Gå til innhold

Kupton - hva gjør jeg nå?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Her er hva fastlegen og DPS skriver seg imellom.

Dps,: Ut i frå vår forståing er det ikkje indikasjon for medikamentell behandling dersom det ikkje skjer noko nytt i tilstanden for ny vurdering. Kroniske søvnvansker er ei stor utfordring som ikkje utan vidare betrast med medisinering.

Fastlegen: jeg forstår det slik fra deres side ikke behøves noe seroquel på pasienten da og at den kan utprøves for seponering? Så kan vi jobbe videre med søvnvanskene dennes uavhengig av denne medikasjon.

DPS: jeg er enig i din vurdering.

Uttalelser fra DPS er forøvrig fra en psykiater.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
16 minutter siden, aa-k-j skrev:

Her er hva fastlegen og DPS skriver seg imellom.

Dps,: Ut i frå vår forståing er det ikkje indikasjon for medikamentell behandling dersom det ikkje skjer noko nytt i tilstanden for ny vurdering. Kroniske søvnvansker er ei stor utfordring som ikkje utan vidare betrast med medisinering.

Fastlegen: jeg forstår det slik fra deres side ikke behøves noe seroquel på pasienten da og at den kan utprøves for seponering? Så kan vi jobbe videre med søvnvanskene dennes uavhengig av denne medikasjon.

DPS: jeg er enig i din vurdering.

Uttalelser fra DPS er forøvrig fra en psykiater.

Det er jo klart det bedres med medisiner, før jeg tok seroquel har jeg hatt phenergan, imovane og Vallergan. Tolvon fikk jeg også mot søvnvansker. Altså har jeg tatt medisiner for å sove i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh nå ble jeg litt. Fikk nettopp tilbakemelding fra fastlegen og den skrev at det ikke skulle foretas noen endring uten at jeg er interessert i det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, aa-k-j skrev:

Puh nå ble jeg litt. Fikk nettopp tilbakemelding fra fastlegen og den skrev at det ikke skulle foretas noen endring uten at jeg er interessert i det 😊

Så bra🙂 Da ordner det seg nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Så bra🙂 Da ordner det seg nok

Ja, men nå er jeg blitt mer utrygg på fastlegen. Har dessverre tidligere fått ødelagt mye pga utlevering av feil opplysninger og diverse andre ting. Helsepersonell har dessverre hatt en tendens til å anta ting og det er noe av grunnen til mine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, aa-k-j skrev:

Ja, men nå er jeg blitt mer utrygg på fastlegen. Har dessverre tidligere fått ødelagt mye pga utlevering av feil opplysninger og diverse andre ting. Helsepersonell har dessverre hatt en tendens til å anta ting og det er noe av grunnen til mine problemer.

Legen din svarer deg fredag kveld, og beroliger deg med at det ikke vil skje endringer i medisinering mot din vilje. Og du blir utrygg på vedkommende? Hm. 

Anonymkode: 38da0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen din svarer deg fredag kveld, og beroliger deg med at det ikke vil skje endringer i medisinering mot din vilje. Og du blir utrygg på vedkommende? Hm. 

Anonymkode: 38da0...9bc

Nei det var ikke pga tilbakemeldingen jeg ble mer utrygg. Det var at den sa hvem det gjaldt til DPS og at den sa navnet på spesialisten jeg går til. Jeg har mye negativ erfaring som er årsaken til dette. Hadde mitt navn ikke vært nevnt for DPS så hadde fastlegen fått en annen tilbakemelding. Det er blitt delt så mye informasjon, navn og diverse andre ting at det har ødelagt bl.a behandling og har resultert i retraumatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler
3 timer siden, Dorthe skrev:

Jeg og sovner på melatonin, men må bruke mer enn 1mg.  Prøv deg fram og øk dosen litt etter litt.  Jeg vet ikke hvor høyt man kan gå, men vet at i Sverige solgte de 6mg.  Leser på nett at 3mg om kvelden, en time før man legger seg er den mest vanlige dosen.

Får man det på resept er det 3mg. Jeg gikk på 9mg uten virkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gammel_doler skrev:

Får man det på resept er det 3mg. Jeg gikk på 9mg uten virkning. 

Jeg kjøper på 1mg på nett og spiser tre stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, aa-k-j skrev:

Nei fordi jeg trenger det hver natt og vil ikke ha noe som gir avhengighet og bør jo også unngås.

Men er du ikke avhengig av Seroquel siden du må opp i dose for å få effekt? Toleranseutvikling betyr vel avhengighet? At en må stadig høyere og høyere opp i dose på et slikt preparat betyr vekbatcfu er avhengig?

Anonymkode: f610d...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er du ikke avhengig av Seroquel siden du må opp i dose for å få effekt? Toleranseutvikling betyr vel avhengighet? At en må stadig høyere og høyere opp i dose på et slikt preparat betyr vekbatcfu er avhengig?

Anonymkode: f610d...2ec

Jeg har brukt 50 mg i over 3 år og er først nå jeg må opp i dose, men vil heller ha en pause fra den. Og jeg får kun problemer med søvn om jeg er uten den. Og søvn for meg er veldig viktig for fungering og er ikke jeg som ikke vil ha behandling. Jeg får bare ikke behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, aa-k-j skrev:

Melatonin tåler jeg ikke. Blir bare enda mer urolig av den. Forstå det den som kan 🙄

Jeg forsøkte også Melatonin (riktignok Circadin-utgaven) og det ble ikke ett minutts søvn og endte med angst og uro utpå morgenkvisten kl. 8.00-9.00-tiden. Tror jeg fikk foreskrevet to tabletter. Da jeg så på bivirkningene neste dag, så jeg at det sto bl.a. psykomotorisk hyperaktivitet, angst, insomni, stress osv. Hva jeg fikk og ikke, vet jeg ikke, men ønsket effekt som å få sove, fikk jeg i hvert fall ikke.

En ganske god ressurs kan være denne lenken, Søvn og søvnsykdommer fra Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer, hvor du finner lenker til en rekke søvnsykdommer og tilstander samt tips til behandling og hvordan man selv kan forsøke og få oversikt over sin egen søvn, bl.a. med med søvndagbok. Det er jo også et eget punkt om medikamentell behandling av søvnproblemer samt generelle gode råd til søvnhygiene som du sikkert kjenner til allerede. Det står jo også hvordan man kan behandle søvnproblemer uten medisiner, men slik jeg ser det, krever dette særdeles stor viljestyrke, utholdenhet og selvdisiplin av personen selv. (PS: Se lenker til de forskjellige jeg har lenket til i dette avsnittet.)

Det må jo være en fortvilende situasjon du er i, å være behandlingstrengende i en krevende livssituasjon, men vanskelig å hjelpes ifølge både DPS og avtalespesialist. Det i seg selv, å få høre at man vanskelig kan hjelpes, må jo være en psykisk belastning å leve med i hverdagen tenker jeg og gir jo ikke stor tro om håp om bedring for fremtiden.

Jeg tror at hadde jeg selv fått en slik "dom", hadde jeg sett på muligheter jeg selv kunne ta fatt i. Dvs. lese all litteratur jeg kom over, selvhjelpsbøker, skaffe meg mer kunnskap om egen lidelse, lese artikler om egen lidelse osv. Kunnskap er ofte kilde til forståelse og insikt. Om konsentrasjonen er lav, finnes det alternative måter å lese på som kan testes ut, som f.eks. lydbøker. Ved kognitive vansker har man mulighet til å søke om å bli låner ved Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek med begrunnelsen "kognitive utfordringer og/eller språkvansker på grunn av sykdom eller skade". Man får ikke produksjonsrett (det har kun blinde og svaksynte), men lånerett og har tilgang på både skjønnlitteratur, faglitteratur, studielitteratur i et visst utvalg på hovedsakelig norsk og engelsk. Ved lånerett gis man også mulighet til å kunne låne fra svenske, danske, britiske og amerikanske bibliotek.

Vel, beklager om dette ble vesentlig mye mer informasjon enn hva som egentlig interesserer deg. Jeg trenger avledning fra mitt eget hode i natt (kraftig flashbacks som satte meg fullstendig ut av spill) og da ble denne tråden et "offer" for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, aa-k-j skrev:

Jeg glemte å skrive i starttråden at DPS skriver at med mindre tilstanden ikke endrer seg kan ikke kroniske søvnproblemene behandles med medisiner. Eller noe sånt sto det.

Trodde generelt leger var ganske kjappe til å tilby AP eller AD for søvn. Har du prøvd mange ulike medikamenter? Hva med Surmontil eller Remeron? 
 

Søvnproblemer er skikkelig ille. Hvis du ikke får medisiner, må du lære deg å leve med det - og det er ikke lett. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er du ikke avhengig av Seroquel siden du må opp i dose for å få effekt? Toleranseutvikling betyr vel avhengighet? At en må stadig høyere og høyere opp i dose på et slikt preparat betyr vekbatcfu er avhengig?

Anonymkode: f610d...2ec

Man blir ikke avhengig av disse tablettene på samme måte som feks ordinære sovetabletter. Derfor skrives disse helst ut mot søvn isteden til tross for at de gjerne har mye bivirkninger, oppstartsproblemer og at pasienten må bruke medisiner hver dag. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cilie skrev:

Trodde generelt leger var ganske kjappe til å tilby AP eller AD for søvn. Har du prøvd mange ulike medikamenter? Hva med Surmontil eller Remeron? 
 

Søvnproblemer er skikkelig ille. Hvis du ikke får medisiner, må du lære deg å leve med det - og det er ikke lett. 

Har forsøkt endel. Remeron fikk jeg så mye vektøkning av på kort tid pga bivirkninger at den er uaktuell å prøve igjen. Surmontil har jeg ikke forsøkt. Har forsøkt truxal og, men jeg kan ikke huske hvordan den fungerte for er så lenge siden, men har hatt den i tankene. Sovnet rundt halv fem i morges og sto opp halv ti. Ganske urolig søvn som i går så enten fungerer ikke vallergan for meg eller så er dosen for liten. Vil ikke øke selv fordi den feilen har jeg gjort før og resulterte i at det har blitt brukt mot meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Sovnet rundt halv fem i morges og sto opp halv ti. Ganske urolig søvn som i går så enten fungerer ikke vallergan for meg eller så er dosen for liten.

Er du ikke fornøyd med søvn med ca. 5 timers søvn/hvile? Selv har jeg sovet fra 5.00-11.00 i natt og er strålende fornøyd med det for øyeblikket sett ut fra situasjonen jeg er i, men jeg går ikke med et kronisk søvnunderskudd for tiden. Jeg har strevd med kroniske søvnvansker i 18 år, og jeg er egentlig fornøyd om jeg kan få tre timers sammenhengende søvn en natt. Det spørs jo selvsagt hva du har sovet natten før, det sier du ingenting om, og 5 timer blir for lite over lengre tid (dvs. mer enn 2-3 uker), men jeg har klart meg på 3-6 timers søvn i opptil to uker med medisiner. Du blir selvsagt sliten og ufokusert, men det å sove dårlig er ikke farlig, det er bare ubehagelig og slitsomt mens man er våken. Det som derimot er farlig, er å gå totalt uten søvn over lengre tid.

Min erfaring er at det hjelper å ikke tenke for mye på at "åh, jeg har sovet lite i natt, jeg må sove snart!", men forsøke å fylle tankene med annet og gjøre hverdagen så normal som mulig på tross av søvnunderskudd. Om jeg har sovet lite eller ingenting en natt, blir min neste dag helt som planlagt - jeg gjør ingen tilpasninger eller tar hensyn dagen eller dagene "derpå". Jeg får tidsnok sove igjen og da sover jeg kanskje attpå til bedre.

Dette innlegget er ikke ment som kritikk. Jeg deler bare min erfaring og hvordan jeg selv gjør det, så håper ikke du tar det ille opp :) Det er i hvert fall godt ment...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Er du ikke fornøyd med søvn med ca. 5 timers søvn/hvile? Selv har jeg sovet fra 5.00-11.00 i natt og er strålende fornøyd med det for øyeblikket sett ut fra situasjonen jeg er i, men jeg går ikke med et kronisk søvnunderskudd for tiden. Jeg har strevd med kroniske søvnvansker i 18 år, og jeg er egentlig fornøyd om jeg kan få tre timers sammenhengende søvn en natt. Det spørs jo selvsagt hva du har sovet natten før, det sier du ingenting om, og 5 timer blir for lite over lengre tid (dvs. mer enn 2-3 uker), men jeg har klart meg på 3-6 timers søvn i opptil to uker med medisiner. Du blir selvsagt sliten og ufokusert, men det å sove dårlig er ikke farlig, det er bare ubehagelig og slitsomt mens man er våken. Det som derimot er farlig, er å gå totalt uten søvn over lengre tid.

Min erfaring er at det hjelper å ikke tenke for mye på at "åh, jeg har sovet lite i natt, jeg må sove snart!", men forsøke å fylle tankene med annet og gjøre hverdagen så normal som mulig på tross av søvnunderskudd. Om jeg har sovet lite eller ingenting en natt, blir min neste dag helt som planlagt - jeg gjør ingen tilpasninger eller tar hensyn dagen eller dagene "derpå". Jeg får tidsnok sove igjen og da sover jeg kanskje attpå til bedre.

Dette innlegget er ikke ment som kritikk. Jeg deler bare min erfaring og hvordan jeg selv gjør det, så håper ikke du tar det ille opp :) Det er i hvert fall godt ment...

Må rette litt på det. Jeg sto opp halv ti, men våknet først i halv åtte tida og slet med å sovne igjen og søvnen jeg fikk var heller ikke god. Hadde ikke klaget om den kunne vært sammenhengende. Jeg er i mye beredskap og det ødelegger mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Må rette litt på det. Jeg sto opp halv ti, men våknet først i halv åtte tida og slet med å sovne igjen og søvnen jeg fikk var heller ikke god. Hadde ikke klaget om den kunne vært sammenhengende. Jeg er i mye beredskap og det ødelegger mye.

Ja, da forstår jeg, og det er slitsomt å være i beredskap. Jeg var det mye før og slet med svært hyppige oppvåkninger 5-6 ganger eller mer i løpet av en natt. Nå er jeg heldig og sover stort sett sammenhengende, men jeg våkner av den minste lyd og er nok selv mye på vakt og slapper ikke av i søvn. Har lagt merke til at jeg alltid våkner med halvveis knyttede never :) Det kan også ta opptil en time eller mer før jeg klarer å sovne igjen etter oppvåkning av lyder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...