Gå til innhold

Prøver hardt, men bare skuffelse :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så hvis jeg spiser som jeg gjør, men øker fettinnaket, da blir det keto?

Er det lurt å gjøre det mtp vekttap, eller er det jeg gjør bedre, siden det er færre kalorier?🤔

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg spiser som jeg gjør, men øker fettinnaket, da blir det keto?

Er det lurt å gjøre det mtp vekttap, eller er det jeg gjør bedre, siden det er færre kalorier?🤔

Anonymkode: e5c50...bed

hvor mange karber ligger du på?

Anonymkode: b2b71...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt her - her står det også litt om hvorfor du oppnår vekttap med ketogent kosthold og det står litt generelt om metoden. Personlig hadde jeg aldri klart å følge noe slikt, men synes det er interessant at det kan virke positivt inn på medisinske tilstander.

Keto-guiden

Dette kan du spise

  • Kjøtt: fisk, biff, lam, gris, egg, etc.
  • Grønne grønnsaker/salater: spinat, kål, etc.
  • Grønnsaker som vokser på bakken: brokkoli, blomkål
  • Fettrike meieriprodukter: harde oster, smørost, smør, etc.
  • Nøtter og frø: valnøtter, solsikkefrø, paranøtter, etc.
  • Avokado og bær: bringebær, bjørnebær, boysenbær og andre lav GI-bær
  • Kunstige søtnere: stevia, munkfrukt, suketter, etc.
  • Andre fettstoffer-: kokosnøttolje, salatdressing, fettrike kilder

Dette skal du IKKE spise

  • Korn: hvete, mais, ris, frokostblanding (usøtet), etc.
  • Sukker: honning, agave, lønnesirup, etc.
  • Frukt: epler, bananer, appelsiner, pærer, etc.
  • Rotfrukt: poteter, søtpoteter, etc.

Det finnes nesten utømmelig informasjon om dette på nettet og enda flere bøker om emnet. Gå på biblioteket eller nettbokhandleren. Han jeg nevnte tidligere som gikk på ketogent kosthold som hadde epilepsi, brukte ikke engang saus på kjøttet hvis jeg husker riktig når han fikk middagen servert og tillaget av et storkjøkken fordi det brøt med hans ketogene kosthold. Jeg husker ikke lenger hans begrunnelse for det og det er nå 4-5 år siden jeg møtte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor mange karber ligger du på?

Anonymkode: b2b71...698

Det ser ut til at jeg har ca. et gjennomsnitt på 50% fett, 30% protein og 20% karbohydrater i løpet av en dag. Noen dager er fett litt høyere og karbo. litt lavere. Ser det går opp en del hvis jeg har soyabønner i stedet for fisk. Er ikke noe glad i kjøtt, så bruker plantebasert proteinkilde i blant for å ikke gå lei fisken. Mulig jeg bare må lære meg å spise kjøtt. Har ikke spist kjøtt på 12 år, så har litt vanskelig for det 😕 

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut til at jeg har ca. et gjennomsnitt på 50% fett, 30% protein og 20% karbohydrater i løpet av en dag. Noen dager er fett litt høyere og karbo. litt lavere. Ser det går opp en del hvis jeg har soyabønner i stedet for fisk. Er ikke noe glad i kjøtt, så bruker plantebasert proteinkilde i blant for å ikke gå lei fisken. Mulig jeg bare må lære meg å spise kjøtt. Har ikke spist kjøtt på 12 år, så har litt vanskelig for det 😕 

Anonymkode: e5c50...bed

ok men da spiser du jo veldig bra , men jeg skjønner ikke hvordan du får i deg fettet? du har knapt nevnt noen fettkilder utenom avokado og laks og litt meieriprodukter?

Anonymkode: b2b71...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Se litt her - her står det også litt om hvorfor du oppnår vekttap med ketogent kosthold og det står litt generelt om metoden. Personlig hadde jeg aldri klart å følge noe slikt, men synes det er interessant at det kan virke positivt inn på medisinske tilstander.

Keto-guiden

Dette kan du spise

  • Kjøtt: fisk, biff, lam, gris, egg, etc.
  • Grønne grønnsaker/salater: spinat, kål, etc.
  • Grønnsaker som vokser på bakken: brokkoli, blomkål
  • Fettrike meieriprodukter: harde oster, smørost, smør, etc.
  • Nøtter og frø: valnøtter, solsikkefrø, paranøtter, etc.
  • Avokado og bær: bringebær, bjørnebær, boysenbær og andre lav GI-bær
  • Kunstige søtnere: stevia, munkfrukt, suketter, etc.
  • Andre fettstoffer-: kokosnøttolje, salatdressing, fettrike kilder

 

Dette skal du IKKE spise

  • Korn: hvete, mais, ris, frokostblanding (usøtet), etc.
  • Sukker: honning, agave, lønnesirup, etc.
  • Frukt: epler, bananer, appelsiner, pærer, etc.
  • Rotfrukt: poteter, søtpoteter, etc.

 

Det finnes nesten utømmelig informasjon om dette på nettet og enda flere bøker om emnet. Gå på biblioteket eller nettbokhandleren. Han jeg nevnte tidligere som gikk på ketogent kosthold som hadde epilepsi, brukte ikke engang saus på kjøttet hvis jeg husker riktig når han fikk middagen servert og tillaget av et storkjøkken fordi det brøt med hans ketogene kosthold. Jeg husker ikke lenger hans begrunnelse for det og det er nå 4-5 år siden jeg møtte ham.

Jeg følger så vidt jeg kan se dette - men spiser sikkert for lite fett, da, som noen nevnte her. I tillegg spiser jeg soyabønner, linser eller kikerter, men ikke så ofte. Ikke daglig. Spiser i alle fall kun fra denne "ja"-listen. Ingenting fra "nei"-listen.

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ok men da spiser du jo veldig bra , men jeg skjønner ikke hvordan du får i deg fettet? du har knapt nevnt noen fettkilder utenom avokado og laks og litt meieriprodukter?

Anonymkode: b2b71...698

ikke hvordan du får det i deg men hvor du får det fra

Anonymkode: b2b71...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ok men da spiser du jo veldig bra , men jeg skjønner ikke hvordan du får i deg fettet? du har knapt nevnt noen fettkilder utenom avokado og laks og litt meieriprodukter?

Anonymkode: b2b71...698

Ut fra hva jeg har registrert kommer fettet jeg spiser fra laks, torsk, olje til steking, en liten mengde ost, eggeplommer (2-3 egg om dagen) og avokado. Litt mandler og hasselnøtter, men spiser lite av det. Ikke daglig. Mulig fett% er såpass høy fordi jeg spiser mye grønt som har lite kalorier i forhold?

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra hva jeg har registrert kommer fettet jeg spiser fra laks, torsk, olje til steking, en liten mengde ost, eggeplommer (2-3 egg om dagen) og avokado. Litt mandler og hasselnøtter, men spiser lite av det. Ikke daglig. Mulig fett% er såpass høy fordi jeg spiser mye grønt som har lite kalorier i forhold?

Anonymkode: e5c50...bed

bytt til macadamia nøtter, rå. De har mest fett og er best for deg. jeg skjønner ingenting av at dette kan bli nok fett i løpet av en dag altså 😕 det er knapt fett i grønnsaker så det hjelper lite. er du sikker på at du regner riktig? 

Anonymkode: b2b71...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

bytt til macadamia nøtter, rå. De har mest fett og er best for deg. jeg skjønner ingenting av at dette kan bli nok fett i løpet av en dag altså 😕 det er knapt fett i grønnsaker så det hjelper lite. er du sikker på at du regner riktig? 

Anonymkode: b2b71...698

Ja, det er rett fra Myfitnesspal. Har veid maten, og lagt inn absolutt alt. 

Igjen - jeg tror det må være at jeg helhetlig spiser ganske få kcal pr. dag, og at det jeg spiser av fett er der størsteparten av kaloriene kommer fra. Så selv om jeg ikke spiser SÅ mye fett, er det likevel nok til å "ta størst plass" i regnskapet, da jeg spiser ganske fra kcal utenom fisken, eggene og det, hvis du skjønner. Sånn, et måltid med 3 hele egg, 1/2 avokado og noen spinatblader, feks, da blir fettnivået ganske høyt i akkurat det måltidet. Forresten bruker jeg også litt tahini på grønnsakene noen ganger. 

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg tror regnskapet er ganske riktig. Har brukt myfitnespal i perioder over flere år, og det er jo ganske lett å bruke :)

Anonymkode: e5c50...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er rett fra Myfitnesspal. Har veid maten, og lagt inn absolutt alt. 

Igjen - jeg tror det må være at jeg helhetlig spiser ganske få kcal pr. dag, og at det jeg spiser av fett er der størsteparten av kaloriene kommer fra. Så selv om jeg ikke spiser SÅ mye fett, er det likevel nok til å "ta størst plass" i regnskapet, da jeg spiser ganske fra kcal utenom fisken, eggene og det, hvis du skjønner. Sånn, et måltid med 3 hele egg, 1/2 avokado og noen spinatblader, feks, da blir fettnivået ganske høyt i akkurat det måltidet. Forresten bruker jeg også litt tahini på grønnsakene noen ganger. 

Anonymkode: e5c50...bed

i det du skriver her, og i innlegget under så mangler du enorme mengder fett.

 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke spist gulrøtter, poteter og ris, så skjønner ikke hvorfor du sammenlikner meg med han?

Typisk spiser jeg en dag:

Frokost: 2 egg, 1/2 avokado og litt tomat.

Lunsj: salmalaks og stekt grønnkål, spinat og brokkoli.

En kaffe med melk og 1 ts sukrin gold.

Middag: Fiskesuppe av kokosmelk, torsk, brokkoli, spinat, grønnkål + krydder.

Det er ikke akkurat mye karbohydrater i det.

Anonymkode: e5c50...bed

 

Anonymkode: b2b71...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...