Gå til innhold

Etter å ha tatt medisiner (blodtrykk og puls)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver gang jeg tar medisinen min (60 mg Ritalin) så får jeg høyere puls og blodtrykk. Er det normalt? Eller tyder det på at kroppen min ikke tåler det? Dette er hvilepuls og blodtrykk 30 min etter inntak. 

Og de der EKG-bølgene. Er de normale? Kan man egt stole på målingen av det på en fingermåler for puls? Ca to timer etter inntak er pulsen nede på 70 igjen og blodtrykk sånn 115 over 70. Burde jeg snakke med lege? Har helseangst og er redd for å få hjerteinfarkt. Er det ubegrunnet? 

Medisinen funker ellers fint mot ADHD min. I megstarten fikk jeg angst av det og begynte å rydde masse og dra til byen og shoppe klær. Har brukt sånn 5000 kr på en måned. Dette har roet seg nå da. På dagtid er jeg ikke sulten, men har fått en tendens til å stå opp og spise om natten. Kanskje jeg heller skulle gått på noe langtidsvirkende? Er concerta mildere for hjertet? Hvis det å gå på ADHD medisin vil redusere lengde på livet så velger jeg heller å være ukonsentrerte og vimsete meg som aldri gjør seg ferdig med stadig nye prosjekter. Forrige prosjekt var å lage fotobøker helt fra 2006. Kom meg til 2008 jeg. 

20200726_121607.jpg

20200726_121542.jpg

Anonymkode: a6386...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hva står knappen S og M for? Og WHO? Worlds health organisation? Hva har det med blodtrykk å gjøre? 

Til info er dette mamma sine. Hun ble anbefalt å kjøpe og følge med da hun har kronisk høyt blodtrykk og puls. Kanskje jeg er genetisk arvtaker av dette når jeg blir eldre? Er det ikke da større sjans for å få samme som henne når jeg bruker sånn medisin? Hun bruker noe medisiner for det. Zalo suk eller noe. Burde jeg også ta det? Jeg er 17 år og livredd legen så jeg spør her. 

Anonymkode: a6386...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

M og S er visst bare for å bla fram og tilbake mellom tidligere målinger. 

Men på siste måling kom det opp en EKG-bølge over hjertetegnet. Har aldri sett det før. Vil det si det er noe galt med de der knutene? Sinus og AV-KNUTEN? Altså det der elektriske som får hjertet til å kontrahere og ekstrahere? Går helse og sosialfag på VGS så har lært litt Basic om hjertet. Men vet ikke om jeg skjønner det. Aner ikke hva venstre og høyre grenbrokk er, om blodet fra lungene kommer i hvilket kammer, hva som er normalt blodtrykk for meg på 17 og hvordan medisiner påvirker det store og lille kretsløpet. Alt har bare vært et kaos i hode på grunn av forbanna ADHD, men når jeg blir så stresset av å putte slikt i kroppen min som jeg føler jeg forgifter, er det verdt å bli mer skoleflink? Handler jo om framtiden min. Jeg må ta opp fag pga jeg vil inn på noe med høyere snitt enn usle 4,2 som jeg har nå. Jeg kan bedre enn det. Det vet jeg. Har jo merket at jeg får med meg mer av det jeg leser og lærer etter jeg startet Rittalin. Føler jeg må velge mellom et liv som barnehagelærer og frisk hjertehelse og et liv som forsker/psykiater/dyrlege og å dø som 56 åring fordi hjertet blir ødelagt av stimulerende medikamenter. Har jo hørt om folk som trener og tar amfetamin plutselig bare får hjertestans. Kan jeg ikke trene lenger da? Jeg spiller strandvolleyball og sykler lange turer med hunden. Han er en mynde og trenger å løpe. 

Noen innspill? Legen er på ferie og hun sure legen som jobber på samme kontor vil jeg ikke til flere ganger. 

20200726_150818.jpg

Anonymkode: a6386...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Men blodtrykket ditt er jo innenfor det normale, så hva  er du redd for? 140 over 90 er "grensen". Pulsen er jo litt for høy, men du kan jo spørre fastlegen om det er noe å bry seg om. 

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...