Gå til innhold

Døden. Er det noen som dør uten særlig ubehag/ smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

 Foreks ved hjerneslag : dør personen iblant med at vedkommende mister bevisstheten og smerter  ganske momentant? Og hva med kreft: kan man bare sovne inn uten smerter? Jeg håper ihvertfall på at døden ikke trenger å væte smertefull. Smerter og ubehag skremmer meg med tanke på døden. 

Anonymkode: d0b2a...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er mange som dør uten ubehag og smerte. Noen som bare faller om og dør. Noen som bare sovner inn. Min bestefar bare sovnet inn 94 år gammel. De siste dagene sov han døgnet rundt i 3 døgn. Når man dør av kreft, så får man i mange tilfeller veldig god behandling som lindrer skikkelig. 

 

Man har ingen garanti for det ene eller det andre. Jeg håper selv jeg bare får hjertestans og dør uten å være klar over att jeg skal dø. Helst om mange år.

Anonymkode: 47667...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at det verste må være å dø av å ikke få tilstrekkelig med luft ned i lungene til å puste for egenhånd, f.eks. av ulike lungesykdommer, ved muskelsvekkelse ved ALS osv. Ingen ønsker at noen skal lide den siste tiden før man dør og heldigvis i Norge finnes det mye hjelp å få med ulike sykdommer og tilstander. Hvordan det er akkurat i dødsøyeblikket, kan vi levende bare spekulere og filosofere over tror jeg.

Når jeg leser om mange som beskriver å være sammen med personer i det de dør, så beskrives det ofte at den døende ofte våkner litt til, blir litt klarere, før han eller hun slipper taket i livet. Hva skjer i hodet og tankene til den døende akkurat i dette øyeblikket? har jeg mange ganger tenkt. Får de en innsikt i noe som vi levende enda ikke har fått ta del i? Noen som sier de har vært over på den andre siden, men blitt reddet, snakker om et hvit lys i blant. Er det dette som er det jeg her tydeligvis kaller nå for innsikt? Dette ble litt filosofi på begynnelsen av uken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreks ved hjerneslag : dør personen iblant med at vedkommende mister bevisstheten og smerter ganske momentant?

En i svigerfamilien min fikk hjerneslag om natten. Ingenting tydet på at han merket noe som helst. En annen fikk blodpropp og falt død om. Hvis han hadde smerter, var det over på et øyeblikk. Den ene bestefaren min ble nesten 94 år og bodde på aldershjem, som det het den gangen. En morgen lå han i senga nøyaktig slik han pleide, men han hadde sluttet å puste. 

Hjertet til moren min stoppet bare, mens hun var i "full aktivitet", i den grad man er det når man er 86 år.   

Anonymkode: f9016...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En i svigerfamilien min fikk hjerneslag om natten. Ingenting tydet på at han merket noe som helst. En annen fikk blodpropp og falt død om. Hvis han hadde smerter, var det over på et øyeblikk. Den ene bestefaren min ble nesten 94 år og bodde på aldershjem, som det het den gangen. En morgen lå han i senga nøyaktig slik han pleide, men han hadde sluttet å puste. 

Hjertet til moren min stoppet bare, mens hun var i "full aktivitet", i den grad man er det når man er 86 år.   

Anonymkode: f9016...80f

Jeg håper på at mange av dem som har dødd ikke har merket til det. For det å dø med smerte høres forferdelig ut. Det er ofte vitner tilstede når noen dør, og de ser jo litt om hva som skjer med vedkommende selv om de ikke kan kjenne smerten til en annen person.  

Anonymkode: d0b2a...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Foreks ved hjerneslag : dør personen iblant med at vedkommende mister bevisstheten og smerter  ganske momentant? Og hva med kreft: kan man bare sovne inn uten smerter? Jeg håper ihvertfall på at døden ikke trenger å væte smertefull. Smerter og ubehag skremmer meg med tanke på døden. 

Anonymkode: d0b2a...b52

Jeg var tilstede da min mor fikk hjerneslag.  Hun besvimte i armene mine og var bevisstløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg har dessverre begynt å tenke en del på døden. Innser vel at jeg ikke er udødelig. Jeg fikk et veldig ekkelt svimmelhetsanfall for litt siden og fikk dødsangst. Uansett hvor kjipt livet var da, så merket jeg hvor panikk jeg fikk for å dø. Vi skal alle dø, og det er så skremmende. Ikke redselen for smerte, men for å plutselig være borte - og selvfølgelig for å plutselig miste. Jeg merker at å sysle med dødstanker virkelig gir angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste dø uten vesentlige smerter eller ubehag.

Personlig synes jeg "Den evige hvile" høres greit ut. Om det er som å sove middag svært lenge, er det langt fra skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...