Gå til innhold

Nå er det ikke lenger lov å kalle hovedsoverommet for "master bedroom" og hovedbadet for "master bathroom"


heisenberg

Anbefalte innlegg

https://edition.cnn.com/2020/07/06/us/racism-words-phrases-slavery-trnd/index.html

Uttrykket "master bedroom" er i ferd med å avskaffes, siden det minner om slaveriet. Det samme gjelder "master bathroom".

Innen dataverdenen går "blacklist" & "whitelist" ut, og erstattes med "blocklist" og "allowlist".

Her i landet heter det ikke lenger "svartemaja".

Det meldes at SM-folket ikke ennå har funnet nye ord for "master" og "slave".

Endret av heisenberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, heisenberg skrev:

https://edition.cnn.com/2020/07/06/us/racism-words-phrases-slavery-trnd/index.html

Uttrykket "master bedroom" er i ferd med å avskaffes, siden det minner om slaveriet. Det samme gjelder "master bathroom".

Innen dataverdenen går "blacklist" & "whitelist" ut, og erstattes med "blocklist" og "allowlist".

Her i landet heter det ikke lenger "svartemaja".

Det meldes at SM-folket ikke ennå har funnet nye ord for "master" og "slave".

Det virker som om akademiske nut-case har kuppet kampen mot rasisme. I alle fall får de mye oppmerksomhet i media.

Jeg ønsker meg en løsningsorientert diskusjon om barnefattigdom blant innvandrere, diskriminering på jobbmarkedet og rasistiske kommentarer på bussen. Det nytter ikke å endre historien uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Grendel skrev:

løsningsorientert diskusjon

Show me the incentive, I’ll show you the outcome

Mediene vil selge aviser, politikerne vil ha stemmekveg, og "anti-rasistiske" "grassroot organisations", som BLM eller tjen folket eller nye sos rasisme, vil bare ha revolusjon for å innføre kommunisme. 

INGEN av disse har noe som helst incentiv til å løse dette angivelige rasisme problemet du snakker om, kun å late som om de bryr seg for å fremme sin egen agenda/profitt. 

 

Men, hva er din løsning på dette angivelige problemet du mener finnes i så stor grad at du mener det bør adresseres OG IKKE MINST, er du villig til å gjøre like mye for å forhindre andre ulikheter i samfunnet? 

Hva vil du gjøre med at lave folk tjener 30% mindre enn høye folk f.eks, vil du ha voldelig revolusjon for å løse dette? holdningskampanjer (som ikke virker)?, Skatteprosenter avhengig av kroppshøyde?, demonstrasjoner i gatene? problemet mitt med dere rase-fokuserte folk, er at eneste grunnen til at dere fokuserer på denne ubevisste biasen som i noen grad kan ramme utenlandske folk, er fordi den er mer synlig, pga hudfargen -_- Som i seg selv er ekstremt rasistisk av dere antirasister. Skal dere være konsekvente, oppdager dere fort, at samfunnet dere trenger for å løse dette problemet, ikke ender opp med å gjøre ting bedre for noen som helst, det vil bli verre for oss alle, i forsøket på å gjøre det bedre for alle. Som vel er kjennetegnet til kommunismen. Men, kanskje det vil funker denne gangen.

 

Kjør debatt :) 

Anonymkode: 5ad24...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betyr dette at Mastercard må bytte navn?

Hva med mastergrad/master?

Anonymkode: 86375...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr dette at Mastercard må bytte navn?

Hva med mastergrad/master?

Anonymkode: 86375...be1

Hva med høyspentmaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette rasisme styret har gått for langt. Man får kritisere rasisme der den er og de som hetser.

Det virker som hvite folk skal bære en kollektiv skyld fordi noen idioter i fortiden var kolonialister og slave-eiere. Jeg har null med slaveri og apartheid å gjøre, jeg trenger ikke leve med "white guilt" resten av livet. Fuck Antifa og de idiotene der. De er en trussel mot ytringsfrihet og demokrati.

Anonymkode: 0f21e...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du gjøre med at lave folk tjener 30% mindre enn høye folk f.eks, vil du ha voldelig revolusjon for å løse dette? holdningskampanjer (som ikke virker)?,

Mulig noen få innenfor BLM (som ikke er en helhetlig organisert bevegelse) ønsker væpna revolusjon, men flertallet ikke. På samme måte som kun en marginal andel av Rødt ønsker det samme. 

Innlegget ditt smaker imidlertid av "whataboutism". Mulig diskriminering av lave folk har ingenting med bevisstgjøring rundt potensiell systemisk diskriminering av folk med annen hudfarge/fremmedartede navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, adhoc skrev:

Mulig noen få innenfor BLM (som ikke er en helhetlig organisert bevegelse) ønsker væpna revolusjon, men flertallet ikke. På samme måte som kun en marginal andel av Rødt ønsker det samme. 

Innlegget ditt smaker imidlertid av "whataboutism". Mulig diskriminering av lave folk har ingenting med bevisstgjøring rundt potensiell systemisk diskriminering av folk med annen hudfarge/fremmedartede navn. 

Hele BLM-bevegelsen er kuppet av skrullinger. Nok et eksempel.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/e8Agdg/KHiO-studenter-krever-avkolonisering-av-pensum

Kunsthøyskolen er sexistisk og rasistisk, sier studentene, og krever skjeiv teori, interseksjonell feminisme og etnisk mangfoldig kunsthistorie på pensum. Og hva svarer rektor?

- Hele det norske samfunnet er gjennomsyret av strukturell rasisme, så KHiO, som de fleste andre institusjoner i kunst- og kulturverdenen, er det også, sier Wrange.

Anonymkode: 86375...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, adhoc skrev:

Innlegget ditt smaker imidlertid av "whataboutism". Mulig diskriminering av lave folk har ingenting med bevisstgjøring rundt potensiell systemisk diskriminering av folk med annen hudfarge/fremmedartede navn. 

Greia er, det du snakker om "systemisk diskriminering", er det vi kaller ubevisst bias. Det er ikke rasisme i tradisjonell forstand (altså rasisme før de endret definisjonen av ordet rasisme).

Når en person så, OSER ubevisst bias, mot andre grupper, samtidig som han ønsker slutt på ubevisst bias, mot en gruppe, viser det hele problemet og er ekstremt relevant.

Hvis en ikke klarer å løse sin egen ubevisste bias mot noen grupper, hvordan skal du løse andre personers ubevisste bias mot andre grupper?

 

Vi er aper, vi må innse vår naturlige begrensninger, vi ble ikke designet etter moral og etikk, våre hjerner er designet etter hva en brutal natur gjennom evolusjonen, mente var fordelaktige for å spre genene våre videre, ikke hva som var moralsk riktig. Naturen bryr seg ikke om moral. Du må ha det i bakhodet, mennesker er ikke guddommelige vesener, de har begrensninger, og en av dem er ubevisste biaser, og det er genetisk kodet inn i hjernen din, dermed er det ikke så trivielt som noen virker tro å løse det. Og det har ingenting med rase å gjøre, det har med alt å gjøre, alt du observerer gjøres det ubevisste vurderinger av hele tiden dagen lang året rundt hvert sekund, og du vet det ikke selv. Og det påvirker dine handlinger.

Så alle som tror de har enkle løsninger, har trolig ikke forstått, eller prøvd å forstå problemet. Mener ikke det som slu debatt taktikk eller noe, jeg ønsker å få frem problemet her, og det er MYE mer komplisert enn folk tror, og dermed er det MYE mindre produktiv å rasere en by pga problemet du ikke har forstått engang.

 

Så jeg spør deg også, siden førstemann ikke ønsket svare, kanskje han ikke er antirasist nok til å komme med forslag til løsninger ikke vet jeg, eller kanskje han rett og slett er en rasist, er ikke det det BLM sier, white silence is violence, hehe, neida, bare tuller litt, men fra alvor til spøk:

Hva er DIN løsning på ubevisst bias, som rammer minoriteter (og alle andre) ?

Anonymkode: 5ad24...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2020 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Show me the incentive, I’ll show you the outcome

Mediene vil selge aviser, politikerne vil ha stemmekveg, og "anti-rasistiske" "grassroot organisations", som BLM eller tjen folket eller nye sos rasisme, vil bare ha revolusjon for å innføre kommunisme. 

INGEN av disse har noe som helst incentiv til å løse dette angivelige rasisme problemet du snakker om, kun å late som om de bryr seg for å fremme sin egen agenda/profitt. 

 

Men, hva er din løsning på dette angivelige problemet du mener finnes i så stor grad at du mener det bør adresseres OG IKKE MINST, er du villig til å gjøre like mye for å forhindre andre ulikheter i samfunnet? 

Hva vil du gjøre med at lave folk tjener 30% mindre enn høye folk f.eks, vil du ha voldelig revolusjon for å løse dette? holdningskampanjer (som ikke virker)?, Skatteprosenter avhengig av kroppshøyde?, demonstrasjoner i gatene? problemet mitt med dere rase-fokuserte folk, er at eneste grunnen til at dere fokuserer på denne ubevisste biasen som i noen grad kan ramme utenlandske folk, er fordi den er mer synlig, pga hudfargen -_- Som i seg selv er ekstremt rasistisk av dere antirasister. Skal dere være konsekvente, oppdager dere fort, at samfunnet dere trenger for å løse dette problemet, ikke ender opp med å gjøre ting bedre for noen som helst, det vil bli verre for oss alle, i forsøket på å gjøre det bedre for alle. Som vel er kjennetegnet til kommunismen. Men, kanskje det vil funker denne gangen.

 

Kjør debatt :) 

Anonymkode: 5ad24...0f8

Min løsning?

Jeg mener man bør utligne forskjeller, og spesielt gjøre noe med fattigdom blant barnefamilier. Man trenger ikke lage spesielle ordninger for mørkhudede så klart, men nå er det engang sånn at det er der man finner mest barnefattigdom.

Vi gjør masse for å utligne forskjeller allerede, uten å bry oss så mye om hvorfor forskjellene har oppstått. For eksempel betaler man mer skatt desto mer man tjener, og ikke en flat sum. Altså er det ikke veldig radikalt å si at en gruppe godt kan få mer, selv om forskjellen ikke skyldes diskriminering.

Jeg tror fattigdommen for det meste verken er nordmenns skyld eller innvandrernes skyld. Hvis man kommer rett fra Syria, har lite utdanning og verken snakker godt norsk eller engelsk så går man ikke rett inn i en toppstilling. Sånn er det bare.

Samtidig er jeg overbevist om at det skjer diskriminering på jobbmarkedet sånn at folk som faktisk er kvalifiserte ikke får jobb. Det minste vi kan gjøre som nordmenn er å slutte med det.

Uansett ser jeg det som en avsporing å snakke om kolonitiden og sørstatene (men la gå: Jeg skjønner at de i USA ikke vil ha statuer av sørstatsgeneraler, det blir som å ha en statue av Henry Rinnan på torget. Uansett: Deres historie. Ikke vår).

Folk i Norge er skeptiske til innvandrere fordi de leser om gjengvold og terrorisme i media tror jeg. Ikke fordi noen med vår hudfarge holdt slaver på et annet kontinent for 150 år siden.

Allikevel er skepsisen urettferdig. Vi har flere hundre tusen innvandrere, og de driver ikke med terrorisme, og 99% er ikke gjengmedlemmer som raner folk. Det er ikke "innvandrerne sin skyld" at vi er skeptiske, så vi kan jo ta oss sammen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Grendel skrev:

Min løsning?

Jeg mener man bør utligne forskjeller, og spesielt gjøre noe med fattigdom blant barnefamilier. Man trenger ikke lage spesielle ordninger for mørkhudede så klart, men nå er det engang sånn at det er der man finner mest barnefattigdom.

 

Men er det ikke sånn at disse har store barneflokker, og samtidig sender mye penger til familie i hjemlandet? Kombinerer man det med lav inntekt blir resultatet barnefattigdom.

Anonymkode: 86375...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...