Jump to content
Sign in to follow this  
Villanda

Pusteteknikker og søvn

Recommended Posts

Villanda

Hva er greia med det? Pusteteknikker som går ut på å holde pusten. F.e. Choleys noe sånnt, husker ikke navnet helt) manøver. Skal hypoksi og mer hyperkapni  få en til å sovne raskere? Etterligne søvnapnoe??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Ekstra
17 minutter siden, Villanda skrev:

Hva er greia med det? Pusteteknikker som går ut på å holde pusten. F.e. Choleys noe sånnt, husker ikke navnet helt) manøver. Skal hypoksi og mer hyperkapni  få en til å sovne raskere? Etterligne søvnapnoe??

Jeg forbinder pusteknikker og søvn med noe helt annet, nemlig å puste rolig og dypt og fokusere på pusten og blokkere for andre tanker, slik man gjør i mindfulness. Har glede av det selv.  Finnes masse stoff om dette på nett, f.eks https://veientilhelse.no/mindfulness-for-bedre-sovn/

 

Med andre ord aner jeg ikke hva du skriver om ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Villanda
36 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg forbinder pusteknikker og søvn med noe helt annet, nemlig å puste rolig og dypt og fokusere på pusten og blokkere for andre tanker, slik man gjør i mindfulness. Har glede av det selv.  Finnes masse stoff om dette på nett, f.eks https://veientilhelse.no/mindfulness-for-bedre-sovn/

 

Med andre ord aner jeg ikke hva du skriver om ;)

Finnes flere råd om pusteteknikker. Tenker på sånn som denne. Ble anbefalt den sist jeg var innlagt. Fungerte ikke. Syntes bare det var ubehagelig. 

"PUSTETEKNIKK FOR Å ØKE SØVNIGHET
Legg deg på ryggen i en avslappet posisjon med hode i samme høye som kroppen eller lavere.
Lukk øynene dine.
Pust inn rolig. Pust ikke inn for dypt. Pust ut all luft. Gjenta dette tre ganger.
Etter tredje utpusting der du puster ut all luft, hold pusten så lenge du kan uten å puste ytterligere inn. Pust så rolig tre ganer og hold pusten igjen ved slutten av tredje utpust.
For å holde pusten uten å puste inn, bør du prøve å fokusere på et mentalt forestillingsbilde.
Når du har utført denne sekvensen fra fem til åtte ganger vil du føle behov for å puste normalt, og du vil føle deg avslappet og søvnig. Du kan da puste rolig og normalt.

Kilde: Chóliz, P. (1995). A breathing-retraining procedure in treatment of sleep-onset
insomnia: Theoretical basis and experimental findings. Perceptual and Motor Skills, 80, 507-513."

Men leste litt mer. Mengden karbondioksid er visst lavere mår vi sover, så det er meningen skal etterligne det..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...