Gå til innhold

Kunne du levd på 18.500 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 24.9.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev:

Det er ca. hva jeg hadde i et år og jeg overlevde.  Jeg hadde boutgifter og bodde alene. Jeg kjøpte ikke klær, eller noe til hjemmet det året og jeg brukte sparepengene mine.  Jeg kunne ikke betale ned studielånet det året.

Det er mange som sier at det ville vært helt greit og det overrasker meg.  Jeg kunne ikke ha leid en leilighet og ikke kunne jeg ha kjøpt heller.  Jeg bodde i egen leilighet og kunne ikke gjøre noe som helst.  Heldigvis var det ikke noe vedlikehold det året.  

Du som er sykepleier med 19500.- utbetalt.  Din mann tjener mer enn deg og dere er to om alle utgifter.  Det er en stor forskjell.  I tillegg har dere barnetrygden.

Anonymkode: c0d48...6a1

Bruker langt mer enn 2600 kr på barna i mnd, så barnetrygden er jo ikke inntekt i den forstand, bare en støtte. Barn er en økonomisk utgift uansett hvordan man vrir og vender på det. 
 

Ja vi er to om alle utgifter, men også to om forbruket;) Legger vi sammen inntektene våre har vi ca 21500 utbetalt hver. Så kommer utgiftene med barn og bil og andre ekstra utgifter vi får som familie...som en ung og ufør ikke har.

 Når dette er sagt så vet jeg jo at det uansett er en stor fordel å ha en å dele utgiftene med. Men opplevde ikke å ha spes dårligere råd før jeg fikk mann og bra heller. Da jobbet jeg riktignok mer, men betalte ned ca 15 tusen på boliglånet hver måned og satt igjen med lite til ‘kos og klær’.

Anonymkode: 66042...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker langt mer enn 2600 kr på barna i mnd, så barnetrygden er jo ikke inntekt i den forstand, bare en støtte. Barn er en økonomisk utgift uansett hvordan man vrir og vender på det. 
 

Ja vi er to om alle utgifter, men også to om forbruket;) Legger vi sammen inntektene våre har vi ca 21500 utbetalt hver. Så kommer utgiftene med barn og bil og andre ekstra utgifter vi får som familie...som en ung og ufør ikke har.

 Når dette er sagt så vet jeg jo at det uansett er en stor fordel å ha en å dele utgiftene med. Men opplevde ikke å ha spes dårligere råd før jeg fikk mann og bra heller. Da jobbet jeg riktignok mer, men betalte ned ca 15 tusen på boliglånet hver måned og satt igjen med lite til ‘kos og klær’.

Anonymkode: 66042...fd0

Ja, men har du regnet ut hvor mye du bruker på barna , eller greier du det ikke?  Det er naturlig, men det er for innviklet i familien.  Hvis dere har 43000 som familie uten spesielt høye boliglån så er det greit.  Hvis du betalte ned på boliglån som enslig så sparte du penger.  Jeg holder fremdeles på at du ikke kan sammenligne deg med en enslig ufør med 18500 kr utbetalt i måneden.

Anonymkode: c0d48...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trine skrev:

Boliglån - for tiden på ca 6500 kr. 
Komm.avg.+renovasjon - ca 1200 kr mnd
Strøm - Litt usikker, men blir nok ihvertfall 1000 kr pr mnd i snitt
Mobil/internett - 400 kr
Forsikringer - ca 1200 kr
Drivstoff (ja, jeg må ha bil) - 1400 kr
Vedlikehold bil - tør ikke tenke på
Vedlikehold bolig - Varierer enormt fra år til år. I år har det gått 8000 kr bare til utvendig maling. Men så kan det jo fort skje at taket må byttes f.eks. Aner ikke hva det koster, men jeg tipper altfor mye.
Hundemat - 600-700 kr
Medisiner - 200 kr
Studielån - 800 kr
Klær - vet ikke, sifo sier ca 700 kr, siden jeg har belastningsskader og i tillegg sliter sko som andre sliter nylonstrømper, er vel 700 akkurat nok til sko.

I tillegg kommer alt uforutsett. Skade (bare en uskyldig kvist i øyet kostet rundt 700 kr), medisiner man ikke går på fast, veterinær, andre utgifter til hund, bompenger, også skal man jo helst ha litt mat. Jeg kunne godt bodd i ei hytte i skogen, da hadde jeg nok spart 6500 kr, men det er jo ikke alle steder det er lov. Jeg tok utgangspunkt i et minimum av utgifter jeg har nå. Mest sannsynlig har jeg glemt å ta med noe. Uten hunder, hadde det så klart gått bedre, men da hadde ikke livet hatt noen mening. 
 

Har du sørget for å få ettergitt det av studielånet som er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Trenger ikke si hvordan det er nå, for det er ustabilt. Men da jeg var helt frisk, eller mer velfungerende (som jeg nå skal bli igjen) så:

Lønn etter skatt: 17.000 ca+ tips på ca 100-300kr pr dag

Husleie: 5500 kr 

Strøm i tillegg, dyrere om vinteren. Lot alt lys være av på rom jeg ikke brukte. Var heller ikke ovn i leiligheten jeg leide, var bare slik med ledning som du triller og de kunne suge mye strøm. Så gikk heller i jakke inne eller jobbet mye som mulig.
 

Shoppet aldri.

Solgte mine ting jeg ikke lenger skulle ha.

Mobilabonnoment: 0,- da jeg gikk for kontantkort, kommuniserte via wifi

Handlet på Rema og Kiwi

Kjøpte nedøprisede varer som snart gikk ut på dato.

Fikk gratis mat på jobb så hadde omtrent ikke matutgifter.

spiste maten som de jeg delte hybel med ikke skulle ha. Altså, de var pendlere og sa jeg skulle ta resten siden de dro. Ting de kjøpte for mye eller fikk brukt opp). Så jeg hadde isåfall ingen utgifter på mat.

Kollektivtransport 1200 den tiden? Jobbet utenfor byen så hadde sånn sonekort. 

 

Betyr det at du klarte å spare penger den perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, frosken skrev:

Har du sørget for å få ettergitt det av studielånet som er mulig?

Ja, det var jeg rask med. Ikke at det hjelper å være rask da, det er jo lånekassa det er snakk om. Men det var noe med ligningsattest (eller hva det nå var) som de måtte ha før de kunne behandle søknaden. Men i den perioden frøys de lånet, så da betalte jeg ingenting og ikke rentet det seg heller. Nå betaler jeg 800 kr uansett hva renta er på. Det er omtrent halvparten av det jeg betalte før. Hadde jeg hatt lavere trygd, hadde mer blitt slettet. Men jeg vil heller betale 800 kr enn å få lavere trygd 😅 Jeg hadde mest lyst til å kvitte meg med det. Bake det inn i boliglånet eller noe sånn. Jeg er litt sur, for jeg har mer lån enn det jeg egentlig skulle ha fordi jeg trodde det holdt å melde flytting og ikke at jeg måtte søke lån og stipend på nytt da. Så da var jeg regnet som hjemmeboer uten å være det. Og det hjalp ikke samme hvor mye jeg kunne bevise at jeg ikke bodde hjemme. Derfor hadde jeg lyst til å bare få de ut av hodet. Men man er mer sikret med studielån enn boliglån, så da beholdt jeg det. Nå tenker jeg ikke så mye over det. Er ihvertfall glad slettingen gikk smertefritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker langt mer enn 2600 kr på barna i mnd, så barnetrygden er jo ikke inntekt i den forstand, bare en støtte. Barn er en økonomisk utgift uansett hvordan man vrir og vender på det. 
 

Ja vi er to om alle utgifter, men også to om forbruket;) Legger vi sammen inntektene våre har vi ca 21500 utbetalt hver. Så kommer utgiftene med barn og bil og andre ekstra utgifter vi får som familie...som en ung og ufør ikke har.

 Når dette er sagt så vet jeg jo at det uansett er en stor fordel å ha en å dele utgiftene med. Men opplevde ikke å ha spes dårligere råd før jeg fikk mann og bra heller. Da jobbet jeg riktignok mer, men betalte ned ca 15 tusen på boliglånet hver måned og satt igjen med lite til ‘kos og klær’.

Anonymkode: 66042...fd0

Barnetrygden er inntekt uansett om den er støtte eller ikke. Når du sier at du har mann og to barn, får utbetalt 18500 kr. og at det går helt fint så lever du ikke av det alene.  At det er utgifter når man har barn er jeg godt klar over.  Jeg har voksne barn som forsørger seg selv nå.  Jeg har vært igjennom mange faser i livet mitt.  

Man opplever ikke nødvendigvis stor forskjell når man går fra det ene til det andre, men i det lange løp så er det forskjell.  Jeg følte at jeg fikk det bedre økonomisk da jeg ble skilt (og da hadde jeg tenåringer boende).  Det kom vel helst av at da styrte jeg økonomien alene.  Det året jeg hadde ca. 18000 utbetalt  i måneden følte jeg virkelig på hvordan det var å være alene og havne i slik krise.  Jeg var glad jeg ikke hadde tenåringer da. Jeg hadde eid mye mer hvis jeg ikke hadde blitt skilt,

Anonymkode: c0d48...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 timer siden, frosken skrev:

Betyr det at du klarte å spare penger den perioden?

Ja? 18.000- 6400 sånn ca i mnd var vel det jeg brukte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Hvis dere ikke skjønte. Jeg tjente va 18.000 i lønn, i tillegg lå jeg på 200-300 kr ekstra i driks. Jeg fikk gratis mat på jobben. Jeg  bestemte meg for å ha selvdisiplin. Altså, ikke kjøpe alt jeg ville, helst bare det jeg faktisk trengte. Fikk også maten til pendlerne som jeg delte kollektiv med.. ikke sånn de hadde spist av, men fikk av det de ikke fikk brukt opp, som feks oster, fiskefileter som de hadde tenkt å steke men ikke rakk og den ville kanskje bli for gammel om den ikke ble fryst... så da sa de bare jeg kunne ta det :) så det var bare det at jeg benyttet meg av det jeg fikk selv om det ikke alltid var det jeg hadde mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden er inntekt uansett om den er støtte eller ikke. Når du sier at du har mann og to barn, får utbetalt 18500 kr. og at det går helt fint så lever du ikke av det alene.  At det er utgifter når man har barn er jeg godt klar over.  Jeg har voksne barn som forsørger seg selv nå.  Jeg har vært igjennom mange faser i livet mitt.  

Man opplever ikke nødvendigvis stor forskjell når man går fra det ene til det andre, men i det lange løp så er det forskjell.  Jeg følte at jeg fikk det bedre økonomisk da jeg ble skilt (og da hadde jeg tenåringer boende).  Det kom vel helst av at da styrte jeg økonomien alene.  Det året jeg hadde ca. 18000 utbetalt  i måneden følte jeg virkelig på hvordan det var å være alene og havne i slik krise.  Jeg var glad jeg ikke hadde tenåringer da. Jeg hadde eid mye mer hvis jeg ikke hadde blitt skilt,

Anonymkode: c0d48...6a1

Joda, jeg mente vel egentlig ikke å sammenligne i den forstand. Men jeg levde altså i perioder på mellom 16-18 tusen en periode da jeg var enslig og det gikk veldig bra! Både med og uten boliglån. Levde generelt sparsommelig.
 

I dag føles det på mange måter som at jeg har mindre å rutte med fordi ‘mannen spiser meg ut av huset’😆 Matbudsjettet er tidoblet fra den gang og den største utgiftsposten her. Ellers går det mye penger i vedlikehold i huset enn før. Og ja, så barna da. Sjeldent jeg har råd til å bruke penger på meg selv. Kontoen min er tom hver måned. Det var den ikke før, selv med 15 tusen utbetalt. Det er rett og slett mer rom for å kunne leve sparsommelig og klare å spare som enslig.

Anonymkode: 66042...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2020 den 13.33, Lillemus skrev:

Hvis jeg hadde lave boutgifter så hadde det jo gått fint det. :) 

Jeg får utbetalt 16 000. Men betaler kun 4000 kr i boutgifter. Lurt med lave boutgufter når man tjener "lite". 

Anonymkode: 15d20...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos viktigheten av lave boutgifter; det måtte jo vært glimrende med private kollektiv bestående av enslige folk med lettere psykiske lidelser. Gjensidig støtte og forståelse for tunge dager, angst og diverse. Hjelp til handling og lignende ved behov. En felleskap med både psykososiale og økonomiske fordeler. Kanskje ikke så lett å få til i praksis, men synes tanken er god. 

Anonymkode: aff7a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apropos viktigheten av lave boutgifter; det måtte jo vært glimrende med private kollektiv bestående av enslige folk med lettere psykiske lidelser. Gjensidig støtte og forståelse for tunge dager, angst og diverse. Hjelp til handling og lignende ved behov. En felleskap med både psykososiale og økonomiske fordeler. Kanskje ikke så lett å få til i praksis, men synes tanken er god. 

Anonymkode: aff7a...325

Takler ikke å bo sammen med andre.

Anonymkode: 1fd6f...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos viktigheten av lave boutgifter; det måtte jo vært glimrende med private kollektiv bestående av enslige folk med lettere psykiske lidelser. Gjensidig støtte og forståelse for tunge dager, angst og diverse. Hjelp til handling og lignende ved behov. En felleskap med både psykososiale og økonomiske fordeler. Kanskje ikke så lett å få til i praksis, men synes tanken er god. 

Anonymkode: aff7a...325

Det må være ganske lette lidelser tror jeg. Type bra nok til å jobbe. Er du så god sosialt sett og har overskudd til å fraternisere, så tror jeg du makter jobb. Dette er ikke spydig ment. 

Anonymkode: 9f99c...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...