Gå til innhold

Hva skal til for å få lov til å ta en Coronatest ? Prøver å gjøre ting riktig.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Et litesidespor :  Snakket med datteren på telefonen. Ei venninne ( ung jente i 20-årene) av henne fikk påvist corona for flere uker siden. Hun ble dårlig, men ikke så dårlig at hun ble innlagt på sykehus. 

Likevel er hun nå så svak , sover 11 timer i døgnet og er fullstendig utmattet 😢 Od dette var ei fysisk og psykisk sterk jente.

Nok en historie som sier at dette skal man ta på alvor. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
3 minutter siden, Dorthe skrev:

Utrolig at det skal være så vanskelig å få testet seg.  Her kan vi ringe og bestille time og det er åpent 3 ganger i uka fra 10-14.  Jeg skjønner godt at dere blir irritert. Dessuten er det langt unna og vi må ev ta en taxi...

Jeg trodde ikke det var så vanskelig lenger. Man blir jo rådet til å ringe først og gjorde nettopp det. Men når han bare møtte opp, så ble han testet med det samme. 

Vi utsetter nå og egenlig bare deilig å få noen dager hjemme før vi reiser på nytt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nå kom han hjem. Han ble så irritert av å bli avvist på 5 telefoner at han føyk avgårde til Volvat med  😷mens jeg satt og skrev her . Han ble testet ( De løy på telefonen da )og er allerede hjemme igjen . 

Han får svar på onsdag og vi utsetter turen til torsdag eller fredag. Nysing er ikke et symptom på corona vistnok i flg datteren, men hvis vi venter til torsdag / fredag, så rekker han å bli bra mest sannsynlig.

Jeg håper dere lytter til det Volvat selv opplyser om da. Det de tilbyr er antistoff-test, og antistoffer dannes før ikke etter to uker etter evt smitte/ symptomene oppstod. Mannen din vil derfor med svært stor sannsynlighet få negativt resultat, uavhengig av om han er smittet siste uke eller ikje, dvs resultatet av dagens test trenger ikke å være korrekt.

Les mer om dette her: https://www.volvat.no/lokasjoner/oslo/tjenester/corona-test-sjekk-om-du-har-vart-smittet/

Ettersom dere mistenker smitte på et nivå hvor dere ønsker test bør han følge opp med ny test om to uker, og mannen din må dessuten holde seg inne til et døgn etter han ble helt symptomfri. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg trodde ikke det var så vanskelig lenger. Man blir jo rådet til å ringe først og gjorde nettopp det. Men når han bare møtte opp, så ble han testet med det samme. 

Vi utsetter nå og egenlig bare deilig å få noen dager hjemme før vi reiser på nytt 🙂

Jo, skrev jo i forrige uke om situasjonen i Bergen.  Jeg har prøvd å ringe her og ingen tok telefonen, men heldigvis skjønte dattera mi at det var allergi.  Det burde ha vært drive through slik at man bare kunne dratt og blitt testet mens man satt i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

( De løy på telefonen da )

Nei. Han har fått en antistofftest, og denne er tatt for tidlig til å kunne gi et sikkert resultat. Les om dette i linjen på forrige innlegg fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg håper dere lytter til det Volvat selv opplyser om da. Det de tilbyr er antistoff-test, og antistoffer dannes før ikke etter to uker etter evt smitte/ symptomene oppstod. Mannen din vil derfor med svært stor sannsynlighet få negativt resultat, uavhengig av om han er smittet siste uke eller ikje, dvs resultatet av dagens test trenger ikke å være korrekt.

Les mer om dette her: https://www.volvat.no/lokasjoner/oslo/tjenester/corona-test-sjekk-om-du-har-vart-smittet/

Ettersom dere mistenker smitte på et nivå hvor dere ønsker test bør han følge opp med ny test om to uker, og mannen din må dessuten holde seg inne til et døgn etter han ble helt symptomfri. 

Jada, vi skal høre på alle råd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
5 minutter siden, Kayia skrev:

Nei. Han har fått en antistofftest, og denne er tatt for tidlig til å kunne gi et sikkert resultat. Les om dette i linjen på forrige innlegg fra meg. 

Nei, han har fått en coronatest. Ikke antistofftest. Det er noe annet.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, han har fått en coronatest. Ikke antistofftest. Det er noe annet.

Ok. Håper han lyttet da de informerte om dette da :) :

 

Hvorfor anbefales vanligvis ikke PCR-testing av personer som ikke er blitt smitteutsatt eller har symptomer?

Konsekvensen av et falskt positivt prøvesvar er betydelig, også for nærkontakter som risikerer 10 dager i karantene. Tilsvarende kan falsk negative prøvesvar føre til at beskyttelsestiltak ikke gjennomføres for en person som egentlig er smittet. Selv ved ubegrenset tilgang på tester vil det vanligvis ikke være tilrådelig å teste personer som ikke har symptomer og ikke vært smitteutsatt.

Dette er fordi:

  • Negativt prøvesvar kan gi falsk trygghet.  Prøvesvaret gir kun et øyeblikksbilde. En person med negativt testresultat kan være i inkubasjonsfasen, på vei til å bli syk. 
  • Et positivt prøvesvar kan vise gjennomgått og ikke lenger smittsom infeksjon. PCR-testen påviser virusets arvestoff og skiller ikke mellom rester av virus og smittsomt virus.  Virusrester kan hos noen være til stede i luftveiene i flere uker etter at infeksjonen er over. Se Molekylær diagnostikk. 
  • Høy sannsynlighet for falskt positivt resultat ved lite smitte i samfunnet. Når man tester personer med veldig lav risiko for å være smittet, vil flesteparten av de positive svarene være falskt positive. Man kan altså i mindre grad stole på de positive svarene.
    Ved en prevalens på 0,01 prosent (som i Norge i dag) vil positiv prediktiv verdi være på rundt 7 prosent med dagens PCR-test (sensitivitet 80 prosent og spesifisitet 99,9 prosent). Det vil si at 14 av 15 som tester positivt, ikke er smittet med sars-CoV-2. Dersom man tar en ny test, vil den positive prediktive verdien forbedres fra 7,4 til 98,5 prosent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jada, vi skal høre på alle råd 🙂

Men da kan du ikke bestemme avreisedato nå i dag, slik du skrev lenger oppe. Dere må utsette til mannen din har vært ftidk et døgn, og du vet vel ikke hvilken dag dette blir, eller hur? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, Kayia skrev:

Ok. Håper han lyttet da de informerte om dette da :) :

 

Hvorfor anbefales vanligvis ikke PCR-testing av personer som ikke er blitt smitteutsatt eller har symptomer?

Konsekvensen av et falskt positivt prøvesvar er betydelig, også for nærkontakter som risikerer 10 dager i karantene. Tilsvarende kan falsk negative prøvesvar føre til at beskyttelsestiltak ikke gjennomføres for en person som egentlig er smittet. Selv ved ubegrenset tilgang på tester vil det vanligvis ikke være tilrådelig å teste personer som ikke har symptomer og ikke vært smitteutsatt.

Dette er fordi:

  • Negativt prøvesvar kan gi falsk trygghet.  Prøvesvaret gir kun et øyeblikksbilde. En person med negativt testresultat kan være i inkubasjonsfasen, på vei til å bli syk. 
  • Et positivt prøvesvar kan vise gjennomgått og ikke lenger smittsom infeksjon. PCR-testen påviser virusets arvestoff og skiller ikke mellom rester av virus og smittsomt virus.  Virusrester kan hos noen være til stede i luftveiene i flere uker etter at infeksjonen er over. Se Molekylær diagnostikk. 
  • Høy sannsynlighet for falskt positivt resultat ved lite smitte i samfunnet. Når man tester personer med veldig lav risiko for å være smittet, vil flesteparten av de positive svarene være falskt positive. Man kan altså i mindre grad stole på de positive svarene.
    Ved en prevalens på 0,01 prosent (som i Norge i dag) vil positiv prediktiv verdi være på rundt 7 prosent med dagens PCR-test (sensitivitet 80 prosent og spesifisitet 99,9 prosent). Det vil si at 14 av 15 som tester positivt, ikke er smittet med sars-CoV-2. Dersom man tar en ny test, vil den positive prediktive verdien forbedres fra 7,4 til 98,5 prosent.

Du er skikkelig på hugget nå :)

Du kan føle deg trygg på at min samboer er en type som følger alle råd. Du finner ingen type som er grundigere og mer nøye på ting en han. Tvers gjennom stødig. Han kommer til å følge ALLE råd og kommer ikke til å ta noen sjanser slik jeg har lært han å kjenne 🙂

Han ble geleidet inn en egen inngang der, det ble tatt Coronatest ( ikke antistofftest ) 

Når han får resultatet av denne kommer han til å følge de råd som blir gitt. Slapp av ! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, Kayia skrev:

Men da kan du ikke bestemme avreisedato nå i dag, slik du skrev lenger oppe. Dere må utsette til mannen din har vært ftidk et døgn, og du vet vel ikke hvilken dag dette blir, eller hur? ;) 

He he, neida kjære deg, vi skal følge rådene. 

Vi pleier bare å være der en uke og i år har vi booket for 14 dager, noe vi egentlig begynte å tenke var litt for lenge. Så vi har god tid. Vi må ikke reise denne uka heller. Vi har tatt lang ferie i år.

Og om han får karantene, så forholder vi oss til det også . Selvfølgelig gjør vi det. 

Og jeg kjenner han som vi har booket rom hos og jeg tror det er null problem å booke om. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du er skikkelig på hugget nå :)

Du kan føle deg trygg på at min samboer er en type som følger alle råd. Du finner ingen type som er grundigere og mer nøye på ting en han. Tvers gjennom stødig. Han kommer til å følge ALLE råd og kommer ikke til å ta noen sjanser slik jeg har lært han å kjenne 🙂

Han ble geleidet inn en egen inngang der, det ble tatt Coronatest ( ikke antistofftest ) 

Når han får resultatet av denne kommer han til å følge de råd som blir gitt. Slapp av ! 🙂

Neida, ikke så veldig på hugget men syns rett må være rett. Jeg ville nok ikke latt meg teste ut fra det du beskrev i åpningsinnlegget. For meg hørtes det ut som at han kunne sett an formet et par dager, men når dere har vurdert det som nødvendig å teste går jeg ut fra at dere har grunn til å mistenke smitte. I såfall må smittevern og hensyn til andre gå forran en feriereise og andre råd må følges :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kayia skrev:

Neida, ikke så veldig på hugget men syns rett må være rett. Jeg ville nok ikke latt meg teste ut fra det du beskrev i åpningsinnlegget, det høres ut som han kunne sett an formet et par dager, men når dere har vurdert det som nødvendig går jeg ut fra at dere har grunn til å mistenke smitte. I såfall må smittevern og hensyn til andre gå forran en feriereise og øvrige råd følges :) 

Som sagt er han en meget grundig type og vi begge synes det var viktig med en test. 

Jeg har tatt kontakt med alle mine venner i barndomsbygda og avtalt treff. Det hadde vært helt katastrofe om vi kom dit og smittet dem. 

Nei, den risikoen ønsker vi ikke å ta .

Men nå venter vi. Han er oppegående og i god form nå, men jeg hører han nyser i ett sett. Nysing er vist det som skiller en vanlig forskjølelse fra corona, men nå får vi bare vente og se hvor dette bærer 🙂

Hvis det er en forkjølelse, pleier han vanligvis å være uten symptomer i løpet av få dager.

Verre er det hvis jeg får det. Jeg blir sjeldnere forkjølet, men hvis jeg først blir det kan jeg hoste i ukevis. Da kan vi i hvert fall ikke dra, for da skremmer vi vettet av alle 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvis det er en forkjølelse, pleier han vanligvis å være uten symptomer i løpet av få dager.

Verre er det hvis jeg får det. Jeg blir sjeldnere forkjølet, men hvis jeg først blir det kan jeg hoste i ukevis. Da kan vi i hvert fall ikke dra, for da skremmer vi vettet av alle 😕

Kanskje dere skal forsikre dere om at han ikke er allergisk? Jeg har rennende nese, litt irriterte lyne og nyser for tiden, men har ingen andre forkjølelsessymptomer. Jeg blir helt fin av antihistamin, og hører flere som har det likedan. Den kalde våren med den plutselig sprengvarme forsommeren har visstnok ført til enormt mye pollen på samme tid, så sånne som meg som ikke har vært veldig plaget de siste årene er veldig plaget i år. Verd å sjekke :) 

God bedring til mannen og fingers crossed for at du holder deg frisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Kayia skrev:

Kanskje dere skal forsikre dere om at han ikke er allergisk? Jeg har rennende nese, litt irriterte lyne og nyser for tiden, men har ingen andre forkjølelsessymptomer. Jeg blir helt fin av antihistamin, og hører flere som har det likedan. Den kalde våren med den plutselig sprengvarme forsommeren har visstnok ført til enormt mye pollen på samme tid, så sånne som meg som ikke har vært veldig plaget de siste årene er veldig plaget i år. Verd å sjekke :) 

God bedring til mannen og fingers crossed for at du holder deg frisk :) 

Han har allergi også, men mest sannsynlig kommer det av at han la seg rett etter å ha dusjet med vått hår og hodet rett under åpent vindu . Det var iskaldt og det blåste rett i nakken hans. Jeg snudde meg , slik at jeg unngikk trekken og jeg går alltid med sjerf i halsen når det blåser også. . Jeg har med årene blitt ei gammel dame som har blitt redd for trekken 🙂

Takk for God bedring- ønsker til kjæresten 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har vært på ferie og samboer har blitt dårlig. Det startet med vondt i halsen. Nå er han snørrete og nyser i ett sett. 

Vi tror dette er en vanlig forkjølelse , fordi han ble syk etter å ha lagt seg med vått hår ved siden av åpent vindu og det blåste og var kaldt der oppe i nord. 

Men vi reiser på ny ferie på onsdag og vi prøver å gjøre ting riktig. Vil jo helst ikke smitte lokalbefolkningen med coronavirus, hvis det skulle vise seg å være det. 

Men nå har han tatt 5 telefoner og kommer ingen vei noen steder. 

Tlf nr 1 . Ringer fastlegen . Får beskjed om å ringe Coronatelefonen. 

Tlf nr 2. Ringer coronatelefonen. Får beskjed om å ringe på nytt om han ikke blir bedre i løpet av et par dager, selv om han sier at han drar på ferie og må testes først.

Tlf nr 3. Ringer til Volvat. Får beskjed om at de ikke tar tester og at han må ringe Coronatelefonen. Svarer at det har han allerede gjort og det var nytteløst. Får da beskjed om å ringe til Aker legevakt. 

Tlf nr 4. Ringer til Aker legevakt. Får beskjed om å ringe Coronatelefonen på nytt. 

Tlf nr 5. Ringer Coronatelefonen. Coronatelefonen er stengt.

Ha ha, skal man le eller gråte ? Dette er jo latterlig.  Helsevesenet er ikke inteteressert i begrense smittespredning virker det som. 

Blir irritert over alle smitterådene som gis til folk, når de ikke en gang gidder å utføre en test for å forhindre at smitten sprer seg, men bare skyver det vekk til neste og neste og neste og ingen vil utføre testen 😠

Ja ja, samboeren har i hvert fall gjort hva han kan. 

Akkurat det samme opplevde jeg da jeg etter en utenlandstur tidlig i mars hadde symptomer. Jeg brukte minst en hel dag på å ringe rundt for å få test eller i det minste snakke med noen, men møtte bare stengte dører, henvisninger til koronatelefonen eller andre steder og telefonsvarere. Kom aldri gjennom på koronatelefonen til tross for utallige forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 6.7.2020 den 23.17, Kayia skrev:

Neida, ikke så veldig på hugget men syns rett må være rett. Jeg ville nok ikke latt meg teste ut fra det du beskrev i åpningsinnlegget. For meg hørtes det ut som at han kunne sett an formet et par dager, men når dere har vurdert det som nødvendig å teste går jeg ut fra at dere har grunn til å mistenke smitte. I såfall må smittevern og hensyn til andre gå forran en feriereise og andre råd må følges :) 

Testen var negativ og nesten frisk igjen,men venter til fredag. Fikk booket om rommet. Fikk beskjed om at vi kunne komme når det passet oss. Rommet « vårt» står der 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Testen var negativ og nesten frisk igjen,men venter til fredag. Fikk booket om rommet. Fikk beskjed om at vi kunne komme når det passet oss. Rommet « vårt» står der 🙂

Godt å høre :) Husk at han bør ta en ny test etter ti dager for å være sikker, i og med at dere mistenkte covid 19 da. En test tatt så kort tid etter antatt smittetidspunktet er svært usikker. 

God tur og god ferie :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Kayia skrev:

Godt å høre :) Husk at han bør ta en ny test etter ti dager for å være sikker, i og med at dere mistenkte covid 19 da. En test tatt så kort tid etter antatt smittetidspunktet er svært usikker. 

God tur og god ferie :) 

Nei, han behøvde vist ikke noen ny test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...