Gå til innhold

Hæ?


Gondor

Anbefalte innlegg

Jeg la på meg to kilo mens jeg var på ferie. Ikke overraskende for jeg gav katten i alt som hadde med diett å gjøre. Forrige fredag begynte jeg å veie meg igjen. Siden jeg kom hjem har jeg spist frokost og lunsj samt middag. Dette er noe nytt for jeg har ikke vært opptatt av de to første måltidene før. Jeg har sett på mage og lår i speilet og registrert at her var det mye å ta av! Da jeg gikk på vekten i dag regnet jeg med at jeg hadde gått opp mye, men så har jeg gått ned 800 g!  Veldig gledelig selvfølgelig, men jeg skjønner ingenting. Hva har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Er det så enkelt som det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går opp mye på kort tid pga ferie for eksempel så er en del av oppgangen vann og mageinnhold. Jeg har selv gått ned 800 g på to dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Dette er en utrolig seiglivet myte. 
 

Det er noen fordeler med å spise mindre over flere måltider HVIS du har et kosthold med mye karbohydrater, fordi du da får et jevnere blodsukker og får mindre effekter av blodsukkerfall.

Kroppens hvileforbrenning er i hovedsak ikke viljestyrt muskulatur (hjerte og lunger), samt hjerne/nervesystem og øvrige organer. Hvileforbrenningen er grovt sett ca 1 kalori pr kg kroppsvekt (fratrukket overflødig fettvev) pr time. Denne er nokså upåvirket av eksterne faktorer, den stiger litt ved stress og infeksjoner/feber. For kroppens forbrenning er det nokså uvesentlig om matinntaket skjer to ganger om dagen eller seks ganger om dagen. Overflødige kalorier etter måltidene lagres, enten som glykogen i muskler og lever, eller som fettvev, og hentes ut igjen derfra ved behov (kaloriunderskudd). Det blir som å sette penger i banken. Du bruker de samme pengene om du får lønna kontant en gang i uken eller på konto en gang i måneden, så lenge forbruket (aktivitetsnivået) er likt.

Men som sagt, på et høykarbokosthold kan det være gevinst i å spise hyppigere og mindre, fordi du får et jevnere blodsukker. Men et høykarbokosthold er ofte uforenelig med å gå ned i vekt uansett, på grunn av mye insulin i kroppen og sterk sultfølelse. I stedet burde man kutte ut mat som ikke kroppen trenger (hvitt mel, sukker, ris, poteter, osv.) som uansett bidrar med lite kroppen trenger. Et godt kosthold for å gå ned i vekt mener jeg består av godt med grønnsaker, noe frukt, proteiner fra egg, kylling, fisk og magre kjøttprodukter, mager ost, bær, og sunt umettet fett fra oljer, fet fisk, avocado og nøtter. Da reduseres fettlagrende insulin i blodet, sultfølelsen reduseres, humøret blir bedre og vekten går ned, uten å pådra seg livsstilssykdommer.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spise mindre over flere måltid og forbrenningen går opp. 

Anonymkode: a31e5...c60

Det er bare en myte. Man tar mye er av seg av å spise sunt og sjelden, men ikke lite. Periodisk faste heter det.

Anonymkode: dc041...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...