Gå til innhold

Å glede seg til jobb hver dag er nok en løgn folk forteller seg selv hver dag for å holde ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trivdes med alle jobbene mine. Det er ikke mistrivsel som har satt en stopper for meg i arbeidslivet. Jeg kjenner flere som stortrives i jobben de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var utrolig glad i jobben min og stor trivdes der. Hadde jo selvfølgelig dager som ikke var bra, men det er jo sånt som skjer. Grunnen til at jeg ikke jobber nå er sykdom, men håper virkelig å komme tilbake i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Drømmeautomat skrev:

At folks identitet er så knytta til jobb som du beskriver syns jeg er trist, og slett ikke noe sunnhetstegn for den kulturen vi lever i.

Jeg tror det er sunt å ha identitet knyttet til gjøremål, lønnet eller ulønnet. Alle kan gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i jobben min men jeg misliker fortsatt søndag kveld og gruer meg til mandag. Mindre nå enn i tidligere jobb, men likevel vil jeg si at helger og ferier absolutt er den beste tiden i livet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er glad i jobben min men jeg misliker fortsatt søndag kveld og gruer meg til mandag. Mindre nå enn i tidligere jobb, men likevel vil jeg si at helger og ferier absolutt er den beste tiden i livet mitt. 

Det går bare ikke an - og sette pris på både jobben og fritiden 🤪😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.6.2020 den 12.40, Drømmeautomat skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva trådstarter mener, at for veldig mange er jobben et nødvendig onde for å få penger og ikke noe de ellers ville valgt å gjøre. Jeg hadde foretrukket å tjene penger på noe annet enn en vanlig jobb fordi det er morsommere og gir meg mer frihet, og jeg klarer det delvis, men ikke nok til at jeg kan slutte i jobben. Jeg jobber imidlertid ikke fulltid lenger.

Hvis man syns det er ok at andre definerer hva man skal gjøre og i stor grad bestemmer hva man skal fylle dagen med er det sikkert lettere å trives med en vanlig jobb.

Den morsommere jobben er vel også definert? Eller bytter du oppgaver alt ettersom hva du føler for den dagen? Hvis man trives med arbeidsoppgavene, spiller det jo ingen rolle hvem som har definert dem. En selvstendig næringsdrivende frisør gjør akkurat den samme jobben som en frisør som er ansatt i en salong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kvidde meg til å gå på jobb hver dag. Har en angstlidelse men trosset angsten.  

Anonymkode: 3d4b8...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
1 time siden, Trine skrev:

Den morsommere jobben er vel også definert? Eller bytter du oppgaver alt ettersom hva du føler for den dagen? Hvis man trives med arbeidsoppgavene, spiller det jo ingen rolle hvem som har definert dem. En selvstendig næringsdrivende frisør gjør akkurat den samme jobben som en frisør som er ansatt i en salong.

Ja, i noen yrker vil arbeidsoppgavene være ganske like uansett om du definerer dem selv eller noen forteller deg hva du skal gjøre. Men jeg vil tro også frisører kan finne større glede og motivasjon i å være sin egen sjef.

Hvis du f.eks. jobber som systemutvikler så har det mye å si om du noen andre bestemmer hva du skal utvikle, hvordan det skal gjøres og hvilken teknologi som skal brukes, eller om du bestemmer dette helt selv. Hvis du er din egen sjef har du mer frihet, men dermed kanskje også mer bekymringer og valg som må tas. For mange er det sikkert viktig å få en bekreftelse på at de gjør en god jobb fra en ytre autoritet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg veit at jeg ikke liker å ha en sjef som sier hva jeg skal gjøre. Jeg liker bedre å lage noe jeg personlig brenner for og så vise det til verden og se om det blir tatt godt imot eller ikke. Det har på mange måter en høyere risiko, men kan også oppleves mye mer tilfredsstillende enn å jobbe for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ISW skrev:

Jeg er glad i jobben min men jeg misliker fortsatt søndag kveld og gruer meg til mandag. Mindre nå enn i tidligere jobb, men likevel vil jeg si at helger og ferier absolutt er den beste tiden i livet mitt. 

Enig!

Vi er på feil hylle(r)- I hvert fall du, selv om din profesjon også passer deg godt. 

Jeg gleder meg i hvert fall så å si aldri og hadde definitivt valgt noe annet i dag. Nå har jeg ferie, men får likevel ikke sove og tok til slutt opp tlf her igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cilie skrev:

Enig!

Vi er på feil hylle(r)- I hvert fall du, selv om din profesjon også passer deg godt. 

Jeg gleder meg i hvert fall så å si aldri og hadde definitivt valgt noe annet i dag. Nå har jeg ferie, men får likevel ikke sove og tok til slutt opp tlf her igjen. 

Å milde....  🙄

Anonymkode: c9acd...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cilie skrev:

Enig!

Vi er på feil hylle(r)- I hvert fall du, selv om din profesjon også passer deg godt. 

Jeg gleder meg i hvert fall så å si aldri og hadde definitivt valgt noe annet i dag. Nå har jeg ferie, men får likevel ikke sove og tok til slutt opp tlf her igjen. 

Er dere kjente i RL?

Anonymkode: b30a6...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives også godt i jobben min, men som sagt ikke sånn at jeg bokstavelig talt gleder meg hver dag. Jeg liker fritiden også.

For min del er det motiverende å ha stor frihet i jobben, men jeg har skjønt at det ikke er sånn for alle. Noen trives best med faste oppgaver og klar beskjed om hva som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å milde....  🙄

Anonymkode: c9acd...632

Hva er dette for en idiotisk kommentar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, ISW skrev:

Hva er dette for en idiotisk kommentar? 

Å beklager så meget, for jeg visste ikke at dere kjente hverandre. Reagerte på at hun sa du var på feil hylle. Bare fordi om du gruer deg til mandager så er du vell ikke på feil hylle når du er glad i jobben din. 

Anonymkode: c9acd...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, i noen yrker vil arbeidsoppgavene være ganske like uansett om du definerer dem selv eller noen forteller deg hva du skal gjøre. Men jeg vil tro også frisører kan finne større glede og motivasjon i å være sin egen sjef.

Hvis du f.eks. jobber som systemutvikler så har det mye å si om du noen andre bestemmer hva du skal utvikle, hvordan det skal gjøres og hvilken teknologi som skal brukes, eller om du bestemmer dette helt selv. Hvis du er din egen sjef har du mer frihet, men dermed kanskje også mer bekymringer og valg som må tas. For mange er det sikkert viktig å få en bekreftelse på at de gjør en god jobb fra en ytre autoritet.

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg veit at jeg ikke liker å ha en sjef som sier hva jeg skal gjøre. Jeg liker bedre å lage noe jeg personlig brenner for og så vise det til verden og se om det blir tatt godt imot eller ikke. Det har på mange måter en høyere risiko, men kan også oppleves mye mer tilfredsstillende enn å jobbe for andre.

Tja, jeg utdannet meg som elektriker fordi jeg hadde lyst til å få ting til å fungere, ikke fordi jeg ville holde orden på regnskap, dra inn kunder, stå for innkjøp av alt mulig osv. Det ville jo gitt mye mindre tid til det jeg faktisk ville gjøre. Men det er klart, hadde jeg vært min egen sjef, hadde jeg ansatt noen andre til å ta jobber på f.eks renseanlegg for kloakk 🤢

Jeg vil vel mene det kommer mer an på hvordan sjefen er, enn det å faktisk ha en sjef eller ikke. Man må ha en sjef man klarer forholde seg til. Jeg tenker at en bedrift mer er et samarbeid, hvor folk gjør den delen av jobben som de er best på. Jeg f.eks. er ikke flink til å skaffe kunder, så da var det jo godt jeg jobbet med andre, som var flinke til akkurat det. Ellers hadde det blitt lite jobb på meg.

Jeg er ikke så opptatt av autoriteter, så jeg ser ikke på en sjef som noen som bestemmer over meg. De gir meg arbeid og jeg står fritt til å slutte akkurat når jeg vil. Og det er akkurat like lett for meg å korrigere en sjef som å korrigere en lærling, dersom jeg mener det er behov for det. Tar sjefen det ille opp, er han uansett ikke en god sjef.

Også er jo folk forskjellige. Noen liker masse ansvar, noen liker lite ansvar, noen vil overhode ikke ha ansvar. Jeg hadde blitt stressa dersom min inntekt avhengte av at jeg hele tiden fant noe nytt å utvikle. Jeg tror ikke det handler om at man trenger bekreftelse. Det gjorde det ikke for meg ihvertfall. Bekreftelse får man jo så lenge man tjener penger på det man gjør, uansett om man er selvstendig eller ikke. Men noen foretrekker en trygg og stabil hverdag, andre vil ut og vise seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å beklager så meget, for jeg visste ikke at dere kjente hverandre. Reagerte på at hun sa du var på feil hylle. Bare fordi om du gruer deg til mandager så er du vell ikke på feil hylle når du er glad i jobben din. 

Anonymkode: c9acd...632

Jeg syntes du var spydig og det er ikke nødvendig. Jeg synes kommentaren hennes var omtenksom. 
 

Om Cilie og jeg ikke kjenner hverandre eller om vi skal gifte oss er jo ikke relevant i så måte - hun må da kunne gi meg et råd likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, ISW skrev:

Jeg syntes du var spydig og det er ikke nødvendig. Jeg synes kommentaren hennes var omtenksom. 
 

Om Cilie og jeg ikke kjenner hverandre eller om vi skal gifte oss er jo ikke relevant i så måte - hun må da kunne gi meg et råd likevel? 

Ok

Men om dere skal gifte dere trenger dere vell ikke å gi hverandre råd på dol. Det blir like idiotisk som når ektefeller skriver til hverandre offentlig  på veggen og diskuterer hva de skal ha til middag. Personer med et såpass nært forhold at de bor sammen har vell andre arenaer å kommunisere på.

Anonymkode: c9acd...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å beklager så meget, for jeg visste ikke at dere kjente hverandre. Reagerte på at hun sa du var på feil hylle. Bare fordi om du gruer deg til mandager så er du vell ikke på feil hylle når du er glad i jobben din. 

Anonymkode: c9acd...632

Ta det helt med ro. ISW kommer nok til å bli i profesjonen sin, gjøre en god jobb der osv. Det er imidlertid kjent her inne at ISW også har meget god kompetanse i andre fag hvor han nok ville gjort en utmerket jobb. Derfor ble det skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...