Gå til innhold

Aap og behandlingskrav for å få det utbetalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig at man får behandlingskrav på seg fra nav når man går på aap grunnet psykiske plager? 

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at man får behandlingskrav på seg fra nav når man går på aap grunnet psykiske plager? 

Anonymkode: fedaa...125

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: a66f2...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja det er vanlig. 

Kanskje det er derfor det er flest pasienter med milde til moderate plager som går til dps da.

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er derfor det er flest pasienter med milde til moderate plager som går til dps da.

Anonymkode: fedaa...125

Den skjønte jeg ikke helt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
54 minutter siden, RamonaK skrev:

Den skjønte jeg ikke helt ? 

Jeg mente at det da antagelig er flest av de som til tross for de psykiske problemene de har er velfungerende som går der siden så mange blir tvunget til å gå dit for å få utbetalt penger. 🙂

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente at det da antagelig er flest av de som til tross for de psykiske problemene de har er velfungerende som går der siden så mange blir tvunget til å gå dit for å få utbetalt penger. 🙂

Anonymkode: fedaa...125

Ja det vet jeg ingenting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente at det da antagelig er flest av de som til tross for de psykiske problemene de har er velfungerende som går der siden så mange blir tvunget til å gå dit for å få utbetalt penger. 🙂

Anonymkode: fedaa...125

Det er helt feil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Det er helt feil.  

Syntes det høres ganske logisk ut.

Anonymkode: a66f2...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det høres ganske logisk ut.

Anonymkode: a66f2...167

Jeg fikk ikke med meg "flest av", slik sett kan jeg være enig. Jeg vet ikke om jeg synes begrepet "velfungerende" passer så godt, ville heller valgt "fungerende". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg fikk ikke med meg "flest av", slik sett kan jeg være enig. Jeg vet ikke om jeg synes begrepet "velfungerende" passer så godt, ville heller valgt "fungerende". 

Man er vel ganske så velfungerende om man er i jobb eller studerer, eller hva mener du?

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er vel ganske så velfungerende om man er i jobb eller studerer, eller hva mener du?

Anonymkode: fedaa...125

Man har gjerne gått fra velfungerende til fungerende da, ettersom man er på AAP, og ikke i jobb eller studier? Var vel det som var problemstillingen. 

Anonymkode: d9721...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er vel ganske så velfungerende om man er i jobb eller studerer, eller hva mener du?

Anonymkode: fedaa...125

Studier kan ta kanskje 6 timer i uken på et universitet, dersom det i det hele tatt har obligatorisk oppmøte. Å være velfungerende for meg handler om langt mer enn å kunne holde  arbeid eller studier. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, XbellaX skrev:

Studier kan ta kanskje 6 timer i uken på et universitet, dersom det i det hele tatt har obligatorisk oppmøte. Å være velfungerende for meg handler om langt mer enn å kunne holde  arbeid eller studier. 

 

 

I forhold til meg selv da så er man ganske så velfungerende om man klarer 6 timer i uka med skole. Det er mye mer enn jeg noen gang har klart utenfor grunnskolen. Men det spørs jo hvem man sammenligner med. Du er kanskje mer velfungerende enn meg. Å følge noe sånt stengt regime over 1år eller kanskje til og med en bachelor er noe jeg bare kan drømme om å klare.

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I forhold til meg selv da så er man ganske så velfungerende om man klarer 6 timer i uka med skole. Det er mye mer enn jeg noen gang har klart utenfor grunnskolen. Men det spørs jo hvem man sammenligner med. Du er kanskje mer velfungerende enn meg. Å følge noe sånt stengt regime over 1år eller kanskje til og med en bachelor er noe jeg bare kan drømme om å klare.

Anonymkode: fedaa...125

Det er jeg helt enig i, over flere år så blir det mer synlig at man strever. Men, så har man de som mobiliserer absolutt alle krefter, fullfører en utdanning og klapper totalt sammen de neste 5 årene. Vi mennesker er forskjellige. 

Hva er det som gjør at du ikke mestrer å følge opp behandlingen, hva strever du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Det er jeg helt enig i, over flere år så blir det mer synlig at man strever. Men, så har man de som mobiliserer absolutt alle krefter, fullfører en utdanning og klapper totalt sammen de neste 5 årene. Vi mennesker er forskjellige. 

Hva er det som gjør at du ikke mestrer å følge opp behandlingen, hva strever du med?

Ok. Ja, jeg går i behandling, men gjør jo det kun fordi jeg blir tvunget til det for å få penger å leve av.. ellers skulle jeg gjerne gitt plassen til noen som faktisk ville ha hjelp og de som er enda sykere enn meg hvis du skjønner. Jeg har studert og jobbet hele livet frem til nå så jeg er ikke så syk som mange andre som ikke klarer å ta bachelor. Jeg ønsker faktisk ikke hjelp ifra psykiatrien heller da jeg kun trenger en liten pause på aap så tenker jeg at det blir bedre etterhvert. Snakking hjelper lite på mine "problemer".

Anonymkode: fedaa...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Ja, jeg går i behandling, men gjør jo det kun fordi jeg blir tvunget til det for å få penger å leve av.. ellers skulle jeg gjerne gitt plassen til noen som faktisk ville ha hjelp og de som er enda sykere enn meg hvis du skjønner. Jeg har studert og jobbet hele livet frem til nå så jeg er ikke så syk som mange andre som ikke klarer å ta bachelor. Jeg ønsker faktisk ikke hjelp ifra psykiatrien heller da jeg kun trenger en liten pause på aap så tenker jeg at det blir bedre etterhvert. Snakking hjelper lite på mine "problemer".

Anonymkode: fedaa...125

Jeg skal ikke uttale meg om din konkrete situasjon fordi jeg vet ikke hva du strever med, men uhyre få mennesker som strever såpass psykisk at AAP er funnet hensiktsmessig blir bedre av "en liten pause". Det betyr ikke nødvendigvis at "snakking" er cluet, men noen form for hjelp til å finne måter å mestre dagen på (evt. medisiner) kan være nyttig. NAV er blitt "flinkere" på å følge opp. Flinkere er satt i hermetegn fordi oppfølgingen var så godt som ikke eksisterende tidligere. Mennesker som gikk på ordninger før AAP ble innført kunne gå i årevis uten å høre fra NAV, jeg er ikke i tvil om at det bidro negativt. 

Leit å høre at du strever så mye som du gjør. Hvis ikke snakking hjelper, eller medisiner, har du noen andre tanker om hva som kan fungere for deg?

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...