Gå til innhold

Litt vold er OK når den tjener en god sak, mener Rødt i Trondheim.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/EWOEwo/farlig-syn-paa-vold

Det er skremmende å se hvordan politikere fra Rødt bagatelliserer og legitimerer bruk av vold når det passer dem.

Demonstrasjonen mot en SIAN-markering i Trondheim sist helg endte i en voldsbruk vi heldigvis sjelden ser i Norge. Aksjonistene kastet steiner og andre harde gjenstander mot politiet. Samtidig ble det gjort hærverk og knust ruter, både på en politibil og eldresenteret Hornemannsgården på torget i Trondheim.

Adresseavisen har dokumentert hvordan det ble kastet steiner på ubeskyttet politi, og hvordan de måtte trekke seg tilbake. Videoen viser også hvordan politiet står der rolig mens de blir angrepet av demonstranter.

Er venstreekstreme demonstranter mer voldlige enn høyreekstreme?

Kjør debatt!

Anonymkode: 4d9fb...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener partiet Rødt er ekstremister og akkurat like farlige som nazistene. Ekstremisme er ikke noe bedre om den kommer fra den «snille» venstresiden.

Og med dette får jeg nok noen politisk korrekte dol-fruer på nakken 😂 men vold er aldri akseptabelt og det er ikke noe bedre å ønske væpnet revolusjon enn å putte folk i gasskammeret.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Rødt har ikke nedfelt folkemord og rasisme i partiprogrammet sitt. Ei heller væpna revolusjon. De tør knapt kalle seg kommunister lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Rødt har ikke nedfelt folkemord og rasisme i partiprogrammet sitt. Ei heller væpna revolusjon. De tør knapt kalle seg kommunister lenger.

Rødt har blitt mer «stuerene» enn de var. Det Rødt var burde havne på listen over terrororganisasjoner. Kommunismen som ideologi er akkurat like farlig som nazismen. 
 

Men der SV og FrP er fløypartier på hver sin side, er Rødt enda mer ytterliggående. Også i dag. Rødt er et venstreekstremt parti, og det viser seg blant annet i saker som linket til over. Det er greit med vold så lenge den skjer i sosialismens navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg oppfatter rødt som moderate og nesten litt kjedelige kommunister. Helt uenig i at kommunisme kan sammenlignes med nazisme. Nazismen var jo en okkult dødskultur. Jeg snakker da om kommunismen som idé og teori, men jeg er den første til å innrømme at ikke én implementering av den ideen i et samfunn har fungert til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Jeg mener partiet Rødt er ekstremister og akkurat like farlige som nazistene.

Hihi, her er vi ikke helt enige ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at dersom Rødt og Mdg fikk makten i hele verden ville sannsynligvis milliarder av mennesker dø av sult. Omtrent all produktivitet ville stoppe opp. Industri og matproduksjon ville stoppet opp.

Sånne partier er sikkert kule å stemme på for virkelighetsfjerne yngre innenfor Ring 3. Men i den virkelige verden trengs både risikovillig kapital og olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heissenberg
45 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

jeg er den første til å innrømme at ikke én implementering av den ideen i et samfunn har fungert til nå.

Hva tror du er årsaken til det.

Og, er du virkelig villig til å ofre Norges velstand, for å forsøke dette kommunisme-eksperimentet på nytt, selv om det aldri har ført il annet enn lidelse og sult ? Hvis så, hvorfor ?

30 minutter siden, cilie skrev:

Hihi, her er vi ikke helt enige ☺️

Har De besøkt Cuba eller Venezuela noen gang ? Det er noe jeg vil anbefale, ihvertfall før du legger en rød stemmeseddel i urnen. Hihi. 😅

Endret av heissenberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nei, vi har jo alle sett bildene fra Steigans møte med Pol Pot. Venstremassemord er ikke like ille som nazistiske folkemord. Det er klart en kvalitetsforskjell, når noen dreper deg fordi du bruker briller eller er intelektuell slik Pol Pot gjorde, enn å bli drept av en nazist fordi du er jøde. Jada, kjempeforskjell........ NOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

12% av Norges journalister ville stemt på ett parti med totalitære røtter (rødt), da er det klart skylappene og toleransen blir litt høyere enn mot dustene i FRP som ikke engang er høyreesktreme. Men  FRP har bare 2-3% oppslutning blant journalister så da er det klart det er litt gjevere med venstreekstremisme, som blir ufarliggjort.

 

 

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, heissenberg skrev:

Har De besøkt Cuba eller Venezuela noen gang ? Det er noe jeg vil anbefale, ihvertfall før du legger en rød stemmeseddel i urnen. Hihi. 😅

Jeg snakker her om partiet Rødt - som i det nåværende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på partiprogrammet, og det står ingen ting om å innføre kommunisme. De ville øke selskapsskatten til 27%, men det betyr at de tydeligvis ikke vil la staten ta over bedriftene.

Jeg oppfatter dem som et populistisk rødt parti. De har elementer som er kommunister, men Moxnes er ikke der. Han skjønner at det ikke slår an i Norge.

Uansett: Det å gi minste antydning til å støtte vold er en sånn strek man ikke bør krysse. Det er selve definisjonen på ekstremisme. Jeg tror venstresiden mangler sånne grenser. Det er for eksempel bare hipt å gå på forestilling med BB teateret, selv om de både snakker hatefullt, romantiserer våpen og har farlige meninger.

Jeg kaller det en farlig mening når høyresiden sier at AP er landssvikere. Hvis de er landssvikere og at demokratiet ikke er reelt, er det kort vei til vold

Jeg mener det er over grensen å si at Norge er en fasciststat med et system for å undertrykke folk med annen hudfarge Hvis man tror det er det kort vei til å bruke vold mot politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Jeg kom på at nevner kommunisme et eller annet sted i programmet. Det var en debatt om det hvor Moxnes fossrodde rundt det.

Jeg leste konkret næringspolitikk, og fant ingen kommunisme i forslagene der. Jeg tenker ekte kommunisme handler om å avskaffe kapitalismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Grendel skrev:

Rettelse: Jeg kom på at nevner kommunisme et eller annet sted i programmet. Det var en debatt om det hvor Moxnes fossrodde rundt det.

Jeg leste konkret næringspolitikk, og fant ingen kommunisme i forslagene der. Jeg tenker ekte kommunisme handler om å avskaffe kapitalismen.

Har ikke lest partiprogrammet, men tenker at da er de ikke helt ærlige.

Moxnes skriver selv i VG: Det er mye sant i at Rødt i dag er eneste parti som mener det haster å avskaffe kapitalismen. 

Rødt vil bygge videre på det beste fra den radikale arbeiderbevegelsen, og vil holde fast i ideen om at sosialistisk folkestyre fungerer bedre enn kapitalistisk konkurranse. Fordi fellesskap fungerer.

Kapitalisme gir økte forskjeller, arbeidsløshet og klimakrise.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yvMn9A/sosialistisk-folkestyre-i-norge

Anonymkode: 4d9fb...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hvis vi ser bort fra islamistisk terror, hva slags ideologi har de som har stått for alvorlig vold/terrorisme i Norge og resten av den vestlige verden de siste tiårene vært identifisert med? Konsekvent ytre høyre. Kan kan ikke komme på at ytre venstre har stått for alvorlige voldshandlinger sida åtti- søttitallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg oppfatter rødt som moderate og nesten litt kjedelige kommunister. Helt uenig i at kommunisme kan sammenlignes med nazisme. Nazismen var jo en okkult dødskultur. Jeg snakker da om kommunismen som idé og teori, men jeg er den første til å innrømme at ikke én implementering av den ideen i et samfunn har fungert til nå.

Noen syntes nok kommunismen ser bedre ut på papiret. I praksis er begge ideologiene like ille. Kommunismen, slik den har fungert i praksis, vil gå inn i historien sammen med Hitler/nazismen som det 20. århundrets verste katastrofer. Til tross for en grusom historie bak seg så må en lure på hvorfor kommunismen ikke har et like dårlig rykte som nazismen (det er mulig kommunismen er mer moralsk og intellektuell tiltrekkende, det gjør den dog ikke mindre farlig).

Det anslås at kommunistiske regimer har tatt livet av over 100 millioner mennesker de siste hundre år. En av de verste slakterne var Pol Pot i Kambodsja der drapsraten var 8% per år, med totalt ca. 2 millioner drepte. Pol Pot ble for øvrig aktivt støttet av vårt hjemlige AKP (bilder viser toppledelsen i AKP håndhilste på Pol Pot mens de smilte fåret) som i dag driver videre, sammen med tidligere RV, nettopp i partiet Rødt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

^ Kjenner veldig godt til de argumentene, men det blir litt som å si at kapitalismen har spilt fallitt fordi nazi-Tyskland var bygd på et kapitalistisk system, og fordi det er veldig mange diktaturer i dag som er det. Nazismen har hat, rasisme og diskriminering nedfelt i selve ideologien, det har ikke kommunismen. 

Kapitalismen i verden i dag har ført til en vanvittig skjevfordeling av rikdom, der mer og mer samles på færre og færre hender. Til tross for at produktiviteten har økt enormt har arbeidstida ikke gått ned. Overforbruk fører til miljøødeleggelser som vil gjøre livet til kommende generasjoner svært vanskelig. Kapitalismen er imidlertid ikke naturgitt, andre systemer er mulig, bare man har litt fantasi.

Kommunismen representerer interessante idéer, særlig Marx analyse av kaptial, overskuddsverdi og problemet med at eierskap av produksjonsmidlene ligger hos private. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

^ Kjenner veldig godt til de argumentene, men det blir litt som å si at kapitalismen har spilt fallitt fordi nazi-Tyskland var bygd på et kapitalistisk system, og fordi det er veldig mange diktaturer i dag som er det. Nazismen har hat, rasisme og diskriminering nedfelt i selve ideologien, det har ikke kommunismen. 

Kapitalismen i verden i dag har ført til en vanvittig skjevfordeling av rikdom, der mer og mer samles på færre og færre hender. Til tross for at produktiviteten har økt enormt har arbeidstida ikke gått ned. Overforbruk fører til miljøødeleggelser som vil gjøre livet til kommende generasjoner svært vanskelig. Kapitalismen er imidlertid ikke naturgitt, andre systemer er mulig, bare man har litt fantasi.

Kommunismen representerer interessante idéer, særlig Marx analyse av kaptial, overskuddsverdi og problemet med at eierskap av produksjonsmidlene ligger hos private. 

Så du mener at drap på de som har eiendeler ikke er diskriminerende og hatefullt, eller i det minste litt slemt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hverken Marx, Engels eller Lenin sier at revolusjonen være voldelig. Man kan fint ta tilbake noen av ressursene folk som Bezos har tilrana seg fra fellesskapet uten å ta livet av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Hverken Marx, Engels eller Lenin sier at revolusjonen være voldelig. Man kan fint ta tilbake noen av ressursene folk som Bezos har tilrana seg fra fellesskapet uten å ta livet av dem.

Bezos er vel libertarianer. Det er den værste formen for kapitalisme. Jeg hater liberalismen, men i USA står den sterkt. Jeg personlig boikotter amazon etter jeg så ett tv-program om hvordan de vokser, og legger andre butikker døde. Det er også samme grunn til at jeg kvier meg til å stemme FRP, selv om jeg er enig med de i mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...