Gå til innhold

Redd for å gråte hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Redd for å gråte hos psykologen i dag. Har min første time med han om 2 timer og tårene renner og renner. Er redd for å møte opp slik når det er vår første møte. Gruer meg skikkelig! 

Anonymkode: b92be...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel for sent å svare på, men ikke tenk på det kjære deg. Hans jobb er å hjelpe pasienter som har det vondt. At du gråter er helt naturlig og du trenger ikke holde på noen maske selv om det er første møtet. 

Håper det gikk bra. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Redd for å gråte hos psykologen i dag. Har min første time med han om 2 timer og tårene renner og renner. Er redd for å møte opp slik når det er vår første møte. Gruer meg skikkelig! 

Anonymkode: b92be...1d1

Det blir litt som å være redd for å gå til legen når man har har en betennelse, har mye hodeverk eller har brukket en finger, du går dit fordi du trenger det :- ) 

Jeg håper det gikk ok med deg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk ikke som jeg hadde håpet på. Behandleren min var litt krass og veldig direkte. Skulle bestemme hva jeg fikk lov å si og ikke. Hvilket ord jeg kunne bruke og ikke. Føltes ikke greit. Dro hjem gråtende. Liker ikke å bli bestemt over. Det var første møte og den ble ikke bra. 

Anonymkode: b92be...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk ikke som jeg hadde håpet på. Behandleren min var litt krass og veldig direkte. Skulle bestemme hva jeg fikk lov å si og ikke. Hvilket ord jeg kunne bruke og ikke. Føltes ikke greit. Dro hjem gråtende. Liker ikke å bli bestemt over. Det var første møte og den ble ikke bra. 

Anonymkode: b92be...1d1

Skjønner at du kunne oppleve dette som helt feil, men prøv å se konteksten. Prøv å legg godvilja til og tenk på om psykologen sa det for å hjelpe deg? 

Jeg har også fått beskjed om det hvis jeg bruker svært devaluende ord om meg selv. Gjorde du det? Altså av typen: "Det er ikke håp for meg", "Jeg er bare en dritt", osv. Da har jeg blitt stoppet og fortalt at jeg ikke skal snakke sånn eller å bruke slike ord. Det er for å hjelpe meg til å komme ut av destruktive tankebaner.

Kan det ha vært noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk ikke som jeg hadde håpet på. Behandleren min var litt krass og veldig direkte. Skulle bestemme hva jeg fikk lov å si og ikke. Hvilket ord jeg kunne bruke og ikke. Føltes ikke greit. Dro hjem gråtende. Liker ikke å bli bestemt over. Det var første møte og den ble ikke bra. 

Anonymkode: b92be...1d1

Kanskje det hadde vært lurt å spør behandleren om hvorfor den sier sånt og fortelle hvordan du opplevde det? Det kan ofte være lettere å forstå om en vet hvorfor for usikkerhet er ikke et spesielt godt grunnlag for tillit i behandling og for å få det beste ut av det er det nok lurt med en avklaring. Håper det går bedre i neste time :)

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, Naana47 skrev:

Skjønner at du kunne oppleve dette som helt feil, men prøv å se konteksten. Prøv å legg godvilja til og tenk på om psykologen sa det for å hjelpe deg? 

Jeg har også fått beskjed om det hvis jeg bruker svært devaluende ord om meg selv. Gjorde du det? Altså av typen: "Det er ikke håp for meg", "Jeg er bare en dritt", osv. Da har jeg blitt stoppet og fortalt at jeg ikke skal snakke sånn eller å bruke slike ord. Det er for å hjelpe meg til å komme ut av destruktive tankebaner.

Kan det ha vært noe sånt?

Nei var ikke slike ord jeg brukte. Ville bare forklare hva jeg sleit med. Fikk til svar du får ikke lov å bruke ordet «problem.»

Altså hvis jeg ikke skal få lov til å forklare hva jeg synes er problematisk i live mitt, så ser jeg ikke at det er noe vits å gå i behandling. Jeg drar dit for å finne en løsning på mine problemer. Ikke for å bli bestemt over. De ordene som kommer fra min munn er det som er sannheten. Noe annet hadde vært en løgn! Ja jeg er skikkelig sinna.  

 

Anonymkode: b92be...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, aa-k-j skrev:

Kanskje det hadde vært lurt å spør behandleren om hvorfor den sier sånt og fortelle hvordan du opplevde det? Det kan ofte være lettere å forstå om en vet hvorfor for usikkerhet er ikke et spesielt godt grunnlag for tillit i behandling og for å få det beste ut av det er det nok lurt med en avklaring. Håper det går bedre i neste time :)

Jeg vil gå dit for å kunne finne en løsning på det jeg synes er vanskelig. Jeg går ikke dit for å lage en 6 stjernes novelle. Jeg må få lov til å være meg og ikke den behandler vil at jeg skal være. Følte meg ikke som meg der jeg satt. Følte at jeg bare satt å sa hva behandler vil høre. 

Anonymkode: b92be...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gå dit for å kunne finne en løsning på det jeg synes er vanskelig. Jeg går ikke dit for å lage en 6 stjernes novelle. Jeg må få lov til å være meg og ikke den behandler vil at jeg skal være. Følte meg ikke som meg der jeg satt. Følte at jeg bare satt å sa hva behandler vil høre. 

Anonymkode: b92be...1d1

Ordene hans/hennes var sikkert velmenende, men de fungerte ikke for deg og det er helt ok. Kommunisere dette til vedkommende ved neste anledning, så blir det litt tydeligere for begge hvor dere er og hvor dere skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...