Gå til innhold

Kan religion være en god ting?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Religion omfavner mye. Fra klin gærne karismatiske pastorer, til fanatikere og sadister i den Islamske Staten.. Hinduer som har sine kastesystem, katolikkene som ikke får ta abort eller skille seg. Kjipe lutherske prester som skal blande seg inn i politikken osv.. Listen er full av usmakelige individer som bare fordi de tror, mener de er mer verdt å høre på enn en av en annen tro, eller oppfatning. Jeg klarer ikke se noe positivt med religion i det hele tatt. Med mindre det er helt personlig. Altså noe en person mener, og ikke prøver å prakke på andre.

 

Jeg var selv en kort tid involvert i en karismatisk menighet og fytterakkeren når jeg ser tilbake til det så så jeg mye dum oppførsel.

 

Kan organisert religion ha noe for seg? Er det rett å tro man selv skal få bo i paradis? Mens andre skal andre vegen? Tror du ikke på helvete er du allerede med i det helt personlige. For jesus ga oss helvete i evighet. Før han var ikke helvete en evigvarende destinasjon. Det var han som fant opp evig pine. Helt sant. I hvertfall i den Abrahamittiske tradisjonen. Bare hør med jødene, de tror ikke på evig helvete. Ikke de mest fanatiske av dem en gang. Helvete er midlertidig om i det hele tatt i den mosaiske tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen finner jo trøst, identitet og mening i sin tro, og så lenge de ikke plager noen er det jo greit. 

Men med tanke på alt som blir og har blitt gjort i religionens navn, uansett type religion, så tror jeg verden hadde klart seg best uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg følgende: FN kaller inn et ekspertpanel fra planeten X. De kjenner ikke til jorden fra før, de har ingen egen ideologi. De skal på objektivt grunnlag komme med forslag til tiltak som vil hindre/begrense krig, forfølgelse og overgrep på jorden. Kort sagt gjøre jorden til et bedre og tryggere sted å leve.

Hva tror du blir det øverste og prioriterte forslaget til tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
36 minutter siden, kupton skrev:

Tenk deg følgende: FN kaller inn et ekspertpanel fra planeten X. De kjenner ikke til jorden fra før, de har ingen egen ideologi. De skal på objektivt grunnlag komme med forslag til tiltak som vil hindre/begrense krig, forfølgelse og overgrep på jorden. Kort sagt gjøre jorden til et bedre og tryggere sted å leve.

Hva tror du blir det øverste og prioriterte forslaget til tiltak?

Hei

kanskje innføring av faget filosofi allerede fra 1 klasse.

I håp om at fremtidige generasjoner av mennesker på sikt skal bli bedre i stand til å ikke hate/dømme/rakke ned på, eller drepe hverandre, tross ulik religion/ overbevisning, politisk ideologi eller rase og etnisitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Religion, spesielt den kristne, baserer seg på en kjærlig guddom og dennes ønske om at du personlig skal ha det bra. 

Det er mange som føler at de endelig har funnet noen som elsker dem og en de kan stole på og be om hjelp hos. Sånn er det i alle fall for meg. 

Når man vokser opp hos ukjærlige og vanskelige foreldre og i tillegg blir mobbet hele grunnskolen, er det ikke noe rart at noen da føler at de endelig blir sett og forstått og elsket. Budskapet er jo at Gud elsker hvert enkelt menneske så høyt at han var villig til å sende sin egen sønn i et menneskes skikkelse ned på jorden for å frelse alle som var fortapte. Han sier også at han vil gå med deg hele livet ditt, og passe på deg, og at du alltid kan komme til ham med problemene dine. 

Så ja, religion kan være en god ting! 🙂

Anonymkode: 14397...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Religion med måte kan være fint , men mennesker som blir for ekstreme, slik som kristne, får jeg helt fnatt av. Aldri opplevd noe mer ekskluderende folk enn dypt religiøse personer .

Anonymkode: 3a6b6...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Religion, spesielt den kristne,

Historien viser noe annet.

Alle voksne med IQ > 70 burde forstå at historien som en personlige gud bare er oppspinn.

Anonymkode: 2bcbc...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow

Jeg tror religion kan kan føre med seg positive ting, men jeg tror at det kan påvirke helt forferdelig negativt også. Sliter med å se ting svart/hvitt som vanlig. Verden er så kompleks. Dessverre har jeg erfart og observert såpass mye jeg ikke har likt i forbindelse med religion. Gode ting og, men en overvekt av negative ting. Foreløpig, i alle fall. 

🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Historien viser noe annet.

Alle voksne med IQ > 70 burde forstå at historien som en personlige gud bare er oppspinn.

Anonymkode: 2bcbc...150

Du finner astrofysikere som tror på den kristne guden. Ofte er de litt av typen "personlig vri på det", men a likevel. Mange intelligente folk er religiøse.

Man kan få mistanke om dumskap når man ser en karismatisk menighet i "aksjon", men flesteparten er normale ellers. Selv får jeg aversjon av de som driver slik intens åndemaning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...