Gå til innhold

korona på tungen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kan bli smakløs av korona.  Viruset innlosjerer seg i smaksløkene. Gjør det også at man får belegg på tungen? Har det på ene siden. Ikke vondt. Det føles litt rart, som om den er litt nummen, får assosiasjoner til papp, men den fungerer og beveger seg som vanlig. Vet ikke om smaksansen er som vanlig. Middagen var litt tam, men det kan jo være fordi jeg er en dårlig kokk og krydra for lite. Med mye ketchup kjente jeg smak. Bør jeg teste meg får korona? Har vært en del ute blant forskjellige den siste tiden,  har prøvd en-meteren, men kan jo ha blitt smittet likevel. Fy søren hvor mange det vil påvirke hvis jeg har viruset. Ikke feber eller hoste eller tung pust.

Anonymkode: 34680...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan bli smakløs av korona.  Viruset innlosjerer seg i smaksløkene. Gjør det også at man får belegg på tungen? Har det på ene siden. Ikke vondt. Det føles litt rart, som om den er litt nummen, får assosiasjoner til papp, men den fungerer og beveger seg som vanlig. Vet ikke om smaksansen er som vanlig. Middagen var litt tam, men det kan jo være fordi jeg er en dårlig kokk og krydra for lite. Med mye ketchup kjente jeg smak. Bør jeg teste meg får korona? Har vært en del ute blant forskjellige den siste tiden,  har prøvd en-meteren, men kan jo ha blitt smittet likevel. Fy søren hvor mange det vil påvirke hvis jeg har viruset. Ikke feber eller hoste eller tung pust.

Anonymkode: 34680...b06

belegg på tungen har alle

Anonymkode: 051ae...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.8.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

belegg på tungen har alle

Anonymkode: 051ae...58d

Ikke som dette. ikke hatt det før, bare ene siden, brunlig, smaker papp, var borte men nå tilbake.

Anonymkode: 34680...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som dette. ikke hatt det før, bare ene siden, brunlig, smaker papp, var borte men nå tilbake.

Anonymkode: 34680...b06

mulig det kan være en soppinfeksjon

Anonymkode: 051ae...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig tykt belegg på tungen nå (hele tungen, men mest bakerst) og det påvirker smakssansen. Tungen kjennes litt nummen/mindre følsom ut på oversiden også. Ble fortalt at det var sopp, men 2 ukers Nystatin kur virket ikke. Ble anbefalt 4 ukers kur. Har bare ikke orket å komme igang med det enda, da det er en del styr fordi den må ligge i munnen i flere minutter og skal taes 4 ganger daglig. Jeg er litt sliten og har andre problemer også, så det er hovedårsaken.

Jeg har ikke hørt om at koronavirus infeksjon kan gi belegg på tungen. Kanskje du får svar fra noen andre som har hørt om det. Har du undersøkt dette selv? Da jeg googlet 'belegg på tunge korona' så fant jeg ingen aktuelle kilder. Her er en liste med symptomer fra CDC: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/symptoms-testing/symptoms.html

Den inkluderer ikke belegg på tungen. De skriver at de kan oppdatere listen etterhvert og ikke kan si sikkert at det er alle mulige symptomer. Jeg tror vel at de baserer seg på et ganske stort antall tilfeller nå...

Dersom du er bekymret for korona så er det bare å teste deg. Ring koronatelefonen å be om råd. De kan anbefale deg om du bør holde deg hjemme i et par uker, ta antistoff test i etterkant eller gå å få en PCR test på klinikk, eller om du kan leve som vanlig.

Jeg synes det hadde vært fint om flere kunne få mulighet til å ta tester hjemme etter grundig opplæring i hvordan de tas. Altså at man får tilsendt utstyr og opplæringsvideo og skriv. Eller at privatklinikker kan tilby ambulerende testing litt rimeligere. Offentlig ambulerende testing blir vel litt for vanskelig mtp ressurser går jeg ut ifra.

Det er ikke noe påkrevd smittevern (hansker, antibac, munnbind) blant pasientene på disse teststasjonene og lite kontroll på at folk holder avstand til hverandre (de to gangene jeg ble testet). Jeg synes at de burde kunne skjerpe seg å be pasientene som skal testes for korona om å bruke munnbind. Personalet der har ikke høybeskyttelse masker heller, bare enkle kirurgiske munnbind.

Jeg tror at de tar inn folk med ulik grad av sannsynlighet for korona til samme teststed? Altså f.eks en som har blitt syk med veldig typiske symptomer og har flere nære familiemedlemmer med påvist covid-19, sammen med en som bare hadde sår hals, har levd isolert siste 3-4 uker og har symptomer på streptokokker. Da blir det veldig dumt med manglende og dårlig smittevern.

Uansett, anbefaler deg om å ta en telefon til koronatelefonen og fastlege eller annen lege. Du kan ta bilder av belegget og sende det eller vise til lege elektronisk om du ikke får/vil møte opp.

Jeg hadde kanskje personlig skrapet det bort for å se om det så kom tilbake først, men det er bare å vise det til lege først om du heller vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...