Gå til innhold

Hvordan klarer dyktige svømmere å drukne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser stadig om nye tilfeller der folk har druknet, men det jeg stusser litt på er hvordan dyktige svømmere kan drukne? Folk som har tatt kurs og slik. Hvordan er det i det hele tatt mulig? 

Anonymkode: 1cb4c...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sterke strømmer i vannet. Mistet bevisstheten av en eller annen årsak, stupt og truffet bunnen f.eks.. Fått et anfall av noe slag. Eller at svømmeren ikke var så god som hn trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har nevnt:

*nedkjøling

*utmattelse, hvis en må svømme langt

*slag i hodet eller andre skader som gjør det vanskelig å svømme

I tillegg så gjør alkohol en dårligere til å bedømme avstand, og nedkjølingen går vel også raskere.

Jeg anser meg selv som en god svømmer. I basseng kan jeg svømme 2000-3000 meter uten å bli utmattet. Det lengste jeg har svømt i sjø er 1000 meter. Da var vannet ca 20-22 grader, og jeg ble overrasket over hvor nedkjølt jeg ble i det som jeg anser som "varmt" når det gjelder badetempetatur i Norge.

En slektning av meg druknet for noen år siden. Han var en god svømmer, men skled trolig og slo bakhodet i det han skulle gå uti vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannskrekk kan også komme plutselig. Jeg svømte over flere vann og ut til flytebrygger uten problem før. Så en dag forsøkte jeg meg på å svømme over en liten innsjø og fikk panikkanfall. Jeg druknet ikke, men det viser bare att det kan skje.

 

Panikkanfall er noe man kan få som godt voksen for første gang også.

Anonymkode: bcf27...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
På 1.8.2020 den 2.09, AnonymBruker skrev:

Leser stadig om nye tilfeller der folk har druknet, men det jeg stusser litt på er hvordan dyktige svømmere kan drukne? Folk som har tatt kurs og slik. Hvordan er det i det hele tatt mulig? 

Anonymkode: 1cb4c...5de

Hard strømføre i vannet er en av årsakene. En i familien er dyktig svømmer. Vedkpmmende holdt på å drukne for en del år tilbake pga hard strømføre i vannet. Strøm kan dra en under vannet   Vedkommende ble heldigvis reddet av en som fikk uti en stor stang som vedkommende klarte å klamre seg fast i, for så å dra vedkommende i land.  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...