Gå til innhold

Er overdose farlig for kroppen på langsikt?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to overdoser. Ene gangen ble jeg pumpet og gitt kull. Andre gangen bare kull. Nå, som jeg ikke er suicidal, lurer jeg på om jeg kan ha skadet kroppen min utover den dagen det hendte. Kan nyrene eller leveren blitt skadet? Hva om det skjer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få permanente skader ja. Jeg har sannsynligvis fått skadet korttidshukommelsen. 

Om man får senskader kommer helt an på hva man tar overdose på, hvor mye og hvor langt det gikk før man fikk hjelp. Selv har jeg ligget i koma og fått kraftige epilepsianfall, men så vidt jeg vet er eneste senskade hukommelsen. Mistenker også at jeg har blitt mye mer sårbar for inntrykk og overbelastning da jeg blir raskere sliten enn før. Men det er bare spekulasjoner og kan komme av de psykiske lidelsene av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg har hatt to overdoser. Ene gangen ble jeg pumpet og gitt kull. Andre gangen bare kull. Nå, som jeg ikke er suicidal, lurer jeg på om jeg kan ha skadet kroppen min utover den dagen det hendte. Kan nyrene eller leveren blitt skadet? Hva om det skjer igjen...

Jeg har fått en permanent skade på leveren. Den fungerer, men tåler ikke så mye belastninger før levertallene går over anbefalt. Så jeg må være forsiktig med f.eks alkohol og Paracet o.l.   

Vil tro at du hadde fått beskjed hvis du hadde fått noen skade.  Derfor er det viktig å prøve og unngå det å ta overdose, en vet aldri hva slags senvirkninger en kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan få permanente skader. Du hadde fått vite det om du hadde fått det. De sjekker lever, nyrer etc før du forlater sykehuset. Man kan følgelig også få langvarige plager i etterkant, men som går over. 

Anonymkode: 746f9...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe en også skal være oppmerksom på, er at om en har en grunnlidelse i bunn, kan denne bli forverret under overdosen. Jeg har i hvert fall tre ganger som jeg vet om hatt epilepsianfall med kramper under overdoser. Ett av de er journalført og to av de er "dokumentert" med tungebitt. Alle kan jo lettere få epilepsianfall om medisinen kan gi kramper som bivirkning, og enda lettere gir den det om en har redusert krampeterskel om en har epilepsi. Epilepsianfall er jo skummelt i seg selv om det skjer uten tilsyn.

Jeg har også én gang vee en overdose for tre år siden opplevd å svelge medisiner feil, dvs. at jeg fikk medisinpartikler ned i ene lungen, men jeg forsto ikke at det var det som skjedde. Det er skremmende å tenke på nå i ettertid hvor lite som skal til for å få så store konsekvenser. Selv var det ubehagelig. Det var en medisin med lang halveringstid og sterk sedering, og samtidig fikk jeg CNS-depresjon. Problemer med å snakke og holde meg f.eks. sittende og koordinere bevegelser i 3-4 døgn etterpå. Jeg utviklet vann på lungen og pustebesvær, og måtte ligge med oksygen, for uten oksygen var jeg med en oksygenmetning ned mot 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hadde nesten håper å få motsatte svar. Det er tøft å tenke på hva jeg utsetter meg selv og kroppen min for når jeg mister kontrollen...

Håper at dette var siste gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, October 18, 2020 den 21.14, Fru2020 skrev:

Jeg har hatt to overdoser. Ene gangen ble jeg pumpet og gitt kull. Andre gangen bare kull. Nå, som jeg ikke er suicidal, lurer jeg på om jeg kan ha skadet kroppen min utover den dagen det hendte. Kan nyrene eller leveren blitt skadet? Hva om det skjer igjen...

Overdosene var vel ikke så store hvis du bare fikk kull.

Anonymkode: d549b...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overdosene var vel ikke så store hvis du bare fikk kull.

Anonymkode: d549b...da7

Nei, den andre var visst bare en moderat forgiftning. Den første var mer alvorlig.

Men jeg tenkte at det kanskje ikke var så godt for kroppen med en mengde medisiner selv om det ikke var dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru2020 skrev:

Nei, den andre var visst bare en moderat forgiftning. Den første var mer alvorlig.

Men jeg tenkte at det kanskje ikke var så godt for kroppen med en mengde medisiner selv om det ikke var dødelig.

Hvis du tar overdosene i suicidd hensikt så er vel skader det man tenker minst på.. Er man død så er man død og trenger ingen lever. 

Anonymkode: ded98...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar overdosene i suicidd hensikt så er vel skader det man tenker minst på.. Er man død så er man død og trenger ingen lever. 

Anonymkode: ded98...171

Det er jo slik at man kan overleve selv om det ikke er formålet/ønskelig og man tar angitt dødelige doser av en medisin. Jeg har tatt en gang X ganger dødelig dose av en medisin. Jeg ble lagt i kunstig koma i noen døgn og med alt det fører med seg, men jeg sitter nå her i dag selv om "oddsene ikke var på min side" (sykepleiers ord).

Jeg synes du skal være særs forsiktig med å ytre at en dose ikke var så høy siden man "bare" ble behandlet med kull. Sier man det til riktig/feil person, kan det i neste omgang få uheldige utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er jo slik at man kan overleve selv om det ikke er formålet/ønskelig og man tar angitt dødelige doser av en medisin. Jeg har tatt en gang X ganger dødelig dose av en medisin. Jeg ble lagt i kunstig koma i noen døgn og med alt det fører med seg, men jeg sitter nå her i dag selv om "oddsene ikke var på min side" (sykepleiers ord).

Jeg synes du skal være særs forsiktig med å ytre at en dose ikke var så høy siden man "bare" ble behandlet med kull. Sier man det til riktig/feil person, kan det i neste omgang få uheldige utfall.

Jeg har ikke skrevet det. Les hva jeg skrev en gang til du. 

Anonymkode: ded98...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes du skal være særs forsiktig med å ytre at en dose ikke var så høy siden man "bare" ble behandlet med kull.

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet det.

Stemmer - det var en annen anonym bruker som skrev det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet det. Les hva jeg skrev en gang til du. 

Anonymkode: ded98...171

Ah, beklager forvekslingen mellom deg og den andre anonyme brukeren. Jeg er ikke flink til å studere kodene for å skille dere anonyme brukere fra hverandre og legger meg helt flat for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2020 den 15.48, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar overdosene i suicidd hensikt så er vel skader det man tenker minst på.. Er man død så er man død og trenger ingen lever. 

Anonymkode: ded98...171

Når jeg står midt i det er det ikkje noe jeg tenker på, men nå etterpå når jeg ikke er suicidal tenker jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fru2020 skrev:

Når jeg står midt i det er det ikkje noe jeg tenker på, men nå etterpå når jeg ikke er suicidal tenker jeg på det.

Men det er jo en bra ting. Det kan jo virke prevantivt i framtiden. Jeg tenker svært lite på akkurat det med å ha skadet kroppen eller ikke selv, men har andre prevantive faktorer som enn så lenge holder meg fra å forsøke på nytt. Det er jo ganske viktig at man har når det er som mørkets. Dessuten er sjelen min brennmerket og jeg har ikke så lyst til å komme ned til helvete ennå. Så det er jo også ganske preventivt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...