Gå til innhold

Føler meg veldig liten akkurat nå..pga av dette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, slabbedask skrev:

Det kommer an på hvor høy trygd du har.

Går det an å få så mye i trygd altså?  Virker jo helt idiotisk. Betaler staten tilbake med statens penger😄

Anonymkode: a4b1c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å få så mye i trygd altså?  Virker jo helt idiotisk. Betaler staten tilbake med statens penger😄

Anonymkode: a4b1c...1ac

Hvis du har jobbet en stund kan du ha rett i en pensjonskasse.

Anonymkode: f3a56...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 16.49, ISW skrev:

Jeg tror du misforstår spørsmålet. Her er det nok en situasjon hvor trådstarters studielån har blitt tvangsinndrevet og gått til lønnstrekk, som arbeidsgiver har blitt varslet om og har kommet med en eller annen moralsk pekefinger. 

Det er ikke lov å la et lønnstrekk få konsekvenser for arbeidstaker. 

Da hadde det vært lurt av ts å skrive dette. 1000 pr mnd er uansett en liten lånesum å reagere på, selv trakk jeg 2500 pr mnd til studielånet var nedbetalt, og da uten inkasso-tillegg. Syns reaksjonene til begge virker noe voldsomme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det trodde jeg også. At uføre får det slettet. 

Anonymkode: a4b1c...1ac

Jeg la merke til at det står "en type studielåns gjeld". Jeg tolker det som at dette ikke er et vanlig studielån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Har hatt en fast jobb i snart to år. Gledelig tok jeg imot 30% i en dagligvare butikk. Bedre enn ingenting. Nylig kom sjefen min inn å ville ha en alvorsprat. Det var idag. Gruet meg inn på kontoret, en vond magefølelse. Den beskjeden sitter virkelig i meg. Hun hadde fått tak i et lån jeg er skyldig, et type studielåns gjeld jeg ikke har fått kvittet meg med. Enda jeg er 30 år. Hun sa at jeg som voksen kvinne burde hatt mer vett i hue.

Denne gjeldsgreia har gått til inkasso og videre blitt en sismo sak. Så jeg må ut med 1000,- hver mnd.  Hun hadde aldri hørt om dette og ble rett og slett sjokket og skuffet over meg. Det overrasket meg hvor sibt hun ble. Er ikke dette en privat sak? 

Nå hun gjøre hverdagen min verre? Jeg har hatt dette med meg i ganske lang tid og prøver så godt jeg kan. Vi har ikke bil ei gang. Utgiftene er normale, men jeg har desverre for lite jobb. Jeg gråter og føler meg helt tapt. Ble ordentlig nedbrutt av ordene hun sa. Jeg er et helt normalt oppegående menneske med 3 små barn og en mann. Kan noen kjenne seg igjen? Føler meg helt alene med problemet. Burde hun gitt mer myke tilbakemld? Fikk ingenting skryt, kun kritikk. 

Konstruktive svar, takk. 🙏

Anonymkode: d3af5...59c

Du har en dårlig leder som tror hun er moren din. Det eneste hun har noe med er hvordan du utfører jobben din. Noen burde kalt inn lederen din til en alvorsprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Er du 100 prosent ufør? Jeg har ikke betalt et øre på mitt. Søkte om å få det slettet da jeg ble ufør og det fikk jeg uten problem. 

Anonymkode: 1150e...237

Ja, jeg er 100% ufør og fikk deler av lånet slettet. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det trodde jeg også. At uføre får det slettet. 

Anonymkode: a4b1c...1ac

Man kan få hele eller deler av lånet slettet. Det styres av størrelsen på trygda. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å få så mye i trygd altså?  Virker jo helt idiotisk. Betaler staten tilbake med statens penger😄

Anonymkode: a4b1c...1ac

Vet du egentlig hvor mye trygd du må ha for å ikke få hele lånet slettet? Det er jo ikke sikkert man trenger å få så mye i trygd før man ikke får slettet hele lånet. Det er vel ikke noe rarere å betale på et studielån med statens penger enn å betale skatt med statens penger? Tenker du det hadde vært bedre om jeg fikk 800 kr mindre i mnd, enn at jeg betaler 800 kr til lånekassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Grendel skrev:

Du har en dårlig leder som tror hun er moren din. Det eneste hun har noe med er hvordan du utfører jobben din. Noen burde kalt inn lederen din til en alvorsprat.

Vi er omtrent like gamle. Men hvorfor gjorde hun det på denne måten? Fordi at hun bryr seg, eller rett og slett tvert imot? 

Har hun noe med hvor mye jeg handler i uka? Hun påstod jeg overhandlet og burde tenke lengre. Jeg lurer på hva neste kontorprat går ut på. 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grendel skrev:

Du har en dårlig leder som tror hun er moren din. Det eneste hun har noe med er hvordan du utfører jobben din. Noen burde kalt inn lederen din til en alvorsprat.

Jeg føler hun har pratet med noen andre av mine kollegaer om dette, men man blir jo gjerne litt paranoid etter dette. Hvis det viser seg at hun gjør det, går jeg til fagforbundet med dette. Hun spurte også om min mann visste om dette? Altså, helt sprøtt å spørre om slikt. Ja, selfølgelig vet han dette. Hva tror hun om meg? 

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er omtrent like gamle. Men hvorfor gjorde hun det på denne måten? Fordi at hun bryr seg, eller rett og slett tvert imot? 

Har hun noe med hvor mye jeg handler i uka? Hun påstod jeg overhandlet og burde tenke lengre. Jeg lurer på hva neste kontorprat går ut på. 

Anonymkode: d3af5...59c

Jeg kjenner henne ikke, så det er vanskelig å si. Mulig hun bryr seg, men hun bryr seg i så fall for mye. Hun er ikke bevisst på hvor hennes ansvar for deg slutter.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler hun har pratet med noen andre av mine kollegaer om dette, men man blir jo gjerne litt paranoid etter dette. Hvis det viser seg at hun gjør det, går jeg til fagforbundet med dette. Hun spurte også om min mann visste om dette? Altså, helt sprøtt å spørre om slikt. Ja, selfølgelig vet han dette. Hva tror hun om meg? 

Anonymkode: d3af5...59c

Jeg er tilhenger av å løse ting på lavest mulig nivå og ta det videre først når det er nødvendig. Hvis du er tøff nok kan du konfrontere henne muntlig eller skrive en mail og si hva du mener direkte til henne. Både at hun gikk for langt og at du forventer at hun holder tett om det. Du se hvordan hun responderer på det før du går videre.

Hvis hun er en litt bra leder vil hun respektere og sette pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grendel skrev:

Jeg kjenner henne ikke, så det er vanskelig å si. Mulig hun bryr seg, men hun bryr seg i så fall for mye. Hun er ikke bevisst på hvor hennes ansvar for deg slutter.

Jeg er tilhenger av å løse ting på lavest mulig nivå og ta det videre først når det er nødvendig. Hvis du er tøff nok kan du konfrontere henne muntlig eller skrive en mail og si hva du mener direkte til henne. Både at hun gikk for langt og at du forventer at hun holder tett om det. Du se hvordan hun responderer på det før du går videre.

Hvis hun er en litt bra leder vil hun respektere og sette pris på det.

Ja, sant. 

Jeg forventer at hun holder tett om dette. Helt klart. Hvis hun har fortalt andre om min økonomiske situasjon, kan jeg gå videre med dette. Da kan hun slite veldig i sin stilling. Så for både hennes og min del håper jeg hun holder tett om dette. De har jo taushetsplikt og skriver under på slikt. Bør jeg sende henne en mld om at hun må holde tett på dette? 

Tenker også om hun kan ha fått tips av andre om dette? Hun har snoket i kreditt kvitteringene og funnet ut hvor mye jeg handlet til en hver tid. Tror jeg faktisk skal stoppe å handle der. Vil ikke bli overvåket😉😏

Anonymkode: d3af5...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. 

Kan virke som hun er litt dømmende mot meg? Hun kunne kanskje avsluttet det bedre og skrytt av jobben jeg gjør på slutten. Vært litt mer forståelsesfull og behjelpelig. 

Anonymkode: d3af5...59c

Jeg tenker nok heller at hun skulle forholdt seg nøytral, og hverken rost eller moralisert. Hun burde kun informert deg om at hun var kontaktet av Statens innkrevingssentral angående lånet ditt, og sagt at hun fra neste lønnsutbetaling var pålagt å automattrekke deg 900 kroner hver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

Ja, jeg er 100% ufør og fikk deler av lånet slettet. 

Man kan få hele eller deler av lånet slettet. Det styres av størrelsen på trygda. 

Vet du egentlig hvor mye trygd du må ha for å ikke få hele lånet slettet? Det er jo ikke sikkert man trenger å få så mye i trygd før man ikke får slettet hele lånet. Det er vel ikke noe rarere å betale på et studielån med statens penger enn å betale skatt med statens penger? Tenker du det hadde vært bedre om jeg fikk 800 kr mindre i mnd, enn at jeg betaler 800 kr til lånekassa?

Nei, jeg tenke at alle uføretrygdede burde få lånet slettet.

Anonymkode: a4b1c...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenke at alle uføretrygdede burde få lånet slettet.

Anonymkode: a4b1c...1ac

Jeg hadde ikke klagd om de hadde slettet hele. Men det er helt greit at jeg må betale noe. Studielånet førte til utdanning, som igjen førte til en godt betalt jobb, som igjen førte til høyere trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...