Gå til innhold

Forholds-status på fb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Så du er på en måte å betrakte som en del av leiligheten? Et tilleggsgode som parkeringsplass eller noe sånt?

Hvordan har kameraten fått den oppfatningen fra, tror du? Framstår du som en som ikke bryr seg nevneverdig, eller er det samboeren din som gir kameratene sine inntrykk av at du "sikkert godtar det"?

Her er det muligens noen kulturforskjeller som gjør at situasjonen minner om noe som det er flere hundre år siden vi sluttet med her i landet. I tillegg har jeg, som nevnt tidligere, ikke spesielt høye tanker om kommunikasjonsevnene til samboeren din - i hvert fall ikke dere to imellom, men det er også en tilleggsfaktor i at dere snakker sammen på et språk som er fremmed (i betydningen ikke morsmål) for dere begge.

Men altså: Overfor familievenner eller perifere slektninger eller folk man skylder tjenester, kan man være hjelpsom med praktiske ting, man kan jatte med dem i stedet for å krangle når man f.eks. diskuterer politikk, og man kan være generelt hyggelig og høflig. Alt dette for å bevare en relasjon som er nyttig for begge parter. Men man later ikke som man har en annen sivilstatus enn man har i virkeligheten, og man framstår ikke som en mulig partner for døtrene deres. Det er personlig, ikke noe man tilpasser etter omgivelsene, og det bør være klart og tydelig kommunisert. Ellers er man, som Jonatan sier i "Brødrene Løvehjerte", bare en liten lort. 

Jeg tror ikke det er lurt å lage for mye drama nå mens dere er hundrevis av mil fra hverandre. Men dere bør ta en runde på dette når han er tilbake og gå opp noen klare grenser. Og så håper jeg samboeren din er smart nok til ikke å vikle seg inn i noen løfter eller avhengighet (f.eks. ta imot økonomisk hjelp eller andre "overdrevne" gaver) fra denne venninnens far. Da får han heller flytte tilbake til dit kvinner lar seg flytte mellom partnere etter hva mannfolka synes passer best.

Øyeoperasjonen er veldig viktig for hvis ikke søsteren får tatt den så blir hun mulig helt blind. Derfor må han opprettholde relasjonen med far til den kvinnen og kvinnen pluss familie. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen sin far har lovet å hjelpe søsteren hans med en øyeoperasjon, som søsteren ikke har råd til å ta dersom hun ikke får den billigere pga bekjentskap. Det er derfor denne faren til venninnen er så viktig. Han kan derfor ikke kutte kontakten med far og datter.

Da er det vel helst søsteren som bør ha en perfekt relasjon med denne familien, ikke broren hennes (som er din samboer, hvis jeg forstår dette riktig)?  

Som jeg forsøkte å uttrykke ovenfor: Det er veldig langt mellom å kutte kontakten og å framstå som en mulig partner. Da får han heller hjelpe søsteren sin selv, ved å ta opp lån eller noe sånt. Jeg ville ikke likt å bli solgt for en helsetjeneste. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde profilbilde på Facebook med oss begge på. Det er nå fjerna. Jeg kunne ventet med å fjerne det. Men han har ingen profilbilde med meg på heller.

Jeg er for gammel til å være veldig opptatt av sosiale medier. Virkeligheten - og kommunikasjon i klartekst, ikke gjennom bilder eller statuser - er viktigere.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg fatter ikke at du ØNSKER å være kjæreste med denne mannen! Han som har tråkket på deg, gjort narr av deg og underkuet deg i flere år! Han har jo ikke noe respekt for deg!

Kjærester, samboere eller ektefeller skal ikke oppføre seg slik han gjør. De skal vise den andre at de er glad i ham/henne, de skal vise respekt, de er til å stole på økonomisk og deler av sin egen økonomi på en rettferdig måte, og de er vanligvis seksuelt tiltrukket av den andre og ønsker å dele fysiske og seksuelle kjærtegn med hverandre.

Du klarer deg mye bedre uten ham. Saml mot og krefter nå når han er borte og kom deg vekk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Da er det vel helst søsteren som bør ha en perfekt relasjon med denne familien, ikke broren hennes (som er din samboer, hvis jeg forstår dette riktig)?  

Som jeg forsøkte å uttrykke ovenfor: Det er veldig langt mellom å kutte kontakten og å framstå som en mulig partner. Da får han heller hjelpe søsteren sin selv, ved å ta opp lån eller noe sånt. Jeg ville ikke likt å bli solgt for en helsetjeneste. 

Jeg er for gammel til å være veldig opptatt av sosiale medier. Virkeligheten - og kommunikasjon i klartekst, ikke gjennom bilder eller statuser - er viktigere.   

Ja jeg håper ikke at det blir drama at jeg bytta bilde av oss som par på Facebook. Jeg gjorde det mest for min egen del siden jeg sliter veldig med å opprettholde bilde som profilbilde når jeg føler meg såpass utilpass med denne situasjonen. Men han kan ikke si noe på det for han har ikke bilde av meg på sin profil heller. Nok om det. Det er som du sier kommunikasjonen i klartekst i virkeligheten som teller.  Og den bør jeg nok vente med å ta til han er hjemme. Og til besøket hans som er med til Norge er dratt. 

Er enig i at det burde være søsteren som hadde en god relasjon til denne faren og datteren. Men han sier at han og faren til denne datteren har felles interesser i noe sport som de holder på med også. Og at han vil bli skuffet dersom samboerem min bryter kontakten med han og datreren. Og at da vil de ikke hjelpe søsteren hans som mulig kan bli blind. Jeg mener at han kan vel ta opp lån til dette. Han har ikke lån fra før. Og han har god inntekt. Så derfor så føles det som en svært dårlig unnskyldning i mine ører. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg fatter ikke at du ØNSKER å være kjæreste med denne mannen! Han som har tråkket på deg, gjort narr av deg og underkuet deg i flere år! Han har jo ikke noe respekt for deg!

Kjærester, samboere eller ektefeller skal ikke oppføre seg slik han gjør. De skal vise den andre at de er glad i ham/henne, de skal vise respekt, de er til å stole på økonomisk og deler av sin egen økonomi på en rettferdig måte, og de er vanligvis seksuelt tiltrukket av den andre og ønsker å dele fysiske og seksuelle kjærtegn med hverandre.

Du klarer deg mye bedre uten ham. Saml mot og krefter nå når han er borte og kom deg vekk!!

Jeg forsøker å være sterk og samle tankene og motet. For dette er en situasjon der jeg føler meg som ikke prioritert viltig moment i livet hans. Det virker som om annet kommer først. Jeg forstår dette med søsteren hans , men jeg mener at han burde ta opp lån for å hjelpe henne istedet for å være avhengig av videre kontakt med denne øyelegen og datteren hans. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker å være sterk og samle tankene og motet. For dette er en situasjon der jeg føler meg som ikke prioritert viltig moment i livet hans. Det virker som om annet kommer først. Jeg forstår dette med søsteren hans , men jeg mener at han burde ta opp lån for å hjelpe henne istedet for å være avhengig av videre kontakt med denne øyelegen og datteren hans. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Men du vet jo at dette bare er ett av mange påfunn fra hans side som ikke viser deg respekt. Hadde det bare vært dette, hadde du kanskje kunnet akseptere det (pga hensynet til søsteras helse), men uansett må du sette foten ned og si at du ikke aksepterer at han  lar denne mannen diskuterer deres samliv på den måten, og heller ikke at kjæresten din åpenlyst flørter med denne kvinnen.  Du må sette grenser for deg selv, ellers blir du jo helt ødelagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han sier at han og faren til denne datteren har felles interesser i noe sport som de holder på med også. Og at han vil bli skuffet dersom samboeren min bryter kontakten med han og datteren.

Å drive sport når de en sjelden gang er i samme land, er greit nok. Men ikke den "sporten" som ikke tåler tilskuere og som bør kalles partnerbytte. Det er milevis mellom å bryte kontakten og å framstille seg om en mulig svigersønn. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår dette med søsteren hans , men jeg mener at han burde ta opp lån for å hjelpe henne istedet for å være avhengig av videre kontakt med denne øyelegen og datteren hans

Er kirurgen faren til denne dama? Skal samboeren din late som om han er med på opplegget, inntil operasjonen er utført? Og hvis han så trekker seg ut av denne suppa og reiser hjem til deg - tror du ikke det vil komme en regning da allikevel?

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at han kan vel ta opp lån til dette. Han har ikke lån fra før. Og han har god inntekt.

Pluss at de bør finne en annen, nøytral lege, som ikke blander inn familieforhold. Det ville jeg også ønsket hvis jeg var søsteren.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, påskelilje skrev:

Men du vet jo at dette bare er ett av mange påfunn fra hans side som ikke viser deg respekt. Hadde det bare vært dette, hadde du kanskje kunnet akseptere det (pga hensynet til søsteras helse), men uansett må du sette foten ned og si at du ikke aksepterer at han  lar denne mannen diskuterer deres samliv på den måten, og heller ikke at kjæresten din åpenlyst flørter med denne kvinnen.  Du må sette grenser for deg selv, ellers blir du jo helt ødelagt!

Jeg kommer til å si til han at jeg aksepterer ikke at denne øyelegen/ far til denne jenta diskuterer samlivet vårt på demne måten.  Det er overhodet ikke greit. Jeg må sette grenser ser jeg. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, laban skrev:

Å drive sport når de en sjelden gang er i samme land, er greit nok. Men ikke den "sporten" som ikke tåler tilskuere og som bør kalles partnerbytte. Det er milevis mellom å bryte kontakten og å framstille seg om en mulig svigersønn. 

Er kirurgen faren til denne dama? Skal samboeren din late som om han er med på opplegget, inntil operasjonen er utført? Og hvis han så trekker seg ut av denne suppa og reiser hjem til deg - tror du ikke det vil komme en regning da allikevel?

Pluss at de bør finne en annen, nøytral lege, som ikke blander inn familieforhold. Det ville jeg også ønsket hvis jeg var søsteren.  

Ja jeg har full forståelse for at det er viktig at søster ikke blir blind , men null forståelse for den typen samtaler de har sammen. 

Problemet er nok da at regningen vil komme om de ikke opprettholder kontakten etterpå. Jeg tenker sånn. Han sier familie betyr alt i livet hans. Jeg er en kjæreste i Norge. Men familiens vel og ve er førsteprioritet. Så dermed seiler jo denne legen og datteren opp og forbi meg ifølge mitt inntrykk.  De kommer til Norge snart men skal bo hos en kamerat av han. Mulig jeg bør forlange å få treffe legen og datteren? Hehe nei huff . Forstår meg ikke på den relasjonen med tanke på de private samtalene deres. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å si til han at jeg aksepterer ikke at denne øyelegen/ far til denne jenta diskuterer samlivet vårt på demne måten.  Det er overhodet ikke greit. Jeg må sette grenser ser jeg. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Å sette grenser betyr at du er beredt til å ta konsekvensene om grensene ikke overholdes. Er du det? Du setter ikke grenser ved å mumle at det ikke er ok for så å forsette som før.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Ekstra skrev:

Å sette grenser betyr at du er beredt til å ta konsekvensene om grensene ikke overholdes. Er du det? Du setter ikke grenser ved å mumle at det ikke er ok for så å forsette som før.

Det er sant. Har veldig lyst å si det til han selv om han ikke er hjemme. Har lyst å si at dette føles ikke okey. Men det er nok best å vente til han kommer hjem? Jeg har lett for å ønske å si det med en gang men det kan føre til unødvendige konfrontasjoner og misforståelser.  Dettw har jeg lært av fra fortiden så jeg ønsker å sette foten ned på riktig tidspunkt denne gangen. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Ekstra skrev:

Å sette grenser betyr at du er beredt til å ta konsekvensene om grensene ikke overholdes. Er du det? Du setter ikke grenser ved å mumle at det ikke er ok for så å forsette som før.

Vil heller ikke fremstå som psyko taper denne gangen. Så jeg må tenke nøye om:

1. Hvordan jeg tar det opp , hva jeg sier

2. Tidspunktet  

3. Og hvilke grenser som er greit å sette. 

4. Og konsekvensene av brutte lovnader 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har full forståelse for at det er viktig at søster ikke blir blind , men null forståelse for den typen samtaler de har sammen. 

Problemet er nok da at regningen vil komme om de ikke opprettholder kontakten etterpå. Jeg tenker sånn. Han sier familie betyr alt i livet hans. Jeg er en kjæreste i Norge. Men familiens vel og ve er førsteprioritet. Så dermed seiler jo denne legen og datteren opp og forbi meg ifølge mitt inntrykk.  De kommer til Norge snart men skal bo hos en kamerat av han. Mulig jeg bør forlange å få treffe legen og datteren? Hehe nei huff . Forstår meg ikke på den relasjonen med tanke på de private samtalene deres. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Altså: Faren vil ordne en gratis øyeoperasjon mot at samboeren din gifter seg med datteren hans. Noe i den duren. Er det en så dyr operasjon at det er umulig å betale på noen annen måte enn å smiske med den gubben? Samboeren din har vel en grei, norsk inntekt?

Jeg skjønner ikke hva samboeren din vil oppnå med å jatte med. Til slutt må han si ja eller nei til forslaget. Jo mer han jatter med, desto mer skuffet blir faren når han svarer nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Grendel skrev:

Altså: Faren vil ordne en gratis øyeoperasjon mot at samboeren din gifter seg med datteren hans. Noe i den duren. Er det en så dyr operasjon at det er umulig å betale på noen annen måte enn å smiske med den gubben? Samboeren din har vel en grei, norsk inntekt?

Jeg skjønner ikke hva samboeren din vil oppnå med å jatte med. Til slutt må han si ja eller nei til forslaget. Jo mer han jatter med, desto mer skuffet blir faren når han svarer nei. 

Jeg forstår ikke det heller. Samboeren min har full jobb. Han eier 2 biler. Han kunne fint selge en av bilene for å hjelpe søster med operasjonen.  Så jeg føler dette er en dårlig unnskyldning kun for å unnskylde kontakten. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke det heller. Samboeren min har full jobb. Han eier 2 biler. Han kunne fint selge en av bilene for å hjelpe søster med operasjonen.  Så jeg føler dette er en dårlig unnskyldning kun for å unnskylde kontakten. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Det som kanskje neste vil skje i denne saken, er at din samboer sier at han nå ikke kan trekke seg ut av saken og selv betale hele operasjonen av egne midler fordi det er avtalt eller lovet så mye allerede. Uting med å blande familie og økoni inn i en og samme avtale - relasjoner, følelser og avtaler er ingen god kombinasjon. Dessuten, fra hans kultur vil jeg tro at familie og forholdet til de betyr generelt svært mye mer enn hva vi er vant til i Norge. Forutsetter at du er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det som kanskje neste vil skje i denne saken, er at din samboer sier at han nå ikke kan trekke seg ut av saken og selv betale hele operasjonen av egne midler fordi det er avtalt eller lovet så mye allerede. Uting med å blande familie og økoni inn i en og samme avtale - relasjoner, følelser og avtaler er ingen god kombinasjon. Dessuten, fra hans kultur vil jeg tro at familie og forholdet til de betyr generelt svært mye mer enn hva vi er vant til i Norge. Forutsetter at du er norsk.

Jeg vet at kulturen ikke er helt lik norsk. Men trodde ikke at den var så ulik at slike relasjoner og innblanding i private saker er greit. De er veldig åpen om alt som vi i Norge ser på som privat tilhørende i forholdet. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det antakeligvis en del kulturforskjeller ute og går.  Jeg vet ikke hvilket land samboeren kommer fra, men uansett er det kulturforskjeller.  Dette med operasjon mangler det nok en del opplysninger om, eller et objektiv syn på det.

Hvorvidt har samboer presentert forholdet i hjemlandet?  Vet alle om det, eller blir han sett på som enslig der?  Hvis han blir sett på som enslig er ikke dette dette minste rart.  Har han presentert deg for familie og venner som kjæresten sin?

Her skurrer det mye for meg.  Jeg antar at han ser på dette som praktisk forhold, men jeg vet ikke.  Menn har andre grenser enn kvinner og jeg har selv vært oppover ørene forelsket i en mann som kun ville ha et seksuelt forhold.  Det var hold meg - slipp meg hele veien.

Jeg følger ikke så godt med det som blir skrevet på dol, men jeg ser at mange kjenner historien.  Ta et oppgjør med deg selv og sett foten ned overfor ham, er mitt råd.  Det er uhyre vanskelig å gjennomføre, men jeg tror du er nødt til det.

Anonymkode: 3be87...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det antakeligvis en del kulturforskjeller ute og går.  Jeg vet ikke hvilket land samboeren kommer fra, men uansett er det kulturforskjeller.  Dette med operasjon mangler det nok en del opplysninger om, eller et objektiv syn på det.

Hvorvidt har samboer presentert forholdet i hjemlandet?  Vet alle om det, eller blir han sett på som enslig der?  Hvis han blir sett på som enslig er ikke dette dette minste rart.  Har han presentert deg for familie og venner som kjæresten sin?

Her skurrer det mye for meg.  Jeg antar at han ser på dette som praktisk forhold, men jeg vet ikke.  Menn har andre grenser enn kvinner og jeg har selv vært oppover ørene forelsket i en mann som kun ville ha et seksuelt forhold.  Det var hold meg - slipp meg hele veien.

Jeg følger ikke så godt med det som blir skrevet på dol, men jeg ser at mange kjenner historien.  Ta et oppgjør med deg selv og sett foten ned overfor ham, er mitt råd.  Det er uhyre vanskelig å gjennomføre, men jeg tror du er nødt til det.

Anonymkode: 3be87...95a

Fanilien og venner vet om meg. Familien vinker i bakgrunnen når han tar på cam . Venner har sagt at de synes det var dårlig gjort å ikke invitere meg med en ukes tid. Det har han sagt. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det antakeligvis en del kulturforskjeller ute og går.  Jeg vet ikke hvilket land samboeren kommer fra, men uansett er det kulturforskjeller.  Dette med operasjon mangler det nok en del opplysninger om, eller et objektiv syn på det.

Hvorvidt har samboer presentert forholdet i hjemlandet?  Vet alle om det, eller blir han sett på som enslig der?  Hvis han blir sett på som enslig er ikke dette dette minste rart.  Har han presentert deg for familie og venner som kjæresten sin?

Her skurrer det mye for meg.  Jeg antar at han ser på dette som praktisk forhold, men jeg vet ikke.  Menn har andre grenser enn kvinner og jeg har selv vært oppover ørene forelsket i en mann som kun ville ha et seksuelt forhold.  Det var hold meg - slipp meg hele veien.

Jeg følger ikke så godt med det som blir skrevet på dol, men jeg ser at mange kjenner historien.  Ta et oppgjør med deg selv og sett foten ned overfor ham, er mitt råd.  Det er uhyre vanskelig å gjennomføre, men jeg tror du er nødt til det.

Anonymkode: 3be87...95a

Altså venner av han som kjenner meg pratet med meg på telefon og sa at de synes det var veldig trist og rart at jeg ikke ble med. Etterpå så sa han at de sier at det var dårlig gjort av han å ikke invitere meg med. 

Anonymkode: 8e9b4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller ikke fremstå som psyko taper denne gangen. Så jeg må tenke nøye om:

1. Hvordan jeg tar det opp , hva jeg sier

2. Tidspunktet  

3. Og hvilke grenser som er greit å sette. 

4. Og konsekvensene av brutte lovnader 

Anonymkode: 8e9b4...422

Aller først må du finne ut nøyaktig hva du selv vil:

1. Vil du fortsette forholdet? 

2. Evt: Hva må som minimum være på plass for at du skal ønske å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...