Gå til innhold

Følelsen av uutholdelighet. Hva kommer den av?


Villanda

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det kan godt hende, han sa behandlingen var poliklinisk og med godt resultat. Det gjelder bare å finne de rette folkene. 

Sikkert MBT (mentaliseringsbasert terapi) som foregår både individuelt og i gruppeterapi. BET (basal eksponeringsterapi) er en spesialisert behandling på 4 mnd på Blakstad sykehus. De som henvises de er gjerne de man har prøvd "alt" med og som har multiple diagnoser/utfordringer. Slik jeg har forstått det ut fra å lese boken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Glitter skrev:

Sikkert MBT (mentaliseringsbasert terapi) som foregår både individuelt og i gruppeterapi. BET (basal eksponeringsterapi) er en spesialisert behandling på 4 mnd på Blakstad sykehus. De som henvises de er gjerne de man har prøvd "alt" med og som har multiple diagnoser/utfordringer. Slik jeg har forstått det ut fra å lese boken. 

Ok. Har du fått MBT? Var det nyttig? Var det BET det var så lang ventetid på for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Sikkert MBT (mentaliseringsbasert terapi) som foregår både individuelt og i gruppeterapi. BET (basal eksponeringsterapi) er en spesialisert behandling på 4 mnd på Blakstad sykehus. De som henvises de er gjerne de man har prøvd "alt" med og som har multiple diagnoser/utfordringer. Slik jeg har forstått det ut fra å lese boken. 

Ja, er ganske sikker på at MBT blir brukt i behandlingen av eupf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
39 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja, er ganske sikker på at MBT blir brukt i behandlingen av eupf.

Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok. Har du fått MBT? Var det nyttig? Var det BET det var så lang ventetid på for deg?

Vet ikke, eller har vel det, uten at jeg har visst at det var det jeg har. Føler vel egentlig ikke terapien er satt i noen bås. Har jo flere diagnoser og dermed må jeg vel tilnærmes på ulike måter ut fra hva vi fokuserer på. Har ikke blitt satt i gruppeterapi på grunn av annen diagnose hvor det ikke er anbefalt. 

Det er BET som har så lang ventetid ja. MBT finnes poliklinisk over hele landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, Glitter skrev:

Vet ikke, eller har vel det, uten at jeg har visst at det var det jeg har. Føler vel egentlig ikke terapien er satt i noen bås. Har jo flere diagnoser og dermed må jeg vel tilnærmes på ulike måter ut fra hva vi fokuserer på. Har ikke blitt satt i gruppeterapi på grunn av annen diagnose hvor det ikke er anbefalt. 

Det er BET som har så lang ventetid ja. MBT finnes poliklinisk over hele landet. 

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Glitter skrev:

Ja kjenner på noe slikt som du beskriver. 

BET går vel ut på noe som å lære å tåle smerten, ikke flykte fra den, akseptere den, smerten er ikke farlig osv. 

Ja, derfra assosierte jeg til den følelsen av å ikke holde ut. Men på sett og vis er jeg heldig som kun har den i noen depresjonsperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marye skrev:

Så BET-behandling går ut på å lære F.eks bipolare å holde ut smerten så man ikke behøver medisiner ? 

Vet ikke helt. Har mer med funksjonsnivå og/eller lidelsetrykk,  og ødeleggende "mestrings"strategier enn diagnose å gjøre tror jeg. 

Og har flere elementer, men orker ikke nå å skrive det jeg har lest. Ikke lest ferdig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marye skrev:

Så BET-behandling går ut på å lære F.eks bipolare å holde ut smerten så man ikke behøver medisiner ? 

Å få bort medisiner er nok ikke hovedmålet vil jeg tro. Men en del har gjerne mange medisiner som ikke virker, men har bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest trekker jeg tilbake det jeg sa om at jeg kunne vært med på det om min behandler mente det var lurt. Veldig hypotetisk da, for det vil hun nok aldri mene. 

Den uutholdelighetsfølelsen.., jeg holder den jo ut likevel, de fleste gangene. Ved et par anledninger har jeg forsøkt å sove den bort. 

Men lurer på hva den kommer av. Depresjon ja, men hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Glitter skrev:

Det er BET som har så lang ventetid ja. MBT finnes poliklinisk over hele landet. 

Jeg trodde det var DBT som var mye brukt for de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Det var det for noen år siden i hvert fall.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg trodde det var DBT som var mye brukt for de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Det var det for noen år siden i hvert fall.

Ikke det jeg har blitt informert om og "utsatt" for av en terapeut i 2018 det overhodet ikke fungerte med. Kanskje begge deler er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Glitter skrev:

Ikke det jeg har blitt informert om og "utsatt" for av en terapeut i 2018 det overhodet ikke fungerte med. Kanskje begge deler er vanlig. 

Det var i 2014/2015 jeg hørte at DBT skulle være virksom mot emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og mye kan ha endret seg siden den gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg trodde det var DBT som var mye brukt for de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Det var det for noen år siden i hvert fall.

Både MBT og DBT er mye brukt, men tror MBT er vanligst i Norge, da DBT er relativt nytt og derfor ikke like utbredt her til lands. Man må jo lære helsepersonell opp først, noe som kan ta tid. 

Anonymkode: 0b61e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...