Gå til innhold

Norsk ungdom får stadig lavere IQ - de som er født i 1975 gjorde det best i evnetester på sesjon, siden har det bare gått nedover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Studie viser at den målbare IQ-en blant norske menn nådde sin høyde i 1975. Norske forskere ved Frischsenteret har i en ny studie analysert resultatene fra evnetester til 730.000 unge, norske menn som har vært på sesjon i Forsvaret.

Alle som går på sesjon, måtte ta tre tester i matte, ordforståelse og abstrakte figurmønstre.  Studien viser at de som er født i 1991, scoret omtrent fem prosentpoeng lavere enn dem som er født i 1975.

Hva kan dette skyldes?

https://www.nettavisen.no/nyheter/studie---den-malbare-iq-en-til-norske-menn-blir-stadig-lavere/3423501201.html

 

Anonymkode: d3f13...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sikkert mange grunner, men tipper internett er hovedårsaken, i 1995 var det 17000 internettbrukere, mens det i 2005 var 3 millioner i Norge. Så en stor andel av disse født i 1991 har hatt tilgang til internett i store deler av ungdomstiden sin mot omtrent ingen født i 1975. Tror  det blir enda verre når "generasjon smarttelefon" skal på sesjon om noen år, da er alt over og ut, på IQ fronten  

Internett og sosiale medier fører til økt fokus på "urett" i verden, du kan tenke deg f.eks et land med 100'000 mennesker av en "gruppe", så skjer det noe slemt med 1 person av de 100'000, og den uretten presenteres i ansiktet til disse 100'000 som blir rasende. Men mennesker klarer ikke forstå at dette var, i det store og hele, helt ubetydelig og ikke representativt for noe som helst i samfunnet. Men når du får den ene hendelsen klistret i ansiktet ditt, og kanskje en til, gjør det noe med folks følelser, de opplever det som at de er under angrep, alt er imot dem, de føler seg som jødene under 2. verdenskrig. Men tolkningen og den følelsesmessige reaksjoner er ikke i samsvar med realitetene, du får presentert et verdensbilde som ikke er sant. Grunnet ekko kamrene som dannes, og ekstremtilfeller som løftes opp og får folk til å føle at er normalen.

Derfor tror alle i vesten nå, at vesten er et rasistisk slemt sted med voldelig rasistisk politi, rasistisk nav, rasistisk barnevern, laget for å utnytte slaver etc og fremme hvit overlegenhet, det er bare følelser over alt, ingen fakta eller kontekst eller kritisk tenkning eller filosofering. Du kan ikke styre et samfunn etter å forsøke å endre hele samfunnet slik at 1 av 100'000 ikke opplever å få høre et stygt ord på butikken en gang. Ja, alle er enige, det er dumt at noen er slemme mot andre, men den følelsesmessige overdrevne repsonsen en får selv, og krever at andre i samfunnet også skal ha, er helt urimelig.

Samfunnet har gått fra å bli styrt av logikk og kritisk tenkning, til at følelser skal styre alt. Det hemmer utviklingen av hjernen.

Så blir spørsmålet hvordan det ender, samfunn med lav IQ i befolkningen har tradisjonelt hatt mye vanskeligere med å organsiere velfungerende samfunn, og det har blitt mye konflikter og kriger istedenfor, mye derfor mange av dem har flyttet hit, men vi ser hele tendensen i hele vesten så hvor vi eventuelt skal flykte om dette eksperimentet feiler er vanskelig å se for seg, virker ikke som noen av de "progressive"  og mediene har tenk over det, de vil bare rasere landet først, også finne ut hvor de skal flykte etterpå.

 

Lykke til

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Hva kan det skyldes?

Hvem får mange barn, og hvem får få barn?

Studien hevder den kan bevise at det ikke er relatert til foreldrene til barna, så får nesten tro på dem. De har tross alt fått veldig god data (700'000+ sesjonsdeltagere), så med mindre de har gjort en grov vitenskapelig tabbe, er det nok ikke relatert til foreldrene til barna

https://www.pnas.org/content/115/26/6674

 

Må nok stenge av internett, selv om det høres brutalt ut er detnok eneste vei ;) Skal la resten av verden plugge ut først, jeg avventer ;) 

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studien hevder den kan bevise at det ikke er relatert til foreldrene til barna, så får nesten tro på dem. De har tross alt fått veldig god data (700'000+ sesjonsdeltagere), så med mindre de har gjort en grov vitenskapelig tabbe, er det nok ikke relatert til foreldrene til barna

https://www.pnas.org/content/115/26/6674

 

Må nok stenge av internett, selv om det høres brutalt ut er detnok eneste vei ;) Skal la resten av verden plugge ut først, jeg avventer ;) 

Anonymkode: c85ea...79b

Internett er årsaken til at ungdommen er mer opplyst enn tidligere generasjoner,  så dette har jeg ingen tro på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Internett er årsaken til at ungdommen er mer opplyst enn tidligere generasjoner, 

Muligheten til å google informasjon har ingen ting med IQ å gjøre.

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

så dette har jeg ingen tro på. 

Tallenes tale er klar.

Norske menns IQ faller. Hva så?

Anonymkode: d3f13...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muligheten til å google informasjon har ingen ting med IQ å gjøre.

Tallenes tale er klar.

Norske menns IQ faller. Hva så?

Anonymkode: d3f13...7dd

Det står ingenting der om at internett er årsaken til lavare IQ. Det var det jeg svarte deg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Internett er årsaken til at ungdommen er mer opplyst enn tidligere generasjoner,  så dette har jeg ingen tro på. 

Mange som er opplyste om mye rart for tiden, det er sant, men de er opplyst om ting med en ekstrem vinkling av opplysningene grunnet at de blir matet dem av folk med agenda isteden for å forsøke undersøke fakta selv fra nøytrale kilder, dermed blir det du er "opplyst" om, ikke representativt for den faktiske virkeligheten. Og du mister kontakten med virkeligheten, du blir i praksis mindre "opplyst", av å bli opplyst på den måten.

Personlig tror jeg dette vil være katastrofalt for våre hjerner og IQ og fremtiden, det blir et hyper polarisert samfunn, hvor alle føler de har rett til å gjøre ekstreme ting, fordi alle andre er så onde (tror de) og de er de gode i en slags krig som de står i spissen for å redde verden, ingen har overblikk og evner se totalen, alle er hyper fokuserte på den virkeligheten de har blitt skreddersydd "opplysninger om" av sosiale medier , og andre medier. Ingen kritisk tenkning eller logikk.

For meg er polariseirngen vi ser i samfunnet som følge av internettet et tydelig tegn på alvorlig synkende IQ i befolkningen, på et faretruende nivå, men, mulig jeg tar feil og at det bare var TVen som førte til nedgangen slik artikkelen antar og at vi alle vil leve lykkelige i alle våre dager nå som Tven er på vei ut til fordel for internett-TV. Vi får se hva som skjer tror jeg bare.

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg merker jeg har blitt mindre smart etter jeg sluttet å lese bøker, og begynte å surfe på nettet. Mye av skolelærdomen er også glemt. Jeg husker sånt som ble drillet inn. Det man pugget, men de litt mer obskure tingene er glemt for lenge siden. Psykisk uhelse har vel ikke hatt noen positiv virkning det heller.

 

Ville man ha informasjon før så måtte man jobbe for det, nå kan man bare google.

Anonymkode: 010b0...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange som er opplyste om mye rart for tiden, det er sant, men de er opplyst om ting med en ekstrem vinkling av opplysningene grunnet at de blir matet dem av folk med agenda isteden for å forsøke undersøke fakta selv fra nøytrale kilder, dermed blir det du er "opplyst" om, ikke representativt for den faktiske virkeligheten. Og du mister kontakten med virkeligheten, du blir i praksis mindre "opplyst", av å bli opplyst på den måten.

Personlig tror jeg dette vil være katastrofalt for våre hjerner og IQ og fremtiden, det blir et hyper polarisert samfunn, hvor alle føler de har rett til å gjøre ekstreme ting, fordi alle andre er så onde (tror de) og de er de gode i en slags krig som de står i spissen for å redde verden, ingen har overblikk og evner se totalen, alle er hyper fokuserte på den virkeligheten de har blitt skreddersydd "opplysninger om" av sosiale medier , og andre medier. Ingen kritisk tenkning eller logikk.

For meg er polariseirngen vi ser i samfunnet som følge av internettet et tydelig tegn på alvorlig synkende IQ i befolkningen, på et faretruende nivå, men, mulig jeg tar feil og at det bare var TVen som førte til nedgangen slik artikkelen antar og at vi alle vil leve lykkelige i alle våre dager nå som Tven er på vei ut til fordel for internett-TV. Vi får se hva som skjer tror jeg bare.

Anonymkode: c85ea...79b

Jeg tror ikke forklaringen ligger der. 

Dette blir bare spekulasjoner fra min side,  men jeg tror det er større sannsynlighet for at det kan ligge i gener. Flere med høy IQ tar lange utdannelser i dag i forhold til før i tiden og det ikke er de med lange utdannelser som får flest barn. Ergo vi gjennomsnitts-iq synke.

Understreker igjen at dette bare er rene spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror ikke forklaringen ligger der. 

Dette blir bare spekulasjoner fra min side,  men jeg tror det er større sannsynlighet for at det kan ligge i gener. Flere med høy IQ tar lange utdannelser i dag i forhold til før i tiden og det ikke er de med lange utdannelser som får flest barn. Ergo vi gjennomsnitts-iq synke.

Understreker igjen at dette bare er rene spekulasjoner.

Jada forstår hvorfor du og Kupton tenkte slik, det gir mening på overflaten, men studien til TS viser at dataen indikerer at det IKKE er genetiske årsaker bak denne endringen, basert på ekstremt gode data, som er meget uvanlig å få tilgang til i denne sammenhengen.

For å få betydelige genetiske endringer vil det ta veldig veldig lang tid, en generasjon holder ikke. Selv mellom nordmenn og afrikanere, som har hatt ekstremt forskjellige levekår/seleksjonsprosesser i mange tusen av år, har det ikke blitt veldig store genetiske forskjeller mellom oss, som et eksempel, så å forvente at 1 generasjon med endring i parremønstre da skal gi store forskjeller faller på sin egen urimelighet.

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nordmenn og afrikanere? Har ikke eksistert nordmenn i flere tusen år! 😂

Anonymkode: d1d04...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn og afrikanere? Har ikke eksistert nordmenn i flere tusen år! 😂

Anonymkode: d1d04...387

Tror nok du skjønner hva hun mener hvis du tenker deg godt om.

Anonymkode: d3f13...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada forstår hvorfor du og Kupton tenkte slik, det gir mening på overflaten, men studien til TS viser at dataen indikerer at det IKKE er genetiske årsaker bak denne endringen, basert på ekstremt gode data, som er meget uvanlig å få tilgang til i denne sammenhengen.

For å få betydelige genetiske endringer vil det ta veldig veldig lang tid, en generasjon holder ikke. Selv mellom nordmenn og afrikanere, som har hatt ekstremt forskjellige levekår/seleksjonsprosesser i mange tusen av år, har det ikke blitt veldig store genetiske forskjeller mellom oss, som et eksempel, så å forvente at 1 generasjon med endring i parremønstre da skal gi store forskjeller faller på sin egen urimelighet.

Anonymkode: c85ea...79b

Ja, studien viser at det ikke er gener siden IQ-en faller innad i familier.

(Samtidig er jeg ikke enig i at det ikke kunne vært genetisk.)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at unge bruker hjernen mindre i dag enn før. Det er slett ikke opplagt at de gjør det, men hvis det ikke er genetisk så må det være at hjernen får mindre trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn og afrikanere? Har ikke eksistert nordmenn i flere tusen år! 😂

Anonymkode: d1d04...387

Gratulerer du har bestått IQ testen for å finne ut om du oppfyller kriteriet <70. Mulig du har sett for mye på TV ;) 

tenor.gif

.neida, joda, 🤣

24 minutter siden, Grendel skrev:

(Samtidig er jeg ikke enig i at det ikke kunne vært genetisk.)

Kan De utdype hva De forsøker si her, noe utydelig hva De vil frem til ? Gjerne slik at oss med Lav IQ kan forstå samtalen :) 

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så måtte mennesker jobbe mer for å skaffe seg info. De leste og skrev ned det de kom over og jobbet seg derfra. De fikk i tillegg mer frisk luft og var mer vant til å jobbe og bruke kroppen sin enn vi er i dag. Lurer vi på noe så er det jo bare Google det. Ikke mye anstrengelse med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.7.2020 den 13.11, kupton skrev:

Hva kan det skyldes?

Hvem får mange barn, og hvem får få barn?

I Norge er det de velstående med høy utdannelse får flere barn. Det har jeg mange eksempler på. De som i tillegg får mange barn er lav-status innvandrerkvinner fra Afrika og Midtøsten uten utdannelse, jobb, etc. Disse kommer naturligvis til å bli i flertall her i landet om noen tiår. Da kan vi snakke om at IQn synker i befolkningen.

Anonymkode: d1d04...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev:

 

 

Kan De utdype hva De forsøker si her, noe utydelig hva De vil frem til ? Gjerne slik at oss med Lav IQ kan forstå samtalen :) 

Anonymkode: c85ea...79b

Jo, nå skal De høre.

Gjennomsnittlig IQ er 100, per definisjon, og standardavviket (Sigma) er 15 poeng (også per definisjon).

La oss anta at folk får samme IQ som foreldrene pga arv og miljø. La oss også anta at gruppen med IQ under snittet får dobbelt så mange barn som gruppen med IQ over snittet. På én generasjon vil gjennomsnittlig IQ da synke med ca 4 poeng

(Her ligger det et lite regnestykke bak, men den smarteste halvdelen har altså snitt IQ lik 100 + sigma*(2/PI)^0,5 = 111. Den minst smarte halvdelen har IQ = 100 - Sigma*(2/PI)^0,5 = 89. En generasjon senere blir ny IQ lik (2*89+1*111)/3 = 96.)

Hvis det skjer en brå endring i hvem som får barn kan kan ting skje fort. Ulven har kanskje sett lik ut i en million år, men etter noen tusen år hos mennesker har ulven utviklet seg til puddel, dachs, pitbull og gran danois. Det er fordi mennesker har bestemt hvilke hunder som skal få barn. (ikke helt overførbart, men poenget er bare at utvikling kan skje fort når omstendighetene endrer seg).

PS: Hva skjer nå når det er fritt kjønnsmarked og mobilitet? Hvis alle høye finner sammen, idrettsfolk finner sammen, de smarte finner sammen etc vil nok menneskeheten i løpet av 1000 år splittes opp i nye raser som blir mer ulike enn dvergpuddel og Dobermann. Det får vi dessverre aldri se :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det var færre innvandrere i 1975. Innvandrere har like gode forutsetninger til å bli intelligente slik som enkelte i lokalbefolkningen. Men store barnekull, fostret av foreldre som ikke følger med på barna, eller deltar aktivt i å feks høre i lekser og slike ting. Dette varierer jo stort fra kultur til kultur. Indere gjør det skarpere enn etniske nordmenn, mens folk fra æreskulturer henger etter. Det er også den gruppen som det er flest av, fordi de kommer fra dysfunksjonelle land. Disse har ikke samme tradisjon for å følge opp barna. Kvinner skal i stor grad fokusere på å bli mødre med lite behov for skolegang. Så har du gutta de kan gjøre som de vil. De er ikke de skarpeste knivene i skuffen, der de driver rundt å troller i drabantbyene. De kunne jo blitt det om de fikk oppfølging. Det er kultur og ikke rase som bestemmer hvor intelligent du blir. Med noen unntak. Japanere og europeiske jøder (og deres etterkommere), er de som har aller høyest IQ. Norge og Nordmenn har alltid vert ca midt på treet.

 

Jeg kan støtte opp min teori om foreldre og deres oppfølging av barna med personlige erfaringer. Frem til 8de klasse hadde jeg bare meget i karakterboken. Så flyttet jeg til min far som ikke tvang meg til å gjøre lekser, og gikk ut av 9de ned 1 meget og resten G. På 1 år.

Anonymkode: 010b0...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det var færre innvandrere i 1975. Innvandrere har like gode forutsetninger til å bli intelligente slik som enkelte i lokalbefolkningen. Men store barnekull, fostret av foreldre som ikke følger med på barna, eller deltar aktivt i å feks høre i lekser og slike ting. Dette varierer jo stort fra kultur til kultur. Indere gjør det skarpere enn etniske nordmenn, mens folk fra æreskulturer henger etter. Det er også den gruppen som det er flest av, fordi de kommer fra dysfunksjonelle land. Disse har ikke samme tradisjon for å følge opp barna. Kvinner skal i stor grad fokusere på å bli mødre med lite behov for skolegang. Så har du gutta de kan gjøre som de vil. De er ikke de skarpeste knivene i skuffen, der de driver rundt å troller i drabantbyene. De kunne jo blitt det om de fikk oppfølging. Det er kultur og ikke rase som bestemmer hvor intelligent du blir. Med noen unntak. Japanere og europeiske jøder (og deres etterkommere), er de som har aller høyest IQ. Norge og Nordmenn har alltid vert ca midt på treet.

 

 

Er du ikke rasistisk nå?

Anonymkode: 0bfbf...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...