Gå til innhold

Dumt å ikke ha backup-penger i bakhånd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg står i en situasjon der jeg skal velge mellom å betale ned to lån. Det er mest fristende å betale ned kredittkortet med tanke på at jeg ikke har backup -penger og så kan jeg ha kortet til nødpenger dersom det skulle oppstå noe. Dersom jeg velger det andre lånet så har jeg ingen nødpenger. Hva tenker du ? Har du alltid penger i bakhånd? 

Anonymkode: 72bea...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står i en situasjon der jeg skal velge mellom å betale ned to lån. Det er mest fristende å betale ned kredittkortet med tanke på at jeg ikke har backup -penger og så kan jeg ha kortet til nødpenger dersom det skulle oppstå noe. Dersom jeg velger det andre lånet så har jeg ingen nødpenger. Hva tenker du ? Har du alltid penger i bakhånd? 

Anonymkode: 72bea...d72

Hvor mange ganger skal du spørre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bruke kredittkort som «nødpenger» er ALLTID en dårlig løsning, så sant man ikke i forkant vet at man vil ha mulighet til å betale inn hele beløpet i løpet av kort tid. Det er en sikker oppskrift på å bli værende i en økonomisk hengemyr å tro noe annet. Du bør kvitte deg med både kredittkortet og -gjelden, deretter betale ned lånet fortest mulig og så prøve å legge av penger til en buffer.

Skulle behovet for «nødpenger» oppstå før du har noe i bakhånd, kan kanskje din samboer bistå med et lite, midlertidig og rentefritt lån? 

Anonymkode: f6eb9...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke kredittkort som «nødpenger» er ALLTID en dårlig løsning, så sant man ikke i forkant vet at man vil ha mulighet til å betale inn hele beløpet i løpet av kort tid. Det er en sikker oppskrift på å bli værende i en økonomisk hengemyr å tro noe annet. Du bør kvitte deg med både kredittkortet og -gjelden, deretter betale ned lånet fortest mulig og så prøve å legge av penger til en buffer.

Skulle behovet for «nødpenger» oppstå før du har noe i bakhånd, kan kanskje din samboer bistå med et lite, midlertidig og rentefritt lån? 

Anonymkode: f6eb9...fd4

Det ville jeg ikke satset på...

Anonymkode: 690ff...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.6.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Jeg står i en situasjon der jeg skal velge mellom å betale ned to lån. Det er mest fristende å betale ned kredittkortet med tanke på at jeg ikke har backup -penger og så kan jeg ha kortet til nødpenger dersom det skulle oppstå noe. Dersom jeg velger det andre lånet så har jeg ingen nødpenger. Hva tenker du ? Har du alltid penger i bakhånd? 

Anonymkode: 72bea...d72

Det er mange som kommer i den situasjonen å måtte bruke kredittkort helt plutselig.  Jeg ville betalt kredittkortet ned så fort jeg kunne og så det andre lånet etterpå.  Dvs. hvis ikke det er himmelhøy forskjell på rentene.  Det er ikke alle som har alltid penger i bakhånd og derfor øker forbruksgjeld drastisk.  Penger i nødsituasjoner bør være i NØD, og hva er det?  Det er ikke nøden å mangle ny pc eller tv så lenge man har noe brukbart, men hvor går grensen på å betrakte det man har som brukbart?

Jeg har såpass god lønn nå at jeg har ingen problemer med uforutsette utgifter.  Hvis jeg bruker kredittkortet så har jeg anledning til å betale nokså raskt tilbake.  Jeg har ikke alltid vært der.

Anonymkode: d4d2b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du ?

Betal ned det som har høyest rente.

På 26.6.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Har du alltid penger i bakhånd? 

Ja, men jeg er nok i en annen situasjon enn deg mht. inntekt o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som kommer i den situasjonen å måtte bruke kredittkort helt plutselig.  Jeg ville betalt kredittkortet ned så fort jeg kunne og så det andre lånet etterpå.  Dvs. hvis ikke det er himmelhøy forskjell på rentene.  Det er ikke alle som har alltid penger i bakhånd og derfor øker forbruksgjeld drastisk.  Penger i nødsituasjoner bør være i NØD, og hva er det?  Det er ikke nøden å mangle ny pc eller tv så lenge man har noe brukbart, men hvor går grensen på å betrakte det man har som brukbart?

Jeg har såpass god lønn nå at jeg har ingen problemer med uforutsette utgifter.  Hvis jeg bruker kredittkortet så har jeg anledning til å betale nokså raskt tilbake.  Jeg har ikke alltid vært der.

Anonymkode: d4d2b...56c

Det er det som blir krisen for min del. Altså dersom jeg kommer i situasjoner hvor jeg foreks knekker en fortann / viktig tann osv.  Dersom det skulle komme en viktig situasjon hvor jeg behøver penger til en svært viktig og trengende sak. Nå mener jeg ikke hva som helst. Men dersom det er noe litt alvorlig og veldig viktig.  Jeg vil derfor sove bedre om jeg har kredittkort. Det vil føles som en sikkerhet dersom et vanskelig problem oppstår. Nå tenker jeg ikke på et luksusproblem men et problem der noe virkelig trengs å gjøres. 

Jeg tenkte å betale ned det andre lånet først. Men jeg ser at det er litt høyere i sum enn det andre og at det vil bli vanskeligere å kaste fulle summen inn på det. Så jeg velger kredittkortet.  Gjør det også for å klare å slippe å sove dårlig om nettene. Men kommer til å gjøre alt for å ikke bruke kortet. 

Renten er høyere på andre lånet men den er fullt overkommelig. 

Anonymkode: 72bea...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som blir krisen for min del. Altså dersom jeg kommer i situasjoner hvor jeg foreks knekker en fortann / viktig tann osv.  Dersom det skulle komme en viktig situasjon hvor jeg behøver penger til en svært viktig og trengende sak. Nå mener jeg ikke hva som helst. Men dersom det er noe litt alvorlig og veldig viktig.  Jeg vil derfor sove bedre om jeg har kredittkort. Det vil føles som en sikkerhet dersom et vanskelig problem oppstår. Nå tenker jeg ikke på et luksusproblem men et problem der noe virkelig trengs å gjøres. 

Jeg tenkte å betale ned det andre lånet først. Men jeg ser at det er litt høyere i sum enn det andre og at det vil bli vanskeligere å kaste fulle summen inn på det. Så jeg velger kredittkortet.  Gjør det også for å klare å slippe å sove dårlig om nettene. Men kommer til å gjøre alt for å ikke bruke kortet. 

Renten er høyere på andre lånet men den er fullt overkommelig. 

Anonymkode: 72bea...d72

Gjør det som føles riktig for deg selv.  Hvis du føler deg bedre med å betale kredittkortet først så gjør du det.  Du trenger ikke å spørre noen så lenge dette er din privat økonomi.

Anonymkode: d4d2b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som blir krisen for min del. Altså dersom jeg kommer i situasjoner hvor jeg foreks knekker en fortann / viktig tann osv.  Dersom det skulle komme en viktig situasjon hvor jeg behøver penger til en svært viktig og trengende sak. Nå mener jeg ikke hva som helst. Men dersom det er noe litt alvorlig og veldig viktig. 

Helt umulig å låne av samboer?

Anonymkode: 690ff...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du sørger for å nedbetale gjeld, så tenker jeg at begge løsninger er ok. Men pass på å ikke bruke så lang tid på å bestemme deg, at du bruker opp pengene i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å betale ned det andre lånet først. Men jeg ser at det er litt høyere i sum enn det andre og at det vil bli vanskeligere å kaste fulle summen inn på det. Så jeg velger kredittkortet.  Gjør det også for å klare å slippe å sove dårlig om nettene. Men kommer til å gjøre alt for å ikke bruke kortet. 

Renten er høyere på andre lånet men den er fullt overkommelig. 

Hvis kredittkortet er makset og det ikke er så stor renteforskjell, er jo dette resonnementet greit. Du trenger ikke godkjennelse fra oss for å bestemme deg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid penger i bakhånd. De står på en konto uten kort (og med god rente, ihvertfall før coronas tid) i en annen bank enn der jeg har bruks- og regningskonto. Jeg bruker stadig kredittkortet, men betaler hele regningen når den kommer. Må jeg "låne" litt av sparekontoen en gang, på noe som ikke kan kalles i nærheten av nød, må jeg også betale det tilbake. Men jeg slipper ihvertfall å betale renter 😂

Jeg vet ikke noe om lånene dine, rentene eller inntekten din, så det er vanskelig å si hva jeg ville gjort i din situasjon. Men resonnementet ditt, syns jeg høres fornuftig ut. Det er viktig å føle seg trygg, selv om det kanskje blir litt dyrerer. Men du bør prøve å spare opp en buffer, så slipper du betale renter på f.eks tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg har alltid penger i bakhånd. De står på en konto uten kort (og med god rente, ihvertfall før coronas tid) i en annen bank enn der jeg har bruks- og regningskonto. Jeg bruker stadig kredittkortet, men betaler hele regningen når den kommer. Må jeg "låne" litt av sparekontoen en gang, på noe som ikke kan kalles i nærheten av nød, må jeg også betale det tilbake. Men jeg slipper ihvertfall å betale renter 😂

Det kan være vanskelig å spare opp buffer.  Selv har jeg spart en del i fond, men jeg tar det ikke ut med engang det kniper et sted.  Å ha penger på konto gir ingen gevinst.  Jeg bruker kredittkort hele tiden, og hvis jeg må dele opp regningen så er ikke det noen nød.  Jeg bruker alltid kredittkort for da får jeg en del rabatter.  Det er greit når man har nok penger, men situasjonen er slik i dag at mange tar opp lån og bruker kredittkort og er usikre på når de kan betale tilbake.  Slik er det.

Håper at trådstarer greier å betale tilbake gjelden sin så fort som mulig.

 

Anonymkode: d4d2b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være vanskelig å spare opp buffer.  Selv har jeg spart en del i fond, men jeg tar det ikke ut med engang det kniper et sted.  Å ha penger på konto gir ingen gevinst. 

En bufferkonto sørger for økonomisk trygghet slik at det ikke går utover hverdagsøkonomien dersom noe uforutsett skulle skje. Det anbefales å ha minst to månedenslønner på bufferkonto. Man slipper bruke kredittkort og betale ågerrenter når uventende utgifter dukker opp.

 

Anonymkode: 690ff...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bufferkonto sørger for økonomisk trygghet slik at det ikke går utover hverdagsøkonomien dersom noe uforutsett skulle skje. Det anbefales å ha minst to månedenslønner på bufferkonto. Man slipper bruke kredittkort og betale ågerrenter når uventende utgifter dukker opp.

 

Anonymkode: 690ff...fc7

Dette kommer an på hvor mye du tjener.  I perioder med flytting og ny etablering kan det bli mye utgifter.  Det ble anbefalt før å ha et par månedslønn på konto i tilfelle nødsituasjoner som arbeidsledighet, krig eller andre kriser.  Det har mange eksperter gått tilbake på.

Jeg har vanskelig for å tro at det er vanlig å ha flere månedslønn på sparekonto som blir fyllet opp med engang det tas litt av den.  Jeg har ikke det og jeg er langt fra i noen nød.  Jeg har ikke penger på sparekonto til å pusse opp leiligheten og kjøpe meg ny sofa i samme måneden, men jeg kunne finne på å gjøre det.

Anonymkode: d4d2b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer an på hvor mye du tjener.  I perioder med flytting og ny etablering kan det bli mye utgifter.  Det ble anbefalt før å ha et par månedslønn på konto i tilfelle nødsituasjoner 

De aller fleste økonomer og eksperter der ute anbefaler fortsatt folk å ha en bufferkonto. Hvor stor avhenger av livssituasjon og alder. 2-3 netto månedslønner er gjerne anbefalt.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hvor-stor-buffer-trenger-du/

Her advares det også om bruk av kredittkort, som er en ekstrem dyr buffer.

Anonymkode: 690ff...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bufferkonto sørger for økonomisk trygghet slik at det ikke går utover hverdagsøkonomien dersom noe uforutsett skulle skje. Det anbefales å ha minst to månedenslønner på bufferkonto. Man slipper bruke kredittkort og betale ågerrenter når uventende utgifter dukker opp.

 

Anonymkode: 690ff...fc7

Jeg har valgt å betale ned lån før jeg skaffer meg buffer. Skulle gjerne hatt en buffer såklart men brukte alt jeg klarte av feriepenger på lån. 

Anonymkode: 72bea...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste økonomer og eksperter der ute anbefaler fortsatt folk å ha en bufferkonto. Hvor stor avhenger av livssituasjon og alder. 2-3 netto månedslønner er gjerne anbefalt.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hvor-stor-buffer-trenger-du/

Her advares det også om bruk av kredittkort, som er en ekstrem dyr buffer.

Anonymkode: 690ff...fc7

Det er mulig å lage buffer og betale gjeld samtidig. Altså betale litt til begge deler men jeg føler det enklere å bare konsentrere meg om å få ned gjeld istedet. 

Anonymkode: 72bea...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste økonomer og eksperter der ute anbefaler fortsatt folk å ha en bufferkonto. Hvor stor avhenger av livssituasjon og alder. 2-3 netto månedslønner er gjerne anbefalt.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hvor-stor-buffer-trenger-du/

Her advares det også om bruk av kredittkort, som er en ekstrem dyr buffer.

Anonymkode: 690ff...fc7

Det er noe alle vet at kredittkort koster, men hvis du sjekker avdrag på diverse ting så ser du at der er rentene det dobbelte.  De kan være opp til 40%.  Det tar neppe mer enn 4 - 6 uker å få ut penger fra fond hvis du havner i noen veldig høye utgifter.  Jeg prioriterer å spare i fond fremfor sparekonto som har nesten ingen renter.  Det går bra når jeg tjener rimelig bra, men det gjør ikke det når man har lite penger.  Men, hva er det som går bra når man har lite penger?

Anonymkode: d4d2b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe alle vet at kredittkort koster, men hvis du sjekker avdrag på diverse ting så ser du at der er rentene det dobbelte.  De kan være opp til 40%.  Det tar neppe mer enn 4 - 6 uker å få ut penger fra fond hvis du havner i noen veldig høye utgifter.  Jeg prioriterer å spare i fond fremfor sparekonto som har nesten ingen renter.  Det går bra når jeg tjener rimelig bra, men det gjør ikke det når man har lite penger.  Men, hva er det som går bra når man har lite penger?

Anonymkode: d4d2b...56c

Det er vanskelig å ha lite penger. Men man må gjøre det beste ut av det, og forsøke å være smart med det lille man har. 

Anonymkode: 72bea...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...