Gå til innhold

Kupton, jeg tror jeg trenger hjelp for noe fysisk. Er redd, men skal jeg tørre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Beklager mye TMI i innlegget!

Jeg har slitt med noe daglig i rundt 15 år. Fra jeg var 15 år til nå som jeg er 30 år. Problemene sitter i underlivet. Jeg tror noe er litt feil der, men jeg er redd for å åpne meg om noe SÅ sårbart, og bare bli avvist eller ikke tatt alvorlig.

Det begynte med at jeg slet med forstoppelse som 15-åring. Det kunne gå fire dager uten at jeg fikk bæsjet, og magen ble så stor at jeg så ut som jeg var flere måneder på vei. Jeg la merke til at jeg hadde avføringen "klar" helt nede i rektum, og kjente liksom at det lå rett innenfor analåpningen, men uansett hvor hardt jeg presset, eller uansett hvilken stilling jeg satt i på do, kom det ikke ut. Etter flere dager med normalt matinntak og ingen avføring, prøvde jeg å massere anus for å "trigge" en tømming, for å si det slik. Beklager at dette er ekkelt, men jeg kjente fort avføringen - rett innenfor anus, og tenkte at "her ligger det jo klart, hvorfor kommer det ikke ut"?! Jeg stakk en finger inn i rektum - ja - med avføringen liggende der, og jeg kjente en slags "bul" som jeg dyttet fremover mot magen. Da ville tarmen plutselig tømme seg, og masse avføring kom ut.

Slik har det altså vært i 15 (!) år. Prøver jeg å la naturen gå sin gang, kan jeg ikke bæsje. Til og med med DIARE er det stopp. Uavhengig om avføringen er typisk forstoppelses-avføring, normal avføring, eller diare - den kommer IKKE ut uten at jeg stikker en finger inn og dytter bulen opp mot magen. Jeg bruker nå hanske og glidemiddel. UANSETT hvor mye jeg kjenner at jeg må bæsje, er det ikke snakk om at det kommer ut. Dette er slitsomt, og jeg blir sår i både rektum og anus av dette. Det irriterer også rektum slik at jeg produserer masse slim, og luft slipper innover i tarmen mens jeg holder på å "åpner" anus og rektum for å få bæsjet. 

Teorien min er at det jeg kjenner er cervixen min. Den ligger litt lavt i skjeden, og den heller bakover, kjenner jeg. Kjenner jeg både i skjeden og i ruktum samtidig, kjenner jeg at klumpen jeg må dytte vekk for å få bæsjet er cervix, og kanskje livmoren og, jeg vet ikke. Teorien min er at jeg har bakovervendt livmor, kanskje veldig, jeg vet ikke. 

Jeg kan fint ha sex, men det gjør ofte vondt, men det har jeg lært meg å leve med. Stillinger bakfra er veldig dypt smertefull, og uaktuelt.

Dette er jo ikke akkurat en historie som er lett å komme med, men det at jeg daglig må gjøre disse tiltakene for å bæsje irriterer magen min, og jeg har ofte ubehag og smerter. Jeg ønsker sterkt å kunne bæsje uten å måtte gjøre dette. 

Tror du jeg er på rett spor? Er det noe å gjøre med, evt.? Er det lege eller gynekolog som kan hjelpe meg? Kan man endre stillingen på en bakovervendt livmor? 

Hadde satt utrolig pris på svar, selv om dette er feil forum. Dette har begynt å tynge meg mer og mer. I blant blør jeg fordi jeg på jogge sånn med å få ut avføringen. 

😞

Anonymkode: 0252b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har forresten fryktelig sterke menssmerter. Ikke mer enn 1-2 dager, men så ille at jeg nesten svimer av.
Tar ingen hormoner. 

Anonymkode: 0252b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skal du kontakte legen din om, stnes ikke det var flaut i det hele tatt. Det er et reellt problem og du trenger hjelp med det.

Anonymkode: b93bb...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, påskelilje skrev:

Du må kontakte legen din. Jeg synes det høres ut som rectoscele; fremfall av endetarmen. Det kan opereres,  jeg ble selv operert for det i 2006.

http://nkib.helsekompetanse.no/underlivsfremfall-prolaps

Oi, kanskje dette er riktig. Jeg vet ikke, men dette kjente jeg meg litt igjen i. Er dette er stor operasjon? Ble du bra etterpå? Tok det lang tid å komme seg? Bare spør på generelt grunnlag, av nysgjerrighet. 

Anonymkode: 0252b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: All hjelpsøking begynner hos fastlegen. Jeg synes du skal bestille time allerede i morgen. Skriv gjerne ut startinnlegget og ta det med. Fastlegen vil henvise deg til en spesialist - sannsynligvis en gynekolog. Dette må du kunne få hjelp med.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
50 minutter siden, kupton skrev:

Til TS: All hjelpsøking begynner hos fastlegen. Jeg synes du skal bestille time allerede i morgen. Skriv gjerne ut startinnlegget og ta det med. Fastlegen vil henvise deg til en spesialist - sannsynligvis en gynekolog. Dette må du kunne få hjelp med.

Lykke til 🙂

Okei, takk for svar :)

Anonymkode: 0252b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ingenting er for flaut å ta opp hos legen. De er ikke så pysete disse som velger det yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kanskje dette er riktig. Jeg vet ikke, men dette kjente jeg meg litt igjen i. Er dette er stor operasjon? Ble du bra etterpå? Tok det lang tid å komme seg? Bare spør på generelt grunnlag, av nysgjerrighet. 

Anonymkode: 0252b...d8a

Det er vel en ganske stor operasjon ja. Jeg var innlagt på sykehuset i flere dager (3-5?) og deretter sykemeldt i noen uker (3 uker kanskje?) Jeg ble helt fin igjen, har ikke hatt noe problemer i ettertid. Ingen komplikasjoner eller mindre følsomhet i skjeden.

Jeg fikk det i etterkant av første fødsel i 99, kontaktet raskt fastlegen,  men måtte vente med operasjon til vi var sikre på at vi ikke skulle få flere barn (tredje barn ble født i 04).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, påskelilje skrev:

Det er vel en ganske stor operasjon ja. Jeg var innlagt på sykehuset i flere dager (3-5?) og deretter sykemeldt i noen uker (3 uker kanskje?) Jeg ble helt fin igjen, har ikke hatt noe problemer i ettertid. Ingen komplikasjoner eller mindre følsomhet i skjeden.

Jeg fikk det i etterkant av første fødsel i 99, kontaktet raskt fastlegen,  men måtte vente med operasjon til vi var sikre på at vi ikke skulle få flere barn (tredje barn ble født i 04).

Ok😉 Det er ikke sikkert jeg har akkurat det samme, men uansett greit å høre. Jeg har aldri født, og håper på å få barn i fremtiden. Har ikke prøvd å få barn enda, så aner ikke om jeg har problemer med det, eller ikke. 

Anonymkode: 0252b...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok😉 Det er ikke sikkert jeg har akkurat det samme, men uansett greit å høre. Jeg har aldri født, og håper på å få barn i fremtiden. Har ikke prøvd å få barn enda, så aner ikke om jeg har problemer med det, eller ikke. 

Anonymkode: 0252b...d8a

Jeg ble operert for cystocele (blærefremfall) i 2002 og fikk da beskjed om at flere barn var helt uaktuelt, selv om de ev. ble tatt med keisersnitt ville belastningen kunne føre til at jeg revnet fra A til Å. Men dette vil nok helt sikkert bli tatt opp om en operasjon kommer på dagsorden. :) Var vel som Påskelilje innlagt noen dager og sykemeldt med løfteforbud i et par uker etterpå.

Jeg grudde meg også for å gå til legen, men det gikk helt fint - legen har helt sikkert sett det før og tar det helt fint. :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Jeg har nylig vært til gynekolog med samme problem som deg, påskelilje og lillemus - det gikk kjempefint, bedre enn forventet.  Dette er jobben deres, og de har jo valgt den av en grunn. 

Ikke skam deg, si det som det er. Det er en helt vanlig problemstilling for dem.

Jeg skal for øvrig også opereres for dette men først skal jeg gjennom en operasjon for kraftige blødninger. Og jeg har t o m jobbet på operasjonsavd og vil møte helsepersonell som jeg kjenner derfra - litt pinllg at de skal se meg sånn, men de er profesjonelle og godt vant tenker jeg 😆

Jeg hadde det som deg før mht skam osv, og det førte til at jeg ikke oppsøkte hjelp på minst ti år. Jeg overvant det da jeg innså at dette er vanlig for dem.

Du skal slippe å ha det sånn resten av livet. Lykke til ❤️

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, dolmio skrev:

Jeg hadde det som deg før mht skam osv, og det førte til at jeg ikke oppsøkte hjelp på minst ti år. Jeg overvant det da jeg innså at dette er vanlig for dem.

Jeg spurte en kirurg som holdt på med blæren min om han ikke mislikte det området på kroppen, dvs. at han synes det var litt ekkelt, upassende eller flaut - jeg har det med å spørre folk om mye rart fordi jeg er interessert i menneskers tanker og samspill. Han sa at for han som lege var hele kroppen interessant og et område var ikke mindre ekkelt eller flaut enn et annet, og personlig var han spesialisert innen gastro. Altså var ikke en urinblære, tarminnhold, magesekk e.l. mer ekkelt eller flaut for ham enn f.eks. en arm eller et kne eller et bryst for den saks skyld.

Jeg tror at som lege lærer de å distansere seg fra kroppen å tenke at en pasients kropp er noe de skal reparere og gjøre finest mulig. Det snakket jeg om med en annen lege som satt i en time og plukket av hud med en brannskade jeg hadde på foten en gang. Hun ville i hvert fall at den jobben hun gjorde skulle bli best mulig og at pasienten skulle bli mest mulig fornøyd, enten det var en brannskade eller selvpåført, enten det var på foten som i mitt tilfelle som jeg anser som et ekkelt sted på kroppen, på en arm eller i ansiktet.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...