Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte utenlandsreise til grønne land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet reglene? 

Dersom man har et familiemedlem som kommer hjem fra grønnt land, kan arbeidsgiver da nekte meg å jobbe uten å ta i bruk karantene dersom jeg er i hus med vedkommende?  Bør man da isolere seg fra vedkommende i en viss tid slik at man kan gå på arbeid? 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet reglene? 

Dersom man har et familiemedlem som kommer hjem fra grønnt land, kan arbeidsgiver da nekte meg å jobbe uten å ta i bruk karantene dersom jeg er i hus med vedkommende?  Bør man da isolere seg fra vedkommende i en viss tid slik at man kan gå på arbeid? 

Anonymkode: adfae...8a3

Jeg vet ikke om arbeidsgiver kan med loven i hånd beordre deg til å være hjemme, men ja hvis du har muligheten til å isolere deg i noen dager så ville jeg gjort det uten å nøle.

Anonymkode: 721df...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om arbeidsgiver kan med loven i hånd beordre deg til å være hjemme, men ja hvis du har muligheten til å isolere deg i noen dager så ville jeg gjort det uten å nøle.

Anonymkode: 721df...76b

Nå er det slik at det er en i familien som kommer hjem fra grønnt land. Jeg vet ikke hvor jeg skal bo om jeg må isolere meg fra vedkommende for å kunne gå på jobb..  

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kollegaer og sjefer er redd for smitte fra utlandet,  og de ber meg følge loven om isolering fra han som kommer fra grønnt land om det er en regel om det. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Da sønnen min satt i karantene fordi en elev på skolen var smittet, satt ikke vi andre i husstanden i karantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, dolmio skrev:

Da sønnen min satt i karantene fordi en elev på skolen var smittet, satt ikke vi andre i husstanden i karantene. 

Jeg hører at andre fra grønne land går fritt rundt i Norge,  så jeg forstår ikke hvorfor jeg må isoleres fra han for å ha lov til å gå på jobb. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører at andre fra grønne land går fritt rundt i Norge,  så jeg forstår ikke hvorfor jeg må isoleres fra han for å ha lov til å gå på jobb. 

Anonymkode: adfae...8a3

Dere kan være i samme leilighet, men holde to meters avstand hele tiden.  Ikke bruke samme håndkle, ikke lage mat sammen, ikke ligge i samme seng osv.  Du kan i hvert fall spørre på jobben om det er greit slik.

Anonymkode: 721df...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, dolmio skrev:

Da sønnen min satt i karantene fordi en elev på skolen var smittet, satt ikke vi andre i husstanden i karantene. 

men da hadde jo ikke den karantenen noen effekt i det hele tatt?

Anonymkode: affd8...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere kan være i samme leilighet, men holde to meters avstand hele tiden.  Ikke bruke samme håndkle, ikke lage mat sammen, ikke ligge i samme seng osv.  Du kan i hvert fall spørre på jobben om det er greit slik.

Anonymkode: 721df...76b

En av sjefene mine ønsker at vi ikke skal dele samme leilighet i 10 til 14 dager etter at han er kommet hjem slik at jeg ikke drar med meg smitte på jobb fra et annet grønnt land. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan være i samme leilighet, men holde to meters avstand hele tiden.  Ikke bruke samme håndkle, ikke lage mat sammen, ikke ligge i samme seng osv.  Du kan i hvert fall spørre på jobben om det er greit slik.

Anonymkode: 721df...76b

Men forstår ikke helt for de tilreisende fra grønne land går jo rundt uten å isolere seg ellers i samfunnet. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men da hadde jo ikke den karantenen noen effekt i det hele tatt?

Anonymkode: affd8...e73

Han hadde ikke vært i nærkontakt med den smittede. Spør meg iikke hvorfor det er slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av sjefene mine ønsker at vi ikke skal dele samme leilighet i 10 til 14 dager etter at han er kommet hjem slik at jeg ikke drar med meg smitte på jobb fra et annet grønnt land. 

Anonymkode: adfae...8a3

Hvis man har lest nyhetene de siste dagene ang den nye smitten  både i Moss, Lillestrøm, Sveio, Trondheim, hurtigruten, så oppsto all denne smitten fra utenlandsreisende, så kan forstå det. 

Sjefen kan ønske, men ikke tvinge deg. Jeg tenker at hvis du trosser sjefen og drar med deg smitte, vil det bli ubehagelig for deg, så det beste er å gjøre som sjefen sier hvis du har mulighet. Ekstra viktig hvis du jobber i helsevesenet. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvis man har lest nyhetene de siste dagene ang den nye smitten  både i Moss, Lillestrøm, Sveio, Trondheim, hurtigruten, så oppsto all denne smitten fra utenlandsreisende, så kan forstå det. 

Sjefen kan ønske, men ikke tvinge deg. Jeg tenker at hvis du trosser sjefen og drar med deg smitte, vil det bli ubehagelig for deg, så det beste er å gjøre som sjefen sier hvis du har mulighet. Ekstra viktig hvis du jobber i helsevesenet. 

 

Kan vedkommende teste seg selv uten symptomer pga reisen ? 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vedkommende teste seg selv uten symptomer pga reisen ? 

Anonymkode: adfae...8a3

Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår det om jeg hadde jobbet i helsevesenet.  Mem det gjør jeg ikke. Og landet har grønn farge. Dermed trodde jeg at vi ikke behøver å isoleres ifra hveandre. Men tror at etter reglene så har vi lov å oppholde oss sammen, men jeg får høre med noen jeg kjenner om jeg kan bo hos dem de første 14 dagene etter hjemkomsten slik at vi isoleres fra hveandre og med tanke på sjefens ønske. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Har du mulighet for hjemmekontor?

Nei. Jeg jobber i butikk desverre. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Har du mulighet for hjemmekontor?

Jeg blir på en måte en av "idiotene" selv om jeg ikke har vært utenlands selv. Folk liker ikke at en i min husstand har vært utenlands og er på vei hjem. Er flere som har gitt meg nærmest kjeft for en annens valg. . Men det eneste jeg kan gjøre er å følge opp det jobben ønsker jeg skal gjøre for å forhindre redselen for smitte. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, dolmio skrev:

Han hadde ikke vært i nærkontakt med den smittede. Spør meg iikke hvorfor det er slik..

det er så mye jeg ikke forstår med slike regler, men det er vel meningen vi ikke skal forstå alt :)

Anonymkode: affd8...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir på en måte en av "idiotene" selv om jeg ikke har vært utenlands selv. Folk liker ikke at en i min husstand har vært utenlands og er på vei hjem. Er flere som har gitt meg nærmest kjeft for en annens valg. . Men det eneste jeg kan gjøre er å følge opp det jobben ønsker jeg skal gjøre for å forhindre redselen for smitte. 

Anonymkode: adfae...8a3

Ikke tenk på den måten. Du er ikke skyldig i en.annens dumskap. Det er han som er dum som har satt deg og andre i denne situasjon. 

Sjefen ser ikke på deg sim en idiot. Han.ønsker bare å beskytte sine ansatte og sine kunder. Det er betryggende at han tar ansvar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...