Gå til innhold

På tvang pga selvskading


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er ikke mulig å havne på tvang grunnet selvskading, det må såfall være på grunn av selvmordsfare.

Anonymkode: 04a3f...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke mulig å havne på tvang grunnet selvskading, det må såfall være på grunn av selvmordsfare.

Anonymkode: 04a3f...38c

Jo, man kan tvangsinnlegges grunnet selvskading dersom den er alvorlig nok. Jeg ble tvangsinnlagt etter å ha vært innlagt på kirurgisk avd. halvannen uke og måttet gjennomført operasjoner og hudtransplantasjon etter en selvskade. Jeg var ikke suicidal. Innleggelsen etter oppholdet på kirurgisk avd. varte i 3 måneder da selvskaden var et resultat av en episode av tilbakevendende depresjon (vanlig lengde på mine innleggelser i den forbindelse). Dette er mer enn 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke mulig å havne på tvang grunnet selvskading, det må såfall være på grunn av selvmordsfare.

Anonymkode: 04a3f...38c

Eeeh jo. Hvis selvskadingen er alvorlig nok. Det er ikke alle som klarer å holde selvskadingen under kontroll. Noen kan gjøre det på impuls og kanskje så alvorlig at det krever blodoverføring og operasjon. Kjenner bare en som har opplevd det. 

Anonymkode: 906ee...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Ja, det har skjedd en gang.  Jeg har også opplevd å få valget. Hvis jeg ikke gikk med på å legges inn frivillig, ville de bli nødt til å bruke tvang. Ved begge disse anledningene var det så pass stygt at de ikke følte seg trygge på å sende meg hjem uten vurdering i psykiatrien. Stort sett vil de etter å ha behandlet skaden forsøke å komme i kontakt med fast behandler, før de går så drastisk til verks som å legge inn. 

Ergo er det fullt mulig å bli lagt inn etter selvskading om det er ille nok. Det var for øvrig ikke noe jeg gjorde i håp om å bli innlagt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke blitt tvangsinnlagt på grunn av selvskading, men hvis jeg har blitt vurdert til å være en fare for meg selv så har jeg blitt det. Men generelt sett så ønsker jeg aldri å legges inn etter selvskading. Vil ikke at det skal virke som at det er derfor jeg skader meg. For det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner ei som driver med svært hyppig og alvorlig selvskading, og hun har trengt operasjoner og lange innleggelser på somatisk avdeling. Med hyppig mener jeg flere ganger i måneden. Legene har sagt til henne at hun snart kommer til å dø hvis hun fortsetter, da selvskadingen er livsfarlig. Likevel blir hun ikke tvangsinnlagt, selv om legene vet at hun sannsynligvis snart kommer til å dø. Hun er i livsfare hver gang hun skader seg selv, og det er i grunn flaks at hun fremdeles lever. Hun får tilbud om frivillige innleggelser, men ønsker ikke dette. Hun har vært tvangsinnlagt flere ganger tidligere som følge av selvmordsforsøk etc, men nå virker det som om legene har gitt opp å legge henne inn på tvang. Synes det er litt rart at de lar henne dø, og jeg lurer på om det er fordi legene har gitt henne opp, eller om det er fordi det er for vanskelig å legge noen inn på tvang pga selvskading. 

Anonymkode: ada94...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som driver med svært hyppig og alvorlig selvskading, og hun har trengt operasjoner og lange innleggelser på somatisk avdeling. Med hyppig mener jeg flere ganger i måneden. Legene har sagt til henne at hun snart kommer til å dø hvis hun fortsetter, da selvskadingen er livsfarlig. Likevel blir hun ikke tvangsinnlagt, selv om legene vet at hun sannsynligvis snart kommer til å dø. Hun er i livsfare hver gang hun skader seg selv, og det er i grunn flaks at hun fremdeles lever. Hun får tilbud om frivillige innleggelser, men ønsker ikke dette. Hun har vært tvangsinnlagt flere ganger tidligere som følge av selvmordsforsøk etc, men nå virker det som om legene har gitt opp å legge henne inn på tvang. Synes det er litt rart at de lar henne dø, og jeg lurer på om det er fordi legene har gitt henne opp, eller om det er fordi det er for vanskelig å legge noen inn på tvang pga selvskading. 

Anonymkode: ada94...1a3

Jeg vet da om flere som blir innlagt på tvang etter at de selv dro på legevakten frivillig pga selvskadingsår.

Anonymkode: 35bab...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet da om flere som blir innlagt på tvang etter at de selv dro på legevakten frivillig pga selvskadingsår.

Anonymkode: 35bab...840

Ja, jeg synes det er rart at hun ikke blir tvangsinnlagt når legene sier at hun snart kommer til å dø hvis hun fortsetter, og hun kommer nok ikke til å slutte av seg selv. 

Anonymkode: ada94...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på sykehuset nå etter å ha gått på en smell, og legen ville helst at jeg skulle legges inn, men jeg sa nei og forklarte hvorfor. Da sa han at han skulle ringe behandleren min og sjekke opp. Jeg ringte henne først og selv om hun tilbød meg innleggelse nå så støttet hun meg i valget om å prøve å dra hjem, men med oppfordring om å dra på legevakten hvis jeg ikke klarer det. 

Men igjen så har jeg mer inntrykk av at dette handler om min generelle psykiske helse, og ikke at jeg ligger nyopperert på sykehuset. Og jeg for min del vil jo ikke legges inn i sammenheng med selvskading, så i verste fall venter jeg til i morgen dersom jeg kjenner at det ikke går å være hjemme. For når jeg har kommet dit at jeg har hørt litt stemmer og trolig dissosiert under selvskading så trenger jeg innleggelse. Men jeg nekter at det skal være "på grunn av" selvskading. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg er på sykehuset nå etter å ha gått på en smell, og legen ville helst at jeg skulle legges inn, men jeg sa nei og forklarte hvorfor. Da sa han at han skulle ringe behandleren min og sjekke opp. Jeg ringte henne først og selv om hun tilbød meg innleggelse nå så støttet hun meg i valget om å prøve å dra hjem, men med oppfordring om å dra på legevakten hvis jeg ikke klarer det. 

Men igjen så har jeg mer inntrykk av at dette handler om min generelle psykiske helse, og ikke at jeg ligger nyopperert på sykehuset. Og jeg for min del vil jo ikke legges inn i sammenheng med selvskading, så i verste fall venter jeg til i morgen dersom jeg kjenner at det ikke går å være hjemme. For når jeg har kommet dit at jeg har hørt litt stemmer og trolig dissosiert under selvskading så trenger jeg innleggelse. Men jeg nekter at det skal være "på grunn av" selvskading. 😛

Men er ikke det du sier nå litt selvmotsigende da? Du er jo på sykehuset nå pga selvskading. Og du tok selv kontakt for å komme på sykehuset.

Anonymkode: 35bab...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det du sier nå litt selvmotsigende da? Du er jo på sykehuset nå pga selvskading. Og du tok selv kontakt for å komme på sykehuset.

Anonymkode: 35bab...840

Jeg var ikke i psykiatrien. Jeg dissosierte, skadet meg alvorlig, dro til legevakten og ble i går kveld operert i tre timer. Jeg ble oppfordret til å legge meg inn i psykiatrien i dag både av lege i somatikken og fikk tilbudet av behandler i psykiatrien, men jeg takket nei. 

Jeg som alle andre må få behandling for fysiske skader. Jeg hadde IKKE lyst til å dra til legevakten, men hadde jo ikke akkurat noe valg. 

Jeg har hatt både stemmehøring og dissosiering forrige uke (veldig sjeldent jeg dissosierer mer enn at jeg bare faller ut i noen minutter toppen en time, og faktisk skader meg selv. Jeg er under stort press for tiden og jeg kunne ikke fysisk kjenne den skaden jeg påførte meg). 

Så jeg ser ikke hva som er selvmotsigende her da tema var selvskading og innleggelse/tvangsinnleggelse. Heldigvis for min del har jeg en behandler som støtter meg i valget mitt om å ikke ville legges inn i forbindelse med selvskading. Det er veldig viktig for meg. Jeg må nok legges inn i løpet av uken eller senest neste uke, men ikke i dag. 

(Jeg har ikke psykoselidelse eller dissosiativ lidelse, men dette er symptomer jeg kan få pga min eupf i svært dårlige/pressede perioder). 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg var ikke i psykiatrien. Jeg dissosierte, skadet meg alvorlig, dro til legevakten og ble i går kveld operert i tre timer. Jeg ble oppfordret til å legge meg inn i psykiatrien i dag både av lege i somatikken og fikk tilbudet av behandler i psykiatrien, men jeg takket nei. 

Jeg som alle andre må få behandling for fysiske skader. Jeg hadde IKKE lyst til å dra til legevakten, men hadde jo ikke akkurat noe valg. 

Jeg har hatt både stemmehøring og dissosiering forrige uke (veldig sjeldent jeg dissosierer mer enn at jeg bare faller ut i noen minutter toppen en time, og faktisk skader meg selv. Jeg er under stort press for tiden og jeg kunne ikke fysisk kjenne den skaden jeg påførte meg). 

Så jeg ser ikke hva som er selvmotsigende her da tema var selvskading og innleggelse/tvangsinnleggelse. Heldigvis for min del har jeg en behandler som støtter meg i valget mitt om å ikke ville legges inn i forbindelse med selvskading. Det er veldig viktig for meg. Jeg må nok legges inn i løpet av uken eller senest neste uke, men ikke i dag. 

(Jeg har ikke psykoselidelse eller dissosiativ lidelse, men dette er symptomer jeg kan få pga min eupf i svært dårlige/pressede perioder). 

Håper det går bedre med deg nå

Anonymkode: 42f77...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det går bedre med deg nå

Anonymkode: 42f77...e03

Takk. :) Jeg bør vel helst være innlagt, men det var så viktig for meg å klare meg litt til, og det å vite at jeg kan dra til legevakten eller fastlegen så snart jeg kjenner det ikke går er en trygghet. Nå er jeg dessuten proppet full av morfin så eneste følelse jeg har nå er egentlig kvalme. Jeg hater morfin. Jeg ba om nobligan, men de gav meg oxycontin og kvalmestillende. Jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
1 time siden, Glitter skrev:

Jeg var ikke i psykiatrien. Jeg dissosierte, skadet meg alvorlig, dro til legevakten og ble i går kveld operert i tre timer. Jeg ble oppfordret til å legge meg inn i psykiatrien i dag både av lege i somatikken og fikk tilbudet av behandler i psykiatrien, men jeg takket nei. 

Jeg som alle andre må få behandling for fysiske skader. Jeg hadde IKKE lyst til å dra til legevakten, men hadde jo ikke akkurat noe valg. 

Jeg har hatt både stemmehøring og dissosiering forrige uke (veldig sjeldent jeg dissosierer mer enn at jeg bare faller ut i noen minutter toppen en time, og faktisk skader meg selv. Jeg er under stort press for tiden og jeg kunne ikke fysisk kjenne den skaden jeg påførte meg). 

Så jeg ser ikke hva som er selvmotsigende her da tema var selvskading og innleggelse/tvangsinnleggelse. Heldigvis for min del har jeg en behandler som støtter meg i valget mitt om å ikke ville legges inn i forbindelse med selvskading. Det er veldig viktig for meg. Jeg må nok legges inn i løpet av uken eller senest neste uke, men ikke i dag. 

(Jeg har ikke psykoselidelse eller dissosiativ lidelse, men dette er symptomer jeg kan få pga min eupf i svært dårlige/pressede perioder). 

Det var kjedelig. Håper du kommer deg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Glitter skrev:

Jeg er på sykehuset nå etter å ha gått på en smell, og legen ville helst at jeg skulle legges inn, men jeg sa nei og forklarte hvorfor. Da sa han at han skulle ringe behandleren min og sjekke opp. Jeg ringte henne først og selv om hun tilbød meg innleggelse nå så støttet hun meg i valget om å prøve å dra hjem, men med oppfordring om å dra på legevakten hvis jeg ikke klarer det. 

Men igjen så har jeg mer inntrykk av at dette handler om min generelle psykiske helse, og ikke at jeg ligger nyopperert på sykehuset. Og jeg for min del vil jo ikke legges inn i sammenheng med selvskading, så i verste fall venter jeg til i morgen dersom jeg kjenner at det ikke går å være hjemme. For når jeg har kommet dit at jeg har hørt litt stemmer og trolig dissosiert under selvskading så trenger jeg innleggelse. Men jeg nekter at det skal være "på grunn av" selvskading. 😛

Synes du skal ta imot tilbudet om innleggelse. Du trenger noen rundt deg når du er så dårlig. 

Anonymkode: 61172...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal ta imot tilbudet om innleggelse. Du trenger noen rundt deg når du er så dårlig. 

Anonymkode: 61172...448

Ja jeg skal det, senest over helgen. Men tror jeg drar på torsdag. Vil la ungene få samvær med meg på onsdag først. De mistet overnattingen hos meg i helgen på grunn av det der. Behandler støttet meg i å ville prøve. Hun hadde sagt mer tydelig hva hun mente hvis hun absolutt ville jeg skulle inn. Hun sa bare at hun hadde jo ikke grunnlag til å tvangsinnlegge meg og at det var mitt valg så hun støttet meg, men at jeg kunne dra til legevakten i kveld hvis nødvendig. Og at vi kunne holde kontakten gjennom uken og at jeg kommer inn senest mandag. Så lenge klarer jeg nok ikke, men har et håp om å klare meg til torsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...