Gå til innhold

Er det egoistisk av psykisk syke å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Akkurat nå, ISW skrev:

Barn tåler egentlig mye rart. Jeg er oppvokst med å høre pappa mase om at han var kåt hele tiden og truet med å flytte hvis det ikke ble noe på han. Jeg overlevde til og med det.. 😊

Ja det er utrolig hva barn venner seg til og tåler, det er sant det :) Er oppvokst med mye galskap selv :D Jeg kalte det bare galehuset, men det var et galehus når mine var små og ;) Rart at det går an i grunn, men man overlever det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja de er jo ekstremt opptatt av nettverk. Godt du hadde det da. Så bra at dere har et godt forhold, høres jo ut som om det har vært noen vanskelige tider for dere men det har gått bra. 

Ja er glad jeg hadde det, men min far var av den mening at hadde man fått barn måtte man ta vare på dem selv. Det er jo sant men det klarte jo ikke jeg, så han var ganske sur. Dvs helt til han kom på besøk, det gjorde han ikke ofte. Da satt jeg i sofaen og vugget frem og tilbake, var syltynn og tok meg på hodet og sa "Jeg vil ikke være sånn" om og om igjen. Da sa han "Du trenger jo hjelp du". Det var godt å få litt forståelse. 

Ja har et kjempegodt forhold til barna mine i dag, vi kan snakke om alt mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er utrolig hva barn venner seg til og tåler, det er sant det :) Er oppvokst med mye galskap selv :D Jeg kalte det bare galehuset, men det var et galehus når mine var små og ;) Rart at det går an i grunn, men man overlever det meste. 

Det eneste jeg er litt sur for er hvordan dette har påvirket livet mitt.

Jeg var smart nok til å komme inn på medisin, men jeg måtte jobbe mye for å tjene penger sånn at jeg og mamma kunne klare oss hvis han stakk.

Videre var jeg flink nok til å kunne fått A i snitt og fått en bra jobb etter de studiene jeg tok. Men også der måtte jeg jobbe heltid for å tjene penger for å kunne støtte mamma. 
 

Da jeg var ferdig utdannet tok jeg en jobb hvor jeg tjente bra framfor å tenke på karriere..
 

Det verste er at han stakk jo aldri. Men han kunne gitt faen i alle disse truslene. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja er glad jeg hadde det, men min far var av den mening at hadde man fått barn måtte man ta vare på dem selv. Det er jo sant men det klarte jo ikke jeg, så han var ganske sur. Dvs helt til han kom på besøk, det gjorde han ikke ofte. Da satt jeg i sofaen og vugget frem og tilbake, var syltynn og tok meg på hodet og sa "Jeg vil ikke være sånn" om og om igjen. Da sa han "Du trenger jo hjelp du". Det var godt å få litt forståelse. 

Ja har et kjempegodt forhold til barna mine i dag, vi kan snakke om alt mulig :) 

Faren min er som faren din. Veldig sånn du er voksen nå må du klare deg selv osv. Moren min er alkoholiker så ikke mye fornuftig som kommer fra den kanten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, ISW skrev:

Det eneste jeg er litt sur for er hvordan dette har påvirket livet mitt.

Jeg var smart nok til å komme inn på medisin, men jeg måtte jobbe mye for å tjene penger sånn at jeg og mamma kunne klare oss hvis han stakk.

Videre var jeg flink nok til å kunne fått A i snitt og fått en bra jobb etter de studiene jeg tok. Men også der måtte jeg jobbe heltid for å tjene penger for å kunne støtte mamma. 
 

Da jeg var ferdig utdannet tok jeg en jobb hvor jeg tjente bra framfor å tenke på karriere..
 

Det verste er at han stakk jo aldri. Men han kunne gitt faen i alle disse truslene. 

Ja det kunne han godt gitt faen i! Det er jo bra at du er en ressurssterk person og at du hadde/har sånn omsorg for din mor. Det viser at du er et godt menneske og det er jo din egen fortjeneste, og at du klarte å stå på på tross av han. Det er jo bra jobbet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
7 minutter siden, RamonaK skrev:

Faren min er som faren din. Veldig sånn du er voksen nå må du klare deg selv osv. Moren min er alkoholiker så ikke mye fornuftig som kommer fra den kanten 😄

Ja det er vel en del fedre som er sånn. Det er trist moren din er alkoholiker, moren min har alltid hatt mye omsorg for barnebarna sine og villet dem alt godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er vel en del fedre som er sånn. Det er trist moren din er alkoholiker, moren min har alltid hatt mye omsorg for barnebarna sine og villet dem alt godt. 

Så bra. Har gode minner fra min bestemor. 😄 Ja er jo ikke så mye å få gjort noe med. Prøvd å hjelpe mange ganger. Men men 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, RamonaK skrev:

Så bra. Har gode minner fra min bestemor. 😄 Ja er jo ikke så mye å få gjort noe med. Prøvd å hjelpe mange ganger. Men men 

Hun må nesten ville det selv, men det er trist å være vitne til destruktiv adferd. Besteforeldre er godt å ha, meg og min bestemor hadde alltid gode diskusjoner. Hun var svært gammeldags men ikke noe vondt i det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

 

8EA8B690-85BF-4AFB-BDB5-B343A0E048E6.jpeg

Hvordan skal dette bildet illustrere om det er egoistisk å få barn om en er psykisk syk? 🤔

Anonymkode: 0bd47...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal dette bildet illustrere om det er egoistisk å få barn om en er psykisk syk? 🤔

Anonymkode: 0bd47...476

Det siktes nok til "ta deg en bolle!".

Anonymkode: b0701...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den perfekte forelder der det ikke er noe å bemerke er vel enda ikke oppfunnet. Det er f.eks. denne tråden et eksempel på. Selvsagt er det færre skjær i sjøen for foreldre som er såkalt friske, men selv den som fremstår som en frisk på jobb og ikke har noen psykiatrisk diagnose, kan fungere som en dårlig mor eller far hjemme. Jeg tror kanskje at mange med psykiatriske diagnoser er mer bevisst enn den gjennomsnittlige forelder på hvordan barna har det. Om barna lider, er det gjerne ikke ved overlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ei venninne, ufør pga psykisk lidelse, som har vært en super mor, fulgt opp sine barn og gitt dem alt de trenger. De har alle vokst opp til å bli tre flotte, hardtarbeidende mennesker. 

Anonymkode: c000c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er vanskelig å ta alle over en kam, som trådstarter tydeligvis ønsker å gjøre. I så fall kan man jo spørre om det generelt sett er en egoistisk handling å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man burde vel kunne klare og forsørge seg selv, før man tenker på å få barn. 

Anonymkode: e8402...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde vel kunne klare og forsørge seg selv, før man tenker på å få barn. 

Anonymkode: e8402...239

Det bør man. Men det gjelder vel ikke bare hvis man har psykiske problemer.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er relativt. Jeg har en psykisk syk og personlighetsforstyrra forelder som har skadet meg veldig mye. Denne personen burde i alle fall ikke ha ansvar for barn. 

Anonymkode: 1f109...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

To diagnoser er helt klare: Antisosial pf og psykisk utviklingshemming.

Hva med schizofreni eller EUPF? 

Anonymkode: d25e3...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med schizofreni eller EUPF? 

Anonymkode: d25e3...cb9

Man kan da fint være en god forelder selv om man har EUPF! Mine barn har aldri blitt utsatt for, eller sett mine følelsesutbrudd. Lar ikke mine problemer gå direkte ut over dem. De bor som sagt ikke hos meg, men det er det mange grunner til da jeg har flere diagnoser, og hadde jeg hatt styrke/energi/utholdenhet til det så kunne de fint bodd hos meg uten å ta noen som helst skade av at jeg har EUPF. 

Det finnes foreldre med EUPF som virkelig skader sine barn psykisk/fysisk, men jeg vil påstå at de fleste ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...