Gå til innhold

Farge på gammelt hus


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Neste år skal vi male det gamle huset på gården vår, og vi er klare for en ny farge. Huset er over 100 år gammelt, og har skifertak. Låven ved siden av er mørk brun.

Uaktuelle farger:

* hvit

* gul

Nåværende farge er mørkrgrå, med et hint av brunt i. Funker greit, men kanskje det er greit å endre litt?

Noen som har forslag? Ingen hast altså 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Neste år skal vi male det gamle huset på gården vår, og vi er klare for en ny farge. Huset er over 100 år gammelt, og har skifertak. Låven ved siden av er mørk brun.

Uaktuelle farger:

* hvit

* gul

Nåværende farge er mørkrgrå, med et hint av brunt i. Funker greit, men kanskje det er greit å endre litt?

Noen som har forslag? Ingen hast altså 😁

Det er vanskelig å si uten å se et bilde av husene slik at man kan se det for seg. Ulike hus kler jo forskjellige farger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
På 14.7.2020 den 7.14, påskelilje skrev:

Neste år skal vi male det gamle huset på gården vår, og vi er klare for en ny farge. Huset er over 100 år gammelt, og har skifertak. Låven ved siden av er mørk brun.

Uaktuelle farger:

* hvit

* gul

Nåværende farge er mørkrgrå, med et hint av brunt i. Funker greit, men kanskje det er greit å endre litt?

Noen som har forslag? Ingen hast altså 😁

Jeg er veldig glad i en litt fresh farge, gjerne fresh gulfarge. Liker også gråfarge på hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på topografien rundt. Er det mest fjell, skog, åpne sletter - eller bebyggelse? Hva er tradisjonelle husfarger i området? 

En brun låve går vel til de fleste farger. Selv synes jeg grønt i ulike nyanser med hvit staffasje er pent på eldre hus. Spesielt om det er mye vegetasjon rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen farge i området som er typisk / tradisjonell for gamle hovedhus? Jeg synes ofte det er noen "faste" farger å  velge mellom på gamle hus, i de forskjellige delene av landet (og varierende avhengig av om det er f.eks. kyst eller innland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Skal si litt mer om huset:

Det er stort og høyt, ruver en del. Ligger i en bakke, så det er en grå steinmur i nesten full høyde på nedsiden + 2 fulle etasjer + øversteloft. Det er ikke så mange slike store hus igjen i området. Dette er i innlandet, på Vestlandet.

Det er jorder på nedsiden, og lauvskog på oversiden. 

Mange våningshus her er hvite, men de er ofte av nyere dato, eller mindre. Så hvitt passer ikke. Grønt er absolutt et alternativ.

Jeg heller kanskje mest mot en ny periode med grått eller brunt 😁

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å bruke opprinnelige farger på gamle hus, særlig om de er både steds- og tidstypiske og typiske for typen arkitektur. Kjenner jeg er litt skeptisk til grønt, selv om det nok kan være fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg liker å bruke opprinnelige farger på gamle hus, særlig om de er både steds- og tidstypiske og typiske for typen arkitektur. Kjenner jeg er litt skeptisk til grønt, selv om det nok kan være fint også.

Opprinnelig var dette huset tjærebreidd, altså brunt av tjærebehandling. Slik stod det i over 100 år, frem til ca 1993. Da ble det skiftet noe kledning og malt gult. 10-15 år etter ble det malt grått (med en bruntone i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 9.12, påskelilje skrev:

Opprinnelig var dette huset tjærebreidd, altså brunt av tjærebehandling. Slik stod det i over 100 år, frem til ca 1993. Da ble det skiftet noe kledning og malt gult. 10-15 år etter ble det malt grått (med en bruntone i).

Ja, gå for noe som ligner på tjærebehandlet, det er kjempefint :).  alternativt hvitt; jeg synes det er fint med hvite hus på gård. Så et grønt hus i går, synes ikke det gjør seg mot alt det naturlige grønne. Men smak og behag etc 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
3 timer siden, Ekstra skrev:

Ja, gå for noe som ligner på tjærebehandlet, det er kjempefint :).  alternativt hvitt; jeg synes det er fint med hvite hus på gård. Så et grønt hus i går, synes ikke det gjør seg mot alt det naturlige grønne. Men smak og behag etc 😃

Ja, vi heller mest mot brunt nå. Men vi har et år på å bestemme oss, så vi skal fortsette å kikke på gamle store våningshus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...