Gå til innhold

Hva får du utbetalt i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 8.8.2020 den 13.47, Drømmeautomat skrev:

Folk på samme arbeidsplass burde i hvert fall spørre hverandre om det. Dette tabuet rundt lønn tjener stort sett bare arbeidsgiver. 

Hei

enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen menneskerett å eie bolig. 

Anonymkode: ce4a5...115

I sosial demokratiets Norge, så var det en villet politikk at folk skulle eie bolig. Derfor er det ikke så mange utleiegiganter her i landet. Det er mest villaeiere med sokkeletasje, eller så er det noen som leier ut fordi de bor hos kjæresten. Noen spekulerer litt og eier noen flere leiligheter. Men før for ikke lenge siden ca 20 år så var det ganske overkommelige priser selv i oslo. Da fikk jeg lån av kommunen til å kjøpe en leilighet. Det har jeg flytt mye på. Ettersom jeg bor veldig billig. Jeg er ufør og har nå pr dags dato 18780 i trygd. Skulle jeg leid meg bolig, ville jeg sittet igjen med nesten ingenting å leve av. Samt usikkerhet og slikt. Så jeg synes sosialdemokratiet hadde noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Marye skrev:

12.000 kr fra staten utbetalt (ung ufør)

men høyere leieinntekt 

Ung ufør ytelse er mye mer enn 12.000 i mnd. Jeg er vanlig ufør og får rundt 16.000 netto

Anonymkode: 889ae...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør ytelse er mye mer enn 12.000 i mnd. Jeg er vanlig ufør og får rundt 16.000 netto

Anonymkode: 889ae...60f

12.000kr fordi jeg betaler ekstra mye i skatt pga leieinntekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man også ha om man leier. 

Anonymkode: ce4a5...115

Ikke i Norge, eller hvor kjenner du til leieboliger som ikke kan sies opp når eiere ønsker å bruke dem selv?

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Jeg snakket med en venninne i sta, og hun nevnte hva hun tjener i måneden. Måten hun sa det på var tydelig preget av at hun synes det var ganske lavt, og at hun var litt flau over å si det. Hun sa at hun tjener 44.000 i måneden. Om hun mente før eller etter skatt, vet jeg ikke. Selv tenkte jeg bare: shit. Jeg får 24.000 utbetalt i lønn pr. måned, og det er jo en god del mindre. Jeg valgte å ikke fortelle noen det, med tanken om at de synes 44.000 var lavt. 

Hva tenker dere? Og hva får dere utbetalt etter skatt? 

Hilsen ei som ikke har tenkt så mye på dette før i kveld 😛 

Anonymkode: b90be...018

Som bemerket av noen andre: Det gir tilnærmet ingen info om man ikke vet om det er brutto- eller nettolønn.

Hvor mye man betaler i skatt avhenger i stor grad av hvilke skattefradrag man har. For vanlig lønnsmottakere er rentefradrag absolutt viktigst. 

Jeg har drøyt 54.000 i månedslønn og får utbetalt litt mer enn 36.000. Jeg har ikke lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Norge, eller hvor kjenner du til leieboliger som ikke kan sies opp når eiere ønsker å bruke dem selv?

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Det skal mye til for å bli kastet ut.

Men uansett, hvordan har du tenkt at de med 24.000 utbetalt og studielån skal få mulighet til å kjøpe? 

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal mye til for å bli kastet ut.

Men uansett, hvordan har du tenkt at de med 24.000 utbetalt og studielån skal få mulighet til å kjøpe? 

Anonymkode: ce4a5...115

Det trenger ikke mer enn at eier bestemmer seg for å bruke boligen selv.  Hvordan tenker du at en enslig person med studielån og 24000 utbetalt har råd til å leie i dagens marked?  10000 - 15000 i måneden for toroms leilighet.  Det går for to sammen, men da har de også større mulighet for å kjøpe.

24000 er for lite i dagens boligmarked både for kjøp og leie for en enslig person.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke mer enn at eier bestemmer seg for å bruke boligen selv.  Hvordan tenker du at en enslig person med studielån og 24000 utbetalt har råd til å leie i dagens marked?  10000 - 15000 i måneden for toroms leilighet.  Det går for to sammen, men da har de også større mulighet for å kjøpe.

24000 er for lite i dagens boligmarked både for kjøp og leie for en enslig person.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Men hvis alle som tjente så lite i dag plutselig skulle på 50% mer ville boligprisene bare gå opp og vi var like langt.

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis alle som tjente så lite i dag plutselig skulle på 50% mer ville boligprisene bare gå opp og vi var like langt.

Anonymkode: ce4a5...115

Så lenge markedet styres fritt av etterspørsel, men hvis det ble bygget flere mindre boliger og prisene styrt mer av det offentlige så ville det ikke skjedd.  I våre naboland er det vanligere å leie enn eie, men det er ikke mulig i Norge.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge markedet styres fritt av etterspørsel, men hvis det ble bygget flere mindre boliger og prisene styrt mer av det offentlige så ville det ikke skjedd.  I våre naboland er det vanligere å leie enn eie, men det er ikke mulig i Norge.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Da får vi bare problemer med penger under bordet. Det må bygges mere, men folk må være villig til å pendle lenger. 
 

Dessuten har stor innvandring ført til kraftig etterspørsel etter boliger. Siden 2000 har nettoinnvandringen vært på over 500 000. Boligbyggingen har ikke klart å holde tritt.

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får vi bare problemer med penger under bordet. Det må bygges mere, men folk må være villig til å pendle lenger. 
 

Dessuten har stor innvandring ført til kraftig etterspørsel etter boliger. Siden 2000 har nettoinnvandringen vært på over 500 000. Boligbyggingen har ikke klart å holde tritt.

Anonymkode: ce4a5...115

Innvandring har ikke noe med boligmangel å gjøre på landsbasis.  Det er samfunnsendringer som er hovedårsak for økt behob for mindre boliger.  Jeg har ikke tall for hvor mye alenehusholdninger har økt fra 2000, men det er betraktelig.

Hvordan tror du at problemer med penger under bordet i boligmarkedet blir?  Jeg har aldri hørt om det i dagens samfunn.  Bankene låner ut en viss sum så jeg er ikke sikker på hvordan det skulle foregå.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvandring har ikke noe med boligmangel å gjøre på landsbasis. 

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Jeg snakker ikke om boligmangel, jeg snakker om økt etterspørsel som driver opp prisene.

Selvfølgelig vil høy innvandring ha den effekten.

 Studier gjennomført i andre land har blant annet identifisert innvandring som en viktig drivkraft for boligprisene. 

Anonymkode: ce4a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne måned så får jeg ca 21 000 til 22 000 utbetalt. Det er veldig godt. For normalt sett så blir det kun 16 000  utbetalt. Og 16 000 er lite å leve av og umulig å spare av for meg. Men for meg er 21 000 supert.  Gjennomsnittlig lønn i Norge ligger vel på 25 000 utbetalt tenker jeg. Hvis ikke mer. Men jeg får høyeste tariff for min type jobb. Men jobber veldig varierende i mengde. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CronaBrain
På 9.8.2020 den 22.23, E7H7 skrev:

Som bemerket av noen andre: Det gir tilnærmet ingen info om man ikke vet om det er brutto- eller nettolønn.

Hvor mye man betaler i skatt avhenger i stor grad av hvilke skattefradrag man har. For vanlig lønnsmottakere er rentefradrag absolutt viktigst. 

Jeg har drøyt 54.000 i månedslønn og får utbetalt litt mer enn 36.000. Jeg har ikke lån. 

God lønn, hva jobber du som/med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CronaBrain skrev:

God lønn, hva jobber du som/med?

Jeg jobber i en privat bedrift i krysningspunktet mellom jus og IT. 

Tipper lønna er ganske gjennomsnittlig på landsbasis. Innenfor vår sektor er lønnsnivået på min arbeidsplass nøktern/ganske lavt, men det er mange andre ting enn lønn som er viktig også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CronaBrain
1 minutt siden, E7H7 skrev:

Jeg jobber i en privat bedrift i krysningspunktet mellom jus og IT. 

Tipper lønna er ganske gjennomsnittlig på landsbasis. Innenfor vår sektor er lønnsnivået på min arbeidsplass nøktern/ganske lavt, men det er mange andre ting enn lønn som er viktig også😊

Datatilsynet da eller? haha. Jeg kan ikke komme på noe annet som er mer viktig en god lønn enn og ha tid til å bruke de..! (også mulig virkelig trives i jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, CronaBrain skrev:

Datatilsynet da eller? haha. Jeg kan ikke komme på noe annet som er mer viktig en god lønn enn og ha tid til å bruke de..! (også mulig virkelig trives i jobben)

Hyggelige kolleger, interessante arbeidsoppgaver som også samfunnsnyttige er ting jeg setter pris på. 

(Datatilsynet er sikkert en fin arbeidsplass, men de er statlige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E7H7 skrev:

Jeg jobber i en privat bedrift i krysningspunktet mellom jus og IT. 

Tipper lønna er ganske gjennomsnittlig på landsbasis. Innenfor vår sektor er lønnsnivået på min arbeidsplass nøktern/ganske lavt, men det er mange andre ting enn lønn som er viktig også😊

Jeg antar at de lønna som du snakker om er i øvre sjiktet av gjennomsnittslønn.  Du må ha en god utdannelse.

Anonymkode: 2f4b3...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...