Gå til innhold

Folk har blitt så jævla usosiale!


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Og det er ikke pga Corona. Dette er en utvikling som har skjedd de siste 10 årene. Hva har skjedd? Virker som folk bare skal haste hjem igjen etter jobb, gåtur eller hva det er. Ikke at jeg spør om de vil finne på noe hele tiden altså. Jeg tar aldri initiativ lenger da svarene alltid er «er sliten etter jobb» «orker ikke likevel i kveld» «jeg skal på møte da» «jeg er ikke i form». 
Det var aldri slik før! Før fant vi på ting sammen etter jobb, samles gjerne flere. Så hva er det som har skjedd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Og det er ikke pga Corona. Dette er en utvikling som har skjedd de siste 10 årene. Hva har skjedd? Virker som folk bare skal haste hjem igjen etter jobb, gåtur eller hva det er. Ikke at jeg spør om de vil finne på noe hele tiden altså. Jeg tar aldri initiativ lenger da svarene alltid er «er sliten etter jobb» «orker ikke likevel i kveld» «jeg skal på møte da» «jeg er ikke i form». 
Det var aldri slik før! Før fant vi på ting sammen etter jobb, samles gjerne flere. Så hva er det som har skjedd? 

Jeg er også lei av all denne slitenheten som har kommet de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
9 minutter siden, knas skrev:

Jeg er også lei av all denne slitenheten som har kommet de siste årene. 

Ja, men hva er det?! De gjorde faktisk mer før! Mødre var hjemme men hadde gjerne brukt dagen på å lage mat og vaske hus. Mens fedre var ute og jobbet dagen lang, ofte fysisk tungt. De var nok slitne før også. Men jeg husker at husene oftere var fulle av bekjentskaper, ingen som stønnet når det kom besøk, folk tok mer initiativ.

Nå feks... et par jeg kjenner skal ut og gå tur. Så sier jeg at jeg har ferdig baka kake (sånn sunnere type jeg prøver meg med) men så svarer den ene «tror hun er sliten etter en arbeidsuke, vi får se». Begge er ikke tilstede. Det er ikke noe utestenging her, det bare er det at det ofte er sånn «nedovertone» i stemmen på folk når jeg spør om noe.. Er bare så jævla lei! 
Man kan ikke by folk på ferske kaker en gang lenger, får bare vage svar som «vi får se, hun/jeg er sliten etter uken»... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Og det er ikke pga Corona. Dette er en utvikling som har skjedd de siste 10 årene. Hva har skjedd? Virker som folk bare skal haste hjem igjen etter jobb, gåtur eller hva det er. Ikke at jeg spør om de vil finne på noe hele tiden altså. Jeg tar aldri initiativ lenger da svarene alltid er «er sliten etter jobb» «orker ikke likevel i kveld» «jeg skal på møte da» «jeg er ikke i form». 
Det var aldri slik før! Før fant vi på ting sammen etter jobb, samles gjerne flere. Så hva er det som har skjedd? 

Ett ord: Sosiale medier.

Anonymkode: b0b01...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett ord: Sosiale medier.

Anonymkode: b0b01...0c6

Nja... skeptisk til at det er bare det. De bruker sosiale medier i utlandet og! Men de er sosiale for det om! 
Her må vi avtale minst en uke før vi skal noe, men det ender somregel med avlysning da også. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Nja... skeptisk til at det er bare det. De bruker sosiale medier i utlandet og! Men de er sosiale for det om! 
Her må vi avtale minst en uke før vi skal noe, men det ender somregel med avlysning da også. 
 

Er det i Tyrkiet de er sosiale?

Anonymkode: 7043d...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nordmenn stort sett vært sånn hele tida da? Nisselue godt trædd nedover ørene, armene og beina i kors med budskapet Trå meg ikke for nære! 

Anonymkode: a2174...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nordmenn stort sett vært sånn hele tida da? Nisselue godt trædd nedover ørene, armene og beina i kors med budskapet Trå meg ikke for nære! 

Anonymkode: a2174...9aa

Ikke såpass som nå. Da jeg var barn så var det helt vanlig å besøke og ha besøk. Nå er vi faktisk alene hele tiden etter jobb, går ALDRI an å avtale noe spontant. Helst en uke i forveien. Så avlyser de gjerne. Og svarene er «blir med neste gang». «Neste gang» er egentlig «aldri»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Ikke såpass som nå. Da jeg var barn så var det helt vanlig å besøke og ha besøk. Nå er vi faktisk alene hele tiden etter jobb, går ALDRI an å avtale noe spontant. Helst en uke i forveien. Så avlyser de gjerne. Og svarene er «blir med neste gang». «Neste gang» er egentlig «aldri»

Ja, akkurat sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nordmenn stort sett vært sånn hele tida da? Nisselue godt trædd nedover ørene, armene og beina i kors med budskapet Trå meg ikke for nære! 

Anonymkode: a2174...9aa

Herlig sted å bo for oss med asperges.

Anonymkode: 7043d...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well. Hva med når man har unger en må stelle med, lage mat til, levere før jobb, en sjef som forventer 110% arbeidsinnsats, det er hektisk på jobb i 7,5 time, man ikke får mulighet til lunsj, har barn hjemme etter jobb å lage mat til, hjelpe med leksene, kjøre steder, er på kanten til utbrent. Ikke så lett å treffe venner da. 

Anonymkode: 4c837...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du singel mens mange av vennene dine har gått inn i parforhold? Folk har en tendens til å trekke seg en del tilbake da.

Men uansett jobber vi for mye og har for lite fritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
2 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Er du singel mens mange av vennene dine har gått inn i parforhold? Folk har en tendens til å trekke seg en del tilbake da.

Men uansett jobber vi for mye og har for lite fritid. 

Dette er ikke problemet nei. Noen har fått barn og disse kan faktisk ta seg tid! Men det er bare jeg som gjøre det så da gidder jeg ikke spørre. Eller har er de fleste ikke hindret av barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi blir mer slitne generelt sett av hele tiden å bombardere sansene med inntrykk (dvs. hørsel og syn) i form av musikk, film, sosiale medier, internett osv. og har ikke så mye overskudd til å være sosiale i det virkelige liv dessverre. Det har jo også forskning vist at vi blir mer stresset (og særlig barn) av denne stadige påvirkningen av inntrykk som vi har fått kanskje særlig etter 2000-tallet. Her i huset har vi f.eks. aldri på musikk som bakgrunnsstøy. Det er alltid stille og jeg nyter det i fulle drag. Jeg leste en artikkel der en psykolog uttalte at man fikk mer kontakt med følelser og tanker i seg selv samt en indre ro om man hadde det stille rundt seg og begrenset sanseinntrykk og det tror jeg faktisk på. Hvorfor tror du ellers at f.eks. dusjen gir rom for mye tankevirksomhet? :) 

Men det er en uheldig utvikling tenker jeg, for vi mennesker trenger sosialt samspill med andre. Men det har jo også nå vist seg (hørte det på en podcast med en psykolog) at folk opplever mindre ensomhet på tross av mer skjermtid de siste årene fordi sosiale medier, chat og video gir mulighet til å være sosiale med andre mennesker på en helt annen måte enn bare for noen år siden. Så tiden fremfor skjermen endrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
28 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror at vi blir mer slitne generelt sett av hele tiden å bombardere sansene med inntrykk (dvs. hørsel og syn) i form av musikk, film, sosiale medier, internett osv. og har ikke så mye overskudd til å være sosiale i det virkelige liv dessverre. Det har jo også forskning vist at vi blir mer stresset (og særlig barn) av denne stadige påvirkningen av inntrykk som vi har fått kanskje særlig etter 2000-tallet. Her i huset har vi f.eks. aldri på musikk som bakgrunnsstøy. Det er alltid stille og jeg nyter det i fulle drag. Jeg leste en artikkel der en psykolog uttalte at man fikk mer kontakt med følelser og tanker i seg selv samt en indre ro om man hadde det stille rundt seg og begrenset sanseinntrykk og det tror jeg faktisk på. Hvorfor tror du ellers at f.eks. dusjen gir rom for mye tankevirksomhet? :) 

Men det er en uheldig utvikling tenker jeg, for vi mennesker trenger sosialt samspill med andre. Men det har jo også nå vist seg (hørte det på en podcast med en psykolog) at folk opplever mindre ensomhet på tross av mer skjermtid de siste årene fordi sosiale medier, chat og video gir mulighet til å være sosiale med andre mennesker på en helt annen måte enn bare for noen år siden. Så tiden fremfor skjermen endrer seg...

Det stemmer nok det du skriver :) men saken var bare at jeg synes utviklingen er trist og jeg irriterer meg over at folk alltid sier «nei» «neste gang» osv. Det går virkelig ikke an å avtale noe spontant lenger. Det må avtales en uke før, og det ender somregel med avlysning da også. Og den personen jeg nevnte i går feks... er ikke sånn veldig aktiv på some. Men jeg vet vedkommende er opptatt med noe for tiden. Men ikke SÅ opptatt at hn aldri har tid. 
Det er ikke fordi de ikke liker meg, det er ikke fordi de har angst, det er ikke fordi de MÅ noe... dette er en utvikling, for det gjelder nesten alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Det stemmer nok det du skriver :) men saken var bare at jeg synes utviklingen er trist og jeg irriterer meg over at folk alltid sier «nei» «neste gang» osv. Det går virkelig ikke an å avtale noe spontant lenger. Det må avtales en uke før, og det ender somregel med avlysning da også. Og den personen jeg nevnte i går feks... er ikke sånn veldig aktiv på some. Men jeg vet vedkommende er opptatt med noe for tiden. Men ikke SÅ opptatt at hn aldri har tid. 
Det er ikke fordi de ikke liker meg, det er ikke fordi de har angst, det er ikke fordi de MÅ noe... dette er en utvikling, for det gjelder nesten alle. 

Ja, vi er ikke uenige om at det er en uheldig utvikling... Jeg forsøkte bare å se årsaker. Selv har jeg ikke erfaring med at planlagte avtaler avlyses. Å spørre om spontane aktiviteter har jeg lite erfaring med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, vi er ikke uenige om at det er en uheldig utvikling... Jeg forsøkte bare å se årsaker. Selv har jeg ikke erfaring med at planlagte avtaler avlyses. Å spørre om spontane aktiviteter har jeg lite erfaring med...

Vet ikke hvor gammel du er, men var vanlig da jeg var yngre. Folk sa gjerne «ja» og ble med. Nå møter jeg bare en slik smådeppa tone «er blitt syk» «skulle gjerne men ....... , vi tar det en annen dag» så hører du aldri mer fra dem 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Vet ikke hvor gammel du er, men var vanlig da jeg var yngre. Folk sa gjerne «ja» og ble med. Nå møter jeg bare en slik smådeppa tone «er blitt syk» «skulle gjerne men ....... , vi tar det en annen dag» så hører du aldri mer fra dem 😛 

Jeg er ca. 10 år eldre enn deg, men jeg har aldri vært så sosial av meg at det har vært naturlig å finne på noe etter å ha vært sammen med noen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...