da skjer det ingen endring.

En dyktig terapeut klarer uansett å fange opp det essensielle i samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykiateren uføretrygdet meg etter en lengre krevende periode med psykisk lidelse.. Jeg kunne jo ikke jobbe og jeg kjente en stor lettelse og tenkte at nå skulle jeg begynne et nytt og bedre liv. Skulle bare finne en rytme i hverdagen og finne interessante hobbyer og gjøremål. Hadde lange lister over alt jeg kunne gjøre. Men etter at jeg ble uføretrygdet har det blitt en kronisk depressiv nedadgående spiral. Jeg lurer noen ganger på om det er selve livet som uføretrygdet som gjør meg så deprimert. At jeg bare ikke får det til. Dette har jeg ikke turt å snakke med noen om. Er redd det skal misforståes. 

Anonymkode: 1d886...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Psykiateren uføretrygdet meg etter en lengre krevende periode med psykisk lidelse.. Jeg kunne jo ikke jobbe og jeg kjente en stor lettelse og tenkte at nå skulle jeg begynne et nytt og bedre liv. Skulle bare finne en rytme i hverdagen og finne interessante hobbyer og gjøremål. Hadde lange lister over alt jeg kunne gjøre. Men etter at jeg ble uføretrygdet har det blitt en kronisk depressiv nedadgående spiral. Jeg lurer noen ganger på om det er selve livet som uføretrygdet som gjør meg så deprimert. At jeg bare ikke får det til. Dette har jeg ikke turt å snakke med noen om. Er redd det skal misforståes. 

Anonymkode: 1d886...715

Selvfølgelig blir en deprimert når en er uføretrygdet og kun sitter hjemme alene i sin psykiske sykdom uten noe innhold i dagene og ingen sosiale relasjoner.

Mitt råd er å prøve å bli frisk nok til at du kan jobbe så klarer du etterhvert å gjøre sosiale ting og hobbyer også sånn at livet får en mening. ☺

Håper du kommer deg ut av depresjonen snart.

Anonymkode: 39805...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Stormwind skrev:

En dyktig terapeut klarer uansett å fange opp det essensielle i samtalen.

Nei, dessverre. Det blir som å gå en spasertur på en halvtime hvis målet er å vinne maraton i OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...