Gå til innhold

Små og enkle grep for å dempe/redusere depresjon


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Tips mottas, kan også komme med mine. 

Gå en tur, spesielt dagslys. Men bare det å gå er bedre enn å sitte inne. Være altiv med negative tanker er bedre enn å sitte og glo i skjermen med tankene. Er bare så grusomt nå som vinden ødelegger all idyllen. Er skikkelig kaldt drittvær i norge :( 

Plukke litt bær i naturen. Mye sunt, og gratis rett fra naturen.

Lage noe mat. Prøve ut nye oppskrifter for eksempel. Nye utfordringer.. dette er koselig for deg selv og andre.

Trene. Jævla vanskelig nå i denne dritt vinteren da... men gir en liten mestringsfølelse når du har klart det..

Ha noen faste gjøremål pr dag. Å ha jobb hjelper såklart. Men ikke alle har det.

Gå tur med hund.

Så er det noe jeg ikke gjør, men som jeg kanskje tror kan hjelpe? Hjelper det å fornye seg selv? Med nye klær for eksempel? Jeg har ikke  farget håret siden 2014. Har shoppet bare ting jeg hadde for lite av, nemlg jeans og vinterklær. Siste jeans kjøpte jeg i 2016. Siste vinterjakke kjøpte jeg i desember. Da har jeg hatt min forrige i 9 år, begynte å bli hullete. Jeg bare klarer ikke kjøpe når jeg ikke har bruk for. Det er jo INGEN som bryr seg? 

Ta et bad og tenne lys? Synes bare det er sløsing med varmtvann. Dyrt.. og det blir kaldt å gå ut av badet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
2 timer siden, Håpeful skrev:

Lese bøker om noe du interesserer deg for  🙂 Jeg liker å lese mer biografier.

Ok. Jada, men jeg liker ikke å lese bøker. Så da er det ingen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful
4 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Ok. Jada, men jeg liker ikke å lese bøker. Så da er det ingen vits.

Nei, men du spurte om tips og jeg ga et svar. Heller si takk for svar isteden for å skyte ned forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite prosjekt for meg selv om dagen for å få økt energi og jeg har snakket med psykologen min og fått støtte på at det er en god og hensiktsmessig fremgangsmåte. I tillegg har jeg også forsøkt den ut for ca. 3 års tid siden og tidligere erfart at det hadde effekt da. Det gjelder bare å være utholdende nok til å få det gjennomført.

Jeg har en målsetting om å gjøre en eller annen aktivitet, et eller annet, hver dag. Psykologen understreket at det helstt burde være noe som gir meg glede eller som jeg selv har lyst til. For min del kan det f.eks. være noe som gleder andre, for det er viktig for meg. Det kan være ting som @90tallsbarn allerede har nevnt på, som matlaging, gå tur, plukke bær, og jeg tenker at det også kan være å lese bøker, kanskje male, høre på musikk, podcast, gjøre noe håndarbeid, ut med søpla, gjøre noe man vet gleder en annen (delt glede, er dobbelt glede osv.), gjøre noe husarbeid som er overkommerlig, ta en telefon til noen m.m. Bare det å få gjort det man planlegger å gjøre for en dag kan jo gi en god følelse.

Om man gjør som jeg gjorde i går, går på trynet med hele prosjektet og ikke får gjort noen ting som står på listen sin av aktiviteter, får man heller begynne med blanke ark neste dag og tenke at: "nå fortsetter jeg der jeg slapp. Alt er ikke ødelagt selv om én dag ikke ble som planlagt. Jeg har tross alt fått det til alle andre dager. Nå kjemper jeg meg videre!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
6 timer siden, Håpeful skrev:

Nei, men du spurte om tips og jeg ga et svar. Heller si takk for svar isteden for å skyte ned forslaget.

Huff. Du misforstod. For MIN del er det ikke vits. For andre er det mulig. Folk tar ALLTID ting i verste mening. Helsikkes irriterrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Huff. Du misforstod. For MIN del er det ikke vits. For andre er det mulig. Folk tar ALLTID ting i verste mening. Helsikkes irriterrende

Hm... "Folk tar ALLTID ting i verste mening" skriver du - jeg spør meg selv hvem som tar ting opp i verste mening her. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt "skjerp deg nå for en gangs skyld" ang. deg, men jeg forsøker samtidig å minne meg på at du også har dine grunner til å være som du er. Likevel, det å forsøke å være litt mer positivt innstilt enn hva du fremstår her på forumet, tror jeg hadde vært til din fordel på mange måter, ikke minst i samhandling med andre mennesker og hvilken holdning du har til å forsøke nye ting og til livet generelt. Hvordan vi tenker om ting har faktisk mye å si. Det er synd du ikke liker å lese, for en bok jeg tror hadde vært en tankevekker og positiv lesning for deg, er boken "Tankevirus" - husker ikke forfatteren og gjør meg ikke anstrengelsene for å finne henne. F.eks. å tenke "det skal jeg huske" fremfor "det må jeg ikke glemme" er to vidt forskjellige ting med samme utgangspunkt. Jeg tror at om du er mer positiv selv, vil du oppleve at folk også blir mer positiv til deg. Uttrykket "vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg"

Jeg blir nok skutt ned nå, jeg også, eller ignorert. Denne tilbakemeldingen er egentlig vel ment, selv om du nå sikkert stritter med alle piggene ute og ser på meg som en stygg, stor fiende som har mye imot deg. Jeg ønsker deg alt godt og vil i likhet med svært mange andre her på forumet, hjelpe deg.

Men, PS: Du har ADHD? Kanskje du kan få en ny og bedre leseropplevelse ved å forsøke lydbøker? Med ADHD-diagnosen har du rettighet for å kunne bli låner ved et lydbibliotek for blinde og svaksynte. Si ifra om du er interessert, så kan jeg gi deg lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
52 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hm... "Folk tar ALLTID ting i verste mening" skriver du - jeg spør meg selv hvem som tar ting opp i verste mening her. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt "skjerp deg nå for en gangs skyld" ang. deg, men jeg forsøker samtidig å minne meg på at du også har dine grunner til å være som du er. Likevel, det å forsøke å være litt mer positivt innstilt enn hva du fremstår her på forumet, tror jeg hadde vært til din fordel på mange måter, ikke minst i samhandling med andre mennesker og hvilken holdning du har til å forsøke nye ting og til livet generelt. Hvordan vi tenker om ting har faktisk mye å si. Det er synd du ikke liker å lese, for en bok jeg tror hadde vært en tankevekker og positiv lesning for deg, er boken "Tankevirus" - husker ikke forfatteren og gjør meg ikke anstrengelsene for å finne henne. F.eks. å tenke "det skal jeg huske" fremfor "det må jeg ikke glemme" er to vidt forskjellige ting med samme utgangspunkt. Jeg tror at om du er mer positiv selv, vil du oppleve at folk også blir mer positiv til deg. Uttrykket "vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg"

Jeg blir nok skutt ned nå, jeg også, eller ignorert. Denne tilbakemeldingen er egentlig vel ment, selv om du nå sikkert stritter med alle piggene ute og ser på meg som en stygg, stor fiende som har mye imot deg. Jeg ønsker deg alt godt og vil i likhet med svært mange andre her på forumet, hjelpe deg.

Men, PS: Du har ADHD? Kanskje du kan få en ny og bedre leseropplevelse ved å forsøke lydbøker? Med ADHD-diagnosen har du rettighet for å kunne bli låner ved et lydbibliotek for blinde og svaksynte. Si ifra om du er interessert, så kan jeg gi deg lenke.

Jeg kan lese om det interesserer meg, men jeg foretrekker kanskje å høre. 
Er lesing og slik der det eneste som står i hodet på folk? Ikke for å kritisere deg, men hele livet føler jeg alt handler om å gjøre ting som er vanlig i samfunnet. Mange liker å lese. Det er det eneste rette du kan gjøre. Alltid finne metoder for å få oss til å gå mer utdannelse osv. Jeg kan det om jeg finner noe som faktisk gir meg en jobb og som jeg kan mestre. Men skole og utdannelse er det ENESTE trygge du kan si til folk. Du er det ingen som fnyser eller sier noe. Men der jeg såklart feil og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever merkbar antidepressiv effekt av styrketrening. Det er det visst ikke bare jeg som får:

"Styrketrening reduserer symptomene så effektivt at det har klinisk betydning. Det er omtrent like effektivt som medisiner, sier Mats Hallgren, førsteamanuensis ved Karolinska Instituttet i Stockholm."

https://forskning.no/psykiske-lidelser-trening-depresjon/styrketrening-hjelper-mot-depresjon/1238924

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Tips mottas, kan også komme med mine. 

Gå en tur, spesielt dagslys. Men bare det å gå er bedre enn å sitte inne. Være altiv med negative tanker er bedre enn å sitte og glo i skjermen med tankene. Er bare så grusomt nå som vinden ødelegger all idyllen. Er skikkelig kaldt drittvær i norge :( 

Plukke litt bær i naturen. Mye sunt, og gratis rett fra naturen.

Lage noe mat. Prøve ut nye oppskrifter for eksempel. Nye utfordringer.. dette er koselig for deg selv og andre.

Trene. Jævla vanskelig nå i denne dritt vinteren da... men gir en liten mestringsfølelse når du har klart det..

Ha noen faste gjøremål pr dag. Å ha jobb hjelper såklart. Men ikke alle har det.

Gå tur med hund.

Så er det noe jeg ikke gjør, men som jeg kanskje tror kan hjelpe? Hjelper det å fornye seg selv? Med nye klær for eksempel? Jeg har ikke  farget håret siden 2014. Har shoppet bare ting jeg hadde for lite av, nemlg jeans og vinterklær. Siste jeans kjøpte jeg i 2016. Siste vinterjakke kjøpte jeg i desember. Da har jeg hatt min forrige i 9 år, begynte å bli hullete. Jeg bare klarer ikke kjøpe når jeg ikke har bruk for. Det er jo INGEN som bryr seg? 

Ta et bad og tenne lys? Synes bare det er sløsing med varmtvann. Dyrt.. og det blir kaldt å gå ut av badet..

 

Plukk søppel

Hugg ved

Hopp opp og ned

Skriv det av deg og brenn det etterpå (utendørs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
2 timer siden, cathlin skrev:

Plukk søppel

Hugg ved

Hopp opp og ned

Skriv det av deg og brenn det etterpå (utendørs)

Mhm. Plukker søppel, men det hadde vi ikke trengt om det ikke var for udugelige drittfolk. 
 

Hugg ved? Jævla norge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Mhm. Plukker søppel, men det hadde vi ikke trengt om det ikke var for udugelige drittfolk. 
 

Hugg ved? Jævla norge

 

Rak løv da.

Anonymkode: 5c48f...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rak løv da.

Anonymkode: 5c48f...e59

Ja, men hvorfor kommer dere ikke med mer slik som date og reise? Raker jeg.. men hele livet er jo om raking... hvorfor i helvete må mødrene våre få oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Ja, men hvorfor kommer dere ikke med mer slik som date og reise? Raker jeg.. men hele livet er jo om raking... hvorfor i helvete må mødrene våre få oss?

Dra til Tyrkia da hvis det er det du vill.

Anonymkode: 5c48f...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra til Tyrkia da hvis det er det du vill.

Anonymkode: 5c48f...e59

Ja, @90tallsbarn . Du er vel myndig og kan gjøre hva du vil. Hvis du mener moren din hindrer livsutfoldelsen din er det vel bare å flytte for seg selv et sted langt borte? 

Anonymkode: 7b155...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagearbeid, høre på musikk, gjøre husarbeid (hyggelig at det blir rent og ryddig), pusse opp, gjøre avspenning eller yoga, lese avisen, lese i blader, bake og lage mat, spise sunt og gå ned i vekt hvis man er overvektig, kjøpe mat på bakeri, bli mer kunnskapsrik og lære mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Janus30 skrev:

Jeg opplever merkbar antidepressiv effekt av styrketrening. Det er det visst ikke bare jeg som får:

"Styrketrening reduserer symptomene så effektivt at det har klinisk betydning. Det er omtrent like effektivt som medisiner, sier Mats Hallgren, førsteamanuensis ved Karolinska Instituttet i Stockholm."

https://forskning.no/psykiske-lidelser-trening-depresjon/styrketrening-hjelper-mot-depresjon/1238924

Ja, trening er det eneste jeg tror på kan hjelpe. Gud vet hvor mye jeg prøver å legge merke til små positive ting osv - fungerer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg kan lese om det interesserer meg, men jeg foretrekker kanskje å høre. 
Er lesing og slik der det eneste som står i hodet på folk? Ikke for å kritisere deg, men hele livet føler jeg alt handler om å gjøre ting som er vanlig i samfunnet. Mange liker å lese. Det er det eneste rette du kan gjøre. Alltid finne metoder for å få oss til å gå mer utdannelse osv. Jeg kan det om jeg finner noe som faktisk gir meg en jobb og som jeg kan mestre. Men skole og utdannelse er det ENESTE trygge du kan si til folk. Du er det ingen som fnyser eller sier noe. Men der jeg såklart feil og 

Tja, vi leser for å utdanne oss og få mer kunnskap, men er det kun det lesing handler om da? Jeg kan ikke si at jeg har lært så mye av alle bøkene jeg har lest opp igjennom, men at jeg mer har lest de for underholdningens del og for å få tiden til å gå. Ja, og da går tiden utrolig fort! Og da kan det være at jeg ikke klarer å legge fra meg boken slik at det går drastisk utover nattesøvnen eller at en hel søndags formiddag og litt av ettermiddagen blir brukt til lesing og jeg bare gleder meg til kvelden, for da kan jeg fortsette på boken. Jeg har nylig lastet inn nærmere 30 bøker på minnekortet på lydbokspilleren min og jeg ser utrolig frem til å lese svært mange av de. Noen er fagbøker fordi det er det jeg trives med, noen er historier fra virkeligheten mens andre er ren fantasi. Jeg har også lest mye kriminalromaner, og som ungdom var min favorittforfatter Stephen King som skriver science fiction. Den sjangeren har jeg imidlertid mer og mer forlatt med årene.

For å registrere deg som låner ved det lydbiblioteket jeg nevnte, kan du gå inn på denne siden, "Hvem kan låne" og du finner lenke videre til innmeldingsskjema. Det finnes en app til mobiltelefonen som heter Lydhør som er utviklet til de lydbøkene, men tror det kan brukes andre apper også.

Jeg tror du bør slutte å tenke at du er feil. Jeg tenker at det ikke er noe feil med noen, men at hver enkelt er som de er og er født med sine kvaliteter og skavanker. Samfunnet og enkeltindivider er ikke alltid like flinke til å takle det, og noen av oss har en vei å gå når det gjelder å håndtere det når det gjelder oss selv, men alle har vi et eller annet å bidra med dersom forholdene blir lagt til rette for det. Enkelte organisasjoner for funksjonshemmede tenker jo at det er samfunnet som skaper hindringer, ikke at det er funksjonshemmningene som skaper de i seg selv. Det er samfunnet som ikke er lagt til rette for at hver enkelt ikke kan fungere med sitt funksjonsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 20.45, 90tallsbarn skrev:

Tips mottas, kan også komme med mine. 

Gå en tur, spesielt dagslys. Men bare det å gå er bedre enn å sitte inne. Være altiv med negative tanker er bedre enn å sitte og glo i skjermen med tankene. Er bare så grusomt nå som vinden ødelegger all idyllen. Er skikkelig kaldt drittvær i norge :( 

Plukke litt bær i naturen. Mye sunt, og gratis rett fra naturen.

Lage noe mat. Prøve ut nye oppskrifter for eksempel. Nye utfordringer.. dette er koselig for deg selv og andre.

Trene. Jævla vanskelig nå i denne dritt vinteren da... men gir en liten mestringsfølelse når du har klart det..

Ha noen faste gjøremål pr dag. Å ha jobb hjelper såklart. Men ikke alle har det.

Gå tur med hund.

Så er det noe jeg ikke gjør, men som jeg kanskje tror kan hjelpe? Hjelper det å fornye seg selv? Med nye klær for eksempel? Jeg har ikke  farget håret siden 2014. Har shoppet bare ting jeg hadde for lite av, nemlg jeans og vinterklær. Siste jeans kjøpte jeg i 2016. Siste vinterjakke kjøpte jeg i desember. Da har jeg hatt min forrige i 9 år, begynte å bli hullete. Jeg bare klarer ikke kjøpe når jeg ikke har bruk for. Det er jo INGEN som bryr seg? 

Ta et bad og tenne lys? Synes bare det er sløsing med varmtvann. Dyrt.. og det blir kaldt å gå ut av badet..

 

Mange fine forslag her for lette og moderate depresjoner. Jeg pleier å skrive en liste over små, overkommelige gjøremål de periodene jeg er deprimert. Så krysser jeg av etterhvert som jeg får gjort dem. Jeg synes å smårydde er en fin aktivitet. Man finner alltid noe man har glemt at man har som man kanskje kan ta i bruk eller eventuelt kaste. Ryddig hus, ryddig hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...