Gå til innhold

«Rus» på Adhd medisinene mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke her for noen moralpreken. Gjør ikke noe farlig og hadde det vært så farlig hadde legen sagt at jeg måtte levere inn medisinene. 
Jeg fikk bytte til Aduvanz fra Ritalin tidligere i år og er nå på min 3.mnd 

 Bestemte meg forrige uke for å kutte ut all bruk, bare ta en ukes pause for den sluttet å virke, da etter 2,5 Mads bruk daglig. Det gikk overraskende fint, eneste jeg merket var at dagene ble litt lenger og ting ble mer kjedelig igjen. 
 

Ritalin fungerte heller ikke på meg til slutt. Allerede etter 1 uke var virkningen borte. Dosen ble økt til 60 pr dag til slutt og det eneste som skjedde var at jeg fikk 20 minutter med fred etter inntak for så å bli lett irritert og nervøs. 
 

Etter 5 dager uten noe som helst tok jeg en Ritalin 40mg, bare for å gjøre det liksom. Hadde ingenting å gjøre den dagen så tenkte at det skjer sikkert ikke noe likevel men det gjorde det. Plutselig blir jeg gladere og føler jeg lever igjen. Men fikk søvnproblemer da....

Første gang jeg tok Aduvanz så merket jeg god virkning. En mye lengre opptur og konsentrasjon og humør holdt seg stabilt hele dagen. dette startet jeg på dagen etter min siste Ritalin. I dag gjorde jeg det samme. Tok Aduvanz igjen og det er 8 dager siden nå. Merket nesten ingenting! 
 

Dette gjorde jeg fordi jeg ville se hvordan ting fungerer på meg og nå virker det nesten som Ritalin fungerer best, men «til gjengjeld» så varer det kortere. Jeg får plutselig en intens virkning som mot min vilje går fort igjen. 
 

Det kan forresten virke som mat booster effekten av medisinene. Jeg mister jo litt matlysten, men spiser jeg så blir jeg kjempe glad...ikke slik manisk at jeg inviterer til fest og går på nettet og shopper altså 😅 men jeg får lyst til å rydde og gjøre ting. 
 

Men jeg er nødt til legen igjen snart for medisinen fungerer rett og slett ikke lenger. Det blir enten å øke dose på Aduvanz. Om ikke....er Concerta eller noe annet langtidsvirkende Metylfenidat aktuelt? Kan langtidsvirkende Metylfenidat være bedre? Jeg vet det er noe som heter metamina men husker ikke om det er langtidsvirkende. Attentin vet jeg er amfetamin som Aduvanz, bare at det er korttidsvirkende..

Anonymkode: ee8e2...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 
 

Jeg kan nok ikke komme med noen gode medisinske råd, men etter at jeg fikk diagnose ADHD for et år siden, har jeg prøvd å sette meg inn i hva diagnosen egentlig er, med god hjelp fra en god psykiater og gjennom samtale med andre som også har ADHD. Det som er interessant med ADHD er at det er lite forsket på og har i lang tid vært oppløst og vedtatt, båret preg av svart/hvitt tenking. (Enten er du utagerende som barn og har ADHD, eller så er du lite konsentrert på skolen og har ADD).

Noe av det første jeg ble fortalt av min psykiater etter å ha fått bekreftet ADHD, var at det finnes hundrevis av ulike ADHD-diagnoser og at spekteret av ulike typer er mye mer omfattende enn fagfolk har trodd. Alle mennesker er forskjellige.
Jeg er typen som aldri har slitt med aggresjon eller nevneverdige konsentrasjonsvansker, noe jeg ble fortalt er typisk «jente-ADHD». Det er en typisk variant som oppdages «sent» og jeg utviklet rus- og depresjonsproblematikk, noe som er vanlig ved udiagnostiserte ADHD.

 

Det var interessant å lese innlegget ditt, da jeg har gått på Ritalin i 1 år og det har en helt annen virkning enn hva du beskrev. Noen jeg snakker med har hatet Ritalin men Conzerta har funket kjempe bra. Jeg har prøvd aduvanz, men det hadde samme virkning på meg som Ritalin har hatt på deg. Jeg tror du bare må fortsette å prøve ulike typer medisin, finne en som passer din spesifikke diagnose. Varier på dosen kanskje, men dette skal jeg ikke uttale meg om, jeg ville oppsøkt ulike psykiatere, for de er også helt forskjellige med helt forskjellige oppfatninger! 
 

lykke til! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ADDSimen skrev:

Hei! 
 

Jeg kan nok ikke komme med noen gode medisinske råd, men etter at jeg fikk diagnose ADHD for et år siden, har jeg prøvd å sette meg inn i hva diagnosen egentlig er, med god hjelp fra en god psykiater og gjennom samtale med andre som også har ADHD. Det som er interessant med ADHD er at det er lite forsket på og har i lang tid vært oppløst og vedtatt, båret preg av svart/hvitt tenking. (Enten er du utagerende som barn og har ADHD, eller så er du lite konsentrert på skolen og har ADD).

Noe av det første jeg ble fortalt av min psykiater etter å ha fått bekreftet ADHD, var at det finnes hundrevis av ulike ADHD-diagnoser og at spekteret av ulike typer er mye mer omfattende enn fagfolk har trodd. Alle mennesker er forskjellige.
Jeg er typen som aldri har slitt med aggresjon eller nevneverdige konsentrasjonsvansker, noe jeg ble fortalt er typisk «jente-ADHD». Det er en typisk variant som oppdages «sent» og jeg utviklet rus- og depresjonsproblematikk, noe som er vanlig ved udiagnostiserte ADHD.

 

Det var interessant å lese innlegget ditt, da jeg har gått på Ritalin i 1 år og det har en helt annen virkning enn hva du beskrev. Noen jeg snakker med har hatet Ritalin men Conzerta har funket kjempe bra. Jeg har prøvd aduvanz, men det hadde samme virkning på meg som Ritalin har hatt på deg. Jeg tror du bare må fortsette å prøve ulike typer medisin, finne en som passer din spesifikke diagnose. Varier på dosen kanskje, men dette skal jeg ikke uttale meg om, jeg ville oppsøkt ulike psykiatere, for de er også helt forskjellige med helt forskjellige oppfatninger! 
 

lykke til! ☺️

Så du har bra virkning av Ritalin? Hvor stor dose og fordeler du? 
Jeg prøvde det i går. Tok 2 stk Aduvanz, så jeg doblet dosen. Kjente ekstra aktivitet i hjertet. Klarte være rolig inni meg men hadde energi og stabilt humør. Kjentes som jeg fikk beskyttelse rundt meg fra omverdenen. Nedturen var ikke så ille. Men jeg tror ikke jeg tør prøve noe sterkere, for det gir en liten følelse av hangover bare at du har ikke den tunge følelsen som alkoholen gir. Og den psykiske nedturen er ikke så ille. 
men jeg vet ikke om Attentin eller hva det er bedre. Jeg vil prøve andre ting. Men tror ikke legen er så med. Evt wellbutrin. Men da må jeg slutte med dette. 

Anonymkode: ee8e2...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...