Gå til innhold

Ned 5 kg på 18 dager


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, dolmio skrev:

Takk for svar. Jeg føler jeg stiller dumme spørsmål noen ganger fordi jeg burde vite det, men jeg føler det er bedre at jeg gjør det enn at jeg er usikker og havner i fell spor. 

Jeg synes ikke du stiller dumme spørsmål. Vet du ikke eller er usikker på noe, så må det da være bedre å spørre. Mye bedre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, emilie321 skrev:

Jeg synes ikke du stiller dumme spørsmål. Vet du ikke eller er usikker på noe, så må det da være bedre å spørre. Mye bedre det.

 

Takk. 
Merker det er tøffere i helger, for da får jeg så mye tid til å kjenne på følelser. Vanligvis ville jeg dempet disse følelsene med mat og snop osv. Så jeg må jobbe med denne følelsesreguleringen i tillegg.

Jeg må bare akseptere at følelsene kommer men ikke tillate meg å gå inn i dem og starte å gruble. Eller er det andre måter å gjøre det på foruten aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dolmio skrev:

Takk. 
Merker det er tøffere i helger, for da får jeg så mye tid til å kjenne på følelser. Vanligvis ville jeg dempet disse følelsene med mat og snop osv. Så jeg må jobbe med denne følelsesreguleringen i tillegg.

Jeg må bare akseptere at følelsene kommer men ikke tillate meg å gå inn i dem og starte å gruble. Eller er det andre måter å gjøre det på foruten aktivitet?

Mentalisering fungerer veldig bra. Det er jo ikke noe i veien med å gruble noen ganger, men kanskje sette av tid til det? F eks en halvtime hvor du kan sitte å gruble. Og hvis tankene kommer snikende utenom dette sier du bare, ja du skal få tiden din, men ikke akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, dolmio skrev:

Takk. 
Merker det er tøffere i helger, for da får jeg så mye tid til å kjenne på følelser. Vanligvis ville jeg dempet disse følelsene med mat og snop osv. Så jeg må jobbe med denne følelsesreguleringen i tillegg.

Jeg må bare akseptere at følelsene kommer men ikke tillate meg å gå inn i dem og starte å gruble. Eller er det andre måter å gjøre det på foruten aktivitet?

Jeg har det slik jeg også. Selv  prøver jeg med å utsette når jeg føler for å putte noe inn. Sier at det er helt greit å spise litt mer, men at jeg utsetter det i f.eks en time. Noen ganger ender det med at jeg greier å gå til neste måltid uten å putte noe inn, mens andre ganger ikke.  Synes det er tungt, for jeg er mye sulten å fysen og det er en kamp hver dag om og ikke spise for mye.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, dolmio skrev:

Jeg har nok spist for mye idag. Jeg spiste 3 brødskiver

Min erfaring er at grove knekkebrød (jeg bruker Wasa Havre) metter mye lengre enn brød og brød inneholder mange flere kalorier en knekkebrød også. :) Jeg spiser ett knekkebrød med kaviar og hvitost til frokost og to til lunsj (da har jeg to slike ferdig skårede osteskiver på hvert knekkebrød) og noen ganger et eple eller en annen frukt i tillegg. Holder i alle fall meg rimelig mett frem til middagen. :) Lite tips bare! Brødskiver kan jeg spise mengder av uten å bli mett og jeg blir veldig raskt sulte igjen også, selv om det er grovt, hjemmebakt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kupton skrev:

Jeg synes ikke du skal bruke ordet ødelegge. En utskeielse forsinker vektnedgangen, den ødelegger ikke.

«Forsinke» høres bedre ut enn «ødelegge», ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Lillemus skrev:

Min erfaring er at grove knekkebrød (jeg bruker Wasa Havre) metter mye lengre enn brød og brød inneholder mange flere kalorier en knekkebrød også. :) Jeg spiser ett knekkebrød med kaviar og hvitost til frokost og to til lunsj (da har jeg to slike ferdig skårede osteskiver på hvert knekkebrød) og noen ganger et eple eller en annen frukt i tillegg. Holder i alle fall meg rimelig mett frem til middagen. :) Lite tips bare! Brødskiver kan jeg spise mengder av uten å bli mett og jeg blir veldig raskt sulte igjen også, selv om det er grovt, hjemmebakt brød.

Jeg skal teste det ut. Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har det slik jeg også. Selv  prøver jeg med å utsette når jeg føler for å putte noe inn. Sier at det er helt greit å spise litt mer, men at jeg utsetter det i f.eks en time. Noen ganger ender det med at jeg greier å gå til neste måltid uten å putte noe inn, mens andre ganger ikke.  Synes det er tungt, for jeg er mye sulten å fysen og det er en kamp hver dag om og ikke spise for mye.  

Jeg prøvde dette i kveld da det fristet så voldsomt å spise en ekstra pizzabit i kveld. Jeg utsatte det en time, og det funket. Takk for tipset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, RamonaK skrev:

Mentalisering fungerer veldig bra. Det er jo ikke noe i veien med å gruble noen ganger, men kanskje sette av tid til det? F eks en halvtime hvor du kan sitte å gruble. Og hvis tankene kommer snikende utenom dette sier du bare, ja du skal få tiden din, men ikke akkurat nå. 

Jeg har prøvd den metoden; men den er ikke noe for meg. Men ellers takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2020 den 21.36, dolmio skrev:

Har tenkt på svaret ditt. Er min måte å gjøre dette på feil, mener du?

Så lenge du spiser normalt og kutter mye av det usunne så vil jeg ikke påstå det. Kroppen trenger energi for å fungere ellers går den i sparemodus og når en da er ferdig eller har oppnådd ønsket vekttap så går vekta opp igjen og da kan vekta bli høyere enn den var i utgangspunktet. Spis sunt, hyppige små måltider istedenfor få store, vær i litt aktivitet og å være fornøyd er viktig. Ta gjerne en prat med fastlegen eller en ernæringsfysiolog. De kan være til god hjelp. Mitt mål er å bli sunnere istedenfor å bli slankere og det fungerer for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, aa-k-j skrev:

Så lenge du spiser normalt og kutter mye av det usunne så vil jeg ikke påstå det. Kroppen trenger energi for å fungere ellers går den i sparemodus og når en da er ferdig eller har oppnådd ønsket vekttap så går vekta opp igjen og da kan vekta bli høyere enn den var i utgangspunktet. Spis sunt, hyppige små måltider istedenfor få store, vær i litt aktivitet og å være fornøyd er viktig. Ta gjerne en prat med fastlegen eller en ernæringsfysiolog. De kan være til god hjelp. Mitt mål er å bli sunnere istedenfor å bli slankere og det fungerer for meg. 

Jeg veier i utgangspunktet 45 (50) kg for mye ift normalvekt. For meg holder det ikke å «bare» bli sunnere. Jeg har en fysisk hard jobb som jeg også tror sliter på kroppen mht velastningsskader - å veie så mye som jeg gjør gjør ikke den saken bedre. Det er tungt å bære på. Svetten renner hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å først og fremst komme under 100. Jeg håper jeg klarer det innen nyttår. Så går jeg langsommere ned derfra til 85. 
Høres det fornuftig ut, eller stresser jeg for mye med dette? 

Jeg tenker at jeg vet hvor mye jeg spiste før, og at om jeg bare spiser mindre mengder også så vil jeg gå ned? 

Jeg har spist for mye i helga og lagt på meg. Legger man på seg så fort, og «bare» av å spise større mengder i to dager? 
 

Jeg føler jeg dummer meg litt ut med mine spørsmål, men det er bedre å spørre enn å gi opp pga manglende kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, dolmio skrev:

Så salt mat fører til vektøkning? Siden det binder vann?

Ja, mat med mye salt binder vann og det vil vises på vekta. Men det er jo ikke fett,  så når en spiser mat med lite salt igjen så vil det vannet gå bort og vekta går ned igjen. Feks reker og kjøpe pizza er det vanligvis mye salt i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, mat med mye salt binder vann og det vil vises på vekta. Men det er jo ikke fett,  så når en spiser mat med lite salt igjen så vil det vannet gå bort og vekta går ned igjen. Feks reker og kjøpe pizza er det vanligvis mye salt i. 

 

Ok. Da forstår jeg bedre. Hjertelig takk, Emilie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dolmio skrev:

Målet er å først og fremst komme under 100. Jeg håper jeg klarer det innen nyttår. Så går jeg langsommere ned derfra til 85. 
Høres det fornuftig ut, eller stresser jeg for mye med dette? 

Jeg tenker at jeg vet hvor mye jeg spiste før, og at om jeg bare spiser mindre mengder også så vil jeg gå ned? 

Jeg har spist for mye i helga og lagt på meg. Legger man på seg så fort, og «bare» av å spise større mengder i to dager? 
 

Jeg føler jeg dummer meg litt ut med mine spørsmål, men det er bedre å spørre enn å gi opp pga manglende kunnskap. 

Synes du er flink.  

Om en går ned kommer an på hvor mange kalorier en spiser i forhold til hva en forbruker. Siden du går ned, så ligger du i kaloriunderskudd. Ja, en kan gå opp av å spise mer i 2 dager, men en behøver ikke. Det spørs helt hva og hvor mye en har spist. Men etter å ha spist mer i 2 dager, så ligger det gjerne mer i mage og tarmer. Dette vil på mandagen vises på vekta, men er ikke reel vektøkning. Har en også spist mye salt mat,  så vises det ekstra på vekta.

Dette er en av grunnene til at en ikke burde veie seg så ofte, for det kan fort bli demotiverende. Det er helt normalt at vekta går litt opp og ned, uten at det er fett. 

Hva med å ta en tur til fastlegen og så be om en henvisning til ernæringsfysiolog?  Det kan være gull verdt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Synes du er flink.  

Om en går ned kommer an på hvor mange kalorier en spiser i forhold til hva en forbruker. Siden du går ned, så ligger du i kaloriunderskudd. Ja, en kan gå opp av å spise mer i 2 dager, men en behøver ikke. Det spørs helt hva og hvor mye en har spist. Men etter å ha spist mer i 2 dager, så ligger det gjerne mer i mage og tarmer. Dette vil på mandagen vises på vekta, men er ikke reel vektøkning. Har en også spist mye salt mat,  så vises det ekstra på vekta.

Dette er en av grunnene til at en ikke burde veie seg så ofte, for det kan fort bli demotiverende. Det er helt normalt at vekta går litt opp og ned, uten at det er fett. 

Hva med å ta en tur til fastlegen og så be om en henvisning til ernæringsfysiolog?  Det kan være gull verdt.  

Takk for svar, igjen. 
Nei, jeg orker ikke å begynne med ernæringsfysiolog. Da lar jeg heller være å stille spørsmål. Men takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dolmio skrev:

Takk for svar, igjen. 
Nei, jeg orker ikke å begynne med ernæringsfysiolog. Da lar jeg heller være å stille spørsmål. Men takk for råd.

Skjønner den, men ikke la være å stille spørsmål.  Jeg deler iallefall gjerne med det jeg har lært, men nå er det noen år siden og ikke sikkert at alt er korrekt lenger. Tenkte bare at du ville få bedre hjelp av en ernæringsfysiolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, dolmio skrev:

Nei, jeg orker ikke å begynne med ernæringsfysiolog. Da lar jeg heller være å stille spørsmål. Men takk for råd.

Jeg vet ikke dine grunner til "ikke å orke" å begynne hos ernæringsfysiolog. Hvis du tror at du kan vente deg mye fordømmelse og formaninger på din livsstil og hva du får i deg av mat, tror jeg at ernæringsfysiologer generelt med litt klinisk erfaring i noen år har sett så mange merkelige kosthold at de ikke engang løfter på øyebrynet. Jeg har selv gått til ernæringsfysiolog i et halvt år nå, tilknyttet sykehuset, og en gang var hennes kollega også inne i saken min da hun faste var på ferie. Begge de har jeg opplevd å få støtte og oppmuntring fra. De har ønsket å hjelpe meg. Hva de tenker inni seg er nå en sak, men de har begge vært profesjonelle nok til å være støttende. Jeg tror med andre ord at du kan få god støtte av en ernæringsfysiolog om du tør å la deg selv få sjansen.

Jeg skrev opp i tre uker en detaljert kostliste og man føler det jo litt "invaderende" når andre profesjonelle innen faget som vet hvordan man skal spise riktig skal se over det. Hun trakk frem det positive i kostlisten, sa hva jeg kunne jobbe med til neste gang og jeg opplevde overhodet ingen fordømmelse selv om jeg ikke er "mors beste barn" i den klassen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...