Gå til innhold

Hva får du utbetalt i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg snakket med en venninne i sta, og hun nevnte hva hun tjener i måneden. Måten hun sa det på var tydelig preget av at hun synes det var ganske lavt, og at hun var litt flau over å si det. Hun sa at hun tjener 44.000 i måneden. Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke. Selv tenkte jeg bare: shit. Jeg får 24.000 utbetalt i lønn pr. måned, og det er jo en god del mindre. Jeg valgte å ikke fortelle noen det, med tanken om at de synes 44.000 var lavt. 

Hva tenker dere? Og hva får dere utbetalt etter skatt? 

Hilsen ei som ikke har tenkt så mye på dette før i kveld 😛 

Anonymkode: b90be...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med en venninne i sta, og hun nevnte hva hun tjener i måneden. Måten hun sa det på var tydelig preget av at hun synes det var ganske lavt, og at hun var litt flau over å si det. Hun sa at hun tjener 44.000 i måneden. Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke. Selv tenkte jeg bare: shit. Jeg får 24.000 utbetalt i lønn pr. måned, og det er jo en god del mindre. Jeg valgte å ikke fortelle noen det, med tanken om at de synes 44.000 var lavt. 

Hva tenker dere? Og hva får dere utbetalt etter skatt? 

Hilsen ei som ikke har tenkt så mye på dette før i kveld 😛 

Anonymkode: b90be...018

Jeg har utbetalt det samme som deg og klarer meg godt, nå har jeg ingen boutgifter, men selv da jeg bodde for meg selv og hadde to ungdommer i kosten halve tiden klarte jeg meg bra på det. :) Om hun virkelig syntes 44.000,- utbetalt er lite så er hun dugelig bortskjemt. Du er sikker på at det ikke var sånn at hun syntes det var litt flaut å si hvor mye hun har siden du har såpass mye mindre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke.

Da er det vel ikke noe poeng å sammenlikne det med din eller andres lønn? For de fleste er det en betydelig forskjell på brutto og netto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med en venninne i sta, og hun nevnte hva hun tjener i måneden. Måten hun sa det på var tydelig preget av at hun synes det var ganske lavt, og at hun var litt flau over å si det. Hun sa at hun tjener 44.000 i måneden. Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke. Selv tenkte jeg bare: shit. Jeg får 24.000 utbetalt i lønn pr. måned, og det er jo en god del mindre. Jeg valgte å ikke fortelle noen det, med tanken om at de synes 44.000 var lavt. 

Hva tenker dere? Og hva får dere utbetalt etter skatt? 

Hilsen ei som ikke har tenkt så mye på dette før i kveld 😛 

Anonymkode: b90be...018

23.000.

Er ufør.

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har hun 44 i brutto så har hun jo fortsatt lønn rundt 30 000 kr i netto litt avhengig av skattetrekk. 

Når ble det lite? Hun tjener jo ca 550' i året. 

Anonymkode: db780...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med en venninne i sta, og hun nevnte hva hun tjener i måneden. Måten hun sa det på var tydelig preget av at hun synes det var ganske lavt, og at hun var litt flau over å si det. Hun sa at hun tjener 44.000 i måneden. Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke. Selv tenkte jeg bare: shit. Jeg får 24.000 utbetalt i lønn pr. måned, og det er jo en god del mindre. Jeg valgte å ikke fortelle noen det, med tanken om at de synes 44.000 var lavt. 

Hva tenker dere? Og hva får dere utbetalt etter skatt? 

Hilsen ei som ikke har tenkt så mye på dette før i kveld 😛 

Anonymkode: b90be...018

De fleste snakker om brutto lønn, altså før skatt, når de oppgir lønn, ikke hva de har utbetalt.

 

Jeg har ikke tenkt å oppgi hva jeg tjener eller får utbetalt, men jeg tjener ganske bra. Jeg pleier ikke oppgi det til venner heller, vi spør hverandre ikke om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg syes er pinlig, er at jeg ikke har kontroll på tall. Hvor mye brutto? Aner ikke. Hva kjøpte jeg leiligheten for? Er ikke sikker. Hvor mye betaler jeg for ditt og for datt? Vet ikke. Og regninger. Får ikke til i nettbanken å få bort faste overføriger enten jeg klikker "slett" eller "stopp". Og noen regninger går meg hus forbi, og jeg får inkassovarsel. Må nok ta tak i det. Fikse avtalegiro der det er mulug, og ko takte banken for å få bort faste betalinger som er fortid.

Tippa rundt 30000 i netto. Sjekka. 32000 netto på siste utbet. I fjor 7000 mindre (betalte så mye ekstra skatt). Må innrømme at da ble det en del inn og ut av sparekonto. Boutgifter og barn halvparten av tiden. Nå sløser jeg, når jeg har såpass rikelig 🙈. Mye brus, riktignok First Price, barer etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
16 timer siden, Ekstra skrev:

Jeg har ikke tenkt å oppgi hva jeg tjener eller får utbetalt, men jeg tjener ganske bra. Jeg pleier ikke oppgi det til venner heller, vi spør hverandre ikke om sånt.

Folk på samme arbeidsplass burde i hvert fall spørre hverandre om det. Dette tabuet rundt lønn tjener stort sett bare arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skrive så mye om det for egen del - men er vel helt greit.

Det skal sies at jeg har en noe prestasjonsbasert stilling hvor en god del av lønnen er bonus. Denne utbetales årlig, så denne utbetalingen kan bli en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Folk på samme arbeidsplass burde i hvert fall spørre hverandre om det. Dette tabuet rundt lønn tjener stort sett bare arbeidsgiver. 

👆dette!! 👏👏

Anonymkode: c914f...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det synes ikke jeg hørtes lite ut! Kanskje hun sammenligner med hva andre i tilsvarende arbeid får?

Selv har jeg ung ufør, og klarer meg greit på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke tenkt å oppgi hva jeg har i månedslønn, og heller ikke hva jeg har av utgifter.  Jeg har det bra og klarer meg fint.  Den gangen jeg fikk 18000 kr.- utbetalt i måneden og høye låneutgifter klarte jeg meg ikke bra.

Å klare seg bra på 20000 kr.- i måneden betyr at man ikke har noe særlig boutgifter.  De som har studielån og kjøper sin første leilighet i dag klarer seg ikke fint på 24000 kr.- i måneden.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tenkt å oppgi hva jeg har i månedslønn, og heller ikke hva jeg har av utgifter.  Jeg har det bra og klarer meg fint.  Den gangen jeg fikk 18000 kr.- utbetalt i måneden og høye låneutgifter klarte jeg meg ikke bra.

Å klare seg bra på 20000 kr.- i måneden betyr at man ikke har noe særlig boutgifter.  De som har studielån og kjøper sin første leilighet i dag klarer seg ikke fint på 24000 kr.- i måneden.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Man ikke råd til å kjøpe noe med den inntekten. Folk må leie først noen år.

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ikke råd til å kjøpe noe med den inntekten. Folk må leie først noen år.

Anonymkode: ce4a5...115

Det er ikke billig å leie, og da kommer det en ond sirkel som man kommer seg ikke ut av.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke billig å leie, og da kommer det en ond sirkel som man kommer seg ikke ut av.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Det er ingen menneskerett å eie bolig. 

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen menneskerett å eie bolig. 

Anonymkode: ce4a5...115

Det er menneskerett å ha et trygt sted å bo.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er menneskerett å ha et trygt sted å bo.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Det kan man også ha om man leier. 

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...