Gå til innhold

Ned 5 kg på 18 dager


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vet ikke dine grunner til "ikke å orke" å begynne hos ernæringsfysiolog. Hvis du tror at du kan vente deg mye fordømmelse og formaninger på din livsstil og hva du får i deg av mat, tror jeg at ernæringsfysiologer generelt med litt klinisk erfaring i noen år har sett så mange merkelige kosthold at de ikke engang løfter på øyebrynet. Jeg har selv gått til ernæringsfysiolog i et halvt år nå, tilknyttet sykehuset, og en gang var hennes kollega også inne i saken min da hun faste var på ferie. Begge de har jeg opplevd å få støtte og oppmuntring fra. De har ønsket å hjelpe meg. Hva de tenker inni seg er nå en sak, men de har begge vært profesjonelle nok til å være støttende. Jeg tror med andre ord at du kan få god støtte av en ernæringsfysiolog om du tør å la deg selv få sjansen.

Jeg skrev opp i tre uker en detaljert kostliste og man føler det jo litt "invaderende" når andre profesjonelle innen faget som vet hvordan man skal spise riktig skal se over det. Hun trakk frem det positive i kostlisten, sa hva jeg kunne jobbe med til neste gang og jeg opplevde overhodet ingen fordømmelse selv om jeg ikke er "mors beste barn" i den klassen der...

Jeg har ikke noe problem med dette. Så det er ikke derfor jeg ikke orker.
Jeg har dessuten en kollega som snakker mye om hvor feit hun er (hennes ord). og hun bruker tre str mindre i klær enn meg - det er så klart sårt for meg. Hennes datter er utdannet ernæringsfysiolog og driver og tar mastergrad slik at hun bllr klinisk ernæringsfysiolog. 

Jeg vet at jeg ikke ville blitt dømt. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, dolmio skrev:

Jeg veier i utgangspunktet 45 (50) kg for mye ift normalvekt. For meg holder det ikke å «bare» bli sunnere. Jeg har en fysisk hard jobb som jeg også tror sliter på kroppen mht velastningsskader - å veie så mye som jeg gjør gjør ikke den saken bedre. Det er tungt å bære på. Svetten renner hver eneste dag. 

Kjenner igjen svette problemet. Skal ikke mye til før jeg svetter. Jeg la på meg som følger av bivirkninger etter medisiner (som jeg nå er mer skeptisk til å bruke) og må selv jobbe med å bli sunnere. Veier jo endel mindre enn deg (20 kilo over normalvekt) så situasjonen blir jo ikke lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dolmio skrev:

Målet er å først og fremst komme under 100. Jeg håper jeg klarer det innen nyttår. Så går jeg langsommere ned derfra til 85. 
Høres det fornuftig ut, eller stresser jeg for mye med dette? 

Jeg tenker at jeg vet hvor mye jeg spiste før, og at om jeg bare spiser mindre mengder også så vil jeg gå ned? 

Jeg har spist for mye i helga og lagt på meg. Legger man på seg så fort, og «bare» av å spise større mengder i to dager? 
 

Jeg føler jeg dummer meg litt ut med mine spørsmål, men det er bedre å spørre enn å gi opp pga manglende kunnskap. 

Ja går du saktere ned senere så tror jeg det blir lettere å opprettholde varig vekttap, men du blir jo sunnere i prosessen også. Å bevege seg tenker jeg mer på sunnhet istedenfor vekttap for kropp og hodet har godt av å bevege seg litt og da på en måte en trives med. Jeg sykler istedenfor å gå turer av flere grunner. En må ikke føle seg tvunget da oppnår man lite godt har jeg erfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, dolmio skrev:

Målet er å først og fremst komme under 100. Jeg håper jeg klarer det innen nyttår. Så går jeg langsommere ned derfra til 85. 
Høres det fornuftig ut, eller stresser jeg for mye med dette? 

Jeg tenker at jeg vet hvor mye jeg spiste før, og at om jeg bare spiser mindre mengder også så vil jeg gå ned? 

Jeg har spist for mye i helga og lagt på meg. Legger man på seg så fort, og «bare» av å spise større mengder i to dager? 
 

Jeg føler jeg dummer meg litt ut med mine spørsmål, men det er bedre å spørre enn å gi opp pga manglende kunnskap. 

du legger ikke på deg av to dager, husk at maten veier i tarmen. Det er det regelmessige som drar.

Anonymkode: c3ec2...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk galt for meg idag. Jeg har ødelagt mye for meg selv igjen. Har mest lyst til å bare gi opp alt og bare stappe i meg masse dritt for å kompensere for all smerten jeg har inni meg. Jeg hater meg selv og ser ikke poenget med å jobbe for vektnedgang når jeg uansett ikke fortjener å ha det bra. Jeg, og mitt liv, er ikke verdt noen ting (sånn føles det). 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, dolmio skrev:

Alt gikk galt for meg idag. Jeg har ødelagt mye for meg selv igjen. Har mest lyst til å bare gi opp alt og bare stappe i meg masse dritt for å kompensere for all smerten jeg har inni meg. 

Skjønner at du har det vanskelig,  men å overspise hjelper kanskje der og da, men jeg vil tro at du får det verre etterpå.  Er det noe annet du kan gjøre for å dempe smerten?  

Kan du prøve på å vente en stund med å stappe innpå?  Det hender at følelsene roer seg litt etter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Skjønner at du har det vanskelig,  men å overspise hjelper kanskje der og da, men jeg vil tro at du får det verre etterpå.  Er det noe annet du kan gjøre for å dempe smerten?  

Kan du prøve på å vente en stund med å stappe innpå?  Det hender at følelsene roer seg litt etter en stund. 

Det hjelper å skrive med deg. Jeg vurderte å sende admin pm og slette meg fordi jeg ikke vil være til noens bry. Takk for at du bryr deg. Du forstår hvordan dette er. Det er dette som har ødelagt for meg alle de andre gangene også, så jeg trenger støtte for å komme meg gjennom dette nå.  Jeg prøver å sove men er for urolig. Tankene har overtaket på meg. Vurderte å stå opp og finne kjøleskspet men har holdt ut. Skal prøve igjen nå. Takk og god natt. Setter stor pris på din støtte og forståelse, hvis jeg  når målet mitt er du blandt dem som har vært med å bidra tll det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, dolmio skrev:

Det hjelper å skrive med deg. Jeg vurderte å sende admin pm og slette meg fordi jeg ikke vil være til noens bry. Takk for at du bryr deg. Du forstår hvordan dette er. Det er dette som har ødelagt for meg alle de andre gangene også, så jeg trenger støtte for å komme meg gjennom dette nå.  Jeg prøver å sove men er for urolig. Tankene har overtaket på meg. Vurderte å stå opp og finne kjøleskspet men har holdt ut. Skal prøve igjen nå. Takk og god natt. Setter stor pris på din støtte og forståelse, hvis jeg  når målet mitt er du blandt dem som har vært med å bidra tll det. 

Tusen takk,  det var hyggelig skrevet av deg.

Prøv å hold ut og ting vil kanskje se annerledes ut i morgen. Synes du er flink. Og vær så snill og ikke slett deg.

Ønsker deg en rolig og god natt.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, dolmio skrev:

Det hjelper å skrive med deg. Jeg vurderte å sende admin pm og slette meg fordi jeg ikke vil være til noens bry. Takk for at du bryr deg. Du forstår hvordan dette er. Det er dette som har ødelagt for meg alle de andre gangene også, så jeg trenger støtte for å komme meg gjennom dette nå.  Jeg prøver å sove men er for urolig. Tankene har overtaket på meg. Vurderte å stå opp og finne kjøleskspet men har holdt ut. Skal prøve igjen nå. Takk og god natt. Setter stor pris på din støtte og forståelse, hvis jeg  når målet mitt er du blandt dem som har vært med å bidra tll det. 

du er ikke til noens bry :) 

Anonymkode: c3ec2...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dolmio skrev:

Alt gikk galt for meg idag. Jeg har ødelagt mye for meg selv igjen. Har mest lyst til å bare gi opp alt og bare stappe i meg masse dritt for å kompensere for all smerten jeg har inni meg. Jeg hater meg selv og ser ikke poenget med å jobbe for vektnedgang når jeg uansett ikke fortjener å ha det bra. Jeg, og mitt liv, er ikke verdt noen ting (sånn føles det). 

Ja, og derfor "straffer" du dessverre deg selv ved at du ikke fortjener andres hjelp og støtte. Du er ikke flink nok, du er tidenes mest mislykkede menneske osv. og slik fortsetter det i en endeløs strøm med selvbebreidelser, og derfor skriver du her i tråden at: "Jeg vil takke alle som forsøkte å hjelpe meg og avslutter denne tråden nå." Dette ser ut til å være et gjentakende mønster hos deg. Jeg har sett det flere ganger før innen samme emnet når du har mislykkes. Og dette er ingen kritikk, selv om du sikkert oppfatter det som det, men det er en observasjon som jeg fra utsiden gjør deg oppmerksom på. Husk på @Kuptons ord om at en glipp i går ikke ødelegger for vektnedgang, men den blir bare litt forsinket.

Jeg vet ikke om du selv er bevisst deg denne adferden som ser ut til å ha blitt et innarbeidet handlingsmønster hos deg? Det er kun ved å bli bevisstgjort ved noe, at man kan gjøre noe med det. Så lenge man ikke gjør noe med sin egen adferd, vil den alltid gjøre noe med deg som person. Det er et sitat fritt sitert fra hukommelsen av Jonsen Gordon. Om du nå mener at jeg har blandet nesen min inn i noe jeg absolutt ikke skulle, beklager jeg det og trekker den høflig tilbake, men vil bare tilføye før du blir sint at det var godt ment :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ja, og derfor "straffer" du dessverre deg selv ved at du ikke fortjener andres hjelp og støtte. Du er ikke flink nok, du er tidenes mest mislykkede menneske osv. og slik fortsetter det i en endeløs strøm med selvbebreidelser, og derfor skriver du her i tråden at: "Jeg vil takke alle som forsøkte å hjelpe meg og avslutter denne tråden nå." Dette ser ut til å være et gjentakende mønster hos deg. Jeg har sett det flere ganger før innen samme emnet når du har mislykkes. Og dette er ingen kritikk, selv om du sikkert oppfatter det som det, men det er en observasjon som jeg fra utsiden gjør deg oppmerksom på. Husk på @Kuptons ord om at en glipp i går ikke ødelegger for vektnedgang, men den blir bare litt forsinket.

Jeg vet ikke om du selv er bevisst deg denne adferden som ser ut til å ha blitt et innarbeidet handlingsmønster hos deg? Det er kun ved å bli bevisstgjort ved noe, at man kan gjøre noe med det. Så lenge man ikke gjør noe med sin egen adferd, vil den alltid gjøre noe med deg som person. Det er et sitat fritt sitert fra hukommelsen av Jonsen Gordon. Om du nå mener at jeg har blandet nesen min inn i noe jeg absolutt ikke skulle, beklager jeg det og trekker den høflig tilbake, men vil bare tilføye før du blir sint at det var godt ment :) 

Jeg setter pris på innspill og tar det ikke som kritikk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, emilie321 skrev:

Tusen takk,  det var hyggelig skrevet av deg.

Prøv å hold ut og ting vil kanskje se annerledes ut i morgen. Synes du er flink. Og vær så snill og ikke slett deg.

Ønsker deg en rolig og god natt.

Jeg vil bare si tusen takk til deg og de andre som har støttet og hjulpet meg på min vei. Det har betydd veldig mye for meg og min «slankeprosess» ❤️ Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg pådro meg lockdown-mage i vår og fant ut at jeg skulle teste en av disse kaloriappene, fant en som heter Lifesum, som også er brukbar i gratisversjonen. Syns den appen fungerer bra: For det første er det veldig bevisstgjørende å registrere alt jeg spiser, så jeg tenker meg om to ganger. For det andre blir man klar over hvor mye kalorier det er i f.eks. juice, øl og godteri, og dermed avstår man fra det sånn at man heller kan spise seg mett på andre ting. Opplever det som fullt mulig å forbrenne flere kalorier enn man spiser uten å være sulten hvis jeg spiser de rette tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...