Gå til innhold

Besøk fra Tyskland?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Stemmer det at det nå er fritt frem for tyskere å besøke Norge i sommer? Uten karantene?

Min datter har ei tysk venninne, og de hadde planlagt at hun skulle komme hit i sommer. Pga korona har jeg helt satt strek over det. Men nå sier de at det er lov, etter 20.juli?

Selv om det skulle være lov, kan jo vi si nei, siden vår omtrent voksne datter bor hjemme, men det greieste hadde jo vært om regelverket var på linje med oss (svært skeptisk til utenlandsk besøk) 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, påskelilje skrev:

Stemmer det at det nå er fritt frem for tyskere å besøke Norge i sommer? Uten karantene?

Det ser ut som om planen er at reisende fra EØS/Schengen-land til Norge skal slippe karantene / restriksjoner fra 15. juli, dersom ikke reisen går fra et område med  "høy smittespredning":

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tyskland/id2415120/#helse

Så hun / dere må holde seg orientert om både reglene / status i delstaten hun bor i, og om det skjer endringer i disse norske planene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 2.7.2020 den 10.57, laban skrev:

Det ser ut som om planen er at reisende fra EØS/Schengen-land til Norge skal slippe karantene / restriksjoner fra 15. juli, dersom ikke reisen går fra et område med  "høy smittespredning":

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tyskland/id2415120/#helse

Så hun / dere må holde seg orientert om både reglene / status i delstaten hun bor i, og om det skjer endringer i disse norske planene. 

Det som står her, gjelder jo nordmenns reiser til Tyskland? Ikke tyskeres reise inn til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, påskelilje skrev:

Det som står her, gjelder jo nordmenns reiser til Tyskland? Ikke tyskeres reise inn til Norge?

Jeg hadde vært uhyre skeptisk til å ta i mot besøk fra utlandet i disse dager. Ville foreslått å ta det neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, påskelilje skrev:

Det som står her, gjelder jo nordmenns reiser til Tyskland? Ikke tyskeres reise inn til Norge?

Det er mulig jeg la ut feil lenke, jeg var inne på en rekke sider som pekte til hverandre... 

Her står det at Schengen åpner 15.7. hvis ikke situasjonen endres: https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/changes-to-travel-advice-for-certain-eeaschengen-countries-from-15-july/id2721159/

Her er det info på tysk om situasjonen i de forskjellige områdene av Tyskland: https://www.bundesregierung.de/breg-de/themen/coronavirus/corona-bundeslaender-1745198 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde vært uhyre skeptisk til å ta i mot besøk fra utlandet i disse dager. Ville foreslått å ta det neste sommer.

Ja, jeg heller mot det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Ja, jeg heller mot det!

Så får man heller leve en stund med at avkommet antagelig blir temmelig sur... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Lillemus skrev:

Så får man heller leve en stund med at avkommet antagelig blir temmelig sur... ;) 

Haha 😁 Ja, regner med at vi blir kalt både det ene og det andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I alle dager, la henne få besøk av venninna si. Helt sikker kan man aldri være uansett. Kan ikke stoppe å leve for det... Bor dere ikke i en by?

Anonymkode: 86286...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager, la henne få besøk av venninna si. Helt sikker kan man aldri være uansett. Kan ikke stoppe å leve for det... Bor dere ikke i en by?

Anonymkode: 86286...817

Det er litt mer komplisert enn som så i den virus-situasjon som vi lever i . Covid19 er blusset opp igjen i Tyskland , som så mange andre land. Det er grunn til å være forsiktig .

Anonymkode: 1d37a...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly
På 3.7.2020 den 20.08, påskelilje skrev:

Haha 😁 Ja, regner med at vi blir kalt både det ene og det andre!

Det lever dere fint med. ;)

Problemet med situasjonen nå er at ting kan endre seg så fort. Selv om det er letta på inn- og utreiseregler innenfor EU/EØS, betyr ikke det at det er anbefalt å reise nå.

Jeg er tilhenger av å gjøre slik helsemyndighetene anbefaler, og sjøl setter jeg meg ikke engang på fly innenlands for tida. Jeg ville derfor sagt nei til å ta imot besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje
På 8.7.2020 den 11.42, mariaflyfly skrev:

Det lever dere fint med. ;)

Problemet med situasjonen nå er at ting kan endre seg så fort. Selv om det er letta på inn- og utreiseregler innenfor EU/EØS, betyr ikke det at det er anbefalt å reise nå.

Jeg er tilhenger av å gjøre slik helsemyndighetene anbefaler, og sjøl setter jeg meg ikke engang på fly innenlands for tida. Jeg ville derfor sagt nei til å ta imot besøket.

Jeg sa i fra at det var uaktuelt med overnattingsbesøk fra utlandet nå i sommer. Gikk greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De intervjuet tyskere i et innslag på nyhetene. De var på vei til Norge og klar for å besøke kjente turistmål og de store byene. Jeg bor i et område der det normalt er mange turister. Litt bekymret for dette. 

Anonymkode: fb265...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...