Gå til innhold

Er det en vrangforestilling å tro jorda er flat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eller som mennesker som tror på alt de hører om Trump i norske medier, som har kraftig slagside mot venstre.  Ingen store hemmelighet at NRK støtter demokratene uansett hvem republikanerne hadde hatt som president kandidat. 

Men å kalle over 62 millioner amerikanerne for dumt det er vel frekt. Og nei jeg er ingen Trump tilhenger, men tenke selv det gjør jeg.

Anonymkode: 1a45b...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tror det må være mer enn kunnskapsløshet.

Ja, noen er hellig overbevist.

 

Anonymkode: 9ecae...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
35 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det oppfyller kriteriene for vrangforestilling.

Jeg trodde kriteriene for vrangforestilling var att det ikke var en del av en kultur eller sub-kultur? Det er jo en sub-kultur av alskens konspirasjonsteorier og dette er en av de store teoriene til disse dumme folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vedkommendes kulturbakgrunn tatt i betraktning". Det betyr f.eks. at om en finnmarking tror på ganning, så trenger ikke det være en vrangforestilling.

Men subkulturer kan en ikke ta med. Da ville det i så fall knapt finnes vrangforestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, noen er hellig overbevist.

 

Anonymkode: 9ecae...8c7

Typisk at sånne folk skal lage så lange videoer. Jeg så litt hist og pist.

Han slår meg ikke som direkte uintelligent. Han snakker klart og ryddig.

Han har alvorlige kunnskapshull, men stor selvtillit. 

Han må ha en voldsom resistens mot fakta. Han har åpenbart lagt mye tid inn i dette, men klarer å fortrenger motargumenter som er helt oppe i dagen for alle andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Grendel skrev:

Altså tenker jeg det er noe riv ruskende galt med ham. Han har både evner og interesse, men tviholder på en absurde teori. 

Hvis du vil miste troen på menneskeheten, er det bare å dra på Alternativmessa. Landets største idioter samlet under samme tak. Det eneste som ikke slipper inn, er empiriske fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, noen er hellig overbevist.

 

Anonymkode: 9ecae...8c7

For en skrulle! Tydeligvis helt uimottakelig for vitenskap. Men har man bestemt seg for å tro på dette, leter man vel bare etter "beviser" som støtter teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller som mennesker som tror på alt de hører om Trump i norske medier, som har kraftig slagside mot venstre.  Ingen store hemmelighet at NRK støtter demokratene uansett hvem republikanerne hadde hatt som president kandidat. 

Men å kalle over 62 millioner amerikanerne for dumt det er vel frekt. Og nei jeg er ingen Trump tilhenger, men tenke selv det gjør jeg.

Anonymkode: 1a45b...633

Nå tenker jeg ikke på Trump sitt politiske ståsted (det er ikke patologisk å befinne seg på ytre høyre eller venstreside). Jeg tenker mer på hans ignorans av vitenskap og overdrevne tro på egne evner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ISW skrev:

Nå tenker jeg ikke på Trump sitt politiske ståsted (det er ikke patologisk å befinne seg på ytre høyre eller venstreside). Jeg tenker mer på hans ignorans av vitenskap og overdrevne tro på egne evner. 

Men kanskje vi alle har noe å lære av Trump? Se hvor langt han har kommet bare ved å ha tro på seg selv, vi burde alle ha mer tro på oss selv og tro at vi kan utrette det vi ønsker. Men jeg klarer det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger rundt temaet flat jord og vrangforestillinger.

Jeg vil si mitt forhold til flat jord har vært en reise. Først kunne jeg ikke forstå at moderne mennesker kunne tro noe så foreldet og middelaldersk som at jorden er flat. Paradigmeskiftet fra et geosentrisk verdensbilde til et heliosentrisk står som kanskje det største symbolet på overgangen til den vitenskapelige tidsalder. Verden ble skaket i grunnvollene da Copernicus sin teori erstattet de innarbeidede dogmene. I dag er tanken om en jordklode selv blitt en innarbeidd sannhet. Man har seilt rundt jorden, flydd rundt jorden, handlet og kommunisert. Det skulle ikke herske noen tvil om at jorden er rund. Dette er hva skoleverket lærer, dette er hva det hersker rådende konsensus om overalt. Mitt neste skritt på reisen var et indre paradigmeskifte. For så vidt handler ikke det om en flat jord, men en erkjennelse av at verden ikke er slik den gir seg ut for å være. Det var en ontologisk omkalfatring av mitt verdensbilde. Jeg opplevde en diskrepans mellom subjektiv empiri og den oppleste sannhet, som førte til den største tvil. Her kom filosofen Descartes meg til hjelp. Man må bryte ned alle innarbeidede tankebygninger, tvile på alt, før man kan gjenreise byggverket på det man sikkert kan vite. Descartes fant dette grunnlaget å være sin egen tenkende bevissthet. Cogito ergo sum, jeg tenker altså er jeg. Deretter kunne han utlede kunnskap om Gud og verden. For å gå gjennom en slik tvilsprosess kreves en stor dose mot, ydmykhet og ærlighet. I forhold til flat jord medførte min nye holdning til den komplette likegyldighet. Ja, hvilken rolle spiller det om man tror jorden er flat eller rund, det er like feil begge deler. Jorden er det sanselige rammeverket rundt min eksistens, jeg lever i tid og rom. Så kommer det grensesprengende. Det betyr ikke at tid og rom eksisterer uavhengig av meg. For at noe skal eksistere må det bli sanset (jamfør kvantefysikk, Bells teorem etc). Et tre som faller i skogen lager ikke lyd hvis ingen hører det. Med andre ord, som filosofen Berkeley hevdet, den fysiske og sansbare verden er en illusjon. Likevel eksisterer det selvsagt noe utenfor bevisstheten. All mellommenneskelig kommunikasjon fordrer en intelligens utenfor det tenkende selv. Her er det mangt man ikke vet, men det blir for så vidt et sidespor. Det tredje skritt i mitt forhold til den flate jord, er at den må sees som et språklig bilde, som en metafor. For eksempel kan man ha et avflatet sjelsliv. Man opplever ikke de store høydene og dalene lenger. Livet blir monotont og kjedelig. Vi har altså tre faser: 1) Den illusoriske fase 2) Den reelle fase 3) Den metaforiske fase. Fase 1 og 3 henger her nært sammen, men har ulike grunnlag. Så til spørsmålet – er troen på en flat jord en vrangforestilling? Som så mange andre steder er det viktig å stille de rette spørsmålene. Om så hele verden hadde trodd at jorden var flat, ville den blitt flatere av det? Det sentrale er å selv komme nærmere sannheten, ikke å la andre definere hva som er sant og usant for en. Man opplever hele tiden en overflod av inntrykk, som man må vurdere sannhetsgehalten i. Kanskje handler det ikke så mye om en fasit i en diagnosemanual, men om en vandring der man noen ganger må stanse opp eller snu. Kanskje handler det ikke så mye om hva alle andre har sagt og ment, men om hva man selv har opplevd på livsreisen og tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ekstra skrev:

For en skrulle! Tydeligvis helt uimottakelig for vitenskap. Men har man bestemt seg for å tro på dette, leter man vel bare etter "beviser" som støtter teorien.

Han har noen poenger..

Anonymkode: 48905...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har noen poenger..

Anonymkode: 48905...bf4

Nei, det har han ikke. Åndspygmeene i Flat Earth-bevegelsen har ikke et eneste argument som overlever møtet med vitenskap og empiri. 

Av alle grupper og organisasjoner hvor ignorante døgenikter samles for å bli dummere, må dette være den mest ufrivillig komiske av dem alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Men kanskje vi alle har noe å lære av Trump? Se hvor langt han har kommet bare ved å ha tro på seg selv, vi burde alle ha mer tro på oss selv og tro at vi kan utrette det vi ønsker.

Hvis Trump hadde styrt friidretten, ville 3000 meter hinder blitt erstattet med øvelsen "Å gå over lik".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...