Gå til innhold

Ser du ned på dem uten utdannelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje du syntes vi er dumme og enkle?

Anonymkode: d2665...2b6

Utdannelse definerer ikke hvem du er.

Anonymkode: 6934c...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du syntes vi er dumme og enkle?

Anonymkode: d2665...2b6

Nei så absolutt ikke. Jeg møte svært mange dyktige og handlekraftige mennesker uten formalutdannelse hver eneste dag både gjennom jobb og privat. De har imidlertid en solid realkompetanse, og er svært flinke i jobbene/aktivitetene sine. Jeg har ikke en eneste gang tenkt at de er dumme eller enkle, bare at de er dyktige og modige som har gjort et annet valg enn meg selv. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Kayia skrev:

Nei så absolutt ikke. Jeg møte svært mange dyktige og handlekraftige mennesker uten formalutdannelse hver eneste dag både gjennom jobb og privat. De har imidlertid en solid realkompetanse, og er svært flinke i jobbene/aktivitetene sine. Jeg har ikke en eneste gang tenkt at de er dumme eller enkle, bare at de er dyktige og modige som har gjort et annet valg enn meg selv. 

Hva med trygdede uten utdannelse som ikke kan noen ting av verdi?

Anonymkode: d2665...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med trygdede uten utdannelse som ikke kan noen ting av verdi?

Anonymkode: d2665...2b6

Alle kan noe.

I den grad jeg i det hele tatt tenker dårlig om noen er det sure, frekke og ufine folk som lar eget humør og luner gå ut over andre rundt seg. Om de har utdannelse eller ikke har ingen betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis jeg så ned på dem uten utdannelse ville jeg sett ned på største delen av min familie, og nei jeg håper virkelig at jeg ikke gjør det.  Jeg tror ikke du får noen til å si rett ut at de ser ned på de uten utdannelse.  Dette handler om noe helt annet.

Hvis du spør foreldre om de ønsker at deres barn tar utdannelse så svarer de ja, uansett hvor i verden de er.  Det betyr ikke at de ikke vil bli glad i dem hvis de ikke utdanner seg.  Hvis du spør noen om de ser opp til de som har utdannelse vil du få varierte svar.  Det er mange som ser opp til kirurger f.eks, men ikke så mange som ser opp til sykepleiere.  Kirurger ser ikke opp til sykepleiere, men sykepleiere ser opp til kirurger.

Anonymkode: 2f5ec...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.7.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Kanskje du syntes vi er dumme og enkle?

Anonymkode: d2665...2b6

Nei, fordi det kan være mange årsaker til at man har havnet uten utdannelse. Det betyr ikke at man er dumme eller enkle. Men det er mange faktorer som kan spille inn. 

Anonymkode: b9551...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 26.7.2020 den 19.22, Kayia skrev:

Nei så absolutt ikke. Jeg møte svært mange dyktige og handlekraftige mennesker uten formalutdannelse hver eneste dag både gjennom jobb og privat. De har imidlertid en solid realkompetanse, og er svært flinke i jobbene/aktivitetene sine. Jeg har ikke en eneste gang tenkt at de er dumme eller enkle, bare at de er dyktige og modige som har gjort et annet valg enn meg selv. 

Du syntes ikke de mangler evne til akademisk tenkning og refleksjon, tror på enkle løsninger på komplekse spørsmål og ser helheten?

Anonymkode: d2665...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du syntes ikke de mangler evne til akademisk tenkning og refleksjon, tror på enkle løsninger på komplekse spørsmål og ser helheten?

Anonymkode: d2665...2b6

Og IKKE ser helheten.

Anonymkode: d2665...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Neh. Tenker at disse ofte kan ha egne talenter eller rett og slett ikke er så opptatt av å strebe. Noen mestrer kanskje ikke skolen. Jeg kjenner en del uten utdannelse som er veldig opptatt av status. Så fort de befinner seg i rommet handler det om penger, de gir råd om hva man bør velge og ikke og snakker bare om hvem som har fint hus og bil og hvilken utdannelse de har og hvem som har gjeld.. 😒 vedkommende er veldig opptatt av å ha dyrt. 

Ellers finner man jo mange som ikke mestret noe blandt lavt/uutdannede. 
 

Men det ene og alene sier ikke noe om du er dum. Men jeg ser litt ned på noen som har den holdning at hn bare skal gå på nav. Jeg kjenner faktisk litt en person som har sagt det: «æsj, helt greit å bare gå på nav og ikke ha forpliktelser i hverdagen» 🙄 tror kanskje ikke vedkommende helt har fått med seg at det er på skattepengene hn lever. 
 

Ellers er det mange idioter blandt utdannede også. Mange som tar utdannelse bare for å ha utdannelse. Kjedelig folkeslag. Helt seriøst! Noen av de kjedeligste folka jeg vet om er de som bare sitter og snakker om hva ens datter/sønn driver å utdanner seg som, første de spør deg er hva du skal utdanne deg som 🤮 det er det eneste riktige du kan gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det kommer til jobb har personlig egnethet ofte mer å si. På min jobb, man trenger kompetansen til hjelpepleiere og sykepleiere. Men mange av våre assistenter er flinkere på relasjonskompetanse og kommunikasjon enn noen av de garva fagutdannede.

Nå har jeg ikke lest hele tråden,  og vet ikke om innlegget var en del av rekken av temaet venner,  jobb, hobbyer etc. I såfall ville jeg egentlig ikke svare, men.., når jeg nå først skriver så,nei, jeg ser ikke ned på mennesker som ikke har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du syntes ikke de mangler evne til akademisk tenkning og refleksjon, tror på enkle løsninger på komplekse spørsmål og ser helheten?

Anonymkode: d2665...2b6

Hva legger du i akademisk tenkning? På resten av spørsmålet er svaret nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med foreldre uten utdannelse. Ser på de som kloke og gode mennesker med fine verdier. Aldri tenkt at utdannelse skulle definere min verdi selv om jeg selv har høy utdannelse. Jeg har to voksne barn med god utdannelse og godt sosialt nettverk og to voksne barn som har verken utdannelse eller særlig sosiale liv. For meg et de likeverdige. De som klarer seg bra i samfunnet har også sine ting å stri med. De kan være  stresset, motløs og redd i blant. De trenger råd og noen å støtte seg på de også. Ofte krever det mer ansvar og forventes mer ved høyere utdannelse. De andre som ikke har utdannelse er også forskjellig. En jobber i butikk og trives med livet men har litt dårlig råd. Og en går hjemme uten jobb. Jeg ser de som mennesker som  jeg er glad i og er lite opptatt av utdannelse. Mer opptatt av at de trives og har det bra. 

Anonymkode: 9ed16...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...