Gå til innhold

Kolesterol innenfor normalområdet, men likevel ikke helt optimalt


knas

Anbefalte innlegg

Jeg hat fått prøvesvar fra fastlegen om at kolesterolnivået er innenfor normalen, men burde ideelt sett ligge litt lavere med tanke på langtidsrisiko for hjerte-/karsykdommer. Spiser stort sett sunt. Gikk over til et middelhavsbasert kosthold i vinter fordi jeg hadde lyst til å teste detog trives godt. Masse grønnsaker, olivenolje, yoghurt naturell, havregryn, egg, nøtter, linser, kikerter, fisk og noe kjøtt, men jeg har kuttet godt ned på kjøttforbruket de siste månedene. Litt knekkebrød med ost eller makrell. Drikker filterkaffe, vann, litt brus og vin. Unner meg potetgull, sjokolade og smågodt noen ganger. Er ganske aktiv med å gå og sykle. BMI litt over det anbefalte, men har også gått ned noen kilo i år og er ikke en av dem som sliter med å ha gått opp koronakilo. 
 

Så jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre nå for redusere det litt mer? Eller skal jeg bare fortsette som før? 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.7.2020 den 22.48, kupton skrev:

Hvor ofte er «noen ganger»?

I snitt en gang i uken. Dvs noen uker både fredag og lørdag, andre uker hopper jeg over godteri. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på nå at jeg har spist en del fet, tyrkisk eller gresk yoghurt i vinter og vår, men at jeg nå den siste tiden har gått over til vanlig naturell yoghurt fra Tine. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å se forandringer på prøver? Det kan jo ha hatt noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, knas skrev:

Jeg kom på nå at jeg har spist en del fet, tyrkisk eller gresk yoghurt i vinter og vår, men at jeg nå den siste tiden har gått over til vanlig naturell yoghurt fra Tine. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å se forandringer på prøver? Det kan jo ha hatt noe å si. 

Jeg hadde ikke brydd meg en døyt. Etter min oppfatning er dette noe kroppen ordner opp i selv så lenge det ikke er noe sykelig inne i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde ikke brydd meg en døyt. Etter min oppfatning er dette noe kroppen ordner opp i selv så lenge det ikke er noe sykelig inne i bildet. 

Jeg fikk bare en beskjed om dette da jeg sjekket blodprøver. Har hatt jernmangel og sjekker ting jevnlig. Men jeg aner ikke om jeg bør bry meg om det eller ikke. Synes det er litt irriterende å få en sånn beskjed som bare blir hengende i luften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 10.7.2020 den 22.48, kupton skrev:

Hvor ofte er «noen ganger»?

Siden du @kupton spurte og jeg svarte, så kan du kanskje gi en tilbakemelding også? Jeg har fått en beskjed som bare henger i løse lufta og som jeg ikke vet hvordan jeg forholde meg til, og om jeg skal gjøre noe i hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 17.28, knas skrev:

Jeg hat fått prøvesvar fra fastlegen om at kolesterolnivået er innenfor normalen, men burde ideelt sett ligge litt lavere med tanke på langtidsrisiko for hjerte-/karsykdommer.

Er ikke det en litt sånn standardformulering, da? Måler man BMI, D-vitaminnivå, kolesterol eller noe annet, vil svaret ofte være noe i retning av "normalt, men det gjør ingenting om det nærmer seg idealverdien enda mer". 

Alle kan faktisk ikke ha ideelle verdier for absolutt alt. Hvis det blir målt ved en senere anledning, kan du spørre hva den vurderingen betyr i klartekst - om det er grunn til å endre på noe eller ikke. Jeg ville ikke tenkt mye på en verdi som ligger innenfor normalen hvis jeg følte meg frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 23.46, knas skrev:

I snitt en gang i uken. Dvs noen uker både fredag og lørdag, andre uker hopper jeg over godteri. 

Hvis du virkelig mener at du vil ned, kan en måte å gjøre det på være å kutte ut snop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Hvis du virkelig mener at du vil ned, kan en måte å gjøre det på være å kutte ut snop. 

Ja, da gjør jeg det. Verdens beste motivasjon for å kutte snop. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laban skrev:

Er ikke det en litt sånn standardformulering, da? Måler man BMI, D-vitaminnivå, kolesterol eller noe annet, vil svaret ofte være noe i retning av "normalt, men det gjør ingenting om det nærmer seg idealverdien enda mer". 

Alle kan faktisk ikke ha ideelle verdier for absolutt alt. Hvis det blir målt ved en senere anledning, kan du spørre hva den vurderingen betyr i klartekst - om det er grunn til å endre på noe eller ikke. Jeg ville ikke tenkt mye på en verdi som ligger innenfor normalen hvis jeg følte meg frisk. 

Nei, jeg bare stusset siden det er første gang jeg har fått tilbakemelding på en blodprøve som er innafor normalverdiene. Og legen har ferie nå. Jeg får ta det med henne neste gang jeg er der for noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...